8 lui Bewerking van boek werd ook bewerking eigen leven filmrecensies filmagenda donderdag 16 september 2010 door Mark Moorman VLISSINGEN CINECITY The American: ma, di, wo 13.45 en 22.00 uur; Dinner For Schmucks: ma, di 13.45 en 19.00 uur, wo 16.15 en 19.00 uur; Going The Distance: ma, di, wo 16.30 en 19.30 uur; Grown ups: ma, di, wo 16.30,19.15 en 22.00 uur; Incep tion: ma, di, wo 16.00 en 21.30 uur; Knight Day: ma, di, wo 14.00 uur; Ma chete: ma 16.15 en 19.00 uur, di, wo 16.15, 19.00 en 22.00 uur; Marmaduke: ma,-di 16.30 uur, wo 14.00 uur; Piranha 3D: ma, di, wo 22.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Salt: ma, di, wo 13.45 en 22.00 uur; Sammy's avonturen: wo 13.45 uur; Shrek (3D, NL): ma, di, wo 16.30 uur; Step Up (3D): ma, di 14.00 en 19.15 uur, wo 19.15 uur; Sterke Ver halen: ma, di, wo 13.45 uur; The Expen dables: ma, di, wo 21.45 uur; The Last Airbender (3D): ma, di, wo 16.15 en 19.15 uur; Toy Story 3: ma, di, wo 14 u; Vampires Suck: ma, wo 19.15 en 19.15 u; Verdwaald in het Geheugenpaleis: di 19.15 u. t/m zondag Film by the Sea Tamara Drewe GOES MERRAL The Expendables: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur; Grown Ups: do, vr 19.00 en 21.00 uur, za, zo 16.15, 19.00 en 21.00 uur; Knight Day: do t/m zo 19.00 uur, ma, di, wo 19.00 en 21.15 uur; Salt: do t/m zo 21.15 uur, ma, di, wo 19.00 en 21.15 uur; Step Up 3: do, vr 21.30 uur, za, zo 13.45,16.15 en 21.30 uur, ma, di 21.30 uur, wo 13.45,16.15 en 21.30 uur; The Karate Kid: do t/m wo 18.45 uur; Cats Dogs: za, zo, wo 13.45 en 16.15 uur; Shrek (NL): za, zo, wo 13.45 en 16.15 uur; Toy Story 3 (NL): za, zo 13.45 uur, wo 13.45 en 16.15 uur. 't BEEST The Ghost Writer: do, vr, di, wo 20.30 uur. MIDDELBURG SCHUTTERSHOF The Ghost Writer: vr 20.00 uur, za 21.30 uur, ma 20.00 uur; La Tete en Fri ctie: do 21.00 uur, vr 15.00 uur, za 19.00 uur, zo 20.00 uur, di 20.00 uur; La Refu ge: wo 20.00 uur; ZIERIKZEE FIZI The Good Heart: vr, za 20.30 uur; Pla net 51 (NL): 14.00 uur. OOSTBURG LEDELTHEATER La Tete en Friche: do t/m di 20.00 uur; Nanny McPhee 2 (NL): za, zo, wo 15.30 uur; Shrek 4: za, zo, wo 13.30 uur. foto Lex de Meester door Rolf Bosboom Bij de Nederlandse premiè re tijdens Film by the Sea, afgelopen zaterdag, maak te The Tree op veel bezoekers al indruk. De film van de Franse re gisseuse Julie Bertuccelli - nog twee keer te zien tijdens het festi val - is daarmee een van de opval lende kandidaten in de Film 8c Li teratuur-competitie. De winnaar ervan wordt morgenavond be kendgemaakt. The Tree, dat eerder dit jaar het filmfestival van Cannes afsloot, gaat over een gezin in Australië. Nadat haar man Peter plotseling overlijdt blijft Dawn (Charlotte Gainsbourg) achter met haar vier jonge kinderen. Samen moeten zij proberen hun verdriet te ver werken. De achtjarige Simone raakt ervan overtuigd dat de geest van haar vader via de enor me boom naast hun huis tegen haar fluistert en haar probeert te beschermen. De boom wordt ech ter ook steeds meer een bedrei ging voor het gezin. Julie Bertuccelli (42) liep al lange tijd rond met het idee een film over een boom te maken. „Ik was helemaal verliefd geworden op De baron in de bomen van de Itali aanse schrijver Italo Calvino, over een jongen die in een boom klimt en niet meer naar beneden wil komen. Een fantastisch boek. Helaas heeft Calvino vlak voor zijn dood bepaald dat niemand zijn boek mocht verfilmen. Dat was erg teleurstellend." Het boom-idee werd een soort obessie voor haar. „Totdat ik ge lukkig werd gewezen op een boek van Judy Pascoe: Our Father Who Art in The Tree. Ik vond dat een heel goed verhaal." De basis van het boek - een rouwend ge zin en een grote boom als zinne beeld van de geest van de vader - is overeind gebleven, maar verder heeft Bertuccelli het verhaal op veel punten aangepast. Zij kreeg daarvoor alle vrijheid van Pascoe en voegde bijvoorbeeld een aan tal karakters toe, wijzigde het per spectief (van Simone naar de moeder), liet de nadrukkelijke ka tholieke elementen in de roman achterwege en liet het verhaal eer der stoppen dan in het boek. „Daardoor heeft de film meer een open einde." The Tree heeft onbedoeld ook een dubbele lading gekregen. In de aanloop naar het maken van de film overleed Bertuccelli's ei gen echtgenoot. „Aanvankelijk zag ik zelfde overeenkomst niet eens, omdat mijn man niet plot seling overleed maar al twee jaar ziek was. Maar ineens drong tot me door dat ik niet alleen een boek aan het bewerken was maar ook mijn eigen leven." „Diverse elementen in The Tree international^ 10_!9 september zijn geïnspireerd op mijn eigen le ven. Dat maakt de film oorspron kelijker. Het is ook onvermijde lijk. In elke film stop je veel van jezelf. In fictie moet je nu een maal dicht bij jezelf blijven. Je kunt niet alleen maar terugvallen op je verbeelding." Bertucelli bezocht afgelopen weekeinde het Vlissingse filmfes tival, samen met haar kinderen. Zeker voor hen heeft de film, door de persoonlijke lading, veel betekenis. „Ze voelen zich er veel meer bij betrokkken. Het is voor hen niet meer een film zoals elk andere, maar ook een herinne ring aan hun vader." The Tree' is nog vanavond (18.45 uur) en zondag (12.30 uur) te zien tijdens Film by the Sea. Charlotte Gainsbourg in The Tree. Submarino gaat over twee man nen, twee broers, die verdrinken in het leven. Om in de metafoor te blijven, het moment dat ze te wa ter raken ligt in hun vroege jeugd, die we te zien krijgen in een mee dogenloze proloog waarin we twee jongetjes ontmoeten met een alcoholistische moeder. De jongens hebben ook nog een baby broertje, waar de moeder niet voor kan zorgen. En de jongens ook niet, blijkt snel genoeg. We maken een sprong naar de vol wassenheid van een van de man nen. Zijn naam is Nick, een soms gewelddadige, alcoholistische ex-gevangene, die zich maar moeizaam staande houdt (of drij vende, wat u wilt). Dit deel van Submarino werkt het beste dankzij het sterke acteren van Jakob Cedergren, die een gro te woede en ongeluk vlak onder het oppervlak schuil laat gaan. Later in de film duikt de andere, naamloze, broer op, een junk, die nu zelf de zorg van een kind heeft en alleen maar slechte beslissingen neemt. De geschiedenis herhaalt zich, zegt Vinterberg, en pogingen om je daaraan te ontrekken zijn zinloos. Submarino is een diep sombere film, nog meer door het intens sombere wereldbeeld, dan door het grauwe decor en het uitzichtlo ze leven van de broers. Vinterberg heeft werkelijk alle kleuren grijs ge bruikt en de kijker heeft al vrij snel in de gaten dat elk lichtje aan het eind van de tunnel daar alleen maar is om te contrasteren met de misère die het leven nog in petto heeft. Is het een overlevingsstrategie van de kijker dat hij de neiging heeft Julie Bertuccelli De opvallende titel van de nieuwste film van Thomas Vinterberg (voor altijd de maker van de moderne klassieker Fes ten) verwijst, volgens de pers map, naar een martelmethode waarbij het slachtoffer onder water wordt gehouden en net als hij het gevoel heeft dat hij verdrinkt boven wordt gehaald. Er zit in de film geen letterlijke verwijzing naar deze gruwel, dus we mogen het opvatten als een metafoor. om af te haken bij de eindeloze op stapeling van ellende? Er zijn meer Scandinavische fim- makers, neerh Lukas Moodysson, die een dergelijk zwartgallig we reldbeeld hebben ontwikkeld en als een soort cinematografische do minees de kansel hebben beklom- Submarino Regie: Thomas Vinterberg. Met: Jakob Cedergren, Peter Plauborg Te zien in Vlissingen tijdens Film by the Sea. Submarino is één van de elf kandidaten voor de Film Literatuurprijs van Film by the Sea. Jakob Cedergren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 48