8 lui
Bewerking van boek werd
ook bewerking eigen leven
filmrecensies
filmagenda
donderdag 16 september 2010
door Mark Moorman
VLISSINGEN
CINECITY
The American: ma, di, wo 13.45 en
22.00 uur; Dinner For Schmucks: ma, di
13.45 en 19.00 uur, wo 16.15 en 19.00
uur; Going The Distance: ma, di, wo
16.30 en 19.30 uur; Grown ups: ma, di,
wo 16.30,19.15 en 22.00 uur; Incep
tion: ma, di, wo 16.00 en 21.30 uur;
Knight Day: ma, di, wo 14.00 uur; Ma
chete: ma 16.15 en 19.00 uur, di, wo
16.15, 19.00 en 22.00 uur; Marmaduke:
ma,-di 16.30 uur, wo 14.00 uur; Piranha
3D: ma, di, wo 22.00 uur; Sneak: ma
22.00 uur; Salt: ma, di, wo 13.45 en
22.00 uur; Sammy's avonturen: wo
13.45 uur; Shrek (3D, NL): ma, di, wo
16.30 uur; Step Up (3D): ma, di 14.00
en 19.15 uur, wo 19.15 uur; Sterke Ver
halen: ma, di, wo 13.45 uur; The Expen
dables: ma, di, wo 21.45 uur; The Last
Airbender (3D): ma, di, wo 16.15 en
19.15 uur; Toy Story 3: ma, di, wo 14 u;
Vampires Suck: ma, wo 19.15 en 19.15
u; Verdwaald in het Geheugenpaleis: di
19.15 u. t/m zondag Film by the Sea
Tamara Drewe
GOES
MERRAL
The Expendables: do t/m wo 19.00 en
21.30 uur; Grown Ups: do, vr 19.00 en
21.00 uur, za, zo 16.15, 19.00 en 21.00
uur; Knight Day: do t/m zo 19.00 uur,
ma, di, wo 19.00 en 21.15 uur; Salt: do
t/m zo 21.15 uur, ma, di, wo 19.00 en
21.15 uur; Step Up 3: do, vr 21.30 uur,
za, zo 13.45,16.15 en 21.30 uur, ma, di
21.30 uur, wo 13.45,16.15 en 21.30 uur;
The Karate Kid: do t/m wo 18.45 uur;
Cats Dogs: za, zo, wo 13.45 en 16.15
uur; Shrek (NL): za, zo, wo 13.45 en
16.15 uur; Toy Story 3 (NL): za, zo
13.45 uur, wo 13.45 en 16.15 uur.
't BEEST
The Ghost Writer: do, vr, di, wo 20.30
uur.
MIDDELBURG
SCHUTTERSHOF
The Ghost Writer: vr 20.00 uur, za
21.30 uur, ma 20.00 uur; La Tete en Fri
ctie: do 21.00 uur, vr 15.00 uur, za 19.00
uur, zo 20.00 uur, di 20.00 uur; La Refu
ge: wo 20.00 uur;
ZIERIKZEE
FIZI
The Good Heart: vr, za 20.30 uur; Pla
net 51 (NL): 14.00 uur.
OOSTBURG
LEDELTHEATER
La Tete en Friche: do t/m di 20.00 uur;
Nanny McPhee 2 (NL): za, zo, wo 15.30
uur; Shrek 4: za, zo, wo 13.30 uur.
foto Lex de Meester
door Rolf Bosboom
Bij de Nederlandse premiè
re tijdens Film by the Sea,
afgelopen zaterdag, maak
te The Tree op veel bezoekers al
indruk. De film van de Franse re
gisseuse Julie Bertuccelli - nog
twee keer te zien tijdens het festi
val - is daarmee een van de opval
lende kandidaten in de Film 8c Li
teratuur-competitie. De winnaar
ervan wordt morgenavond be
kendgemaakt.
The Tree, dat eerder dit jaar het
filmfestival van Cannes afsloot,
gaat over een gezin in Australië.
Nadat haar man Peter plotseling
overlijdt blijft Dawn (Charlotte
Gainsbourg) achter met haar vier
jonge kinderen. Samen moeten
zij proberen hun verdriet te ver
werken. De achtjarige Simone
raakt ervan overtuigd dat de
geest van haar vader via de enor
me boom naast hun huis tegen
haar fluistert en haar probeert te
beschermen. De boom wordt ech
ter ook steeds meer een bedrei
ging voor het gezin.
Julie Bertuccelli (42) liep al lange
tijd rond met het idee een film
over een boom te maken. „Ik was
helemaal verliefd geworden op
De baron in de bomen van de Itali
aanse schrijver Italo Calvino,
over een jongen die in een boom
klimt en niet meer naar beneden
wil komen. Een fantastisch boek.
Helaas heeft Calvino vlak voor
zijn dood bepaald dat niemand
zijn boek mocht verfilmen. Dat
was erg teleurstellend."
Het boom-idee werd een soort
obessie voor haar. „Totdat ik ge
lukkig werd gewezen op een
boek van Judy Pascoe: Our Father
Who Art in The Tree. Ik vond dat
een heel goed verhaal." De basis
van het boek - een rouwend ge
zin en een grote boom als zinne
beeld van de geest van de vader -
is overeind gebleven, maar verder
heeft Bertuccelli het verhaal op
veel punten aangepast. Zij kreeg
daarvoor alle vrijheid van Pascoe
en voegde bijvoorbeeld een aan
tal karakters toe, wijzigde het per
spectief (van Simone naar de
moeder), liet de nadrukkelijke ka
tholieke elementen in de roman
achterwege en liet het verhaal eer
der stoppen dan in het boek.
„Daardoor heeft de film meer
een open einde."
The Tree heeft onbedoeld ook
een dubbele lading gekregen. In
de aanloop naar het maken van
de film overleed Bertuccelli's ei
gen echtgenoot. „Aanvankelijk
zag ik zelfde overeenkomst niet
eens, omdat mijn man niet plot
seling overleed maar al twee jaar
ziek was. Maar ineens drong tot
me door dat ik niet alleen een
boek aan het bewerken was maar
ook mijn eigen leven."
„Diverse elementen in The Tree
international^
10_!9 september
zijn geïnspireerd op mijn eigen le
ven. Dat maakt de film oorspron
kelijker. Het is ook onvermijde
lijk. In elke film stop je veel van
jezelf. In fictie moet je nu een
maal dicht bij jezelf blijven. Je
kunt niet alleen maar terugvallen
op je verbeelding."
Bertucelli bezocht afgelopen
weekeinde het Vlissingse filmfes
tival, samen met haar kinderen.
Zeker voor hen heeft de film,
door de persoonlijke lading, veel
betekenis. „Ze voelen zich er veel
meer bij betrokkken. Het is voor
hen niet meer een film zoals elk
andere, maar ook een herinne
ring aan hun vader."
The Tree' is nog vanavond (18.45
uur) en zondag (12.30 uur) te zien
tijdens Film by the Sea.
Charlotte Gainsbourg in The Tree.
Submarino gaat over twee man
nen, twee broers, die verdrinken
in het leven. Om in de metafoor te
blijven, het moment dat ze te wa
ter raken ligt in hun vroege jeugd,
die we te zien krijgen in een mee
dogenloze proloog waarin we
twee jongetjes ontmoeten met
een alcoholistische moeder. De
jongens hebben ook nog een baby
broertje, waar de moeder niet
voor kan zorgen. En de jongens
ook niet, blijkt snel genoeg.
We maken een sprong naar de vol
wassenheid van een van de man
nen. Zijn naam is Nick, een soms
gewelddadige, alcoholistische
ex-gevangene, die zich maar
moeizaam staande houdt (of drij
vende, wat u wilt).
Dit deel van Submarino werkt het
beste dankzij het sterke acteren
van Jakob Cedergren, die een gro
te woede en ongeluk vlak onder
het oppervlak schuil laat gaan.
Later in de film duikt de andere,
naamloze, broer op, een junk, die
nu zelf de zorg van een kind heeft
en alleen maar slechte beslissingen
neemt. De geschiedenis herhaalt
zich, zegt Vinterberg, en pogingen
om je daaraan te ontrekken zijn
zinloos.
Submarino is een diep sombere
film, nog meer door het intens
sombere wereldbeeld, dan door
het grauwe decor en het uitzichtlo
ze leven van de broers. Vinterberg
heeft werkelijk alle kleuren grijs ge
bruikt en de kijker heeft al vrij
snel in de gaten dat elk lichtje aan
het eind van de tunnel daar alleen
maar is om te contrasteren met de
misère die het leven nog in petto
heeft.
Is het een overlevingsstrategie van
de kijker dat hij de neiging heeft
Julie Bertuccelli
De opvallende titel van
de nieuwste film van
Thomas Vinterberg
(voor altijd de maker
van de moderne klassieker Fes
ten) verwijst, volgens de pers
map, naar een martelmethode
waarbij het slachtoffer onder
water wordt gehouden en net
als hij het gevoel heeft dat hij
verdrinkt boven wordt gehaald.
Er zit in de film geen letterlijke
verwijzing naar deze gruwel,
dus we mogen het opvatten als
een metafoor.
om af te haken bij de eindeloze op
stapeling van ellende?
Er zijn meer Scandinavische fim-
makers, neerh Lukas Moodysson,
die een dergelijk zwartgallig we
reldbeeld hebben ontwikkeld en
als een soort cinematografische do
minees de kansel hebben beklom-
Submarino
Regie: Thomas Vinterberg. Met: Jakob
Cedergren, Peter Plauborg
Te zien in Vlissingen tijdens Film by
the Sea. Submarino is één van de elf
kandidaten voor de Film
Literatuurprijs van Film by the Sea.
Jakob Cedergren