6 luit Zeeuwse producten in donderdag 16 september 2010 door Monique den Hamer Een serieuze verbou wing, een gezellig ope ningsfeest en vele feli citaties en cadeautjes verder, zijn de schoon zussen Saskia de Meurichy (44) en Claudia de Meurichy - Mor- cus (41) weer aan het werk, sa men met hun enthousiaste ver koopsters, in hun vernieuwde modezaak Reiss van den Berg- he. T\vee jaar geleden zijn de dames begonnen met het bedenken van een eventuele verbouwing. Die ge dachtespinsels werden in de loop van de tijd concrete plannen. Uit eindelijk zijn ze, zonder architect, aan de slag gegaan. „We hadden al lerlei plaatjes in ons hoofd van hoe de winkel er uit moest gaan zien. We wisten welke rekken er moesten komen en welke vloer. Deze plaatjes pasten uiteindelijk al lemaal als een puzzel in elkaar", vertellen Saskia en Claudia. Samen zijn ze de vijfde generatie binnen de familie de Meurichy, die de damesmodezaak sinds 2003 runt. Saskia vindt dat ze de zaken goed geregeld hebben: „Ik ben de gene die alles met betrekking tot de winkel regelt en bedenkt. Clau dia regelt en verzorgt het admini stratieve gedeelte." Op die manier hebben zij ieder hun eigen afde ling. Al heel jong wist Saskia dat ze de winkel wilde overnemen: „Om er varing bij anderen op te doen, heb ik na mijn opleiding Detailhandel, in Tilburg en Breda gewerkt.'' Bei de hebben na hun studie nog een paar jaar in Breda gewoond, maar Hulst bleef toch lonken. Daarom zijn ze 1993 allebei met hun gezin terug naar Hulst ver huisd. Claudia is getrouwd met de jongste broer van Saskia en zij is in 1999 bij de zaak komen werken. Hoewel Reiss van den Berghe het concept nooit helemaal heeft om gegooid, zijn er door de jaren heen wel dingen veranderd binnen het assortiment. „Vroeger verkochten we knopen, garen, stoffen aan de meterborduurzijde en ook had den we kinderkleding", vertelt Sas kia. De eerste jaren was er nog geen confectie. De eerste confectie be stond voornamelijk uit japonnen en deux-pièces. Die laatste is voor oudere dames een begrip: een rok en bovenstuk in dezelfde kleur en stof. Ze zijn nu eigenlijk helemaal uit het modebeeld verdwenen. „Door het steeds veranderende Stille getuige van het grote openingsfeest. Claudia de Meurichy-Morcus (links) en Saskia de Meurichy Een blik in de vernieuwde winkel. De winkel heeft een rustige aanblik. modebeeld is de inrichting van de winkel ook meerdere malen aange past. De kledingkeuze van dames verandert voortdurend en daar moet je ook met de inkoop van de kleding rekening mee houden", vertelt Claudia. Wat vast staat is dat de klassieke kleding meer en meer verdwijnt. Als het op de toekomst van de mo dewinkel aankomt, zijn de dames optimistisch: „We gaan zeker door tot het 150-jarig jubileum", zegt Claudia. „Alleen als ik tegen die tijd niet achter een rollator loop", vult Saskia haar aan. „En natuur lijk hopen we dat één van onze' kinderen interesse in de zaak krijgt. Het zou erg jammer zijn als Reiss van den Berghe niet binnen de familie voortgezet zou kunnen worden na 125 jaar", vertelt Saskia. Voor zij Sara ziet wil ze de winkel nog een keer verbouwen. „Dan wil ik iets schokkends doen, iets wat niemand zal verwachten." Zaterdag 18 en zondag 19 september is er een doorlopende modeshow in de straten van het centrum van Hulst. Beide dagen van 13-17 uur. Met deelname van alle mode- en aan mode gerelateerde zaken. De winkel is naast bovenmode ook gespecialiseerd in lingerie. Tijdens de Week van de Smaak worden ambachtelijke streekproducten in het zonnetje gezet. toe. „Helemaal niet nodig, want er komen zeer smakelijke alternatie ven uit de eigen streek die boven dien duurzaam worden geprodu ceerd." Met de focus op gezonde en eerlijke voeding en op Zeeuwse producten hoopt de ZMF een steentje bij te dragen aan een scho ner milieu. "Het is niet erg ener gie- en klimaatvriendelijk om voedsel over grote afstanden te ver voeren", legt Ernst uit. In Zeeland worden dit jaar op ze ventien locaties activiteiten ont plooid in het kader van de Week van de Smaak. Een van de initiatie ven die er volgens Melissa Ernst uitspringen is het Smaakfestival, zaterdag 25 september op biologi sche boerderij 't Hof Welgelegen in Middelburg. In een tent met door Jan Dirk van Scheyen Waarom zou je een ap pel uit Nieuw-Zee- land kopen als er ook heel lekkere appels uit Zeeland in de winkel liggen? Dat is het idee achter de Week van de Smaak, die de Zeeuwse Milieufe deratie (ZMF) vanaf 19 septem ber organiseert. Tijdens de Week van de Smaak worden ambachtelijke streekpro ducten, seizoensproducten en bio logische voeding in het zonnetje gezet. „Soms eten we voedsel dat duizenden kilometers heef afge legd voor het op ons bord ligt", licht regionaal coördinator van de Week van de Smaak Melissa Ernst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 46