cultuur 113
O'Hanlon natuurtalent als presentator
film
-srséa
Franca Treur: 'Ik kan heel slecht tegen
geweld en denk steeds: het is niet echt'
Genomineerden Libris
Geschiedenisprijs bekend
darwins verstekeling Britse schrijver vermaakt publiek op filmfestival in Vlissingen
the.
Vandaag bij
Film by the Sea
dinsdag 14 september 2010
lY>
10-19 Sep>ember
door Rolf Bosboom
Als het aan Redmond
O'Hanlon zelf had gele
gen, was hij waarschijn
lijk tot in de kleine uur
tjes doorgegaan met zijn nauwe
lijks na te vertellen verhalen. Geef
de Britse schrijver een microfoon
en hij is bijna niet te stuiten, zo
bleek gisteravond bij Film by the
Sea. „Wat wil je met dit verhaal
nou eigenlijk zeggen?", vroeg Kat-
ja de Bruin, die hem interviewde,
dan ook af en toe.
Maar vermakelijk was het zeker.
O'Hanlon bezocht het Vlissingse
filmfestival vanwege de film Dar-
wins verstekeling, die voorafgaand
aan het gesprek werd vertoond.
Het gaat om de filmversie van de
veelgeprezen tv-serie Beagle: in het
kielzog van Darwin. En waar de
schrijver gisteravond grossierde in
anekdotes, schetste regisseur Hans
Fels helder de achtergronden van
serie en film.
Het was een rolverdeling die ook
tijdens de maandenlange zeereis
nodig was. „Redmond is een na
tuurtalent als presentator. Hij is
zo'n ongelooflijke bron van kennis
en kan zó aanstekelijk de wereld
verklaren. Maar hij heeft wel een
regisseur nodig. Gelukkig hebben
we de macht van de knipschaar
om het materiaal toch in hapklare
brokken aan de kijker te kunnen
aanbieden."
O'Hanlon zei dat de reis met de
clipper Stad Amsterdam een inten-
Redmond O'Hanlon (links) en Hans Fels na afloop van de vertoning van Darwins verstekeling. Terwijl de schrijver de anekdotes voor zijn rekening nam,
schetste de regisseur de achtergronden van de film. foto Lex de Meester
se ervaring voor hem is geweest.
„Ik had het niet voor mogelijk ge
houden dat ik zo lang gelukkig
kon zijn. Op zo'n schip komt de
natuurhistorie vanzelf tot je", al
dus de auteur. Aan boord las hij
het werk van Darwin over de evo
lutieleer. „Dan komt het pas echt
tot leven."
Presenteren bleek ook voor hem
een openbaring. „Als je een film
maakt, heb je alleen maar woor
den nodig om de kijker naar de
volgende overweldigende beelden
door Ali Pankow
VLISSINGEN - De juryleden van de
Film Literatuurcompetitie bij
FbtS krijgen in de geselecteerde
films een fikse portie geweld te
verstouwen. „Ik kan heel slecht te
gen geweld en moet dus steeds
denken: 'het is niet echt' zei
Franca Treur gistermiddag tijdens
de talkshow met twee andere ju
ryleden: Marjan Berk en Johanna
ter Steege.
In het merendeel van de elf geno
mineerde film vallen inderdaad ste
vige klappen. Dat kan Marjan Berk
niet meer schokken. Zij heeft heel
veel films gezien in haar leven.
„Het moet wel heel naar zijn, wil
ik het nog naar gaan vinden. Als
het op emotioneel vlak de diepte
in gaat, wil ik nog wel eens wor
den meegezogen", laat Berk we
ten. Van de vijf films die de jury
nu heeft gezien, heeft zij een rang
lijstje gemaakt. Uiteraard houdt zij
daarover haar lippen op elkaar.
Berk acht het niet nodig na het
zien van een film snel aantekenin
gen te maken. „Het vet komt altijd
bovendrijven." Johanna ter Steege
sluit zich daarbij aan. „Je weet wat
je heeft geraakt bij het zien van
een film en daar gaat het in eerste
instantie om. Daarna zijn er na-
te brengen. In een boek moeten
de woorden het werk helemaal al
leen doen. Je dient als schrijver
zelf een hele wereld te creëren."
Er reisde ook een aantal weten
schappers mee, die allerlei ontwik
kelingen onderzoeken die de aarde
Enkele hoogtepunten uit het pro
gramma van vandaag:
16.00 uur: Talkshow juryleden
Mark de Cloe, Kees van Kooten en
Rosita Steenbeek
21.15 uur: Optreden I Compani,
in teken van Last Tango in Paris.
(Delta Paviljoen).
Premières van competitiefilm
After the waterfall van Simone
Horrocks (13.30 uur, zaal 3) en van
Ano bisiesto van Michael Rowe
(21.00 uur, zaal 7).
in het kader van retrospectief
Jean-Claude Carrière: Belle de
jour (13.30 uur, zaal 4) en Goya's
ghosts (16.00 uur, zaal 7).
zouden bedreigen. Fels en O'Han
lon staken enigszins de draak met
hen. De reis heeft de twee juist ge
leerd dat doemdenken helemaal
niet terecht is. Fels: „Er is een on
gelooflijk bewustzijn bij mensen
ontstaan. Wereldwijd."
Talkshow gemist? Bekijk het vermake
lijke interview met Redmond O'Han
lon op www.pzc.nl/fbts.
Daar vindt u ook al het festivalnieuws
Drie juryleden tijdens de talkshow voor Omroep Zeeland: Marjan Berk, Jo
hanna ter Steege en Franca Treur. foto Lex de Meester
tuurlijk nog een heleboel dingen
om onderling over te praten, want
iedereen komt anders uit de bio
scoop."
Treur zegt in een verhaal te moe
ten kunnen meegaan. „Zoniet dan
ga ik me verzetten, maar soms ver
andert dat in de loop van de film
nog."
Ter Steege zegt milder te zijn ge
worden in haar beoordelingen in
de loop ter jaren. „Ik heb veel res
pect voor al het werk dat komt kij
ken voor een film. De drie vrou
wen doen veel meer dan jureren.
Om wat feiten te noemen: Van
Berk komt in november een
nieuw boek uit: Ik neem toch een
hond. Ter Steege schittert straks in
de film Tirza. Treur is genomi
neerd voor de AKO-literatuurprijs
en de NS-publieksprijs en onder
handelt over de verfilming van
haar debuut Dorsvloer vol confetti.
AMSTERDAM - De jury van de Li
bris Geschiedenis Prijs 2010 heeft
gisteren de vijf genomineerden be
kendgemaakt voor de prijs.
De genomineerde boeken zijn:
Bernhard. Een verborgen geschiede
nis (door Annejet van der Zijl),
Vrouw des huizes. Een cultuurge
schiedenis van de Hollandse huis
vrouw (Els Kloek), Congo. Een ge
schiedenis (David van Reybrouck),
De NSB. Ontstaan en opkomst van
de Nationaal-Socialistische Bewe
ging, 1931-1935 (Robin te Slaa en
Edwin Klijn) en Het geheim van
De Telegraaf. Geschiedenis van een
krant (Marriëtte Wolf).
Aan de prijs is een bedrag verbon
den van 20.000 euro. De uitreiking
van de prijs voor het beste histori
sche boek van 2010 is op 23 okto
ber in de Amsterdamse Stads
schouwburg tijdens de Nacht van
de Geschiedenis. De prijs be
kroont historische boeken die een
algemeen publiek aanspreken.