8l
Busje verdringt traditionele taxi
Regisseur
Claude
Chabrol
overleden
Honda Dream Weeks van 10 t/m 25 september
Let op! Geld lenen kost geld
Gratis Avatar DVD
bi] het maken
vaneen
proefrit. w"
OP=OP.
maandag 13 september 2010
PARIJS - Een van de grootmeesters
van de Franse cinema, regisseur
Claude Chabrol, is gisteren op
8o-jarige leeftijd overleden. Dat
hebben de autoriteiten in Parijs la
ten weten.
„Chabrol was een immense Franse
filmregisseur, vrij, onbeschaamd,
politiek en breedsprakig", zei Chri-
stophe Girard, de plaatsvervan
gend burgemeester van Parijs.
Chabrol maakte tientallen films,
waaronder klassiekers als Beau Ser
ge, Violette Nozière, en Merci
pour le chocolat. Samen met
jean-Luc Godard en Francois Truf-
faut was Chabrol in de jaren vijftig
verantwoordelijk voor de nouvelle
vague, de baanbrekende filmstro
ming die ervoor zorgde dat Frank
rijk zich tijdelijk ontwikkelde tot
het middelpunt van de internatio
nale filmwereld.
Hoewel hij veel waardering en
tientallen prijzen oogstte, kreeg
Chabrol nooit een Oscar toebe
deeld. Slechts eenmaal ontving
een productie van hem een nomi
natie: in 1991 dong zijn lang ge
wenste verfilming van Madame
Bovary van schrijver Gustave Flau
bert mee in de categorie beste kos
tuums.
mumtammmmm
door onze correspondent
Yolanda Bobeldijk
LONDEN - Voor St. Paul's Cathedral
wuift een man in pak naar de
taxi's. Binnen enkele seconden
stopt er een voor zijn neus. Hij
stapt in en de zwarte wagen, het
traditionele model - als miniatuur
te koop in elke souvenirwinkel in
Londen - verdwijnt in het drukke
verkeer. Het Britse icoon verliest
echter terrein sinds de komst van
een nieuw model, de omgebouw
de Mercedes Vito, in 2008. Al
bijna 700 chauffeurs hebben zo'n
Duits taxibusje aangeschaft.
Een van hen is de 58-jarige John
Williams. Meer dan twintig jaar
reed hij in de traditionele TX4,
maar sinds hij de Mercedes Vito
heeft, wil hij nooit meer anders.
Deze taxi heeft geen vijf, maar zes
zitplaatsen en kost ongeveer even
veel als het oude model. De Vito is
echter zuiniger. „Ik bespaar 40
pond per week aan brandstof."
Williams was de eerste taxichauf
feur die met dit model rond reed.
„Eerst was ik bang dat klanten de
taxi niet zouden herkennen, maar
ik heb net zoveel ritjes als voor
heen."
De beslissing de Mercedes Vito toe
te laten als taxi was destijds om
streden. Taxi's in Londen moeten
aan strikte eisen voldoen. Ze moe
ten herkenbaar zijn als taxi en de
draaicirkel mag maximaal 7,5 me
ter bedragen, zodat de voertuigen
wendbaar zijn in smalle straatjes.
Links een TX4, rechts een Mercedes Vito
foto Joanna Henderson/CPD
Daarvoor werd de Vito voorzien
van meesturende achterwielen.
De Mercedes Vito voldeed aan alle
eisen, oordeelde Transport For
London, de instantie die de ver
gunningen verstrekt. Sommige
chauffeurs reageerden afkeurend,
zegt Williams. „Het lijkt meer op
een ijscokar', zei een collega. Nu
rijdt hij er zelf ook in."
Een taxirit met het nieuwe of
oude model is echter nagenoeg
hetzelfde. Chauffeurs in beide au
to's hebben namelijk een vergun
ning nodig, waarvoor een examen
moet worden afgelegd. Dit staat be
kend als The Knowledge (de ken
nis). Het behalen ervan duurt on
geveer vier jaar: chauffeurs moe
ten alle straten van Londen ken
nen en de snelste routes erheen.
Daarna zijn ze bevoegd om een
Londense taxi te besturen. Daar
van rijden er zo'n 22.000 rond.
Sinds de komst van de Vito is de
verkoop van de traditionele taxi
met bijna 30 procent gedaald. „Het
is een zwaar jaar geweest", erkent
Matthew Cheyne, marketing direc
teur van London Taxis Internatio
nal, het bedrijf dat de traditionele
taxi's levert. „Dit komt deels door
de Vito, maar ook door de reces
sie. Chauffeurs stellen de aanschaf
van een nieuwe wagen uit."
Volgens KPM UK Taxis, leveran
cier van de Mercedes, wordt 27 pro
cent van alle nieuwe taxi's bij hen
gekocht. Het bedrijf hoopt eind dit
jaar duizend exemplaren op de
weg te hebben.
De Londense taxi ondervindt de
afgelopen jaren ook concurrentie
van de zogeheten 'mini cabs', die
telefonisch besproken worden.
Voorheen hadden deze beltaxi's
een slechte reputatie: chauffeurs
bezaten geen vergunning en ver
krachtingen kwamen regelmatig
voor. Sinds 1998 zijn deze taxi's of
ficieel erkend en is het imago ver
beterd. Chauffeurs moeten een to
pografische toets afleggen, al is die
minder intensief dan The Knowled
ge test. In totaal rijden er in Lon
den 50.000 beltaxi's.
Toch wordt de 'zwarte' Londense
taxi als betrouwbaarder aange
merkt. „Het maakt me niet uit als
de vorm van de auto anders is",
zegt Angela Sheffield, die bij de
taxistandplaats op Victoria station
wacht. „Als ik maar veilig van A
naar B word gebracht." Pauline
Waller is het niet met haar eens.
„Ik zou het erg vinden als het tradi
tionele model verdwijnt."
Zolang sommige taxichauffeurs
daar hetzelfde over denken, zal dat
ook niet snel gebeuren. Simon Tay
lor zegt nooit te zullen overstap
pen naar de Mercedes Vito. „Dit is
en blijft de echte Londense taxi."
Vraag naar de voorwaarden. Actie loopt t/m 25 september 2010.
Voordeel tot wel 6.800,-