8l Busje verdringt traditionele taxi Regisseur Claude Chabrol overleden Honda Dream Weeks van 10 t/m 25 september Let op! Geld lenen kost geld Gratis Avatar DVD bi] het maken vaneen proefrit. w" OP=OP. maandag 13 september 2010 PARIJS - Een van de grootmeesters van de Franse cinema, regisseur Claude Chabrol, is gisteren op 8o-jarige leeftijd overleden. Dat hebben de autoriteiten in Parijs la ten weten. „Chabrol was een immense Franse filmregisseur, vrij, onbeschaamd, politiek en breedsprakig", zei Chri- stophe Girard, de plaatsvervan gend burgemeester van Parijs. Chabrol maakte tientallen films, waaronder klassiekers als Beau Ser ge, Violette Nozière, en Merci pour le chocolat. Samen met jean-Luc Godard en Francois Truf- faut was Chabrol in de jaren vijftig verantwoordelijk voor de nouvelle vague, de baanbrekende filmstro ming die ervoor zorgde dat Frank rijk zich tijdelijk ontwikkelde tot het middelpunt van de internatio nale filmwereld. Hoewel hij veel waardering en tientallen prijzen oogstte, kreeg Chabrol nooit een Oscar toebe deeld. Slechts eenmaal ontving een productie van hem een nomi natie: in 1991 dong zijn lang ge wenste verfilming van Madame Bovary van schrijver Gustave Flau bert mee in de categorie beste kos tuums. mumtammmmm door onze correspondent Yolanda Bobeldijk LONDEN - Voor St. Paul's Cathedral wuift een man in pak naar de taxi's. Binnen enkele seconden stopt er een voor zijn neus. Hij stapt in en de zwarte wagen, het traditionele model - als miniatuur te koop in elke souvenirwinkel in Londen - verdwijnt in het drukke verkeer. Het Britse icoon verliest echter terrein sinds de komst van een nieuw model, de omgebouw de Mercedes Vito, in 2008. Al bijna 700 chauffeurs hebben zo'n Duits taxibusje aangeschaft. Een van hen is de 58-jarige John Williams. Meer dan twintig jaar reed hij in de traditionele TX4, maar sinds hij de Mercedes Vito heeft, wil hij nooit meer anders. Deze taxi heeft geen vijf, maar zes zitplaatsen en kost ongeveer even veel als het oude model. De Vito is echter zuiniger. „Ik bespaar 40 pond per week aan brandstof." Williams was de eerste taxichauf feur die met dit model rond reed. „Eerst was ik bang dat klanten de taxi niet zouden herkennen, maar ik heb net zoveel ritjes als voor heen." De beslissing de Mercedes Vito toe te laten als taxi was destijds om streden. Taxi's in Londen moeten aan strikte eisen voldoen. Ze moe ten herkenbaar zijn als taxi en de draaicirkel mag maximaal 7,5 me ter bedragen, zodat de voertuigen wendbaar zijn in smalle straatjes. Links een TX4, rechts een Mercedes Vito foto Joanna Henderson/CPD Daarvoor werd de Vito voorzien van meesturende achterwielen. De Mercedes Vito voldeed aan alle eisen, oordeelde Transport For London, de instantie die de ver gunningen verstrekt. Sommige chauffeurs reageerden afkeurend, zegt Williams. „Het lijkt meer op een ijscokar', zei een collega. Nu rijdt hij er zelf ook in." Een taxirit met het nieuwe of oude model is echter nagenoeg hetzelfde. Chauffeurs in beide au to's hebben namelijk een vergun ning nodig, waarvoor een examen moet worden afgelegd. Dit staat be kend als The Knowledge (de ken nis). Het behalen ervan duurt on geveer vier jaar: chauffeurs moe ten alle straten van Londen ken nen en de snelste routes erheen. Daarna zijn ze bevoegd om een Londense taxi te besturen. Daar van rijden er zo'n 22.000 rond. Sinds de komst van de Vito is de verkoop van de traditionele taxi met bijna 30 procent gedaald. „Het is een zwaar jaar geweest", erkent Matthew Cheyne, marketing direc teur van London Taxis Internatio nal, het bedrijf dat de traditionele taxi's levert. „Dit komt deels door de Vito, maar ook door de reces sie. Chauffeurs stellen de aanschaf van een nieuwe wagen uit." Volgens KPM UK Taxis, leveran cier van de Mercedes, wordt 27 pro cent van alle nieuwe taxi's bij hen gekocht. Het bedrijf hoopt eind dit jaar duizend exemplaren op de weg te hebben. De Londense taxi ondervindt de afgelopen jaren ook concurrentie van de zogeheten 'mini cabs', die telefonisch besproken worden. Voorheen hadden deze beltaxi's een slechte reputatie: chauffeurs bezaten geen vergunning en ver krachtingen kwamen regelmatig voor. Sinds 1998 zijn deze taxi's of ficieel erkend en is het imago ver beterd. Chauffeurs moeten een to pografische toets afleggen, al is die minder intensief dan The Knowled ge test. In totaal rijden er in Lon den 50.000 beltaxi's. Toch wordt de 'zwarte' Londense taxi als betrouwbaarder aange merkt. „Het maakt me niet uit als de vorm van de auto anders is", zegt Angela Sheffield, die bij de taxistandplaats op Victoria station wacht. „Als ik maar veilig van A naar B word gebracht." Pauline Waller is het niet met haar eens. „Ik zou het erg vinden als het tradi tionele model verdwijnt." Zolang sommige taxichauffeurs daar hetzelfde over denken, zal dat ook niet snel gebeuren. Simon Tay lor zegt nooit te zullen overstap pen naar de Mercedes Vito. „Dit is en blijft de echte Londense taxi." Vraag naar de voorwaarden. Actie loopt t/m 25 september 2010. Voordeel tot wel 6.800,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 8