Nieuwe
taarten
van Abel
kijktip
kijken luisteren
In korte tijd kruipt ze
in de huid van een
maffiabazin met een
warm kloppend
moederhart en in die
van een geslaagde
zakenvrouw. Haar
beroep laat actrice
Monic Hendrickx,
hoofdrolspeelster in
de nieuwe serie
Penoza, alle hoeken
van het leven zien.
door Monique Brandt
zondag, 19.00 uur
zaterdag 11 september 2010
Bluf uit doodsnood
De intens verdrietige Carmen (Monic Hendrickx) omhelst haar kinderen op de begrafenisceremonie van haar vermoorde echtgenoot Frans, een rol die
gespeeld wordt door Thomas Acda. foto Victor Arnolds/KRO
Ze is inmiddels weer
blondine af Actrice
Monic Hendrickx
(1966), die voor haar
rol als maffiamoe-
der-tegen-wil-en-
dank een blond kapsel kreeg aan
gemeten, heeft haar eigen donkere
haarkleur weer terug. De opna
men voor wat één van de opmer
kelijkste dramaproducties van ko
mend najaar genoemd mag wor
den, zijn immers alweer even ach
ter de rug. De in Zaandam woon
achtige actrice is in Rotterdam mo
menteel druk bezig met draaien
voor de speelfilm Lotus, een mo
zaïekvertelling met onder andere
rollen voor Georgina Verbaan,
Jack Wouterse, Chris Zegers en
Birgit Schuurman. Ze heeft een
rolletje in de film Gooische Vrou
wen (vanaf maart 2011 in de bio
scoop) waarvan de opnamen ook
deze periode plaatsvinden. De
vrouw, die zich op haar 18e kor
daat liet uitschrijven als lid van de
rooms-katholieke kerk, is boven
dien 'ergens' volgend jaar in habijt
te bewonderen in de film De On
zichtbare Meisjes van de Belgische
cineaste Patrice Toye. De film ver
telt het waargebeurde verhaal van
een Belgische non die in de jaren
zeventig rijk werd door de illegale
verkoop van baby's van door haar
opgevangen jonge, ongehuwde
moeders.
Met al die nieuwe projecten is het
te begrijpen dat Hendrickx even
op stoom moet komen tijdens een
gesprek over de gloednieuwe tele
visieserie Penoza en haar persona
ge daarin, Carmen van Walra
ven-de Rue. Deze echtgenote van
een drugsbaas (Thomas Acda),
komt erachter dat haar man een
groter aandeel in de misdaad heeft
dan ze dacht. Ze dwingt hem te
breken met het wereldje, maar
dan wordt hij, voor de ogen van
hun jongste zoon, gedood. Car
men wordt belaagd door schuld
eisers en door justitie, die eist dat
ze getuigt tegen de voormalige za
kenpartners van haar dode eega.
Om haar gezin te beschermen, be
sluit ze zelf zijn zaken in handen
te nemen.
Penoza heeft een lange voorge
schiedenis: schrijver Pieter Bart
Korthuis, die onder andere ook
werkte voor de KRO/NCRV-reeks
Keyzer De Boer Advocaten,
schreef het scenario eigenlijk voor
Talpa. John de Mols televisie
zender ging echter over de kop
voordat de productie van start zou
gaan. Uiteindelijk wilde de KRO
de reeks wel hebben, maar dan in
aangepaste vorm. Naast de serie
schreef Pieter Bart Korthuis ook
de roman Penoza, die deze week
bij uitgeverij Anthos verschijnt.
De rol van Carmen was eveneens
niet zomaar vergeven. „Ik moest
meerdere keren auditie doen", her
innert Hendrickx zich. „Boven
dien moest ik glamourfoto's laten
maken, omdat ze vreesden dat ik
niet genoeg glamour had voor de
rol. Dat bleek dus wel mee te val
len", lacht ze. Ter voorbereiding
en vooral ter inspiratie keek ze de
gehele serie van maffiaserie The So
pranos terug en las ze de boeken
van 'onderwerelddiva' Thea
Moear, de voormalige rechterhand
van Klaas Bruinsma. Even over
woog ze Moear om een persoon
lijk gesprek te vragen, maar uitein
delijk liet ze hét bij interviews,
boeken en verhalen óver haar.
„Moear had in de tijd dat ze werk
te met Bruinsma geen kinderen.
Het grote conflict van Carmen is
juist dat ze dit doet om haar kinde
ren een fatsoenlijk leven te geven.
Brunette Monic Hendrickx werd
voor Penoza een blondine, foto KRO
Thea Moear sprak bovendien in in
terviews wel over het geweld,
maar zegt dat zij daar zelf weinig
mee te maken had. Zij was ge
woon een zakenvrouw die een be
drijf draaiende hield. Zij deed het
kantoor en het contact met de
klanten. Ik vraag me dan af: hoe
werkt zoiets in je hoofd? Daar zou
ik toch niet achter komen door
met haar te spreken. De boeken,
de serie The Sopranos, dat alles
was inspirerend maar je moet
toch je eigen rol scheppen met de
ingrediënten die de schrijver, de
regisseur en jijzelf meebrengen.
Met je eigen fantasie kun je veel
meer kanten op. Het interessant
ste vond ik de vraag: hoe combi
neer ik die bluf waarmee Carmen
zich door het leven slaat, met het
feit dat ze haar grenzen overgaat?
Ze is niet gewend te functioneren
in dat mannenwereldje vol ge
weld, ze weet niet eens hoe ze een
pistool moet hanteren, maar ze
doet het wel: om zichzelf en de
kinderen te redden."
Afgelopen zomer lag Hendrickx
thuis met man en dochter te sla
pen toen er om half vijf's mor
gens een ruit van haar voordeur
werd ingeslagen. „We schrokken
ons dood! Het was allemaal snel
weer in orde gemaakt en het viel
allemaal wel mee, maar toch, als
ik daarna alleen met mijn dochter
Javaj thuis was, voelde ik me toch
kwetsbaar. Het is een beetje het ge
voel dat Carmen denk ik continu
heeft: de angst dat er iets helemaal
fout gaat met je gezin. Ze heeft
veel stress. Ze weet nooit wie ze
kan vertrouwen. Dat weet je in
het echte leven natuurlijk ook niet
altijd, maar daar heeft een inschat
tingsfout meestal minder grote ge
volgen. Ik denk dat die stressfactor
van grote invloed is op het dage
lijkse leven van mensen die zich
in de onderwereld ophouden. Dat
heb ik proberen neer te zetten. Ik
kan me heel goed voorstellen dat
je je als een hyena gedraagt, als
het om je kind gaat. Ik zou ook
heel ver gaan om mijn kind te be
schermen."
Een maffiabazin annex moeder
kloek, een non die kindjes ver
koopt en er rijk van wordt, een
Gooische zakenvrouw: zulke tegen
gestelde rollen spelen moet haast
wel een natuurlijke drang zijn
voor een gelauwerd actrice met
drie Gouden Kalveren in de kast.
Hendrickx: „Die verscheidenheid
wordt me min of meer aangedra
gen. Ik zoek niet bewust naar te
gengestelde personages, maar het
lijkt soms of de tegenstellingen
mij opzoeken. Het is voornamelijk
een kwestie van mazzel, denk ik.
Maar inderdaad, over gebrek aan
leuk werk heb ik niet te klagen."
Penoza, vanaf morgen (zondag)
wekelijks om 20.15 uur op
Nederland 3.
r>~j" Reageren?
redactie.media@wegener.nl