Nieuwe taarten van Abel kijktip kijken luisteren In korte tijd kruipt ze in de huid van een maffiabazin met een warm kloppend moederhart en in die van een geslaagde zakenvrouw. Haar beroep laat actrice Monic Hendrickx, hoofdrolspeelster in de nieuwe serie Penoza, alle hoeken van het leven zien. door Monique Brandt zondag, 19.00 uur zaterdag 11 september 2010 Bluf uit doodsnood De intens verdrietige Carmen (Monic Hendrickx) omhelst haar kinderen op de begrafenisceremonie van haar vermoorde echtgenoot Frans, een rol die gespeeld wordt door Thomas Acda. foto Victor Arnolds/KRO Ze is inmiddels weer blondine af Actrice Monic Hendrickx (1966), die voor haar rol als maffiamoe- der-tegen-wil-en- dank een blond kapsel kreeg aan gemeten, heeft haar eigen donkere haarkleur weer terug. De opna men voor wat één van de opmer kelijkste dramaproducties van ko mend najaar genoemd mag wor den, zijn immers alweer even ach ter de rug. De in Zaandam woon achtige actrice is in Rotterdam mo menteel druk bezig met draaien voor de speelfilm Lotus, een mo zaïekvertelling met onder andere rollen voor Georgina Verbaan, Jack Wouterse, Chris Zegers en Birgit Schuurman. Ze heeft een rolletje in de film Gooische Vrou wen (vanaf maart 2011 in de bio scoop) waarvan de opnamen ook deze periode plaatsvinden. De vrouw, die zich op haar 18e kor daat liet uitschrijven als lid van de rooms-katholieke kerk, is boven dien 'ergens' volgend jaar in habijt te bewonderen in de film De On zichtbare Meisjes van de Belgische cineaste Patrice Toye. De film ver telt het waargebeurde verhaal van een Belgische non die in de jaren zeventig rijk werd door de illegale verkoop van baby's van door haar opgevangen jonge, ongehuwde moeders. Met al die nieuwe projecten is het te begrijpen dat Hendrickx even op stoom moet komen tijdens een gesprek over de gloednieuwe tele visieserie Penoza en haar persona ge daarin, Carmen van Walra ven-de Rue. Deze echtgenote van een drugsbaas (Thomas Acda), komt erachter dat haar man een groter aandeel in de misdaad heeft dan ze dacht. Ze dwingt hem te breken met het wereldje, maar dan wordt hij, voor de ogen van hun jongste zoon, gedood. Car men wordt belaagd door schuld eisers en door justitie, die eist dat ze getuigt tegen de voormalige za kenpartners van haar dode eega. Om haar gezin te beschermen, be sluit ze zelf zijn zaken in handen te nemen. Penoza heeft een lange voorge schiedenis: schrijver Pieter Bart Korthuis, die onder andere ook werkte voor de KRO/NCRV-reeks Keyzer De Boer Advocaten, schreef het scenario eigenlijk voor Talpa. John de Mols televisie zender ging echter over de kop voordat de productie van start zou gaan. Uiteindelijk wilde de KRO de reeks wel hebben, maar dan in aangepaste vorm. Naast de serie schreef Pieter Bart Korthuis ook de roman Penoza, die deze week bij uitgeverij Anthos verschijnt. De rol van Carmen was eveneens niet zomaar vergeven. „Ik moest meerdere keren auditie doen", her innert Hendrickx zich. „Boven dien moest ik glamourfoto's laten maken, omdat ze vreesden dat ik niet genoeg glamour had voor de rol. Dat bleek dus wel mee te val len", lacht ze. Ter voorbereiding en vooral ter inspiratie keek ze de gehele serie van maffiaserie The So pranos terug en las ze de boeken van 'onderwerelddiva' Thea Moear, de voormalige rechterhand van Klaas Bruinsma. Even over woog ze Moear om een persoon lijk gesprek te vragen, maar uitein delijk liet ze hét bij interviews, boeken en verhalen óver haar. „Moear had in de tijd dat ze werk te met Bruinsma geen kinderen. Het grote conflict van Carmen is juist dat ze dit doet om haar kinde ren een fatsoenlijk leven te geven. Brunette Monic Hendrickx werd voor Penoza een blondine, foto KRO Thea Moear sprak bovendien in in terviews wel over het geweld, maar zegt dat zij daar zelf weinig mee te maken had. Zij was ge woon een zakenvrouw die een be drijf draaiende hield. Zij deed het kantoor en het contact met de klanten. Ik vraag me dan af: hoe werkt zoiets in je hoofd? Daar zou ik toch niet achter komen door met haar te spreken. De boeken, de serie The Sopranos, dat alles was inspirerend maar je moet toch je eigen rol scheppen met de ingrediënten die de schrijver, de regisseur en jijzelf meebrengen. Met je eigen fantasie kun je veel meer kanten op. Het interessant ste vond ik de vraag: hoe combi neer ik die bluf waarmee Carmen zich door het leven slaat, met het feit dat ze haar grenzen overgaat? Ze is niet gewend te functioneren in dat mannenwereldje vol ge weld, ze weet niet eens hoe ze een pistool moet hanteren, maar ze doet het wel: om zichzelf en de kinderen te redden." Afgelopen zomer lag Hendrickx thuis met man en dochter te sla pen toen er om half vijf's mor gens een ruit van haar voordeur werd ingeslagen. „We schrokken ons dood! Het was allemaal snel weer in orde gemaakt en het viel allemaal wel mee, maar toch, als ik daarna alleen met mijn dochter Javaj thuis was, voelde ik me toch kwetsbaar. Het is een beetje het ge voel dat Carmen denk ik continu heeft: de angst dat er iets helemaal fout gaat met je gezin. Ze heeft veel stress. Ze weet nooit wie ze kan vertrouwen. Dat weet je in het echte leven natuurlijk ook niet altijd, maar daar heeft een inschat tingsfout meestal minder grote ge volgen. Ik denk dat die stressfactor van grote invloed is op het dage lijkse leven van mensen die zich in de onderwereld ophouden. Dat heb ik proberen neer te zetten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je als een hyena gedraagt, als het om je kind gaat. Ik zou ook heel ver gaan om mijn kind te be schermen." Een maffiabazin annex moeder kloek, een non die kindjes ver koopt en er rijk van wordt, een Gooische zakenvrouw: zulke tegen gestelde rollen spelen moet haast wel een natuurlijke drang zijn voor een gelauwerd actrice met drie Gouden Kalveren in de kast. Hendrickx: „Die verscheidenheid wordt me min of meer aangedra gen. Ik zoek niet bewust naar te gengestelde personages, maar het lijkt soms of de tegenstellingen mij opzoeken. Het is voornamelijk een kwestie van mazzel, denk ik. Maar inderdaad, over gebrek aan leuk werk heb ik niet te klagen." Penoza, vanaf morgen (zondag) wekelijks om 20.15 uur op Nederland 3. r>~j" Reageren? redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 107