Prorail wekt irritatie op
Raad stelt besluit
onteigening uit
181 zeeland
Reimerswaal brengt aed-initiatief
onder bij project Hartveilig Wonen
life
/l\azcos
BRONX
Voor
kunt u per iö ïëj
Vraag naar onie Mantenkaarwn spaar
voor25 euro ko'ftin|JÏv
St. Jacobsstraat'ki'jiSHt Èi- VlHpingen
shoes, shoes. jkuti.ji\c;e.shoes!
n pumps
recht.
donderdag 9 september 2010
B
door Luc Oggel
KRUININGEN - Reimerswaal sluit
zich aan bij het landelijke project
'Hartveilig Wonen' om mensen
met een hartstilstand te kunnen
helpen. De gemeenteraad was
daarover unaniem tijdens de raads
vergadering, al heeft Leefbaar Rei
merswaal twijfels.
Aansluiting bij Hartveilig Wonen,
waarin ook Veiligheidsregio Zee
land en de aanbieder van de ambu
lancevoorziening Connexxion par
ticiperen, is feitelijk een praktische
uitvoering van het Reimerswaalse
aed-project. Op voorstel van de
PvdA heeft de raad een jaar gele
den besloten om overal in de ge
meente hartmassage-apparaten
(automatische externe defibrillato-
ren) op te hangen en vrijwilligers
op te leiden om die te bedienen.
Daar is negentigduizend euro voor
uitgetrokken. Problemen die op
doemden, zoals het alarmeren van
mensen die de aed's kunnen bedie
nen, worden met Hartveilig Wo
nen ondervangen. In geval van
nood kan 112 worden gebeld, de
centrale stuurt vervolgens een sms
naar alle mensen in de buurt van
een aed.
Het project kost zevenduizend eu
ro per jaar. Dat bedrag komt boven
op de aanschafkosten voor de
aed's. Een aantal raadsleden wil
dan ook dat eerst de vrijwilligers
worden gezocht en dat pas daarna
de aed's worden aangeschaft.
Marien Weststrate van Leefbaar
Reimerswaal uitte zijn bedenkin
gen. „Het is een hele verantwoor
delijkheid voor zo'n vrijwilliger.
En stel dat je mobieltje uitvalt,
dan krijg je die sms dus niet. Maar
goed, probeer het maar."
Weststrate vreest ook voor vanda
lisme, maar dat kan worden voor- j
komen door het feit dat alleen vrij- i
willigers een code krijgen om de
kast met de aed te openen.
Het college denkt dat het project
een succes wordt.
door Luc Oggel
KRUININGEN - De Reimerswaalse ge
meenteraad wil pas over een half
jaar een besluit nemen over ontei
gening van gronden in de Olzende-
polder in Yerseke. In de tussentijd
moet het college van burgemeester
en wethouders middels mediation
proberen er alsnog via de minnelij
ke weg uit te komen met de eigena
ren, vinden de fracties.
Het voorstel kwam deze week aan
de orde in de raadsvergadering. De
gronden zijn nodig voor uitbrei
ding van bedrijventerrein Olzende-
polder. De kwestie sleept zich al ja
ren voort, reden voor B en W om
de raad te vragen het onteigenings
instrument in te zetten. Die voel
de daar echter niet voor, met na
me omdat de belangstelling voor
bedrijfsgrond momenteel mini
maal is. „Er is dus geen haast", stel
den de fracties. Zij vinden dat het
college toch mediation (bemidde
ling door een onafhankelijk per
soon) moet inzetten. B en W leg
den een voorstel daartoe van de
Raad van State eerder naast zich
neer. „Wij hebben daar in dit ge
val geen verwachtingen van", zei
wethouder Jaap Sinke (SGP, ruim
telijke ordening). Twee grondeige
naren, pallethandelaar D. van der
Jagt en agrariër L. Verboom, ble
ken tijdens de vergadering best
nog wel bereid tot onderhandelen.
Volgens Verboom is het college
'verkeerd bezig' door het RvS-voor-
stel te negeren.
Het idee van Van der Jagt om de
begrenzing van het plan aan te pas
sen, is volgens Sinke niet wense
lijk, omdat de milieucategorie dan
hoger wordt.
door Frank Balkenende
De projectgroep die tot
nu toe de bovengrond
se spoorbak in Goes
voorbereidt, neemt de
tijd om een op de valreep inge
diend alternatief voorstel van Pro
rail door te rekenen.
Prorail liet de gemeente Goes on
langs weten dat een permanente
snelheidsbegrenzing van goederen
treinen in Goes hetzelfde effect
zou kunnen hebben als de spoor
bak. Als de goederentreinen 24
uur per dag worden begrensd op
maximaal 60 kilometer per uur,
zou dat lawaai en trillingen die de
transporten veroorzaken, fors kun
nen reduceren. Misschien wel net
zo veel als een betonnen spoor
bak. De komende maand worden
metingen verricht voor deze va
riant en treedt er dus (weer) ver
traging in het spoorproject op.
Ruim zeven jaar terug begonnen
gesprekken over de toenemende
overlast door goederentreinen op
de Zeeuwse lijn. Ten eerste lieten
prognoses zien dat het goederen
transport per spoor op zichzelf al
zou groeien. Ten tweede werd
extra treinverkeer voorzien door
de aanleg van een Westerschelde
Container Terminal (WCT) in het
Sloegebied. Recent bleek dat de
WCT het niet gaat halen, maar
wel een flinke terminal van het
overslagbedrijf Verbrugge. De voor
ziene extra trafiek - naast die van
de Cobelfrettreinen - zal er zo
doende over enkele jaren komen.
Er waren dus oplossingen nodig
om mensen die langs het spoor
wonen te beschermen tegen de
toenemende spoorhinder. Overi
gens verenigde een aantal particu-
Artist impression van de bovengrondse spoorbak waarop Goes al enkele
lieren zich in de Belangenvereni
ging Aanwonenden Spoorlijn
(BAS), die zich ontpopte als een
luis in de pels.
Prorail zette in op een combi
natie van geluidschermen,
betonnen bielzen en rail
dempers. In Krabbendijke en Ka-
pelle zijn die verrezen. Goes eiste
een betere oplossing. Door te drei
gen de WCT met procedures te be
stoken, peuterde de toenmalige
wethouder Thijs 't Hart samen
met de provincie 20 miljoen euro
los van havenbedrijf Zeeland
Seaports. Tenslotte rijden de goe
derentreinen naar het Sloe.
Het lukte Goes en provincie subsi
die los te krijgen van het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat (8,6
miljoen euro). Met een gemeente
lijke investering van 4 miljoen eu
ro en een gelijke toezegging van de
provincie, was er plots dik 36 mil
joen euro in kas. In feite werd Pro
rail de financiering op een presen
teerblaadje aangeboden.
In 2007 stapte Prorail dan ook in
het Goese spoorproject. De railbe
heerder zou voor 5,6 miljoen euro
meefinancieren, waardoor er ruim
40 miljoen euro aan bijdragen lag.
Uiteindelijk nam Prorail het voor
touw in het project.
Dat begon zich al gauw voort te
slepen. Nadat eerst een halfver-
diept spoor was verkend (bleek
toch te duur) en eerder al de sug
gestie voor een totaal verdiept
spoor (honderden miljoenen en
dus onbetaalbaar bevonden) was
afgestreept, kwam Goes uit op een
bovengrondse betonnen bak. Deze
zou wel voor rond de 40 miljoen
euro aan te leggen zijn.
Twijfels bij Prorail of dat bedrag
toereikend zou, dwongen de ge-
Een alternatief plan van Pro
rail voor de Goese spoorbak
geeft het project dat hinder
van goederentreinen moet
beperken, een onverwachte
en merkwaardige wending.
§i j|s