Prorail wekt irritatie op Raad stelt besluit onteigening uit 181 zeeland Reimerswaal brengt aed-initiatief onder bij project Hartveilig Wonen life /l\azcos BRONX Voor kunt u per iö ïëj Vraag naar onie Mantenkaarwn spaar voor25 euro ko'ftin|JÏv St. Jacobsstraat'ki'jiSHt Èi- VlHpingen shoes, shoes. jkuti.ji\c;e.shoes! n pumps recht. donderdag 9 september 2010 B door Luc Oggel KRUININGEN - Reimerswaal sluit zich aan bij het landelijke project 'Hartveilig Wonen' om mensen met een hartstilstand te kunnen helpen. De gemeenteraad was daarover unaniem tijdens de raads vergadering, al heeft Leefbaar Rei merswaal twijfels. Aansluiting bij Hartveilig Wonen, waarin ook Veiligheidsregio Zee land en de aanbieder van de ambu lancevoorziening Connexxion par ticiperen, is feitelijk een praktische uitvoering van het Reimerswaalse aed-project. Op voorstel van de PvdA heeft de raad een jaar gele den besloten om overal in de ge meente hartmassage-apparaten (automatische externe defibrillato- ren) op te hangen en vrijwilligers op te leiden om die te bedienen. Daar is negentigduizend euro voor uitgetrokken. Problemen die op doemden, zoals het alarmeren van mensen die de aed's kunnen bedie nen, worden met Hartveilig Wo nen ondervangen. In geval van nood kan 112 worden gebeld, de centrale stuurt vervolgens een sms naar alle mensen in de buurt van een aed. Het project kost zevenduizend eu ro per jaar. Dat bedrag komt boven op de aanschafkosten voor de aed's. Een aantal raadsleden wil dan ook dat eerst de vrijwilligers worden gezocht en dat pas daarna de aed's worden aangeschaft. Marien Weststrate van Leefbaar Reimerswaal uitte zijn bedenkin gen. „Het is een hele verantwoor delijkheid voor zo'n vrijwilliger. En stel dat je mobieltje uitvalt, dan krijg je die sms dus niet. Maar goed, probeer het maar." Weststrate vreest ook voor vanda lisme, maar dat kan worden voor- j komen door het feit dat alleen vrij- i willigers een code krijgen om de kast met de aed te openen. Het college denkt dat het project een succes wordt. door Luc Oggel KRUININGEN - De Reimerswaalse ge meenteraad wil pas over een half jaar een besluit nemen over ontei gening van gronden in de Olzende- polder in Yerseke. In de tussentijd moet het college van burgemeester en wethouders middels mediation proberen er alsnog via de minnelij ke weg uit te komen met de eigena ren, vinden de fracties. Het voorstel kwam deze week aan de orde in de raadsvergadering. De gronden zijn nodig voor uitbrei ding van bedrijventerrein Olzende- polder. De kwestie sleept zich al ja ren voort, reden voor B en W om de raad te vragen het onteigenings instrument in te zetten. Die voel de daar echter niet voor, met na me omdat de belangstelling voor bedrijfsgrond momenteel mini maal is. „Er is dus geen haast", stel den de fracties. Zij vinden dat het college toch mediation (bemidde ling door een onafhankelijk per soon) moet inzetten. B en W leg den een voorstel daartoe van de Raad van State eerder naast zich neer. „Wij hebben daar in dit ge val geen verwachtingen van", zei wethouder Jaap Sinke (SGP, ruim telijke ordening). Twee grondeige naren, pallethandelaar D. van der Jagt en agrariër L. Verboom, ble ken tijdens de vergadering best nog wel bereid tot onderhandelen. Volgens Verboom is het college 'verkeerd bezig' door het RvS-voor- stel te negeren. Het idee van Van der Jagt om de begrenzing van het plan aan te pas sen, is volgens Sinke niet wense lijk, omdat de milieucategorie dan hoger wordt. door Frank Balkenende De projectgroep die tot nu toe de bovengrond se spoorbak in Goes voorbereidt, neemt de tijd om een op de valreep inge diend alternatief voorstel van Pro rail door te rekenen. Prorail liet de gemeente Goes on langs weten dat een permanente snelheidsbegrenzing van goederen treinen in Goes hetzelfde effect zou kunnen hebben als de spoor bak. Als de goederentreinen 24 uur per dag worden begrensd op maximaal 60 kilometer per uur, zou dat lawaai en trillingen die de transporten veroorzaken, fors kun nen reduceren. Misschien wel net zo veel als een betonnen spoor bak. De komende maand worden metingen verricht voor deze va riant en treedt er dus (weer) ver traging in het spoorproject op. Ruim zeven jaar terug begonnen gesprekken over de toenemende overlast door goederentreinen op de Zeeuwse lijn. Ten eerste lieten prognoses zien dat het goederen transport per spoor op zichzelf al zou groeien. Ten tweede werd extra treinverkeer voorzien door de aanleg van een Westerschelde Container Terminal (WCT) in het Sloegebied. Recent bleek dat de WCT het niet gaat halen, maar wel een flinke terminal van het overslagbedrijf Verbrugge. De voor ziene extra trafiek - naast die van de Cobelfrettreinen - zal er zo doende over enkele jaren komen. Er waren dus oplossingen nodig om mensen die langs het spoor wonen te beschermen tegen de toenemende spoorhinder. Overi gens verenigde een aantal particu- Artist impression van de bovengrondse spoorbak waarop Goes al enkele lieren zich in de Belangenvereni ging Aanwonenden Spoorlijn (BAS), die zich ontpopte als een luis in de pels. Prorail zette in op een combi natie van geluidschermen, betonnen bielzen en rail dempers. In Krabbendijke en Ka- pelle zijn die verrezen. Goes eiste een betere oplossing. Door te drei gen de WCT met procedures te be stoken, peuterde de toenmalige wethouder Thijs 't Hart samen met de provincie 20 miljoen euro los van havenbedrijf Zeeland Seaports. Tenslotte rijden de goe derentreinen naar het Sloe. Het lukte Goes en provincie subsi die los te krijgen van het ministe rie van Verkeer en Waterstaat (8,6 miljoen euro). Met een gemeente lijke investering van 4 miljoen eu ro en een gelijke toezegging van de provincie, was er plots dik 36 mil joen euro in kas. In feite werd Pro rail de financiering op een presen teerblaadje aangeboden. In 2007 stapte Prorail dan ook in het Goese spoorproject. De railbe heerder zou voor 5,6 miljoen euro meefinancieren, waardoor er ruim 40 miljoen euro aan bijdragen lag. Uiteindelijk nam Prorail het voor touw in het project. Dat begon zich al gauw voort te slepen. Nadat eerst een halfver- diept spoor was verkend (bleek toch te duur) en eerder al de sug gestie voor een totaal verdiept spoor (honderden miljoenen en dus onbetaalbaar bevonden) was afgestreept, kwam Goes uit op een bovengrondse betonnen bak. Deze zou wel voor rond de 40 miljoen euro aan te leggen zijn. Twijfels bij Prorail of dat bedrag toereikend zou, dwongen de ge- Een alternatief plan van Pro rail voor de Goese spoorbak geeft het project dat hinder van goederentreinen moet beperken, een onverwachte en merkwaardige wending. §i j|s

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 56