io I uit
Signalen om je
Adri Geelhoed
Kees Wijker
Simon Dekker
Andrea Janssens
Kris Van Dessel
donderdag 9 september 2010
nificaties van de Zeeuwse moed.
Het hoofdbastion herbergt een
vliedberg die door de geometrie
en het licht dat vanuit de vorm
naar buiten schijnt mij eerder aan
een ruimtevoertuig doet denken.
De sculptuur blijft in het grote bas
tion goed overeind en dat is een
verdienste. In andere ruimtes leg
de De Jonge geboetseerde vissen,
schelpen en speelgoedvormpjes
neer en suggereert zij door golven
de vormen en zelfgemaakte dak
pannen de oesterteelt.
Gaat het tot dan toe om het spelen
met associaties, materiaal, vorm
en de locatie, in de installatie 'Luc-
tor' krijgt het werk een serieuze la
ding. De Jonge verbeeldt degenen
die onder de golven het leven lie
ten tamelijk letterlijk, maar net ver
rassend genoeg om er langer bij
stil te staan. De gedichten van Jo-
rien Brugmans zijn oké, maar ik
zie de beelden liever 'puur'.
T oris Van de Moortel (1983) is op
I uitnodiging van de Stichting IK
aan het werk geweest in
Oost-Souburg. Hij maakte in de
tentoonstellingsruimte een eigen
plek: verpakking en beeld ineen
en toch zo opgesteld dat het object
de omgeving en de bezoeker naar
zich toetrekt. Vanaf een rechthoe
kig grondvlak verheffen zich vier
wanden, de bovenzijden naar bui
ten hangend, tegengehouden door
•kettinkjes. Aan één van de wan
den hangt een van glas voorzien
deksel. Je zou het geheel in kun
nen klappen en kunnen vervoe
ren.
Binnen de wanden zijn twee
haaks op elkaar staande platen ge
monteerd, dragers van plakjes,
kastjes en voorwerpen die veelal
met bouwen te maken hebben.
Een kwast, een verfblik, een verftu-
be, een kastje met een poppetje
dat lijkt op de kunstenaar in over
all. Er ligt een staaf Yves
Klem-blauwe was met de tekst 'It
might get' in een kartonnen ver
pakking met daarop in lichtblauw
de naam van de kunstenaar ge
zeefdrukt. Zijn naam prijkt op
veel van de artikelen die trouwens
Werk van Betsy de Jonge in
Fort Rammekens.
foto's Nico Out
allemaal apart te koop zijn. Speels
en subtiel zijn ook verwijzingen te
zien naar Mondriaan (tegels met
punt naar beneden), Manzoni
(blik met afgeschraapte verf) en
Beuys (accu's met draadjes). De ge
signeerde objecten herinneren
ook aan Duchamp en Broodthae-
rs. Maar Van de Moortel doet
meer dan het etaleren van zijn
bronnen. De voorwerpen en de
verbinding met het bouwen zijn
een verbeelding van het proces dat
tot kunst kan leiden als het inven
tief en vaardig wordt uitgevoerd.
Daarbij is ook de eigen geschiede
nis van belang: ik zie twee hoezen
van LP's die hij uitbracht, waarvan
een met het hoorbaar gemaakte ge
luid van vleermuizen, dieren die
Adri Geelhoed verwerkt zijn visie
op het Zeeuwse landschap in strak
ke composities met een subtiele
textuur. Ode aan figuratieve schil
derkunst.
Ook met Reynier de Muynck, Er-
lend Steiner Lovisa en Janneke
Rottier.
T/m 29/9. Kunstuitleen de Bevelanden,
Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00-
17.00 uur Sr 1e zo. v/d maand.
Kees Wijker bouwde als hommage
aan de Zweed Polhem, één van de
grondleggers van de huidige geme
chaniseerde wereld, een sculptuur
waarin 17 kleine elektromotoren
van alles in beweging zetten. Ver
rassend en poëtisch.
T/m 30/9. Revolution 100.000.etc
Gallery, Lange Noordstraat 41,
Middelburg. Ma t/m vr. 8.00-17.00,
za. 10.00-17.00 uur. 1e zo. v/d mnd.
Simon Dekker toont onscherpe ho
mo-erotische fotocollages als con
trast met de sensuele verf-opper-
vlakken van kleine abstracte schil
derijtjes die landschappelijke en
emotionele sferen oproepen. Bei
den ademen intimiteit.
T/m 30/9. Revolution 100.000.etc
Gallery, Lange Noordstraat 41,
Middelburg. Ma t/m vr. 8.00-17.00,
za. 10.00-17.00 uur. 1e zo. v/d mnd
Andrea Janssens speelt met de
menselijke figuur of een kop als
startpunt een spel met vorm,
kleur en gebaar. Zij laat vaak de
voorstelling achter zich en concen
treert zich op de beeldende beleve
nissen die zij onderweg tegen
komt.
T/m 26/9. Pand 3, Gentsebreedstraat
3, Philippine. Do. en vr. 13.00 -16.00
uur.
Kris Van Dessel stelde een mooie
tentoonstelling samen van schil
ders die in abstracte composities
de spanning verbeelden tussen
waarnemen en verbeelden, tonen
en verhullen, vluchtigheid en het
tijdloze. Is zelf de sterkste expo
sant.
T/m 26/9. Freemen Gallery,
Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en
zo. 13.00-18.00 uur
door Nico Out
Op zoek naar het beste dat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht Nico Out de Raadskelder in
Sluis, Fort Rammekens bij Ritthem
en het IK-eiland in Oost-Souburg.
Anita Frenks (1959) is
beeldend en muzikaal
actief en werkt samen
met glazenier Peter
Clijsen (1948). In diens atelier
vond Frenks een oude doos met
100 zakjes pigment, ooit bezit
van zijn vader Piet Clijsen, een
bekend glazenier die vooral in
Brabant actief was. Zij fotogra
feerde de zakjes, stuk voor stuk.
De foto's zijn het begin van de ex
positie The Powder Room, glas in
lood, geluid en fotografie. Die be
staat verder uit zes kleine glas-in-
loodramen - steeds een combina
tie van abstracte vormen met figu
ratieve fragmenten uit het werk
van Piet Clijsen -, een visuele parti
tuur door Frenks uit te voeren op
een eveneens geëxposeerde harp
én vitrines met de oorspronkelijke
zakjes. Verder enkele lage 'beel
den': rechthoekige houten frames
met gebrandschilderd glas. In een
van de beelden zijn voetstappen
verwerkt van rood glas. Een video
film over de relatie van de zakjes
met de muziek completeert het ge
heel.
Ik ben er niet enthousiast over.
Niet alleen ontbreekt een concept,
ook de presentatie ontbeert sa
menhang en visuele kracht. Pig
ment heeft alles te maken met
licht en kleur, elementen die ge
brandschilderd glas zo intrigerend
maken. Van die schoonheid en ma:
gie kom ik niet veel tegen en even
min onthult de combinatie de be
staansreden van de expositie. Er
zou met het materiaal best iets
spannends gedaan kunnen wor
den en er valt misschien ook wel
een concept te bedenken.
Bijvoorbeeld op basis van de de
voetstappen die Clijsen brandschil
derde, volgens de beschrijving een
verwijzing naar de eerste mens,
die dan wel weer 'prothese voor
een soort van geluk', genoemd
moet worden én in hun vorm ei
gentijdse schoenzolen zijn.
In Fort Rammekens heeft kera
miste Betsy de Jonge (1949)
vrij spel gekregen en wél een
concept gevonden. Met de titel
@emergo verwijst zij naar de
Zeeuwse wapenspreuk 'ik worstel
en kom boven', die oorspronkelijk
betrekking had op de strijd tegen
Spanje. Dat gegeven én de strijd
mét het water zijn prima op hun
plek in het fort dat in 1547 door
het Spaanse gezag werd opgetrok
ken om de havens van Antwerpen
en Middelburg te controleren.
De Jonge zette in de buitenste
ruimtes uit losse onderdelen opge
bouwde beelden van leeuwen
neer, enigszins karikaturale perso-