io I uit Signalen om je Adri Geelhoed Kees Wijker Simon Dekker Andrea Janssens Kris Van Dessel donderdag 9 september 2010 nificaties van de Zeeuwse moed. Het hoofdbastion herbergt een vliedberg die door de geometrie en het licht dat vanuit de vorm naar buiten schijnt mij eerder aan een ruimtevoertuig doet denken. De sculptuur blijft in het grote bas tion goed overeind en dat is een verdienste. In andere ruimtes leg de De Jonge geboetseerde vissen, schelpen en speelgoedvormpjes neer en suggereert zij door golven de vormen en zelfgemaakte dak pannen de oesterteelt. Gaat het tot dan toe om het spelen met associaties, materiaal, vorm en de locatie, in de installatie 'Luc- tor' krijgt het werk een serieuze la ding. De Jonge verbeeldt degenen die onder de golven het leven lie ten tamelijk letterlijk, maar net ver rassend genoeg om er langer bij stil te staan. De gedichten van Jo- rien Brugmans zijn oké, maar ik zie de beelden liever 'puur'. T oris Van de Moortel (1983) is op I uitnodiging van de Stichting IK aan het werk geweest in Oost-Souburg. Hij maakte in de tentoonstellingsruimte een eigen plek: verpakking en beeld ineen en toch zo opgesteld dat het object de omgeving en de bezoeker naar zich toetrekt. Vanaf een rechthoe kig grondvlak verheffen zich vier wanden, de bovenzijden naar bui ten hangend, tegengehouden door •kettinkjes. Aan één van de wan den hangt een van glas voorzien deksel. Je zou het geheel in kun nen klappen en kunnen vervoe ren. Binnen de wanden zijn twee haaks op elkaar staande platen ge monteerd, dragers van plakjes, kastjes en voorwerpen die veelal met bouwen te maken hebben. Een kwast, een verfblik, een verftu- be, een kastje met een poppetje dat lijkt op de kunstenaar in over all. Er ligt een staaf Yves Klem-blauwe was met de tekst 'It might get' in een kartonnen ver pakking met daarop in lichtblauw de naam van de kunstenaar ge zeefdrukt. Zijn naam prijkt op veel van de artikelen die trouwens Werk van Betsy de Jonge in Fort Rammekens. foto's Nico Out allemaal apart te koop zijn. Speels en subtiel zijn ook verwijzingen te zien naar Mondriaan (tegels met punt naar beneden), Manzoni (blik met afgeschraapte verf) en Beuys (accu's met draadjes). De ge signeerde objecten herinneren ook aan Duchamp en Broodthae- rs. Maar Van de Moortel doet meer dan het etaleren van zijn bronnen. De voorwerpen en de verbinding met het bouwen zijn een verbeelding van het proces dat tot kunst kan leiden als het inven tief en vaardig wordt uitgevoerd. Daarbij is ook de eigen geschiede nis van belang: ik zie twee hoezen van LP's die hij uitbracht, waarvan een met het hoorbaar gemaakte ge luid van vleermuizen, dieren die Adri Geelhoed verwerkt zijn visie op het Zeeuwse landschap in strak ke composities met een subtiele textuur. Ode aan figuratieve schil derkunst. Ook met Reynier de Muynck, Er- lend Steiner Lovisa en Janneke Rottier. T/m 29/9. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00- 17.00 uur Sr 1e zo. v/d maand. Kees Wijker bouwde als hommage aan de Zweed Polhem, één van de grondleggers van de huidige geme chaniseerde wereld, een sculptuur waarin 17 kleine elektromotoren van alles in beweging zetten. Ver rassend en poëtisch. T/m 30/9. Revolution 100.000.etc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Ma t/m vr. 8.00-17.00, za. 10.00-17.00 uur. 1e zo. v/d mnd. Simon Dekker toont onscherpe ho mo-erotische fotocollages als con trast met de sensuele verf-opper- vlakken van kleine abstracte schil derijtjes die landschappelijke en emotionele sferen oproepen. Bei den ademen intimiteit. T/m 30/9. Revolution 100.000.etc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Ma t/m vr. 8.00-17.00, za. 10.00-17.00 uur. 1e zo. v/d mnd Andrea Janssens speelt met de menselijke figuur of een kop als startpunt een spel met vorm, kleur en gebaar. Zij laat vaak de voorstelling achter zich en concen treert zich op de beeldende beleve nissen die zij onderweg tegen komt. T/m 26/9. Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00 -16.00 uur. Kris Van Dessel stelde een mooie tentoonstelling samen van schil ders die in abstracte composities de spanning verbeelden tussen waarnemen en verbeelden, tonen en verhullen, vluchtigheid en het tijdloze. Is zelf de sterkste expo sant. T/m 26/9. Freemen Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en zo. 13.00-18.00 uur door Nico Out Op zoek naar het beste dat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht Nico Out de Raadskelder in Sluis, Fort Rammekens bij Ritthem en het IK-eiland in Oost-Souburg. Anita Frenks (1959) is beeldend en muzikaal actief en werkt samen met glazenier Peter Clijsen (1948). In diens atelier vond Frenks een oude doos met 100 zakjes pigment, ooit bezit van zijn vader Piet Clijsen, een bekend glazenier die vooral in Brabant actief was. Zij fotogra feerde de zakjes, stuk voor stuk. De foto's zijn het begin van de ex positie The Powder Room, glas in lood, geluid en fotografie. Die be staat verder uit zes kleine glas-in- loodramen - steeds een combina tie van abstracte vormen met figu ratieve fragmenten uit het werk van Piet Clijsen -, een visuele parti tuur door Frenks uit te voeren op een eveneens geëxposeerde harp én vitrines met de oorspronkelijke zakjes. Verder enkele lage 'beel den': rechthoekige houten frames met gebrandschilderd glas. In een van de beelden zijn voetstappen verwerkt van rood glas. Een video film over de relatie van de zakjes met de muziek completeert het ge heel. Ik ben er niet enthousiast over. Niet alleen ontbreekt een concept, ook de presentatie ontbeert sa menhang en visuele kracht. Pig ment heeft alles te maken met licht en kleur, elementen die ge brandschilderd glas zo intrigerend maken. Van die schoonheid en ma: gie kom ik niet veel tegen en even min onthult de combinatie de be staansreden van de expositie. Er zou met het materiaal best iets spannends gedaan kunnen wor den en er valt misschien ook wel een concept te bedenken. Bijvoorbeeld op basis van de de voetstappen die Clijsen brandschil derde, volgens de beschrijving een verwijzing naar de eerste mens, die dan wel weer 'prothese voor een soort van geluk', genoemd moet worden én in hun vorm ei gentijdse schoenzolen zijn. In Fort Rammekens heeft kera miste Betsy de Jonge (1949) vrij spel gekregen en wél een concept gevonden. Met de titel @emergo verwijst zij naar de Zeeuwse wapenspreuk 'ik worstel en kom boven', die oorspronkelijk betrekking had op de strijd tegen Spanje. Dat gegeven én de strijd mét het water zijn prima op hun plek in het fort dat in 1547 door het Spaanse gezag werd opgetrok ken om de havens van Antwerpen en Middelburg te controleren. De Jonge zette in de buitenste ruimtes uit losse onderdelen opge bouwde beelden van leeuwen neer, enigszins karikaturale perso-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 46