zeeland 13
bredere opzet van festivalhart
Vlaamse ster Daan weet ook Middelburg te veroveren
voor optreden Kaandorp
Exclusief
'Op het Abdijplein zag je heel veel jongeren, terwijl bij de
locatievoorstellingen de gemiddelde leeftijd een stuk hoger
lag. Het is mooi als je beide doelgroepen weet te bereiken'
commentaar
maandag 6 september 2010
26 000
Het Zeeland Nazomerfestival trok dit jaar 26.000
bezoekers. Dat zijn er 3000 meer dan vorig jaar.
Henk Schoute, directeur van het Zeeland Nazomerfestival
Daan zorgde bij het Nazomerfesti-
val.voor een verrassend sterk slot-
concert, dat door de toeschouwers
met groeiend enthousiasme werd
begroet. „Het is mooi dat een pu
bliek dat je nummers niet kent,
toch zo receptief reageert", zei de
flamboyante zanger dan ook, enigs
zins verwonderd. „Ik ervaar dat als
hartverwarmend." Hij beheerst
duidelijk veel meer dan één kunst
je. De ene keer klinkt Daan als een
Vlaamse Johnny Cash en het vol
gende moment waagt hij zich aan
Franstalige 'filmmuziek'.
Zaterdag voerde vooral de combi
natie van rock en dance de boven
toon, met een prominente rol
voor de synthesizers. Toch werd
het nergens al te steriel, dankzij
het opzwepende drumwerk van
de populaire Isolde Lasoen - geze
ten op een verhoging, als een
soort troon - en de fraaie accenten
op trompet van achtergrondzan
ger Jo Hermans.
Geleidelijk werkten Daan en de zij
nen via het 'maffe' Victory naar
een climax toe, waardoor afsluiter
Swedish designer drugs een toegift
vrijwel onontkoombaar maakte.
Het werden er zelfs twee. Na
Grant Lee Buffalo's Fuzzy besloot
de band nog tot een uitgeklede re
prise van de huidige hit Icon, als
waardig slotakkoord.
Het optreden van Brigitte Kaandorp - samen met pianist Cor Bakker - kreeg
gemiddeld 4,7 sterren, op een maximum van 5.
eindelijk nipt afleggen tegen Brigit
te Kaandorp (4,71). Ruim drie
kwart van het publiek (75,8 pro
cent) gaf haar optreden de maxi
male score van vijf sterren.
De enquête geeft aan dat de gewij
zigde koers van het festival - meer
populaire namen op het Abdij
plein - aanslaat. Juist die concerten
behalen hoge cijfers in de publieks-
waardering. Het publiek van de lo
catievoorstellingen lijkt iets kriti
scher te zijn. Als beste werd De Mi
santroop beoordeeld (4,38), ge
volgd door Vlammenstad (4,19),
Eindspel (4,10) en Autopsie van een
gebroken hart (3,85).
Over de gehele linie blijken de be
zoekers tevreden over de kwaliteit
het gebodene. Bijna alles kwam
royaal boven de vier sterren Uit.
Van de in totaal 2098 ingeleverde
stemformulieren was ruimschoots
de helft (1156) voorzien van een
vijfsterrenwaardering.
Verdeelde reacties waren er vooral
op het optreden van het Vlaamse
kwartet DAAU, dat duidelijk niet
aan iedereen was besteed: van de
in totaal 52 formulieren met één
ster tijdens het festival, werden er
25 bij dat concert genoteerd.
Uitslag:
1. Brigitte Kaandorp 4,71
2. Freek de Jonge 4,63
3. Alain Clark 4,57
4. De Misantroop 4,38
5. Moke 4,33
6. Daan 4,29
7. Brussel Jazz Orchestra 4,24
8. Vlammenstad 4,19
9. Sophie Hunger/Eefje 4,18
10. Eindspel 4,10
11. Stevie Ann 3,88
12. Autopsie v/e gebroken hart 3,85
13. DAAU 3,57
Gezien de bezoekers
aantallen en de pu-
bliekswaarderingen
heeft de organisatie
van het Zeeland Nazomerfesti
val alle reden om voldaan terug
te kijken op de jubileumeditie.
De locatievoorstellingen waren
- zonder échte uitschieter - op
vertrouwd hoog niveau, terwijl
het Middelburgse Abdijplein
als festivalhart aan aantrek
kingskracht heeft gewonnen
door een bredere en daarmee
populairdere programmering.
Daardoor was het aanzienlijk
drukker op het plein dan voor
gaande jaren, wat de sfeer en
het voorheen node gemiste fes-
tivalgevoel ten goede kwam.
Organisator Theaterproductie
huis Zeelandia heeft daarmee
voor een deel nieuw publiek
weten aan te boren, als eerste
aanzet om af te komen van het
elitaire imago dat het festival
zo hardnekkig aankleeft. Van
de weeromstuit waren er ook
tegenreacties te beluisteren op
de gewijzigde koers: het evene
ment zou ten prooi zijn geval
len aan vervlakking.
Waar of niet, het gevaar bestaat
dat het festivalhart een ondui
delijk profiel krijgt, met op de
ene avond een exclusief optre
den voor fijnproevers en op de
andere avond een dertien-in-
een-dozijnconcert dat op elk an
der evenement te zien zou kun
nen zijn.
Net zoals de locatievoorstellin
gen hun kracht ontlenen aan
de plek waar ze worden opge
voerd, vraagt het door iedereen
zo geroemde Abdijplein om bij
zondere - in welk opzicht dan
ook - optredens. Dat bekende
namen daar ook toe in staat
zijn, bewezen Brigitte Kaan
dorp en Freek de Jonge dit jaar.
Zij speelden volop in op de si
tuatie en zorgden daarmee
voor een optreden dat nergens
anders kan worden beleefd. Po
pulair maar toch exclusief.
VIDEOJOURNAALS...
Alle dertien videojournaals van het
Nazomerfestival zijn terug te kijken
op www.pzc.nl/nazomerfestival.
...EN MEER
Ook alle verslagen en recensies
van de voorstellingen en concerten
zijn na te lezen op de website.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Volg de PZC op Twitter:
twitter.com/pzcredactie
verrassend sterk slotconcert op het Abdijplein.
foto's Lex de Meester