spectrum 'Van Poetin krijg Oggi, de kat IO Zaterdag 4 september 2010 STANDPLAATS door Harold Doornbos Het Midden-Oosten is een van de meest ongeorganiseerde regio's ter wereld. Alles kan hier. Iedereen doet maar wat. Alles oogt chao tisch. Het is een zooitje. Zolang je geen kern bom in je achtertuin bouwt, kun je overal mee wegkomen. Hoewel, stop de wijkagent too dollar toe en je mag gewoon doorgaan met het bouwen van die atoombom. Dat hele idee van chaos en zooi verandert echter als je een kat wilt vervoeren van a naar b. Ik ging ervan uit dat zoiets een fluitje van een cent zou zijn. Dat pakte dus anders uit. Oggi de kat werd geboren in Beiroet, Liba non. Ik vond hem in mijn straat. Zes weken oud, smerig, onder de schurft, uitgehongerd. Ook met een geknakte staart, om dat er net een auto overheen was gereden. Dus ik adopteerde Oggi die in de eerste weken door bepaal de Nederlanders in Beiroet nog niet Oggi werd genoemd, maar 'Schurf- tie'. U snapt wel waarom. Maar Schurftie werd Oggi. Een ge zonde, vrolijke, rode kater. Hij liet z'n ballen achter bij de dierenarts, maar hij behield z'n passie voor be wegende touwtjes, emmentaler kaas en 18 uur slaap per dag. Omdat mijn vrouw onlangs in Du bai een baan vond, besloot ik Oggi van Beiroet naar Dubai te vervoe ren. 'Mafï meshkle', zeggen de Ara bieren, geen probleem. Immers, dag in dag uit passeren Iraanse wa pens, Libanese drugs, Syrische ge stolen auto's en Oekraïense hoeren illegaal de Libanese grens. Wat kan dan het probleem zijn met een wit-rode kater die van kaas houdt? Dat valt tegen. Ten eerste, Oggi de kat heeft een pas poort nodig. Dat op zich is al cynisch, aange zien veel Libanezen juist zonder paspoort naar Europa reizen. Daar aangekomen hou den ze dan een huilverhaaltje over de burger oorlog (die 2i jaar geleden eindigde) en vra gen vervolgens massaal asiel aan. Maar goed, een heus Libanees kattenpaspoort voor Oggi dus. Naam: Oggi Doornbos. Kleur vacht: wit/oranje. Geboortedatum: eind 2004. Maar daar blijft het niet bij. De dierenarts geeft Og gi vervolgens een vaccin met een onuitspre kelijke naam. Een paar dagen later nog een prik, deze keer tegen hondsdolheid. Weer en kele dagen later een hondsdolheidtest om te checken of het vaccin heeft gewerkt. Deze test kan alleen maar worden uitgevoerd bij het laboratorium van het Libanees Agrarisch Research Institute, beter bekend als het LA- RI. Terug bij de dierenarts meldt hij dat Oggi een microchip onder zijn huid moet krijgen geïmplanteerd. „Dat is nou eenmaal ver plicht", weet hij. Voordat Oggi het vliegtuig in kan, eisen de autoriteiten in Dubai een offi cieel ondertekend importdocument en een geenbezwaarbrief van het ministerie van Mi lieu, Water en Dierenrijk. De Libanese autori teiten op hun beurt hebben juist een export document nodig en een extra dierenexport- certificaat Na zestien e-mails en ruim twin tig telefoontjes met Dubai, zou alles geregeld zijn. Op dus naar de luchthaven. Maar een kat mag niet mee in de cabine. Die moet in een speciale kattendoos en kan slechts mee als 'cargo', in de buik van het vliegtuig. Dus tim mert een aardige Libanees een kist, terwijl een vervoersbedrijf op de luchthaven regelt dat Oggi mee de lucht in mag. Een piepende Oggi verdwijnt uiteindelijk ergens tussen de heftrucks, honderden kartonnen dozen en de douane. Alles gaat gelukkig goed. Oggi arriveert onge schonden in Dubai. Na het zetten van vele handtekeningen kan ik hem afhalen bij een kennel. Alle documenten bij elkaar wegen in middels bijna meer dan de kat. De kosten: maar liefst 1.380 dollar, bijna 1.100 euro. Voor mijn eigen ticket Beiroet-Dubai was ik, met de maatschappij FlyDubai, 300 dirham kwijt. Dat is omgerekend, schrik niet, zo'n 65 euro. De inwoners van een buitenwijk van het Russische Voronezj zagen hun huizen, auto's en speeltuintjes in rook opgaan. Een maand na de branden pakken ze hun bestaan weer op. De overheid bouwt in rap tempo nieuwe woningen en probeert na de rampzalige oogst, de prijzen voor levensmiddelen op peil te houden. door Olaf Koens V anaf zijn balkon op de negen de etage zag Valentin Gortsjoek het bos branden. „Op de radio werd gemeld dat de noord- en westzijde van de stad in brand stonden, maar wij wo nen hier op het oosten. We zaten gevan gen. Ik dacht echt dat het einde der tijden was aangebroken." Uiteindelijk sloeg de brand niet over een spoorlijn heen en bleven de drukbevolkte buitenwijken van Voronezj, 500 kilometer ten zuiden van Moskou, gespaard. Maar het voorstadje Maslovka verdween wel in het vuur. Ruim tachtig houten huizen wer den vernietigd, alleen de garages en beton nen fundamenten staan no.g overeind. Bouwbedrijven zijn er druk in de weer. Hijskranen tillen platen op hun plaats, een stoomwals rolt over een nieuwe weg en tussen de ruïnes berekenen landmeters de exacte locatie voor de nieuwe woningen. Tatjana Borisova (56) staat bij de zwarte stronk van wat vorige maand nog een bloeiende kersenboom was. „Het waaide zo hard, het vuur kwam overal vandaan. Ik moest mijn gehandicapte broer door het brandende veld slepen. Er was geen hulp te bekennen. Er waren zelfs geen bus sen om mensen te evacueren", vertelt ze, haar tranen verbijtend. „Ik heb niets kun nen redden, zelfs geen fotoalbums." Ze groeide op in het houten huis dat haar vader bouwde en woonde er met haar broer, dochter en schoonzoon. Tevreden met de bouw is ze niet. „Ze moeten ervoor zorgen dat alles voor 1 november klaar is, dat is de belofte. Maar ik weet niet of ze dat gaan redden. Ik ben zo bang dat ze het maar een beetje afraffelen." De bouw gaat op basis van de kadasterre gistratie. Wie een huis van 60 vierkante meter had geregistreerd, krijgt een even groot nieuw huis terug. „Maar wij hadden hier een tweede verdieping. Die hebben we nooit kunnen registreren", vertelt Bo risova. „En de bouwvakkers weigeren er iets anders van te maken. Ik weet echt niet meer waar ik moet wonen." Haar schoonzoon ruziet met een opzich ter. Hij wil dat ze een put in de buurt dem pen, maar de werkers denken daar niet aan. „We doen gewoon waar we opdracht voor krijgen", zegt een van de vijf mannen die over het erf schuifelen. Het materiaal, de huur van de zware ma chines en de manuren voor de wederop bouw van het dorp worden allemaal be taald door de overheid. Daarnaast hebben de bewoners per persoon zo'n 5.000 euro uitgekeerd gekregen. „Dat is genoeg voor nieuwe meubels", legt Borisova uit. „Het hotel waar we zitten, is overigens gewel dig. We krijgen goed te eten en het perso neel zorgt voor mijn broer wanneer ik bij voorbeeld even weg moet." In hotel Brno kwam ook de Russische pre mier Vladimir Poetin begin augustus op be zoek. „Hij is de enige die ik vertrouw", zegt Borisova. „De rest van de machtheb- bers doet maar wat. Wanneer ik kom uit leggen dat wij een tweede etage nodig heb ben, lachen ze me uit. Ik durf er eigenlijk niet meer tegen te protesteren. Voor je het weet smijten ze je nog in de cel ook." De nieuwe elektriciteitsmasten zijn uitge rust met videocamera's. Het hele land kan meekijken mêt de voortgang van de bouw. Hier en daar hangen affiches. Kleine huis dieren worden nog altijd vermist en som mige mensen proberen hun grond te ver kopen. Omdat de bouwbedrijven nogal ri goureus te werk gaan, hebben de bewo ners met verf gekalkt wat wel en wat niet mag. 'Afval', staat er op een oude koelkast, In het door branden zwaar getroffen Maslov ka verschijnen de eerste nieuwe huizen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 58