spectrum 2 Reynaert blijft een aanklacht Zaterdag 4 september 2010 Reynaert. Hij brengt wereldliteratuur in onze achtertuin - in Hulst, Nieuw-Namen, Absdale. Met dank aan Willem, de mysterieuze auteur die zo'n 750 jaar geleden 'ook Madoc makede'. Zijn Reynaert de Vos is eindeloos hertaald, vertaald, in steen gehouwen, in brons gegoten. Onlangs voegden Mare Legendre en René Broens er hun schepping aan toe: Reynaert in een beeldroman. door Jan van Damme Broens schildert de vos in zijn nawoord af als een 'antichrist': een figuur die precies het tegenovergestelde is van de Barmharti ge Samaritaan. In plaats van de hongerigen te spijzigen, bespot en vernedert hij hen. Voor de middeleeuwers was die in het ver haal verstopte boodschap meer dan voor de lezers van nu zonneklaar. „Als iemand in de dertiende eeuw wordt opgevoerd als een schijnheilige en zich hult in religieuze vermommingen, dan zien dertiende-eeuwers hem als een an tichrist. Dat is mijn interpretatie. Als Van den vos Reynaerde het leven van de an tichrist Reynaert is, kan je het werk lezen als een satire op de bedelmonniken." Het is een opvatting, die menigeen te ver gaat. Dat heeft Broens ervaren in Utrecht, waar - zijn promotor zei slapeloze nachten te krij gen van het onderzoek, inmiddels is hij voor zijn promotie overgestapt naar de Universiteit van Leiden, waar hij in Ludo Jongen een geestverwant heeft gevonden. Het verhaal van Reynaert is overbekend. De vos wordt tijdens een proces aan het hof van koning Nobel aangeklaagd: hij be driegt, verkracht, steelt, moordt. De be schuldigde zeifis niet van de partij. Beer Bruin en kater Tybeert, die als 's konings gezanten worden uitgestuurd om de vos naar het hof te brengen, komen van een koude kermis thuis. Das Grimbeert slaagt wel. Reynaert wordt ter dood veroordeeld. Door leeuw Nobel op het laatste moment te verleiden en te verblinden, weet hij te ontsnappen en eindigen zijn felste bela gers in de gevangenis. De Belgische stripmaker Mare Legendre (1956) heeft de stuwende teksten van René Broens van in het oog springende il lustraties voorzien. Legendre was vele ja ren de man van Biebel, een relatief on schuldige serie stripboeken over een niet heel erg aangepast jongetje. Tot 1995. Dat jaar stopte hij met Biebel en verruilde Bel gië voor de Canarische Eilanden. „Omdat we niet wilden wachten tot we oud en stram zijn, vertrokken mijn vrouw en ik met een zeilscheepje op wereldreis en zijn we daar gestrand", zegt hij op de vraag waarom hij wegging. „Enige afstand is trouwens niet verkeerd. Je krijgt een brede re kijk op de wereld." Daar, op het eiland El Hierro, maakte hij de overstap naar de beeldroman. Finisterre was in 2005 zijn eerste op een volwassen publiek gerichte boek, waarin herinnerin gen aan de recente Balkanoorlog worden verbeeld. Met de graphic novel Verder werd hij in 2008 de eerste stripmaker die werd genomineerd voor de Libris Litera tuur Prijs. In dat boek proberen een man en een vrouw op een eenzaam eiland hun relatie nieuw leven in te blazen met een rollenspel. Over zijn werk aan de Reynaert vertelt hij: „René Broens wou geen Walt Disney, maar bijna fotografisch weergegeven bees ten. Het originele verhaal vereist immers dat de dieren dieren blijven. Ze moeten lo pen op vier poten, mogen geen muil heb ben waarmee ze kunnen lachen of vrolijk kijken. Enkel de koning overstijgt het dier zijn. En de vos, want die is een ware dui vel." Die aanpak bood hem de mogelijk heid zijn volledige pallet te gebruiken. „Ik werk op een nogal onorthodoxe manier. Verf, potloden, inkt, oplosmiddelen, stof, slijk, snippers, theebuiltjes, gepureerde groenten, alles komt samen op hout, pa pier of doek. Later, in mijn computer, wordt het iets wat in het beste geval lijkt op wat ik in mijn hoofd had voor ik be gon. Dat zoeken en proberen vind ik heer lijk." Sinds Finisterre wordt Legendre tot de graphic novel auteurs gerekend. „Maar", zegt hij, „ik houd niet erg van hokjesden- ken. Ik heb nooit gedacht: 'Laat ik eens een graphic novel maken'. Ik wist niet eens dat het genre bestond. Per boek kies ik een vorm en een stijl die mij helpen het verhaal te vertellen zoals ik het zie. Bepa lend is enkel en alleen het uiteindelijke doel: de leeservaring. Wanneer je een film bekijkt, is het volgens mij geen goed teken wanneer de muziek je opvalt. Of de beeld compositie. Ik wil verpletterd worden door het geheel. Dat wil ik ook met m'n strips bereiken. De lezer moet eventjes sprakeloos en verweesd blijven zitten als hij het boek uit heeft. Uit de reacties leid ik af dat dat aardig schijnt te lukken." Het is uitdrukkelijk de bedoeling geweest om niet het zoveelste slappe aftreksel van een middeleeuws verhaal te maken. De makers van het boek keren terug naar de rauwe vos, die voldoende inhoud heeft om op eigen kracht alle eeuwen te overle ven. De twintigste, ook de eenentwintig ste. Legendre: „Reynaert de vos wordt niet zonder reden tot de wereldliteratuur gere kend. Een van de kenmerken van dit epos is dat het tijdloos is. De auteur, Willem, le vert commentaar op de machthebbers en op de mensen die het eigen gewin boven alles stellen. Het leed dat hen wordt aange daan, veroorzaken ze zelf. Hun hebzucht en egoïsme leiden tot hun ondergang. De machthebbers zijn in hetzelfde bedje ziek. Of erger, ze profiteren van de positie die ze bekleden om zichzelf te verrijken. Rey naert de vos gaat over de uitwassen van een graaicultuur. Er is weinig verbeeldings kracht nodig om dat te linken aan wat we vandaag'om ons heen zien gebeuren. Rey naert de vos was en blijft een bijtende aan klacht." Mare Legendre en René Broens: Reynaert de vos, beeldroman - Uitgeverij Atlas, 132 pagi na's, paperback, €24,90. Stripmaker Mare Legendre Een kleine waarschuwing vooraf Reynaert is beschikbaar in een nieuw stripboek. Maar zet wel Suske en Wiske en FC Knudde uit uw hoofd. De nieuwe Rey naert is van een iets andere orde, hij kan u van kleur doen verschieten. Het nieuwe vossen hoek is de oogst van een vruchtbare sa menwerking tussen René Broens en Mare Legendre. Broens (1953) is gepensioneerd leraar in Antwerpen, hij hoopt over twee jaar te promoveren op Van den vos Reynaerde - het leven van een schijnheili ge. De afgelopen zes jaar heeft hij zich tot Reynaertexpert ontwik keld. Zijn streven is de mis schien wel leugenachtigste vos uit de hele literaire ge schiedenis op verschillende manieren voor het voetlicht te brengen. „Van den vos Reynaerde is een meesterwerk. Ik wil het verhaal in zo veel mogelijk vormen laten schitteren en daarvoor probeer ik met kun stenaars, experten, meesters op hun terrein, samen te wer ken. Er is nu de beeldroman. Er komt ook een voorstelling, die ik samen met Luc Van den Berg zal maken. Het wordt een literair concert, waarbij Luc zorgt voor het geluids- en mu- ziekdecor, en ik voor de voor dracht van stukken en de toelich ting." De nu verschenen beeldroman - een passender term dan strip - maakt ook deel uit van zijn grote Reynaertproject. In het boek heeft hij de oorspronkelijke tekst gevan gen in verzen, vierregelige jambes. De aanklacht van de wolf Isegrim te gen de vos klinkt dan zo: 'Mijn koning en mijn heer, om uw adel, om uw eer, om het recht en om genade, ontferm u over al mijn schade, die /Reynaert mij heeft aange daan, door wie ik dikwijls moest doorstaan doffe ellende, diepe smaad. Ontferm u 't meest over de daad dat hij mijn vrouw heeft onteerd, mijn kinderen gekoeioneerd, ze zo bepis- te waar ze lagen dat twee geen sik kepit meer zagen: ze werden beiden stekeblind.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50