i8l zeeland
Toekomst van
kerk in Axel
nog ongewis
Mogelijk groepsverblijf
in vlasroterij bij Eede
Dorpse gezelligheid in
CDA'er Scheele roept op tot meer
openheid over tunnelafsluitingen
Backorder
ONDERZOEK Afstoten of behoud
almanak
HART VAN SLUIS VERVANGT SMEEDTQREN
In het kantoor van de Rabobank in Sluis is zaterdag van 10.00
tot 14.00 uur een verkoopdag over het project 'Het Hart van
Sluis'. Elektrische autootjes rijden naar het bouwterrein.
vrijdag 3 september 2010
door Frank van Cooten
axel - De toekomst van de katho
lieke kerk aan de Walstraat in Axel
is ongewis. Afstoten of behouden,
daarover moet het bestuur van de
Elisabeth-parochie een besluit ne
men.
De parochie kreeg in 2002 vijftig
duizend euro subsidie van de voor
malige gemeente Axel voor de res
tauratie van de toren van de
rooms-katholieke kerk in Axel.
Destijds is de voorwaarde gesteld
dat de opknapbeurt binnen vijf
jaar moest gebeuren. De gemeente
Axel ging op in de gemeente Ter-
neuzen en de restauratie is nog
steeds niet uitgevoerd.
De gemeente Terneuzen wil dit
geld terug hebben. „Het parochie
bestuur heeft aangegeven de hele
kerk te willen restaureren. Met ons
valt daarover best te praten, maar
wij zien niet direct mogelijkheden
om de hele kerk te laten restaure
ren", zegt een woordvoerder van
de gemeente Terneuzen.
Volgens het bestuur van de Elisa
beth-parochie loopt de gemeente
Terneuzen een paar stappen te
hard.
HMÜHHi
door Martijn de Koning
eede - In de voormalige vlasroterij
bij Eede komt mogelijk een groeps-
accommodatie voor twintig tot
veertig personen. Het Sluise colle
ge heeft de initiatiefnemer laten
weten medewerking te willen ver
lenen aan zo'n bestemming.
De roterij aan de Brieversweg
sloot in 1975 de deuren. Het ge
bouw (met schoorsteen) staat er
nog steeds, maar in vervallen
staat. Er groeien zelfs bomen in.
Het terrein eromheen is met hek
ken afgesloten.
De grond is nu eigendom van de
katholieke kerk. Theo Rammelae-
re, secretaris van het kerkbestuur,
erkent dat zich een mogelijke ko
per heeft gemeld met plannen
voor een groepsonderkomen. „We
zijn in onderhandeling over ver
koop van het terrein", geeft hij
aan. Tot de koop definitief is, wil
Rammelaere niet zeggen om wie
het gaat.
Volgens een woordvoerster van de
gemeente Sluis is nog lang niet ze
ker dat de accommodatie er daad
werkelijk komt. „Je moet dit zien
als een bevestiging van het feit dat
we in principe willen meewerken.
Daar stellen we natuurlijk wel
voorwaarden tegenover, bijvoor
beeld over behoud van het ge
bouw. Maar daarover gaan we in
een later stadium in gesprek."
Uiteindelijk is een bestemmings
planwijziging nodig. Daarvoor is
goedkeuring van de gemeenteraad
nodig.
Tip? redactiedppzc.nl
De ene hoosbui na de andere over
viel hem. En dat precies in die ene
week die de jonge Zierikzeeënaar
vrij had genomen van zijn drukke
baan in het bedrijfsleven om het dak
van zijn monumentenpandje te reno
veren.
Net nadat hij één kant van het dak
van pannen had ontdaan, kwam de
eerste bui en dat was een voorbode
van nog veel meer nattigheid. Dus
dat werd doorweekte werkkleding en
klapperende zeilen tegen het inrege
nen. „Had je nou echt geen beter
weer kunnen bestellen", vroeg zijn
buurman hem tussen de buien door.
Het antwoord kwam snel: „Dat heb
ik gedaan. Maar ik kreeg een briefje
terug. Dat mijn bestelling in backor
der stond."
door Frank van Cooten
„We zijn nog in het stadium van
overleg", zegt secretaris Annemie-
ke Bendijk. „In samenspraak met
alle geloofsgemeenschappen bin
nen de Elisabeth-parochie is een
onderzoek gaande naar de toe
komst."
In 2003 zijn de zeven geloofsge
meenschappen in de Kanaalzone
gefuseerd tot de huidige Elisa
beth-parochie. Per geloofsgemeen
schap wordt nu onderzocht welke
kant het op moet gaan in pastorale
zin. „We kijken of er perspectief
is", zegt bestuurslid Carel van
Waes.
Iedere geloofsgemeenschap wil na
tuurlijk haar eigen kerk overeind
houden, maar bij teruglopend
kerkbezoek is dat een lastig ver
haal. Vooral nu vanuit het bisdom
Breda de regels omtrent het ge
bruik van kerkgebouwen behoor
lijk zijn aangescherpt. Zo zijn bij
voorbeeld modeshows, zoals een
paar jaar geleden nog in de basi
liek van Hulst, uit den boze en
mag een kerk ook niet als buurt
centrum worden gebruikt.
De uitkomst van het onderzoek is
begin 2011 bekend. „Daarom vra
gen we Terneuzen om uitstel van
terugbetaling", zegt Van Waes.
Het gebeurt niet zo
vaak dat een project
ontwikkelaar be
zwaarmakers tegen
een bouwplan uitein
delijk bedankt. Bouwbedrijf De
Delta uit Middelburg doet dat na
drukkelijk wel.
Door bezwaren en ook de slechte
re economische omstandigheden
zag De Delta vorig jaar af van de
bouw van het appartementencom
plex De Smeedtoren op het terrein
begrenst door de Brugstraat, Vlees-
houwerijstraat en Burg. van Hoote-
gemstraat in Sluis.
De bouwer ging weer naar de te
kentafel en is teruggekomen met
'Het Hart van Sluis', omschreven
als 'dorpse gezelligheid in een ste
delijke omgeving'. Het plan be
staat uit dertien stadswoningen,
drie patiowoningen, tien twee-on-
der-een-kappers en vijftien appar
tementen.
Er zijn nu al 53 serieuze gegadig
den, melden Leon Verbeek, hoofd
Algemene Zaken, en projectleider
Jon Maas met gepaste trots. Het
oorspronkelijke plan van De
Smeedtoren (44 appartementen)
zou onder de huidige marktom
standigheden niet zo succesvol
zijn geweest, beseffen ze.
„In tegenstelling tot het vorige
plan is 'Het Hart van Sluis' wel
goed ontvangen bij de bewoners
van Sluis", zegt Verbeek. „Tijdens
de presentatie kregen we zelfs ap
plaus van de omwonenden. Na eer
der bijna met pek en veren overgo
ten Zeeuws-Vlaanderen uitgejaagd
te zijn, was dit een aangename
reactie. Het project is ook goed
voor de gemeente Sluis waar de
laatste jaren weinig positiefs te
melden was over nieuwbouwpro
jecten."
Midden in het plan komt een
pleintje met bomen, bank
jes en speelse hoogteverschillen.
Waterdoorlatende bestrating en
waterberging onder wegen vangen
het hemelwater op bij fikse regen
buien. Architecten Herwig Min
nen en Gert-Jan van de Berge teke
nen voor het ontwerp. Ze hebben
zich mede laten inspireren door
het karakter van de Sluise binnen
stad.
De Delta kan een succes goed ge
bruiken. De markt trekt wel aan,
maar de meeste bedrijven hebben
het nog steeds moeilijk de order
portefeuille gevuld te houden. Ver
beek: „In de goede tijd mondde
één op de vijf inschrijvingen uit in
een concrete opdracht. Nu is dat
één op de twintig. De verwachtin
gen voor 'Het Hart van Sluis' zijn
hoog gespannen. Onze partners
hebben vertrouwen in het plan zo
als het er nu ligt en er is veel inte
resse voor het project van poten
tiële kopers."
In het Rabobank-kantoor in Sluis
is zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur
een verkoopdag. Belangstellenden
krijgen informatie over het project
en elektrische autootjes rijden
naar het bouwterrein.
Een diversiteit aan woningen in het nieuwe bouwplan 'Het Hart van Sluis' in het Sluise centrum. Voor de woningen
en appartementen bestaat veel serieuze belangstelling, meldt bouwbedrijf De Delta, tekening Bouwbedrijf De Delta
door Harmen van der Werf
terneuzen - De NV Westerschel-
detunnel en de politie Zeeland
doen er goed aan alle tunnelgebrui
kers duidelijk te maken welk be
leid gevoerd wordt met betrekking
tot afsluitingen van de tunnel bij
ongevallen. Het Terneuzense raads
lid Jaap Scheele (CDA) heeft giste
ren die oproep gedaan in een brief
aan beide instanties.
Scheele is in actie gekomen naar
aanleiding van de langdurige afslui
ting van de westbuis van de Wes-
terscheldetunnel, van Borsele naar
Terneuzen, dinsdagmiddag. Dit ge
beurde na een ernstig verkeerson
geval op de Westerscheldetunnel-
weg ter hoogte van Hoek. Scheele
uit in zijn brief allereerst 'grote
waardering' voor de hulpverlening
bij het ongeluk. 'Onze vraag richt
zich op een bijkomende zaak', ver
volgt hij, 'de afsluiting van de west
buis met als gevolg kilometers file
en veel vertraging'.
De politie heeft om verkeersveilig-
heidsredenen de NV Westerschel-
detunnel 'gelast' de buis af te slui
ten, is inmiddels duidelijk gewor
den. 'In de ogen van velen was het
echter mogelijk geweest het ver
keer uit de tunnel naar de eerste af
rit te geleiden', signaleert Scheele,
'en vandaar om te leiden via de ca
lamiteitenroute langs Dow (naar
West-Zeeuws-Vlaanderen) of via
de weg parallel aan het Kanaal bij
Terneuzen. Dit was voor het opge
hoopte verkeer een goed alterna
tief geweest en had de hulpverle
ning niet gehinderd'.
Scheele zet ook grote vraagtekens
bij de informatievoorziening. Een
sms'je van de tunnel bleef uit. Om
roep Zeeland meldde de strem
ming pas, aldus Scheele, toen die
net opgeheven was. Volgens de
CDA'er doen politie en tunnel er
goed aan hun werkwijze aan het
grote publiek uit te leggen 'ook
om meer draagvlak voor hun han
delen te krijgen'.