7 Mag het ietsjes minder? KAMPEREN Trends voor 2011 wijzen op kleinere sportieve campers maar wel vol met luxe KORT Parijs debuut nieuwe Mercedes CLS Renault Modus al vóór Salon van Parijs Elektrische Kia Pop alleen voor de show Microcar levert brommobiel met airbag Noodpakket voor automobilisten aethleffs vrijdag 3 september 2010 Dethleffs Ape: de kleinste en langzaamste camper ter wereld. De trend is helder: veel kampeerders kiezen vaak een maatje kleiner. Om dat te onderstre pen, presenteert Dethleffs de kleinste en langzaamste camper ter wereld. Een primeur met een knipoog. door Rob van Cinneken Tijdens de immense kam- peertentoonstelling in Düsseldorf stal Dethleffs de show met een paar wel heel bijzondere studiemodellen. Neem bijvoorbeeld hun superklei ne 'caravans', die achter een motor fiets of zelfs een tandemfiets kun- i* nen worden gekoppeld. Wel even doortrappen in dat laatste geval! Maar de meest spraakmakende is zonder twijfel hun microcamper I* op basis van de Piaggio Ape. Zo'n driewielig bestelkarretje met tien pk motortje. Met zijn topsnelheid van 60 kilo meter per uur is hij zodoende de kleinste (265 centimeter) en te vens de traagste camper ter we reld. Noem het een bed op drie wielen, met een minuscule alkoof boven de Ape cabine. Het unieke project is gebouwd voor de Duitse Piaggio-handelaar Norbert Polz, die er onlangs in Italië twee we ken mee op vakantie ging. „Zelden heb ik zoveel bekijks ge had", meldt hij op de show in Düsseldorf „De opbouw weegt 175 kilogram en is afneembaar ge maakt, zodat je de Piaggio nor maal kunt blijven gebruiken." Van zelfsprekend willen weinig kam peerders in zo'n ding gezien wor den, maar hij illustreert de trend van meer compact kamperen. Met name bij caravans. Onder invloed van de 'groene golf heeft de kam- peerliefhebber niet zelden een klei nere en minder krachtige trekauto voor de deur staan. Het inspireerde het Nederlandse Kip tot de introductie van een compleet nieuwe generatie van de Kompakt. Vanaf oktober leverbaar ën ge schikt voor gebruik achter - pak weg - een Mini. Hij heeft een handzaam formaat, weegt niet gek veel en levert door zijn extra lage bouw ook een gering luchtweer- stand op. Dankzij een hefdak creëer je binnen toch stahoogte. De aandacht voor design en afwer king geeft aan dat je de nieuwe Kompakt niet als een budget cara van mag zien. Hij kost dan ook 15 mille. Kip-topman Jos van den Broek: „De kopers van zo'n cara van leggen de lat voor kwaliteit en comfort nog steeds hoog. Vergelijk het met de ontwikkelingen in de autowereld, met compacte en chi que auto's als de Audi Ai. De Kom pakt speelt ook in op een trend naar sportief kamperen. Zo heeft hij een externe gasaansluiting. Veel mensen willen namelijk bui ten koken." Een soortgelijke ontwikkeling kent bijvoorbeeld ook de wereld van de caravanvoortenten. Zo lan ceert het luxe merk Isabella een hightech deelvoortent. De Mag num Concept is wat handzamer gemaakt (340 centimeter breed) en wordt uit geavanceerd doekma teriaal opgetrokken. Dat IsaTex doek heeft een speciale oppervlak testructuur, die vuilafstotend werkt. Zo'n deeltent is daardoor vlotter op te zetten én op te ber gen. Hij weegt ook flink wat min der. Wel zo aangenaam bij het til len van de tentzak en het komt ook tegemoet aan het beperkte laadvermogen van actuele trekau to's. Daarmee ontstaat als vanzelf een bruggetje naar de Tuareg Outdoor trailer van Aart Kok. Die wordt namelijk door Kip ge bouwd op basis van de vorige (klei nere) Kompakt generatie - ook met hefdak dus - en is sinds kort uitgebreid met een fikse tentuit bouw. Met recht een visitekaartje voor sportief kamperen. De zitbanken - annex bedden - laten zich om- foto CPD hoog klappen, zodat hij als trailer te gebruiken is voor bijvoorbeeld vervoer van fietsen. De Tuareg is intussen zo licht uit gevoerd dat hij achter zowat elke trekauto past. Verstokte caravan- ners zullen het concept ronduit Spartaans noemen, maar de lief hebbers roemen zijn ongecompli ceerde en veelzijdige karakter. Vooral nu de nieuwe tent extra leefruimte garandeert. Als gebruikelijk gunnen de grote kampeerbeurzen de bezoeker naast alle modelnieuws ook een kijkje in de toekomst. Dat levert ta melijk exotische snufjes op. Zoals een compleet keukenblok dat zich op rails in de caravan laat verschui ven. Zodat je de doucheruimte ach terin 's ochtends even extra ruim kunt maken. Om vervolgens een meter extra woonruimte te creëren door de keuken weer in de richting van de achterwand te schuiven. Flexibel uitgevoerde leidingen worden in een speciale geleidegoot op- of af gerold. Serieus bedoeld? Het prototype komt van V-Group, een grote toe leverancier voor de caravan- en camperbouwers en staat gewoon in hun productcatalogus. De ont werpers: „Het wachten is op de eerste toepassing, want het kost na tuurlijk wel een paar centen en je moet de hele camper of caravan aanpassen. Maar er is zeker belang stelling." Mercedes is wat laat met de nieuwe CLS, want de E-Klas- se waar hij op is gebaseerd rijdt al weer een jaar rond. Maar ze heb ben ook zóveel te vernieuwen... De vierdeurs coupé debuteert eind deze maand op de Salon van Parijs en onderscheidt zich vooral van zijn uit 2003 stammende voorgan ger door de nu overal bij Mercedes in zwang zijnde uitgestulpte wiel kasten, spatborden zo u wilt, maar ook door de SLS-achtige frontpar tij met zijn spectaculaire LED-ver- lichting. Het interieur is een plaa tje. Renault wacht niét op Parijs om de vernieuwde Modus/Grand Modus op de markt te brengen. Ze hebben immers al meer dan ge noeg te showen op de Salon van Parijs. Het gaat bij hun Mini-MPV om een stel detailverbeteringen, mooiere wielen en extra uitvoerin gen, die al vanaf eind deze maand - en vanaf 14.990 euro - bij de dealer te zien zijn. De Grand Mo dus is er nu ook in een versie met 20 procent bijtelling, dankzij zijn C02-leverantie van 139 g/km. Wél weer 'op' Parijs te zien is een spectaculair concept voor een elektrisch autootje van Kia, waarvoor de passende naam Pop is bedacht. Het is een driezit- tertje (één plaats meer dan een Smart, dus) van drie meter lang, waarvan een van bovenaf geno men foto door de tot de achterzij de doorlopende voorruit onthult dat de derde inzittende zich dwars achterin zal moeten opvouwen. Bovenop de accu's waarschijnlijk. Niet waarschijnlijk is dat Kia de Pop zo in productie zal nemen. Microcar brengt voor het eerst een brommobiel op de markt met daarin standaard een bestuurdersairbag. Het merk wil met dit 45-kilometer voertuig to nen dat het voorop loopt op het gebied van veiligheid. De van een plofzak voorziene Microcar M.GO SXI Primavera kost 13.995 euro, evenveel als de SXI zonder airbag. De brommobiel is ook voorzien van een aluminium kooiconstruc tie, een kreukelzone en zogeheten progressieve veiligheidsgordels. Autopech, bittere kou of een glibberpartij die in een kanaal of sloot eindigt. Met de set Onmis baar Onderweg ben je op allerlei malheur voorbereid. Afgezien van basisgereedschap als een lifeham- mer en startkabels, maken onder meer een nooddeken, reflecteren de veiligheidsvesten, EHBO-doos, een zaklantaarn, een poncho en een sleepkabel er deel van uit. Het gaat om dertien producten, die worden geleverd in een praktische tas. Het pakket is vanaf vandaag voor 34,95 euro leverbaar via www.onmisbaaronderweg.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47