7
Mag het ietsjes minder?
KAMPEREN Trends voor 2011 wijzen op kleinere sportieve campers maar wel vol met luxe
KORT
Parijs debuut nieuwe
Mercedes CLS
Renault Modus al
vóór Salon van Parijs
Elektrische Kia Pop
alleen voor de show
Microcar levert
brommobiel met airbag
Noodpakket voor
automobilisten
aethleffs
vrijdag 3 september 2010
Dethleffs Ape: de kleinste en langzaamste camper ter wereld.
De trend is helder: veel
kampeerders kiezen
vaak een maatje kleiner.
Om dat te onderstre
pen, presenteert
Dethleffs de kleinste en
langzaamste camper ter
wereld. Een primeur met
een knipoog.
door Rob van Cinneken
Tijdens de immense kam-
peertentoonstelling in
Düsseldorf stal Dethleffs de
show met een paar wel
heel bijzondere studiemodellen.
Neem bijvoorbeeld hun superklei
ne 'caravans', die achter een motor
fiets of zelfs een tandemfiets kun-
i* nen worden gekoppeld. Wel even
doortrappen in dat laatste geval!
Maar de meest spraakmakende is
zonder twijfel hun microcamper
I* op basis van de Piaggio Ape. Zo'n
driewielig bestelkarretje met tien
pk motortje.
Met zijn topsnelheid van 60 kilo
meter per uur is hij zodoende de
kleinste (265 centimeter) en te
vens de traagste camper ter we
reld. Noem het een bed op drie
wielen, met een minuscule alkoof
boven de Ape cabine. Het unieke
project is gebouwd voor de Duitse
Piaggio-handelaar Norbert Polz,
die er onlangs in Italië twee we
ken mee op vakantie ging.
„Zelden heb ik zoveel bekijks ge
had", meldt hij op de show in
Düsseldorf „De opbouw weegt
175 kilogram en is afneembaar ge
maakt, zodat je de Piaggio nor
maal kunt blijven gebruiken." Van
zelfsprekend willen weinig kam
peerders in zo'n ding gezien wor
den, maar hij illustreert de trend
van meer compact kamperen. Met
name bij caravans. Onder invloed
van de 'groene golf heeft de kam-
peerliefhebber niet zelden een klei
nere en minder krachtige trekauto
voor de deur staan.
Het inspireerde het Nederlandse
Kip tot de introductie van een
compleet nieuwe generatie van de
Kompakt.
Vanaf oktober leverbaar ën ge
schikt voor gebruik achter - pak
weg - een Mini. Hij heeft een
handzaam formaat, weegt niet gek
veel en levert door zijn extra lage
bouw ook een gering luchtweer-
stand op. Dankzij een hefdak
creëer je binnen toch stahoogte.
De aandacht voor design en afwer
king geeft aan dat je de nieuwe
Kompakt niet als een budget cara
van mag zien. Hij kost dan ook 15
mille. Kip-topman Jos van den
Broek: „De kopers van zo'n cara
van leggen de lat voor kwaliteit en
comfort nog steeds hoog. Vergelijk
het met de ontwikkelingen in de
autowereld, met compacte en chi
que auto's als de Audi Ai. De Kom
pakt speelt ook in op een trend
naar sportief kamperen. Zo heeft
hij een externe gasaansluiting.
Veel mensen willen namelijk bui
ten koken."
Een soortgelijke ontwikkeling
kent bijvoorbeeld ook de wereld
van de caravanvoortenten. Zo lan
ceert het luxe merk Isabella een
hightech deelvoortent. De Mag
num Concept is wat handzamer
gemaakt (340 centimeter breed)
en wordt uit geavanceerd doekma
teriaal opgetrokken. Dat IsaTex
doek heeft een speciale oppervlak
testructuur, die vuilafstotend
werkt. Zo'n deeltent is daardoor
vlotter op te zetten én op te ber
gen. Hij weegt ook flink wat min
der. Wel zo aangenaam bij het til
len van de tentzak en het komt
ook tegemoet aan het beperkte
laadvermogen van actuele trekau
to's.
Daarmee ontstaat als vanzelf een
bruggetje naar de Tuareg Outdoor
trailer van Aart Kok.
Die wordt namelijk door Kip ge
bouwd op basis van de vorige (klei
nere) Kompakt generatie - ook
met hefdak dus - en is sinds kort
uitgebreid met een fikse tentuit
bouw.
Met recht een visitekaartje voor
sportief kamperen. De zitbanken -
annex bedden - laten zich om-
foto CPD
hoog klappen, zodat hij als trailer
te gebruiken is voor bijvoorbeeld
vervoer van fietsen.
De Tuareg is intussen zo licht uit
gevoerd dat hij achter zowat elke
trekauto past. Verstokte caravan-
ners zullen het concept ronduit
Spartaans noemen, maar de lief
hebbers roemen zijn ongecompli
ceerde en veelzijdige karakter.
Vooral nu de nieuwe tent extra
leefruimte garandeert.
Als gebruikelijk gunnen de grote
kampeerbeurzen de bezoeker
naast alle modelnieuws ook een
kijkje in de toekomst. Dat levert ta
melijk exotische snufjes op. Zoals
een compleet keukenblok dat zich
op rails in de caravan laat verschui
ven. Zodat je de doucheruimte ach
terin 's ochtends even extra ruim
kunt maken.
Om vervolgens een meter extra
woonruimte te creëren door de
keuken weer in de richting van de
achterwand te schuiven. Flexibel
uitgevoerde leidingen worden in
een speciale geleidegoot op- of af
gerold.
Serieus bedoeld? Het prototype
komt van V-Group, een grote toe
leverancier voor de caravan- en
camperbouwers en staat gewoon
in hun productcatalogus. De ont
werpers: „Het wachten is op de
eerste toepassing, want het kost na
tuurlijk wel een paar centen en je
moet de hele camper of caravan
aanpassen. Maar er is zeker belang
stelling."
Mercedes is wat laat met de
nieuwe CLS, want de E-Klas-
se waar hij op is gebaseerd rijdt al
weer een jaar rond. Maar ze heb
ben ook zóveel te vernieuwen...
De vierdeurs coupé debuteert eind
deze maand op de Salon van Parijs
en onderscheidt zich vooral van
zijn uit 2003 stammende voorgan
ger door de nu overal bij Mercedes
in zwang zijnde uitgestulpte wiel
kasten, spatborden zo u wilt, maar
ook door de SLS-achtige frontpar
tij met zijn spectaculaire LED-ver-
lichting. Het interieur is een plaa
tje.
Renault wacht niét op Parijs om
de vernieuwde Modus/Grand
Modus op de markt te brengen. Ze
hebben immers al meer dan ge
noeg te showen op de Salon van
Parijs. Het gaat bij hun Mini-MPV
om een stel detailverbeteringen,
mooiere wielen en extra uitvoerin
gen, die al vanaf eind deze maand
- en vanaf 14.990 euro - bij de
dealer te zien zijn. De Grand Mo
dus is er nu ook in een versie met
20 procent bijtelling, dankzij zijn
C02-leverantie van 139 g/km.
Wél weer 'op' Parijs te zien is
een spectaculair concept
voor een elektrisch autootje van
Kia, waarvoor de passende naam
Pop is bedacht. Het is een driezit-
tertje (één plaats meer dan een
Smart, dus) van drie meter lang,
waarvan een van bovenaf geno
men foto door de tot de achterzij
de doorlopende voorruit onthult
dat de derde inzittende zich dwars
achterin zal moeten opvouwen.
Bovenop de accu's waarschijnlijk.
Niet waarschijnlijk is dat Kia de
Pop zo in productie zal nemen.
Microcar brengt voor het eerst
een brommobiel op de
markt met daarin standaard een
bestuurdersairbag. Het merk wil
met dit 45-kilometer voertuig to
nen dat het voorop loopt op het
gebied van veiligheid. De van een
plofzak voorziene Microcar M.GO
SXI Primavera kost 13.995 euro,
evenveel als de SXI zonder airbag.
De brommobiel is ook voorzien
van een aluminium kooiconstruc
tie, een kreukelzone en zogeheten
progressieve veiligheidsgordels.
Autopech, bittere kou of een
glibberpartij die in een kanaal
of sloot eindigt. Met de set Onmis
baar Onderweg ben je op allerlei
malheur voorbereid. Afgezien van
basisgereedschap als een lifeham-
mer en startkabels, maken onder
meer een nooddeken, reflecteren
de veiligheidsvesten, EHBO-doos,
een zaklantaarn, een poncho en
een sleepkabel er deel van uit. Het
gaat om dertien producten, die
worden geleverd in een praktische
tas. Het pakket is vanaf vandaag
voor 34,95 euro leverbaar via
www.onmisbaaronderweg.nl.