auto 15
Calessino milieuvriendelijk flaneren in Ape
Seat mag van VW zuinig meedoen
WEDEROPSTANDING Driewielertje straalt als zonovergoten mediterrane levensstijl uit
TECHNIEK
Alle motoren voor de Exeo hebben nu directe inspuiting en turbocompressor
vrijdag 3 september 2010
door Robbert Keegel
Vespa, het scootermerk van
het Italiaanse Piaggio, viert
met de huidige scooterrage
weer hoogtijdagen. Maar ze heb
ben ook een leuke driewieler, de
Ape.
Die Ape kennen Italië-gangers al
heel lang, als hét bestellertje voor
allerlei bedrijfjes. Maar al sinds
1949 is daar ook een personenver-
sie van, de Calessino - en nét als
de Vespa scooters beleeft de Ape
Calessino een wederopstanding.
Het driewielertje straalt als het wa
re een zonovergoten mediterrane
levensstijl uit, fantastisch om mee
te flaneren, maar is per definitie
niet zo erg geschikt voor ons kli
maat. Toch, in warme zomers zo
als we die tegenwoordig toch tel
kens weer voor enige tijd meema
ken, kan de Ape ook bij ons de no
dige vreugde verschaffen. Als der
de vervoermiddel bij je tweede
huis, bijvoorbeeld, waar dat ook
staat. Op Texel kun je er eentje hu
ren en als golfcart doet-ie het ook
best aardig. Maar de Calessino lijkt
ook een aardige rol te kunnen spe
len in het stedelijke taxibedrijf In
Amsterdam rijdt er al eentje rond.
Helemaal als dat de elektrische ver
sie is - en dat is die Amsterdam
mer - want Piaggio zit ook tech
nisch niet stil. Die Ape Electric
neemt z'n stroom mee in moder
ne lithium-ion accu's, genoeg voor
een kilometer of zeventig. Daarna
moet hij weer aan het stopcontact.
De Ape met verbrandingsmotor
heeft een 12-pk dieselmotortje van
422 kubieke centimeter, dat hem
een topsnelheid geeft van 65 kilo
meter per uur. Veel harder lijkt
ook ongezond, maar er zit wel een
degelijk hydraulisch remsysteem
op mét voetbediening.
De Ape Calessino kost 9499 euro
inclusief btw en is vrij van bpm,
net als de Electric waar wel een for
se 23.680 euro voor moet worden
neergeteld.
pagina 7: de kleinste camper
De elektrische Ape Calessino is nog heel milieuvriendelijk óók.
foto CPD
Bij de introductie vorig jaar
mocht het van moeder
concern Volkswagen nog
niet, maar nu krijgt de Seat
Exeo toch de modernste
motortechniek. Ook andere
Seat-modellen profiteren
ervan.
door Robbert Keegel
Als je er naar vraagt, wordt
er iets over capaciteitspro
blemen gemompeld, maar
het is natuurlijk zonne
klaar dat de Seat als Spaanse doch
ter van Volkswagen niet altijd met
een mag profiteren van de nieuw
ste technieken. Bij de marktintro
ductie van de Seat Exeo, een gemo
derniseerde Audi A4 van de vorige
generatie, werd de auto dan ook
nog deels met motoren in de
showroom gezet die bij Volkswa
gen en Audi al waren uitgefaseerd.
Dat wordt nu rechtgetrokken,
want de Exeo krijgt drie nieuwe
benzinekrachtbronnen om even
veel verouderde machines defini
tief met pensioen te kunnen stu
ren.
Die drie zijn:
Een 120 pk sterke 1,8 TSI-,motor
(met turbo en directe injectie)
volgt de 1,6 met 102 pk op.
Een 160 pk sterke variant van de
1,8 TSI komt in plaats van de 1,8
Turbo met 150 pk.
En de 2,0 TSI met 200 pk is vervan
gen door een gemoderniseerde va
riant met 210 pk.
Alle motoren voor de Exeo heb
ben daarmee nu directe inspuiting
en een turbocompressor, maar het
belangrijkste gevolg van de nieuwe
machinerie is dat ze zuiniger zijn
geworden. En dat levert in sommi
ge gevallen ondanks het toegeno
men vermogen een lagere prijs op.
Vooral interessant voor professionals, de nieuwe Seat Exeo diesel.
foto CPD
Omdat de 1,8 TSI met 160 pk 15
gram koolzuurgas per kilometer
minder produceert is hij 100 euro
goedkoper geworden. Bij de ande
re motoren is er sprake van een
kleine verhoging, maar dan krijg
je er ook modernere techniek voor
terug.
Daarmee rijdt de Exeo nog een
haartje beter dan hij al deed en dat
is niet veel anders dus dan de vori
ge Audi-generatie van de A4. Tikje
meer onderstuur in bochten mis
schien, maar over de hele linie is
de Exeo een prettig sturende auto
met een goed comfort.
Als 120 pk 1,8 TSI is hij nu te koop
vanaf 25.495 euro. De combiversie
ST is 1300 euro duurder.
Ook andere modelreeksen profite
ren van de meeste recente VW-
motortechniek. Zo krijgen de
Leon, de Altea en de Altea XL de
1,2 TSI-benzinemotor als vervan
ger de 1,6. Die auto's worden daar
maar liefst 20 procent zuiniger
van, volgens Seat, terwijl ze toch
sneller zijn geworden.
Daarnaast heeft Seat nu ook voor
de Ibiza ST (stationwagen) een 1,2
TDI Ecomotive beschikbaar, die zo
zuinig is dat er geen bpm en geen
wegenbelasting verschuldigd is.
De prijs daarvan is vastgesteld op
15-995 euro. Tevens zijn de Ecomo-
tive-versies van de overige Ibiza-va-
rianten met 800 euro in prijs ver
laagd.
Het interieur van de Seat Exeo.
foto CPD