auto 15 Calessino milieuvriendelijk flaneren in Ape Seat mag van VW zuinig meedoen WEDEROPSTANDING Driewielertje straalt als zonovergoten mediterrane levensstijl uit TECHNIEK Alle motoren voor de Exeo hebben nu directe inspuiting en turbocompressor vrijdag 3 september 2010 door Robbert Keegel Vespa, het scootermerk van het Italiaanse Piaggio, viert met de huidige scooterrage weer hoogtijdagen. Maar ze heb ben ook een leuke driewieler, de Ape. Die Ape kennen Italië-gangers al heel lang, als hét bestellertje voor allerlei bedrijfjes. Maar al sinds 1949 is daar ook een personenver- sie van, de Calessino - en nét als de Vespa scooters beleeft de Ape Calessino een wederopstanding. Het driewielertje straalt als het wa re een zonovergoten mediterrane levensstijl uit, fantastisch om mee te flaneren, maar is per definitie niet zo erg geschikt voor ons kli maat. Toch, in warme zomers zo als we die tegenwoordig toch tel kens weer voor enige tijd meema ken, kan de Ape ook bij ons de no dige vreugde verschaffen. Als der de vervoermiddel bij je tweede huis, bijvoorbeeld, waar dat ook staat. Op Texel kun je er eentje hu ren en als golfcart doet-ie het ook best aardig. Maar de Calessino lijkt ook een aardige rol te kunnen spe len in het stedelijke taxibedrijf In Amsterdam rijdt er al eentje rond. Helemaal als dat de elektrische ver sie is - en dat is die Amsterdam mer - want Piaggio zit ook tech nisch niet stil. Die Ape Electric neemt z'n stroom mee in moder ne lithium-ion accu's, genoeg voor een kilometer of zeventig. Daarna moet hij weer aan het stopcontact. De Ape met verbrandingsmotor heeft een 12-pk dieselmotortje van 422 kubieke centimeter, dat hem een topsnelheid geeft van 65 kilo meter per uur. Veel harder lijkt ook ongezond, maar er zit wel een degelijk hydraulisch remsysteem op mét voetbediening. De Ape Calessino kost 9499 euro inclusief btw en is vrij van bpm, net als de Electric waar wel een for se 23.680 euro voor moet worden neergeteld. pagina 7: de kleinste camper De elektrische Ape Calessino is nog heel milieuvriendelijk óók. foto CPD Bij de introductie vorig jaar mocht het van moeder concern Volkswagen nog niet, maar nu krijgt de Seat Exeo toch de modernste motortechniek. Ook andere Seat-modellen profiteren ervan. door Robbert Keegel Als je er naar vraagt, wordt er iets over capaciteitspro blemen gemompeld, maar het is natuurlijk zonne klaar dat de Seat als Spaanse doch ter van Volkswagen niet altijd met een mag profiteren van de nieuw ste technieken. Bij de marktintro ductie van de Seat Exeo, een gemo derniseerde Audi A4 van de vorige generatie, werd de auto dan ook nog deels met motoren in de showroom gezet die bij Volkswa gen en Audi al waren uitgefaseerd. Dat wordt nu rechtgetrokken, want de Exeo krijgt drie nieuwe benzinekrachtbronnen om even veel verouderde machines defini tief met pensioen te kunnen stu ren. Die drie zijn: Een 120 pk sterke 1,8 TSI-,motor (met turbo en directe injectie) volgt de 1,6 met 102 pk op. Een 160 pk sterke variant van de 1,8 TSI komt in plaats van de 1,8 Turbo met 150 pk. En de 2,0 TSI met 200 pk is vervan gen door een gemoderniseerde va riant met 210 pk. Alle motoren voor de Exeo heb ben daarmee nu directe inspuiting en een turbocompressor, maar het belangrijkste gevolg van de nieuwe machinerie is dat ze zuiniger zijn geworden. En dat levert in sommi ge gevallen ondanks het toegeno men vermogen een lagere prijs op. Vooral interessant voor professionals, de nieuwe Seat Exeo diesel. foto CPD Omdat de 1,8 TSI met 160 pk 15 gram koolzuurgas per kilometer minder produceert is hij 100 euro goedkoper geworden. Bij de ande re motoren is er sprake van een kleine verhoging, maar dan krijg je er ook modernere techniek voor terug. Daarmee rijdt de Exeo nog een haartje beter dan hij al deed en dat is niet veel anders dus dan de vori ge Audi-generatie van de A4. Tikje meer onderstuur in bochten mis schien, maar over de hele linie is de Exeo een prettig sturende auto met een goed comfort. Als 120 pk 1,8 TSI is hij nu te koop vanaf 25.495 euro. De combiversie ST is 1300 euro duurder. Ook andere modelreeksen profite ren van de meeste recente VW- motortechniek. Zo krijgen de Leon, de Altea en de Altea XL de 1,2 TSI-benzinemotor als vervan ger de 1,6. Die auto's worden daar maar liefst 20 procent zuiniger van, volgens Seat, terwijl ze toch sneller zijn geworden. Daarnaast heeft Seat nu ook voor de Ibiza ST (stationwagen) een 1,2 TDI Ecomotive beschikbaar, die zo zuinig is dat er geen bpm en geen wegenbelasting verschuldigd is. De prijs daarvan is vastgesteld op 15-995 euro. Tevens zijn de Ecomo- tive-versies van de overige Ibiza-va- rianten met 800 euro in prijs ver laagd. Het interieur van de Seat Exeo. foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 45