auto 13 Giulietta: Alfa kan het weer AUTOTEST Prachtig neutraal weggedrag, indrukwekkende remmen en fijne moderne motoren Concurrenten vrijdag 3 september 2010 Alfa Romeo was het spoor een beetje bijster, maar heeft nu weer een model dat héél stevig op de rails staat: de nieuwe Giulietta. door Robbert Keegel De naam van de nieuwe ling alleen al refereert aan tijden dat er voor het toenmalige staatsbedrijf Alfa nog geen vuiltje aan de lucht was. Maar donkere wolken pakten zich samen boven het doorgaans zo zonnige Milaan en nadat de staat een tijdje met hun voormali ge trots had lopen leuren, kwam de redding nota bene uit Turijn - want Fiat kocht de tent in 1986, voor héél weinig. Voor Milanezen was dat zo'n beet je even erg als voor Amsterdam mers een oplossing uit Rotterdam se hoek voor de problemen met de even overbodige als geld vreten de Noord-Zuidlijn. Blamerend dus, maar het was wel de redding van Alfa. Er werden een boel pro blemen opgelost en er kwamen vooral verkoopbare modellen. Gek genoeg vijzelde de overname door Fiat, toen toch echt geen merk dat een geweldig kwaliteits imago had, het prestige van Alfa zowel op de thuismarkt als interna tionaal sterk op. En kwaliteit was het grootste probleem van Alfa - en menig ander staatsbedrijf Ten slotte waren zij het waar Simon Carmiggelt naar verwees toen de ze topauteur het had over auto's 'die al in de folder roestten'. Maar roest is allang geen issue meer in de autowereld, zelfs niet voor Italianen in de Lage Landen. En aangezien ook de techniek op een kwalitatief hoog peil staat (Fiat gunt zijn sportieve dochter zelfs belangrijke primeurs als de common rail en nu de MultiAir- klepbediening) is het alleen nog een kwestie van een aantrekkelijke auto rondom dat geheel te creëren. Alfa is met de nieuwe Giulietta weer helemaal op de goede weg. Dat kon Alfa altijd heel goed, met als recent hoogtepunt de meester lijke en bloedmooie 156. Maar daar na kwam Fiat zelf in de (finan ciële) problemen, die weliswaar aardig opgelost lijken te zijn door redder-annex-houwdegen Sergio Marchionne, maar die had éven zijn handen te vol om ook meteen Alfa uit het slop te sleuren. Zo was 156-opvolger 159 niet bij machte het verkoopsucces van zijn voorganger te prolongeren en kon ook de prachtige coupé daarop, de Brera, het weggedrag van ever green GT niet evenaren. Intussen had Marchionne wel even tijd ge vonden om zich over het pro bleem Alfa te buigen, waarbij de eerste stap nog niet de gelukkigste, maar wel een snelle was: de 147 ten grave dragen en op laten vol gen door meteen maar twéé mo dellen. Voor de onderkant van diens marktsegment werd snel de succesvolle Grande Punto van een Alfa-achtig jasje voorzien. Wat te kort door de bocht, want als je een écht leuke Punto wilt, kun je beter een Abarth kopen. Voor de tweede fase van het ver vangingsplan was meer tijd én een geheel nieuw platform, dat verder in de complete Fiat-stal (waar Chrysler nu ook toe behoort) be nut zal worden. De techneut ont waart er veel overeenkomsten aan met dat van de 156, hetgeen gerust stellend werkt. Maar het is natuur lijk wel ruim tien jaar moderner en in dit laatste decennium is er op autotechnisch gebied zo'n beet je méér gebeurd dan in de vooraf gaande eeuw. Vooral de wielop hanging is uniek goed in voorwiel- aandrijversland, waardoor de nieu we Giulietta (de eerst geplande naam Milano ging niet door van wege de genoemde animositeit tus sen die twee steden, waar zowat al het geld voor Italië wordt ver diend) zich wat dat betref kan me ten met kanjers als Ford Focus en zelfs achterwielaandrijver BMW i-serie. Maar dat is niet het belangrijkste, mede gezien het feit dat een onder zoek van BMW zelf onder eige naars van hun i-serie heeft uitge wezen dat ook die geen flauw be nul hadden welke wielen de po wer van hun BMW-motor moch ten ontvangen. Het gaat om het smoel. En dat van de Giulietta is helemaal in orde. Niet zo'n stun ner als de 156, maar dat kan je ook niet óm het model herhalen. De Giulietta is een schoonheid. Een bella macchina waar de recht streekse concurrenten het puur en alleen daarom moeilijk mee zullen krijgen. En ook het interieur is weer helemaal in orde. Terug zijn de prachtige schaduwbuizen voor de hoofdinstrumenten, terug is een artistiek maar hoogst functio neel dashboard en terug ook is een materiaalkeuze met Italiaanse flair, foto GPD nu gepaard gaande met een afwer king die we bij de hele Gruppo nog zelden waren tegengekomen. Over het rijden kunnen we kort zijn: een prachtig neutraal wegge drag, indrukwekkende remmen en fijne moderne motoren. We hadden zo'n MultiAir, die enige ge wenning behoeft, want je moet hem wat rustiger benaderen dan eerdere Italiaanse heethoofden. Het klepsysteem de gelegenheid geven zich optimaal in te stellen en dat werkt pas goed als de mo tor lekker warm is. Dan ook gaat de zuinige Stop8cStart naar beho ren aan de slag. Wij hadden de 1,4-versie met 170 pk (250 Nm) en dat is verder een genoegen: top van 218 km/u, honderdsprint in 7,8 seconden, verbruik 5,8 l/ioo km, 134 g/km. 120 pk kan óók, of 235 pk - en natuurlijk dieselen. Nog even voor de vergelijking: de wielbasis is 2,63 m en de kofferbak meet 350/1200 liter. Geen minpun ten dan? Jawel, helaas zijn de deur krukken van de achterportieren weer weggemoffeld in het raamko zijn. Daar kan je overheen kijken, voor het nette bedrag van 26.950 euro. De lijst begint bij 23.950. Audi A3, luxeversie van VW Golf, met toonaangevende motortech- niek. Ook als Sportback en Cabrio. Wielbasis 2,58 m. Bagage 350-1100 I. Gewicht 1360 kg. Ben zine 1,2 tot 2,0 I, 105-200 pk; die sel 1,6 tot 2,0 I, 105-170 pk. Vanaf 23.990 euro, diesel 26.890. Plus: afwerking, quattro mogelijk. Min: waar blijft de S3? BMW 1-serie, enige achterwielaan drijver in segment, dus beste weg- ligging. Ook als 3-d, Coupé en Cab rio. Wielbasis 2,66 m. Bagage 330-1150 I. Gewicht 1350 kg. Ben zine 2,0 tot 3,0 1,122-306 pk; die sel 2,0 I, 115-177 pk. Vanaf 25.860 euro, diesel 27.415. Plus: weggedrag, prestaties. Min: design, prijs - en waar blijft de M3. Volvo S40, moderne Zweed op ba sis Ford Focus, ook als Coupé C30, stationcar V50 en Cabrio C70. Wielbasis 2,64 m. Bagage 404-750 I. Gewicht 1369 kg. Benzine 1,6 tot 2,5 1,100-230 pk; diesel 1,6 tot 2,0 1,110-180 pk. Vanaf 24.495 euro, diesel 28.995. Plus: comfort, degelijk. Min: saai (op 230 pk na), V50 populairder. Het interieur van de nieuwe Giulietta: écht Alfa. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43