auto 13
Giulietta: Alfa kan het weer
AUTOTEST Prachtig neutraal weggedrag, indrukwekkende remmen en fijne moderne motoren
Concurrenten
vrijdag 3 september 2010
Alfa Romeo was het
spoor een beetje bijster,
maar heeft nu weer een
model dat héél stevig op
de rails staat: de nieuwe
Giulietta.
door Robbert Keegel
De naam van de nieuwe
ling alleen al refereert aan
tijden dat er voor het
toenmalige staatsbedrijf
Alfa nog geen vuiltje aan de lucht
was. Maar donkere wolken pakten
zich samen boven het doorgaans
zo zonnige Milaan en nadat de
staat een tijdje met hun voormali
ge trots had lopen leuren, kwam
de redding nota bene uit Turijn -
want Fiat kocht de tent in 1986,
voor héél weinig.
Voor Milanezen was dat zo'n beet
je even erg als voor Amsterdam
mers een oplossing uit Rotterdam
se hoek voor de problemen met
de even overbodige als geld vreten
de Noord-Zuidlijn. Blamerend
dus, maar het was wel de redding
van Alfa. Er werden een boel pro
blemen opgelost en er kwamen
vooral verkoopbare modellen.
Gek genoeg vijzelde de overname
door Fiat, toen toch echt geen
merk dat een geweldig kwaliteits
imago had, het prestige van Alfa
zowel op de thuismarkt als interna
tionaal sterk op. En kwaliteit was
het grootste probleem van Alfa -
en menig ander staatsbedrijf Ten
slotte waren zij het waar Simon
Carmiggelt naar verwees toen de
ze topauteur het had over auto's
'die al in de folder roestten'.
Maar roest is allang geen issue
meer in de autowereld, zelfs niet
voor Italianen in de Lage Landen.
En aangezien ook de techniek op
een kwalitatief hoog peil staat
(Fiat gunt zijn sportieve dochter
zelfs belangrijke primeurs als de
common rail en nu de MultiAir-
klepbediening) is het alleen nog
een kwestie van een aantrekkelijke
auto rondom dat geheel te creëren.
Alfa is met de nieuwe Giulietta weer helemaal op de goede weg.
Dat kon Alfa altijd heel goed, met
als recent hoogtepunt de meester
lijke en bloedmooie 156. Maar daar
na kwam Fiat zelf in de (finan
ciële) problemen, die weliswaar
aardig opgelost lijken te zijn door
redder-annex-houwdegen Sergio
Marchionne, maar die had éven
zijn handen te vol om ook meteen
Alfa uit het slop te sleuren.
Zo was 156-opvolger 159 niet bij
machte het verkoopsucces van zijn
voorganger te prolongeren en kon
ook de prachtige coupé daarop, de
Brera, het weggedrag van ever
green GT niet evenaren. Intussen
had Marchionne wel even tijd ge
vonden om zich over het pro
bleem Alfa te buigen, waarbij de
eerste stap nog niet de gelukkigste,
maar wel een snelle was: de 147
ten grave dragen en op laten vol
gen door meteen maar twéé mo
dellen. Voor de onderkant van
diens marktsegment werd snel de
succesvolle Grande Punto van een
Alfa-achtig jasje voorzien. Wat te
kort door de bocht, want als je een
écht leuke Punto wilt, kun je beter
een Abarth kopen.
Voor de tweede fase van het ver
vangingsplan was meer tijd én een
geheel nieuw platform, dat verder
in de complete Fiat-stal (waar
Chrysler nu ook toe behoort) be
nut zal worden. De techneut ont
waart er veel overeenkomsten aan
met dat van de 156, hetgeen gerust
stellend werkt. Maar het is natuur
lijk wel ruim tien jaar moderner
en in dit laatste decennium is er
op autotechnisch gebied zo'n beet
je méér gebeurd dan in de vooraf
gaande eeuw. Vooral de wielop
hanging is uniek goed in voorwiel-
aandrijversland, waardoor de nieu
we Giulietta (de eerst geplande
naam Milano ging niet door van
wege de genoemde animositeit tus
sen die twee steden, waar zowat al
het geld voor Italië wordt ver
diend) zich wat dat betref kan me
ten met kanjers als Ford Focus en
zelfs achterwielaandrijver BMW
i-serie.
Maar dat is niet het belangrijkste,
mede gezien het feit dat een onder
zoek van BMW zelf onder eige
naars van hun i-serie heeft uitge
wezen dat ook die geen flauw be
nul hadden welke wielen de po
wer van hun BMW-motor moch
ten ontvangen. Het gaat om het
smoel. En dat van de Giulietta is
helemaal in orde. Niet zo'n stun
ner als de 156, maar dat kan je ook
niet óm het model herhalen.
De Giulietta is een schoonheid.
Een bella macchina waar de recht
streekse concurrenten het puur en
alleen daarom moeilijk mee zullen
krijgen. En ook het interieur is
weer helemaal in orde. Terug zijn
de prachtige schaduwbuizen voor
de hoofdinstrumenten, terug is
een artistiek maar hoogst functio
neel dashboard en terug ook is een
materiaalkeuze met Italiaanse flair,
foto GPD
nu gepaard gaande met een afwer
king die we bij de hele Gruppo
nog zelden waren tegengekomen.
Over het rijden kunnen we kort
zijn: een prachtig neutraal wegge
drag, indrukwekkende remmen
en fijne moderne motoren. We
hadden zo'n MultiAir, die enige ge
wenning behoeft, want je moet
hem wat rustiger benaderen dan
eerdere Italiaanse heethoofden.
Het klepsysteem de gelegenheid
geven zich optimaal in te stellen
en dat werkt pas goed als de mo
tor lekker warm is. Dan ook gaat
de zuinige Stop8cStart naar beho
ren aan de slag. Wij hadden de
1,4-versie met 170 pk (250 Nm) en
dat is verder een genoegen: top
van 218 km/u, honderdsprint in
7,8 seconden, verbruik 5,8 l/ioo
km, 134 g/km. 120 pk kan óók, of
235 pk - en natuurlijk dieselen.
Nog even voor de vergelijking: de
wielbasis is 2,63 m en de kofferbak
meet 350/1200 liter. Geen minpun
ten dan? Jawel, helaas zijn de deur
krukken van de achterportieren
weer weggemoffeld in het raamko
zijn. Daar kan je overheen kijken,
voor het nette bedrag van 26.950
euro. De lijst begint bij 23.950.
Audi A3, luxeversie van VW Golf,
met toonaangevende motortech-
niek. Ook als Sportback en Cabrio.
Wielbasis 2,58 m. Bagage
350-1100 I. Gewicht 1360 kg. Ben
zine 1,2 tot 2,0 I, 105-200 pk; die
sel 1,6 tot 2,0 I, 105-170 pk. Vanaf
23.990 euro, diesel 26.890.
Plus: afwerking, quattro mogelijk.
Min: waar blijft de S3?
BMW 1-serie, enige achterwielaan
drijver in segment, dus beste weg-
ligging. Ook als 3-d, Coupé en Cab
rio. Wielbasis 2,66 m. Bagage
330-1150 I. Gewicht 1350 kg. Ben
zine 2,0 tot 3,0 1,122-306 pk; die
sel 2,0 I, 115-177 pk. Vanaf 25.860
euro, diesel 27.415.
Plus: weggedrag, prestaties. Min:
design, prijs - en waar blijft de M3.
Volvo S40, moderne Zweed op ba
sis Ford Focus, ook als Coupé C30,
stationcar V50 en Cabrio C70.
Wielbasis 2,64 m. Bagage 404-750
I. Gewicht 1369 kg. Benzine 1,6
tot 2,5 1,100-230 pk; diesel 1,6
tot 2,0 1,110-180 pk. Vanaf
24.495 euro, diesel 28.995.
Plus: comfort, degelijk. Min: saai
(op 230 pk na), V50 populairder.
Het interieur van de nieuwe Giulietta: écht Alfa.
foto GPD