Jaloerse blikken naar oudjes tijdens
k:
'Middelburg moet
141 zeeland
Modellen van tankers
en werkscheepjes
fjr: Jt m
VLISSINGEN Veel publiek kijkt naar schepen
J
Vlissinger vindt dat zijn stad zich kandidaat moet
stellen voor zeilevenementen Olympsche Spelen
Feest tot laat in de avond
Nieuw Bonedijke
MEEST GELEZEN
maandag 30 augustus 2010
w
door Emile Calon
Het duurde even voor
Joop de Looff zater
dag de Windroos
had voorzien van
feestelijke vlaggetjes.
De Vlissingse schipper werd voort
durend 'gestoord' door mensen
die hem aanspraken en wat meer
wilden weten over het schip. Maar
kort voor het middaguur lag de
Windroos er feestelijk bij in de ha
ven tijdens Vlissingen Maritiem.
Vervolgens nam de schipper de
tijd om de geschiedenis van de uit
1926 stammende hoogaars te ver
tellen. Het schip is gebouwd op
een Gentse werf in opdracht van
een industrieel die het beu was
dat een Antwerpse collega alle
wedstrijden won met zijn hoog
aars Jetty. Dat schip was in 1913 ge
bouwd in Kruispolder en voer een
aantal jaren als ARM 4. Het opval
lend snelle schip werd kort na de
Eerste Wereldoorlog opgekocht en
omgebouwd tot jachthoogaars.
Volgens De Looff kon de Wind
roos de Jetty wel aan. Nog steeds
varen die twee schepen tegen el
kaar. De Jetty is nu eigendom van
de Stichting Behoud Hoogaars. De
Windroos heeft in de loop der tij
den heel wat eigenaren gehad en
is zelfs in handen geweest van een
Engelse familie. Sinds 1996 ligt het
schip in de haven van Kortgene
waar ook de Jetty ligt.
De Looff vaart veel met de Wind
roos. Een van de meest bijzondere
tochten die hij met de hoogaars
maakte, was vorig jaar toen hij de
rivier de Hudson opvoer, samen
met andere oudere schepen. Het
enthousiasme van het Amerikaan-
lagen in Vlissingen tijdens Vlissin
gen Maritiem. Voor haar zijn dat
de echte boten, aldus de zeillief-
hebster. Haar man uit Bergen op
Zoom houdt echter meer van het
polyesterspul, zoals ze grappend
zegt. „Hij wil zoveel mogelijk va
ren en zo min mogelijk aan onder
houd doen." Desondanks is hij
nog vele uren bezig met herstel
werk, weet ze.
„Dat hoort nu eenmaal bij zeilen.
Boten vragen om onderhoud, ze
ker als je op zee vaart met al dat
se publiek op de wal staat hem
nog steeds voor de geest. De Wind
roos maakte de tocht naar de Vere
nigde Staten in het ruim van een
vrachtschip, want de hoogaars is
niet gebouwd voor de oceaan. Met
zijn hoge kont, vandaar de naam
hoogaars, is het schip gebouwd
om te varen in de mondingen van
de Wester- en Oosterschelde.
Christianne van Maaien keek zater
dag met een zekere afgunst naar
de hoogaarzen, hengsten en ande
re oude platbodems die verzameld
zoute water", zegt haar man Ger
ard als hij zich bij haar voegt.
Het was zaterdag lekker druk in
Vlissingen met mensen die op het
maritieme evenement afkwamen.
„Drukker dan bij die zwaar gesub
sidieerde cultuurevenementen",
schat Bert Roelse in. De oud-werk
nemer van de Schelde vindt dat
zijn woonplaats zich meer moet
profileren als stad aan het water
met activiteiten die daar mee te
maken hebben. Hij zit dan ook te
wachten tot Vlissingen zich kandi
daat stelt als plaats waar de Olym
pische zeilers en surfers hun wed
strijden kunnen houden als Neder
land geselecteerd wordt om in
2028 de Olympische spelen te orga
niseren. Hij heeft met een zekere
afschuw gelezen dat Breskens zich
al heeft aangemeld voor het geval
Nederland die spelen krijgt toege
wezen. „Waarom Vlissingen niet?
Met toeschouwers op de boule
vards is er geen mooier parcours
voor te stellen."
Hij krijgt bijval van zijn vriend
Peter de Ridder. Deze Vlissinger
vindt dat Zeeland nu al samen
moet optrekken richting de kandi
daatstelling voor de Olympische
Spelen. „Alle zeil- en surfwedstrij-
den kunnen hier worden gehou
den." En ook voor het het lan-
ge-baan-zwemmen ziet hij goede
mogelijkheden. „Het Kanaal door
Walcheren is daar perfect voor.
Weinig scheepvaart, kwalitatief
goed water en er kan veel publiek
op het jaagpad staan." Wat hem
betreft kan er op het Scheldekwar-
tier een mooi Olympisch dorp
worden gebouwd. Cynisch:
„Wordt dat gebied tenminste even
bewoond." Meer serieus: „Vlissin
gen moet zijn kansen grijpen."
Volop belangstelling voor tal van activiteiten op de vaste wal tijdens Vlissin
gen Maritiem.
ees van Sluijs (62) houdt
van werkscheepjes. Hij liet
tijdens Vlissingen Mari
tiem een aantal van zijn modellen
zien. Onder meer de sleper Zee
land van Willem Muller die jaren
lang in de haven van Terneuzen ge
stationeerd lag.
De Vlissingse vorkheftruckchauf
feur heeft zeven tot acht maanden
werk zitten in die sleper, zo vertelt
hij zaterdag in een stand van de
modelbouwvereniging. Hij werkt
altijd met bouwpakketten.
Zijn buurman Gerrit de Bruin (76)
gaat een stap verder. Hij werkt van
af een bouwtekening en bouwt al
les zelf. Zijn interesse gaat uit naar
de binnenvaart en dan vooral naar
schepen die niet meer varen. Des
ondanks staat voor hem de gastan
ker Norte uitgestald en dat schip
vaart nog steeds over de Rijn tus
sen havens in Duitsland en Neder
land. De Bruin is vijftien jaar kapi
tein op dat schip geweest en het is
het tweede model dat hij na zijn
pensionering maakte.
„Vandaar", aldus de Middelburger
wiens familie al vele generaties in
de binnenvaart zit. „Ik ben zelf ge
boren op een Zeeuwse klipper."
De Bruin werkte zeker anderhalf
jaar aan De Norte. Hij is met de
modelbouw begonnen toen hij
stopte met varen.
Thuis staan zo'n zestiental model
len. Hij v-indt ze allemaal bijzon
der. Maar de Koningin Emma, de
oude veerpont die jaren geleden
voer tussen Zierikzee en Katse-
veer, heeft toch wel een bijzonder
plekje in zijn hart ingenomen, ver
telt hij, al wijzend naar het model.
Meer informatie en achtergronden:
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/
bonedijkestraat/
Dans verrast winkelend publiek
Wel opnames MTV in Hooizolder
D66 Vlissingen verbijsterd over LPV
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto
door Emile Calon
OOST-SOUBURG - Bedenk eens een buurtfeest waar duizenden mensen sa
menkomen, terwijl de wijk maar uit een paar straatjes bestaat. Waar in me
nig voortuintje de heerlijkste hapjes worden bereid. Waar iedereen tot 's
avonds laat staat te swingen. Dat kan alleen in de Molukse wijk in Souburg,
waar zaterdag het vijftigjarig jubileum werd gevierd. foto Ruben Oreel
MIDDELBURG - Middelburg moet
met behulp van gevels zijn verle
den tonen, vindt historicus Tobias
van Gent. Hij pleitte gisteren voor
de herbouw van de facade van het
Oost-Indisch Huis langs de Rotter
damse Kaai.
Tijdens een stadsdiscussie op de
Vismarkt liet de stadshistoricus
weten dat bezoekers meer verrast
moeten worden, meer gefopt moe
ten worden.
Hij verwees naar Antwerpen waar
ogenschijnlijk nog tal van histori
sche gebouwen de pleinen omrin
gen en de sfeer bepalen. Hij stelde
dat het daar echter vooral gaat om
facades. „Het zijn alleen maar ge
vels die historisch lijken, daarach
ter zitten moderne gebouwen. Die
gevels zorgen daar wel voor een au
thentieke en aangename sfeer."
Door alleen de voorgevel van het
Oost-Indisch Huis, in mei 1940
door brand en bommen verwoest,
te herbouwen kan volgens hem
Middelburg meer allure krijgen.
„Rijdend over de kaaien word je
dan plotseling geconfronteerd met
het rijke VOC-verleden van Mid
delburg." Ook andere historische
gevels zullen volgens hem voor
een verrijking beteken. Hij betwij
felt of de hedendaagse nieuw
bouw voor een dergelijke sfeer en
beleving kan zorgen, zei hij nadat
omstanders opmerkten dat moder
ne nieuwbouw ook die sfeerbepa-