Jaloerse blikken naar oudjes tijdens k: 'Middelburg moet 141 zeeland Modellen van tankers en werkscheepjes fjr: Jt m VLISSINGEN Veel publiek kijkt naar schepen J Vlissinger vindt dat zijn stad zich kandidaat moet stellen voor zeilevenementen Olympsche Spelen Feest tot laat in de avond Nieuw Bonedijke MEEST GELEZEN maandag 30 augustus 2010 w door Emile Calon Het duurde even voor Joop de Looff zater dag de Windroos had voorzien van feestelijke vlaggetjes. De Vlissingse schipper werd voort durend 'gestoord' door mensen die hem aanspraken en wat meer wilden weten over het schip. Maar kort voor het middaguur lag de Windroos er feestelijk bij in de ha ven tijdens Vlissingen Maritiem. Vervolgens nam de schipper de tijd om de geschiedenis van de uit 1926 stammende hoogaars te ver tellen. Het schip is gebouwd op een Gentse werf in opdracht van een industrieel die het beu was dat een Antwerpse collega alle wedstrijden won met zijn hoog aars Jetty. Dat schip was in 1913 ge bouwd in Kruispolder en voer een aantal jaren als ARM 4. Het opval lend snelle schip werd kort na de Eerste Wereldoorlog opgekocht en omgebouwd tot jachthoogaars. Volgens De Looff kon de Wind roos de Jetty wel aan. Nog steeds varen die twee schepen tegen el kaar. De Jetty is nu eigendom van de Stichting Behoud Hoogaars. De Windroos heeft in de loop der tij den heel wat eigenaren gehad en is zelfs in handen geweest van een Engelse familie. Sinds 1996 ligt het schip in de haven van Kortgene waar ook de Jetty ligt. De Looff vaart veel met de Wind roos. Een van de meest bijzondere tochten die hij met de hoogaars maakte, was vorig jaar toen hij de rivier de Hudson opvoer, samen met andere oudere schepen. Het enthousiasme van het Amerikaan- lagen in Vlissingen tijdens Vlissin gen Maritiem. Voor haar zijn dat de echte boten, aldus de zeillief- hebster. Haar man uit Bergen op Zoom houdt echter meer van het polyesterspul, zoals ze grappend zegt. „Hij wil zoveel mogelijk va ren en zo min mogelijk aan onder houd doen." Desondanks is hij nog vele uren bezig met herstel werk, weet ze. „Dat hoort nu eenmaal bij zeilen. Boten vragen om onderhoud, ze ker als je op zee vaart met al dat se publiek op de wal staat hem nog steeds voor de geest. De Wind roos maakte de tocht naar de Vere nigde Staten in het ruim van een vrachtschip, want de hoogaars is niet gebouwd voor de oceaan. Met zijn hoge kont, vandaar de naam hoogaars, is het schip gebouwd om te varen in de mondingen van de Wester- en Oosterschelde. Christianne van Maaien keek zater dag met een zekere afgunst naar de hoogaarzen, hengsten en ande re oude platbodems die verzameld zoute water", zegt haar man Ger ard als hij zich bij haar voegt. Het was zaterdag lekker druk in Vlissingen met mensen die op het maritieme evenement afkwamen. „Drukker dan bij die zwaar gesub sidieerde cultuurevenementen", schat Bert Roelse in. De oud-werk nemer van de Schelde vindt dat zijn woonplaats zich meer moet profileren als stad aan het water met activiteiten die daar mee te maken hebben. Hij zit dan ook te wachten tot Vlissingen zich kandi daat stelt als plaats waar de Olym pische zeilers en surfers hun wed strijden kunnen houden als Neder land geselecteerd wordt om in 2028 de Olympische spelen te orga niseren. Hij heeft met een zekere afschuw gelezen dat Breskens zich al heeft aangemeld voor het geval Nederland die spelen krijgt toege wezen. „Waarom Vlissingen niet? Met toeschouwers op de boule vards is er geen mooier parcours voor te stellen." Hij krijgt bijval van zijn vriend Peter de Ridder. Deze Vlissinger vindt dat Zeeland nu al samen moet optrekken richting de kandi daatstelling voor de Olympische Spelen. „Alle zeil- en surfwedstrij- den kunnen hier worden gehou den." En ook voor het het lan- ge-baan-zwemmen ziet hij goede mogelijkheden. „Het Kanaal door Walcheren is daar perfect voor. Weinig scheepvaart, kwalitatief goed water en er kan veel publiek op het jaagpad staan." Wat hem betreft kan er op het Scheldekwar- tier een mooi Olympisch dorp worden gebouwd. Cynisch: „Wordt dat gebied tenminste even bewoond." Meer serieus: „Vlissin gen moet zijn kansen grijpen." Volop belangstelling voor tal van activiteiten op de vaste wal tijdens Vlissin gen Maritiem. ees van Sluijs (62) houdt van werkscheepjes. Hij liet tijdens Vlissingen Mari tiem een aantal van zijn modellen zien. Onder meer de sleper Zee land van Willem Muller die jaren lang in de haven van Terneuzen ge stationeerd lag. De Vlissingse vorkheftruckchauf feur heeft zeven tot acht maanden werk zitten in die sleper, zo vertelt hij zaterdag in een stand van de modelbouwvereniging. Hij werkt altijd met bouwpakketten. Zijn buurman Gerrit de Bruin (76) gaat een stap verder. Hij werkt van af een bouwtekening en bouwt al les zelf. Zijn interesse gaat uit naar de binnenvaart en dan vooral naar schepen die niet meer varen. Des ondanks staat voor hem de gastan ker Norte uitgestald en dat schip vaart nog steeds over de Rijn tus sen havens in Duitsland en Neder land. De Bruin is vijftien jaar kapi tein op dat schip geweest en het is het tweede model dat hij na zijn pensionering maakte. „Vandaar", aldus de Middelburger wiens familie al vele generaties in de binnenvaart zit. „Ik ben zelf ge boren op een Zeeuwse klipper." De Bruin werkte zeker anderhalf jaar aan De Norte. Hij is met de modelbouw begonnen toen hij stopte met varen. Thuis staan zo'n zestiental model len. Hij v-indt ze allemaal bijzon der. Maar de Koningin Emma, de oude veerpont die jaren geleden voer tussen Zierikzee en Katse- veer, heeft toch wel een bijzonder plekje in zijn hart ingenomen, ver telt hij, al wijzend naar het model. Meer informatie en achtergronden: http://www.pzc.nl/regio/walcheren/ bonedijkestraat/ Dans verrast winkelend publiek Wel opnames MTV in Hooizolder D66 Vlissingen verbijsterd over LPV STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto door Emile Calon OOST-SOUBURG - Bedenk eens een buurtfeest waar duizenden mensen sa menkomen, terwijl de wijk maar uit een paar straatjes bestaat. Waar in me nig voortuintje de heerlijkste hapjes worden bereid. Waar iedereen tot 's avonds laat staat te swingen. Dat kan alleen in de Molukse wijk in Souburg, waar zaterdag het vijftigjarig jubileum werd gevierd. foto Ruben Oreel MIDDELBURG - Middelburg moet met behulp van gevels zijn verle den tonen, vindt historicus Tobias van Gent. Hij pleitte gisteren voor de herbouw van de facade van het Oost-Indisch Huis langs de Rotter damse Kaai. Tijdens een stadsdiscussie op de Vismarkt liet de stadshistoricus weten dat bezoekers meer verrast moeten worden, meer gefopt moe ten worden. Hij verwees naar Antwerpen waar ogenschijnlijk nog tal van histori sche gebouwen de pleinen omrin gen en de sfeer bepalen. Hij stelde dat het daar echter vooral gaat om facades. „Het zijn alleen maar ge vels die historisch lijken, daarach ter zitten moderne gebouwen. Die gevels zorgen daar wel voor een au thentieke en aangename sfeer." Door alleen de voorgevel van het Oost-Indisch Huis, in mei 1940 door brand en bommen verwoest, te herbouwen kan volgens hem Middelburg meer allure krijgen. „Rijdend over de kaaien word je dan plotseling geconfronteerd met het rijke VOC-verleden van Mid delburg." Ook andere historische gevels zullen volgens hem voor een verrijking beteken. Hij betwij felt of de hedendaagse nieuw bouw voor een dergelijke sfeer en beleving kan zorgen, zei hij nadat omstanders opmerkten dat moder ne nieuwbouw ook die sfeerbepa-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 14