and 121
op Schotland vervalt
Pensioenfonds Total wil met DNB
praten over korting op pensioenen
verlieslijdende veerdienst maar breidt vrachtafvaarten uit
brieven
Groen op de schop
Lotto
Watersnood Pakistan
Pretparktunnel
Straatterreur
Reïncarnatie
WK voetbal
dinsdag 24 augustus 2010
negatief dat de passagiersdienst
vervalt. Dat is vooral jammer voor
het toerisme in Brugge. Maar de
passagiersdienst kon helaas niet
uit. Er is veel concurrentie van
goedkope vliegmaatschappijen. Po
sitief is wel dat de vrachtdienst
wordt uitgebreid."
Norfolkline herstartte mei 2009 de
lijn Zeebrugge-Rosyth, nadat het
Griekse Superfast september 2008
na zes jaar de dienst stopzette. Juli
dit jaar is Norfolkline door DFDS
overgenomen. Volgens DFDS is de
passagiersdienst nooit winstge
vend geweest, het vrachtvervoer
wel. DFDS heeft ook een veer
dienst tussen IJmuiden en New
castle (in het noorden van Enge
land) en zou zichzelf dus ook met
de lijn op het Schotse Rosyth con
currentie aandoen.
Zeebrugge houdt nog één passa-
gierslijn, van P8cO Ferries op Huil.
Havendirecteur Koens is daar niet
bezorgd over. „Die lijn bestaat al
sinds 1966."
Rosyth. De overtocht duurt twintig uur.
foto Lucien Roelandt
door Ondihe van der Vleuten
MIDDELBURC - Pensioenfonds Total
Nederland moet wellicht op de uit
keringen gaan korten. Het fonds
heeft 1259 deelnemers (onder wie
333 pensioengerechtigden). Het
overgrote deel van hen woont in
Zeeland.
Binnenkoït zijn er gesprekken met
De Nederlandsche Bank (DNB) en
de sociale partners, laat woordvoer
der Jan Willem den Boer weten.
Daarna worden knopen doorge
hakt. Een en ander is het gevolg
van een koerswijziging van het mi
nisterie van Sociale Zaken. Dat
heeft aangekondigd dat mogelijke
pensioenkortingen bij een te lage
dekkingsgraad niet meer mogen
worden doorgeschoven naar latere
jaren. De vereiste dekkingsgraad
(105 procent) is het niveau waarop
een pensioenfonds genoeg geld
heeft om nu en later pensioenen
te betalen én voldoende reserves
heeft om normale schommelingen
in de markt op te kunnen vangen.
In oktober 2008 liet Total de eerste
'slechtnieuws-waarschuwing' uit
gaan over de financiële positie van
het fonds. Op 1 januari 2008 was
de dekkingsgraad nog 145 procent;
momenteel zit het fonds op 97 pro
cent. Eind mei 2010 was de gemid
delde dekkingsgraad van Neder
landse pensioenfondsen 98 pro
cent.
Volgens interne bronnen zou de si
tuatie bij Total niet alleen aan de
crisis te wijten zijn, maar ook aan
het feit dat het fonds beheerd
werd door werknemers die het 'er
bij' deden. Woordvoerder Jan Wil
lem den Boer ontkent dat overi
gens.
Ook zou er sprake zijn van geld
dat verloren ging bij het faillisse
ment van Lehman Brothers en
geld dat ondergebracht was bij een
inmiddels failliete bank in IJsland.
In 2009 stelde Total een herstel
plan op, dat in vijf jaar tijd moest
leiden tot een minimale dekkings
graad van 104 procent. Dit plan,
dat voorzag in vier kortingen over
vijf jaar, werd goedgekeurd door
De Nederlandsche Bank. Op dit
moment zou Total volgens dat
plan op 98 procent moeten zitten.
In het overleg met DNB zal aange
voerd worden dat Total dat streven
nu, met een dekkingsgraad van 97
procent, bijna gehaald heeft.
Een andere optie - naast korten op
pensioenen - om het fonds weer
gezond te krijgen, is dat Total zelf
geld in het fonds stort. Concurren
ten als Esso kozen voor die optie.
Woordvoerder Jan Willem den
Boer zegt dat ook die mogelijk
heid open staat.
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Onder het kopje 'Groen in Poort
ambacht op de schop' meldt de
krant 17 augustus dat Zierikzee
plannen heeft om door snoei, uit
dunnen en weghalen open terrein
terug te brengen in deze wijk. De
ervaring in Burgh-Haamstede
waar de gemeente ook rigoureus
aan de slag geweest is met groen sa
nering, is aanleiding te waarschu
wen voor de gevolgen van een der
gelijke gemeentelijke ingreep. An
ders dan Patrick Tol namens de ge
meente beweert zijn de bewoners
helemaal niet zo enthousiast over
het resultaat. Na de ingreep is van
de gevarieerde lommerrijke groen
stroken niets anders overgebleven
dan modale, van onkruidgras en
eenheidsbeplanting voorziene ber
men.
R.A.J. van de Graaff
Grevelingenlaan 44, Burgh-Haamstede
Het bericht over de Vlissingse lot
to-winnaar in de krant van 16 au
gustus behoeft een correctie. Ge
steld wordt dat Ad Koole met 924
loten alle mogelijke 6-nummer
combinaties (bestaande uit 2 cijfers
elk) ingevuld had. Dit is een statis
tieke onmogelijkheid. Om alle mo
gelijke nummercombinaties te ko
pen, zouden 8.145.060 loten nodig
zijn. (45x44x43x42x41x40 6!) Om
de Jackpot te winnen, heeft men te
vens de juiste kleur nodig - een
keuze uit 6 kleuren. Daarvoor zijn
nog eens 6 keer zoveel loten nodig,
dus 48.870.360 loten. Dat is het eni
ge echte 'systeem'. Tegen anderhal
ve euro per lot, zou dit zo'n slordi
ge 73 miljoen euro kosten. Maar
dan is 100% gegarandeerd dat de
koper het winnende lot in bezit
heeft. Afgezien van de logistieke
onmogelijkheid om zoveel loten in
te vullen is dit simpelweg een ver
liesgevende zaak. Of zoals ze het in
Las Vegas zeggen: 'The house al
ways wins'.
Wim Hollebrandse
Llanelli, South Wales, UK
Pakistan, een corrupt land dat zijn
energie steekt in de continue strijd
met India over gekrakeel over hin
doeïsme en islam. En het is een
toevluchtsoord van de Taliban.
Waar zijn de rijke moslimbroeder
landen (oliestaten) om financieel
hulp te bieden? Moeten wij finan
cieel bijdragen aan een regime dat
deze prioriteiten heeft? Elke euro
belandt in de zakken van corrupte
leiders. Dit is dan ook water naar
de zee dragen.
Jaap den Hollander
Deltaweg 17, Haamstede
De NV Westerscheldetunnel is een
provinciale nutsorganisatie wier
doel uitsluitend beheer is met een
financiële verantwoording naar
Provinciale Staten. Dat NV Wester
scheldetunnel tolgeld investeert in
een privaat Portugees bedrijf (Mo-
venience), rechtvaardigt al twijfel
aan de toezichtcompetentie van de
financiële commissie. Een brug
wachter in overheidsdienst, meer
is de tunneldirectie niet, dient niet
met publiek tolgeld de markt op te
gaan. Mogelijk is een omzetbonus
beloofd, daar waar juist financiële
omzetverlaging 'nuts'-doel moet
zijn. Dat NV Westerscheldetunnel
nu (krant van 21 augustus) in het
volle besef van een frictie met de
bevolking zich presenteert als inter
mediair voor pretparken, is een
maatschappelijk schandaal en een
oneigenlijke toepassing van pu
bliek geld. Goedkopere tunnelmo
biliteit dient direct ten goede van
de bevolking te komen en niet
door koppelverkoop met pretpar
ken. De maat is nu echt vol en een
protest van de bevolking meer dan
gerechtvaardigd. De financiële com
missie van de Abdij heeft iets uit te
leggen.
H. Pollemans G. Langeraert
't Schuttebocht 21, Oostburg
In Aardenburg zou sprake zijn van
niets ontziende straatterreur
(krant van 22 augustus). De ME er
op afsturen lijkt me de beste oplos
sing. Ook in Zeeuws-Vlaanderen
hebben we recht op hun inzet bij
ernstige ongeregeldheden. De ge
meente denkt de oplossing te vin
den in het stopzetten van het col
lectief vervoer. Je kunt natuurlijk
ook alle horeca sluiten na 21.00
uur. Door een slecht geheugen zijn
veel ouderen ervan overtuigd dat
alles vroeger beter was. Dus ook
het uitgaan verliep veel rustiger.
En zolang de jeugd van tegenwoor
dig niet de moeite neemt om de
kranten uit de jaren zeventig laat
staan die uit de jaren zestig, er op
na te slaan om te lezen wat er toen
allemaal misging tijdens het uit
gaan, kunnen de ouders die toen
uitgingen de illusie in stand hou
den dat er bij hun stappen geen
sprake was van grote ongeregeldhe
den.
Zo gaat de mens door met het ver
der vertellen van kletspraat.
Kees Foks
Herenweg 30, Aardenburg
Iedereen die overtuigd is van reïn
carnatie en hierdoor begrijpt hoe
de overgangen van de diverse le
vens in elkaar zitten, kan begrijpen
dat het doodgewoon is dat homo
seksualiteit, niet alleen bij mensen
voorkomt, maar ook bij dieren en
planten. Helaas zoeken de meeste
mensen in de verkeerde richting,
waardoor ze het niet kunnen aan
voelen en begrijpen. Maar ik ben
er van overtuigd, naar mate de we
tenschap open staat voor de reïn
carnatie, zij dit te zijner tijd, weten
schappelijk kan onderbouwen.
Adriana Biesbroeck
Gentsestraat 23, Hulst
In een tijd waarin financieel alles
onzeker is. In een tijd waarin het
ene bedrijf na het andere failliet
gaat, ze constant spreken over be
zuinigen, langer werken etcetera is
er een delegatie van de Internatio
nale voetbal federatie in Nederland
om te bekijken of Nederland en
België het WK voetbal in 2018 of
2022 naar zich toe kunnen halen
Als men vervolgens hoort wat de
kosten en het rendement zullen
zijn vraag ik mij af waar zijn ze
mee bezig zijn.
R.A. Koopman
Calandstraat 17, Sas van Gent