and 121 op Schotland vervalt Pensioenfonds Total wil met DNB praten over korting op pensioenen verlieslijdende veerdienst maar breidt vrachtafvaarten uit brieven Groen op de schop Lotto Watersnood Pakistan Pretparktunnel Straatterreur Reïncarnatie WK voetbal dinsdag 24 augustus 2010 negatief dat de passagiersdienst vervalt. Dat is vooral jammer voor het toerisme in Brugge. Maar de passagiersdienst kon helaas niet uit. Er is veel concurrentie van goedkope vliegmaatschappijen. Po sitief is wel dat de vrachtdienst wordt uitgebreid." Norfolkline herstartte mei 2009 de lijn Zeebrugge-Rosyth, nadat het Griekse Superfast september 2008 na zes jaar de dienst stopzette. Juli dit jaar is Norfolkline door DFDS overgenomen. Volgens DFDS is de passagiersdienst nooit winstge vend geweest, het vrachtvervoer wel. DFDS heeft ook een veer dienst tussen IJmuiden en New castle (in het noorden van Enge land) en zou zichzelf dus ook met de lijn op het Schotse Rosyth con currentie aandoen. Zeebrugge houdt nog één passa- gierslijn, van P8cO Ferries op Huil. Havendirecteur Koens is daar niet bezorgd over. „Die lijn bestaat al sinds 1966." Rosyth. De overtocht duurt twintig uur. foto Lucien Roelandt door Ondihe van der Vleuten MIDDELBURC - Pensioenfonds Total Nederland moet wellicht op de uit keringen gaan korten. Het fonds heeft 1259 deelnemers (onder wie 333 pensioengerechtigden). Het overgrote deel van hen woont in Zeeland. Binnenkoït zijn er gesprekken met De Nederlandsche Bank (DNB) en de sociale partners, laat woordvoer der Jan Willem den Boer weten. Daarna worden knopen doorge hakt. Een en ander is het gevolg van een koerswijziging van het mi nisterie van Sociale Zaken. Dat heeft aangekondigd dat mogelijke pensioenkortingen bij een te lage dekkingsgraad niet meer mogen worden doorgeschoven naar latere jaren. De vereiste dekkingsgraad (105 procent) is het niveau waarop een pensioenfonds genoeg geld heeft om nu en later pensioenen te betalen én voldoende reserves heeft om normale schommelingen in de markt op te kunnen vangen. In oktober 2008 liet Total de eerste 'slechtnieuws-waarschuwing' uit gaan over de financiële positie van het fonds. Op 1 januari 2008 was de dekkingsgraad nog 145 procent; momenteel zit het fonds op 97 pro cent. Eind mei 2010 was de gemid delde dekkingsgraad van Neder landse pensioenfondsen 98 pro cent. Volgens interne bronnen zou de si tuatie bij Total niet alleen aan de crisis te wijten zijn, maar ook aan het feit dat het fonds beheerd werd door werknemers die het 'er bij' deden. Woordvoerder Jan Wil lem den Boer ontkent dat overi gens. Ook zou er sprake zijn van geld dat verloren ging bij het faillisse ment van Lehman Brothers en geld dat ondergebracht was bij een inmiddels failliete bank in IJsland. In 2009 stelde Total een herstel plan op, dat in vijf jaar tijd moest leiden tot een minimale dekkings graad van 104 procent. Dit plan, dat voorzag in vier kortingen over vijf jaar, werd goedgekeurd door De Nederlandsche Bank. Op dit moment zou Total volgens dat plan op 98 procent moeten zitten. In het overleg met DNB zal aange voerd worden dat Total dat streven nu, met een dekkingsgraad van 97 procent, bijna gehaald heeft. Een andere optie - naast korten op pensioenen - om het fonds weer gezond te krijgen, is dat Total zelf geld in het fonds stort. Concurren ten als Esso kozen voor die optie. Woordvoerder Jan Willem den Boer zegt dat ook die mogelijk heid open staat. Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Onder het kopje 'Groen in Poort ambacht op de schop' meldt de krant 17 augustus dat Zierikzee plannen heeft om door snoei, uit dunnen en weghalen open terrein terug te brengen in deze wijk. De ervaring in Burgh-Haamstede waar de gemeente ook rigoureus aan de slag geweest is met groen sa nering, is aanleiding te waarschu wen voor de gevolgen van een der gelijke gemeentelijke ingreep. An ders dan Patrick Tol namens de ge meente beweert zijn de bewoners helemaal niet zo enthousiast over het resultaat. Na de ingreep is van de gevarieerde lommerrijke groen stroken niets anders overgebleven dan modale, van onkruidgras en eenheidsbeplanting voorziene ber men. R.A.J. van de Graaff Grevelingenlaan 44, Burgh-Haamstede Het bericht over de Vlissingse lot to-winnaar in de krant van 16 au gustus behoeft een correctie. Ge steld wordt dat Ad Koole met 924 loten alle mogelijke 6-nummer combinaties (bestaande uit 2 cijfers elk) ingevuld had. Dit is een statis tieke onmogelijkheid. Om alle mo gelijke nummercombinaties te ko pen, zouden 8.145.060 loten nodig zijn. (45x44x43x42x41x40 6!) Om de Jackpot te winnen, heeft men te vens de juiste kleur nodig - een keuze uit 6 kleuren. Daarvoor zijn nog eens 6 keer zoveel loten nodig, dus 48.870.360 loten. Dat is het eni ge echte 'systeem'. Tegen anderhal ve euro per lot, zou dit zo'n slordi ge 73 miljoen euro kosten. Maar dan is 100% gegarandeerd dat de koper het winnende lot in bezit heeft. Afgezien van de logistieke onmogelijkheid om zoveel loten in te vullen is dit simpelweg een ver liesgevende zaak. Of zoals ze het in Las Vegas zeggen: 'The house al ways wins'. Wim Hollebrandse Llanelli, South Wales, UK Pakistan, een corrupt land dat zijn energie steekt in de continue strijd met India over gekrakeel over hin doeïsme en islam. En het is een toevluchtsoord van de Taliban. Waar zijn de rijke moslimbroeder landen (oliestaten) om financieel hulp te bieden? Moeten wij finan cieel bijdragen aan een regime dat deze prioriteiten heeft? Elke euro belandt in de zakken van corrupte leiders. Dit is dan ook water naar de zee dragen. Jaap den Hollander Deltaweg 17, Haamstede De NV Westerscheldetunnel is een provinciale nutsorganisatie wier doel uitsluitend beheer is met een financiële verantwoording naar Provinciale Staten. Dat NV Wester scheldetunnel tolgeld investeert in een privaat Portugees bedrijf (Mo- venience), rechtvaardigt al twijfel aan de toezichtcompetentie van de financiële commissie. Een brug wachter in overheidsdienst, meer is de tunneldirectie niet, dient niet met publiek tolgeld de markt op te gaan. Mogelijk is een omzetbonus beloofd, daar waar juist financiële omzetverlaging 'nuts'-doel moet zijn. Dat NV Westerscheldetunnel nu (krant van 21 augustus) in het volle besef van een frictie met de bevolking zich presenteert als inter mediair voor pretparken, is een maatschappelijk schandaal en een oneigenlijke toepassing van pu bliek geld. Goedkopere tunnelmo biliteit dient direct ten goede van de bevolking te komen en niet door koppelverkoop met pretpar ken. De maat is nu echt vol en een protest van de bevolking meer dan gerechtvaardigd. De financiële com missie van de Abdij heeft iets uit te leggen. H. Pollemans G. Langeraert 't Schuttebocht 21, Oostburg In Aardenburg zou sprake zijn van niets ontziende straatterreur (krant van 22 augustus). De ME er op afsturen lijkt me de beste oplos sing. Ook in Zeeuws-Vlaanderen hebben we recht op hun inzet bij ernstige ongeregeldheden. De ge meente denkt de oplossing te vin den in het stopzetten van het col lectief vervoer. Je kunt natuurlijk ook alle horeca sluiten na 21.00 uur. Door een slecht geheugen zijn veel ouderen ervan overtuigd dat alles vroeger beter was. Dus ook het uitgaan verliep veel rustiger. En zolang de jeugd van tegenwoor dig niet de moeite neemt om de kranten uit de jaren zeventig laat staan die uit de jaren zestig, er op na te slaan om te lezen wat er toen allemaal misging tijdens het uit gaan, kunnen de ouders die toen uitgingen de illusie in stand hou den dat er bij hun stappen geen sprake was van grote ongeregeldhe den. Zo gaat de mens door met het ver der vertellen van kletspraat. Kees Foks Herenweg 30, Aardenburg Iedereen die overtuigd is van reïn carnatie en hierdoor begrijpt hoe de overgangen van de diverse le vens in elkaar zitten, kan begrijpen dat het doodgewoon is dat homo seksualiteit, niet alleen bij mensen voorkomt, maar ook bij dieren en planten. Helaas zoeken de meeste mensen in de verkeerde richting, waardoor ze het niet kunnen aan voelen en begrijpen. Maar ik ben er van overtuigd, naar mate de we tenschap open staat voor de reïn carnatie, zij dit te zijner tijd, weten schappelijk kan onderbouwen. Adriana Biesbroeck Gentsestraat 23, Hulst In een tijd waarin financieel alles onzeker is. In een tijd waarin het ene bedrijf na het andere failliet gaat, ze constant spreken over be zuinigen, langer werken etcetera is er een delegatie van de Internatio nale voetbal federatie in Nederland om te bekijken of Nederland en België het WK voetbal in 2018 of 2022 naar zich toe kunnen halen Als men vervolgens hoort wat de kosten en het rendement zullen zijn vraag ik mij af waar zijn ze mee bezig zijn. R.A. Koopman Calandstraat 17, Sas van Gent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 55