geld werk 123 Wat is het beste "iekenhuis? Dingen die nodig zijn, zijn meestal niet leuk geldzaken Vergelijkingssites dinsdag 24 augustus 2010 door Corné van Zeijl Vooral als er geen vliegende haast bij is, zoals in het geval van staar-, heup- en knieoperaties, zouden consumenten zich vooraf kunnen verdiepen in de keuzemogelijkhe den. Op de sites staan feitelijke gege vens, zoals wachttijden en het aan tal uitgevoerde operaties per jaar. Daarnaast kunnen bezoekers lezen over ervaringen van patiënten, bij voorbeeld over de communicatie in het ziekenhuis en over pijnbe strijding. „Keuze-informatie op in ternet moet net zo eenvoudig te begrijpen zijn als de informatie van vrienden of familie en moet te gelijk betrouwbaar zijn", vindt Damman. Maar de werkelijkheid staat daar ver van af Probleem is dat de sites de consument zo volle dig mogelijk willen informeren, zegt de onderzoeker. „De opzet van 'hoe meer, hoe beter' sluit ech ter niet aan bij hoe consumenten informatie verwerken en keuzes maken." Uit een experiment dat Damman uitvoerde, blijkt dat mensen een ogenschijnlijk gemakkelijke keuze toch vaak verkeerd maken. Zo koos 12 procent van de responden ten niet voor de beste zorgaanbie der. Ook werd een kwart van de vragen over de verstrekte keuze informatie fout beantwoord. „De informatie is lang niet altijd re levant en er worden allerlei symbo len en getallen door elkaar gepre senteerd", verklaart Damman. Ook het taalgebruik op de sites is veel te ingewikkeld. „Termen van beleidsmakers, zoals 'kwaliteitsin dicatoren', worden vaak recht streeks door sites overgenomen, terwijl de meeste mensen geen idee hebben wat dat precies bete kent." Om het gebruik te vergemakkelij ken, moet de informatie beperkt blijven tot de punten die mensen meewegen in hun keuze, moet hel der zijn wat de informatie bete kent en moet deze eenduidig wor den gepresenteerd, adviseert Dam man. De onderzoeker realiseert zich dat het niet makkelijk is de websites te vereenvoudigen. „Het betekent dat de makers van de sites een voor selectie van relevante informatie moeten maken. Dus moeten ze eerst nagaan wat zorgconsumen- ten het meest belangrijk vinden." Bijkomend probleem is dat de keu zesites zich van elkaar willen on derscheiden. Dat wordt moeilijker als zij de aanbeveling opvolgen om presentatiewijzen te standaardise ren. Maar dat er een markt voor verge lijkingssites in de zorg is, staat voor Damman vast. „Mensen ha len op allerlei manieren informa tie over de zorg bij elkaar. Ze wil len niet alleen op de huisarts of de buurvrouw afgaan, maar ook op internet nagaan welke ervaringen anderen hebben." reageren? W geld@wegener.nl De bekendste websites die zorgaan bieders vergelijken, zijn op dit mo ment www.independer.nl en www.kiesbeter.nl Diverse zorgverzekeraars bieden ook de mogellijkheid om ziekenhui zen, klinieken en GGZ-instellingen met elkaar te vergelijken. Let wel op dat veel verzekeraars alleen de eigen gecontracteerde zorgaanbie ders in hun overzicht opnemen. Verzekeraars die alle (ook niet-ge- contracteerde) aanbieders vergelij ken, zijn bijvoorbeeld VGZ en Trias. Zie www.vgz.nl en www.trias.nl Iedere Nederlander heeft verplicht een zorgverzeke ring en wil de meest geschikte zorg. Maar websites die patiënten moeten helpen de beste zorgverlener te vin den, zijn veel te ingewikkeld, zegt psycholoog Olga Damman. Hilbert Meijer foto ANP ie een nieuwe knie of heup nodig heeft, kan op internet rond struinen om het zie kenhuis op te sporen met de beste artsen, de minste complica ties en de meest te vreden patiënten. Maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. Patiën ten lopen vast op de websites, verdwalen in een woud aan gegevens en zien door de bomen het bos niet meer. Gevolg is dat ze afhaken en hoog uit in hun omgeving wat rondvragen waar ze het best te rechtkunnen. „Gezien de beperkte mogelijkhe den van mensen om informatie systematisch af te wegen, is het geen wonder dat ze afhaken", con cludeert psycholoog Olga Dam man na uitvoerig onderzoek dat zij uitvoerde bij het Nivel, het Ne derlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg. Ze ging na hoe deze informatie wereld wijd wordt gepresenteerd op inter net en hoe dit patiënten helpt bij het maken van keuzes in de zorg. Damman promoveerde op haar on derzoek aan de Universiteit van Tilburg. Zogeheten keuze-informatie is te vinden op verschillende Neder landse websites, bijvoorbeeld van consumenten- en patiëntenorgani saties, het door de overheid opge zette kiesbeter.nl en de particulie re vergelijkingssite Independer.nl Dit soort websites kan geraad pleegd worden voor bijvoorbeeld thuiszorg, zorgverzekeringen, maar ook voor de behandeling van aandoeningen in ziekenhuizen. De pensioenwereld staat op zijn kop. Voor het eerst in de geschie denis worden de pensioenen mogelijk gekort. Hoewel de meeste mensen een paar procent minder inkomen wel zullen overleven, is het emo tioneel gezien een enorme slag. Ook voor mensen die hier geen pensioen trekken is dit een eyeopener. Immers pensioen is, of beter, was een pot met geld die ergens stond en goed belegd werd. Daar hoefde je verder geen zorgen over te hebben. Op je 65e kreeg je 70 procent van je oude inko men. Maar dat was een waanvoorstelling. De oudedagsvoorziening staat sterk onder druk. Eerst werden de beleggingen hard ge raakt door de beurscrisis. In de afgelopen tien jaar heeft de aandelenportefeuille op zijn best niets opgeleverd. En nu is de rente bijna onder het vriespunt gedaald. F.n dat is de belangrijkste reden voor de verhoogde dijkbewaking. De veili ge staatsobligaties leveren namelijk nog maar een rendement van 2,5 procent op. Dat is niet genoeg om straks aan alle ver plichtingen te kunnen voldoen. Dan moet je uitzonderlijke maatregelen nemen, zoals het verlagen van de pensioenuitkeringen. Als je hetzelfde uit de pensioenpot blijft uitkeren, dan is de kas op een gegeven mo ment leeg en is er niets meer over voor die genen die straks met pensioen gaan. De zogenoemde dekkingsgraad die de hui dige beleggingen vergelijkt met de toekom stige pensioenuitkeringen, is in een aantal gevallen tot onder de 100 procent gedaald. Dat betekent dat er minder in de pot zit dan uitgekeerd moet worden. De toezicht houder wil dat er minimaal 105 procent aanwezig is. Om de pot in stand te houden, kun je min der uitkeren, meer pensioenpremie storten of meer risico nemen. Dat laatste is uit den boze. Als je immers meer risico loopt, heb je ook een grotere kans dat je juist verlies maakt. Dat maakt de potten alleen maar le ger en het probleem groter. Dat is alleen maar een optie als je bereid bent in dat ge val nog meer premie te storten of nog gro tere kortingen door te voeren. Is er dan geen uitweg? Op korte termijn niet. De pensioenpremies zijn in Europees perspectief ondraagbaar. Dan blijft als alter natief slechts het verlagen van de pensioen uitkeringen over. Op lange termijn hoop ik dat deze pensioencrisis leidt tot gezond ver stand bij pensioenfondsen als het om beleg gen gaat. Dat betekent alleen risico's nemen als ze echt wat opleveren en je niet gek laten ma ken door allerlei adviseurs die de laatste mode op beleggingsgebied aanraden. Verder moeten de pensioenfondsen besef fen dat aandelen op de lange termijn (en dat is dus langer dan tien jaar) meer rende ment maken dan andere beleggingen. Als de pensioenpotten ooit weer vol zitten, weersta dan de verleiding om te ruimhar tig te zijn. Tenslotte: zorg voor pensioenbe stuurders met voldoende beleggingskennis en zelfkennis die ook nog eens stevig met beide benen op de grond staan. Als de beheerders van de pensioenpotten zich aan de voorgaande, simpele regels had den gehouden, was de huidige, lage rente nog steeds heel vervelend geweest, maar niets vergeleken met het tranendal waar we nu in verkeren. Tot slot is er ook nog een politieke oplos sing van het probleem. Trek de pensioen leeftijd snel omhoog en verplicht pensioen fondsen met de hogere leeftijd mee te gaan. Natuurlijk is dat niet leuk, maar het is wel nodig. Dingen die nodig zijn, zijn meestal niet leuk. Q Corné van Zeijl is fondsbeheerder bij SNS Asset Management

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 25