Muzikale reis naar onbestemde verten
Talent presenteert zich op podium Popaanzee
zaterdag 21 augustus 2010
DAAU
foto Tom Verbruggen/Centhology
len evolueert de uitvoering immers. Het
opnameproces voor The Shepherd's
Dream inspireerde de groep wel tot een
revisie van het repertoire. „Een aantal
stukken van vorige albums zijn we gaan
coveren. De speelwijze van het nieuwe
album, met die minimalistische stijl en
veel improvisatie, passen we daarop toe."
In de huidige bezetting werkt DAAU
mee aan het hommageproject The Dark
Age of Love van This Immortal Coil en de
film Archipels Nitrate van Claudio Pazien-
za. „DAAU tekende onlangs ook voor de
soundtrack-voor de eerste film van de Bel
gisch-Amerikaanse regisseur John
Shanks. We gaan veel toeren en nieuwe
muziek schrijven. Daarnaast heeft ieder
bandlid nevenprojecten en maakt mu
ziek voor theater. Maar we redden het pri
ma met DAAU."
DAAU, dinsdag 31 augustus, Abdijplein,
Middelburg. Aanvang: 21.00 uur.
Toegang gratis.
DAAU, een eigenzinnig kwartet klassiek geschoolde muzi
kanten, neemt op haar nieuwe cd The Shepherd's Dream de
luisteraar mee op reis naar zijn universum. Dit album staat
centraal tijdens het optreden van de groep op het Abdij
plein in Middelburg.
door Mischa Beckers
toon. De vijf stukken op het nieuwe al
bum kwamen tot stand tijdens lange im
provisatiesessies. DAAU musiceerde zon
der vooropgezet plan en nam alles op. Na
derhand reconstrueerden de bandleden
daaruit de beste stukken.
„Het was vrij duidelijk waar we samen
naar toe wilden", aldus Stubbe. „Wan
neer we tevreden zijn met een stuk? Als
iedereen het gevoel heeft dat het verhaal
klopt, de juiste spanning er in zit en het
af is. Het oorspronkelijke gevoel wilden
we reconstrueren. Voor de twee kortere
nummers"dp het album moesten we daar
trouwens nog hard voor werken. Er ging
heel wat puzzelwerk zitten in het vinden
van de juiste structuur en spanningsop
bouw."
Deze werkwijze noemt Stubbe instant
compositie, een term afkomstig uit de
jazz. „Je speelt alleen iets als je zeker weet
dat het iets toevoegt aan wat er op dat
moment ontstaat. We hebben daarom
erg goed naar elkaar geluisterd. Een mini
malistische stijl hanteren was belangrijk."
Dus gebruikte DAAU beperkte middelen
om haar verhaal te vertellen. Men waakte
ervoor de stukken vol te stoppen met no
ten. Soms bleek het eenvoudig samenvoe
gen van twee klanken of het uitvergroten
van bijklanken voldoende.
In Middelburg speelt de groep The Shep
herd's Dream integraal en houdt zich
strikt aan de composities. Toch is de uit
voering elke keer anders. Door veel spe
se scene als onder meer dEUS en Zita
Swoon experimenteerden deze klassiek
geschoolde muzikanten al met elemen
ten uit klassiek, jazz, electro beat, funk,
reggae en dub. Improvisatie speelt altijd
een belangrijke rol.
De nieuwe cd spreekt tot de verbeelding.
De groep neemt de luisteraar mee op reis
naar onbestemde verten en de nummers
stralen een suggestieve zeggingskracht
uit. „Ja, suggestief, dat is belangrijk", zegt
klarinettist Han Stubbe. „Het moet niet
opdringerig zijn of al te opzichtig. We wil
len niet meteen alles op tafel leggen,
maar de luisteraar uitnodigen om mee te
komen in ons universum."
De groep, die verder bestaat uit Simon
Lenski (cello), Hannes d'Hoine (contra
bas) en Roel van Camp (accordeon),
koos nooit voor geijkte structuren. Zeker
nu voert een vrijere vorm met een door
gaans minimalistische aanpak de boven
Op The Shepherd's Dream keert
het Belgische DAAU terug
naar haar akoestische wortels.
DAAU, voluit Die Anarchis
tische Abendunterhaltung (ontleend aan
Der Steppenwolf van auteur Herman Hes-
se), debuteerde in 1995 met een titelloos
debuut. Ontsproten uit dezelfde Antwerp-
door Rolf Bosboom
Zangeres iET
Dat Zeeland een vruchtbare bodem
is voor muziektalent, is de afgelo
pen jaren wel gebleken. Dat gaat
veel verder dan Bief en Racoon. Het pro
ject Popaanzee, een samenwerking tussen
Poppuntzeeland en de Zeeuwse poppo
dia, speelt daar sinds een aantal jaren een
voorname rol in, onder meer door elk sei
zoen vier bands een coachingstraject te la
ten volgen en veel podiumervaring te la
ten opdoen.
Net als vorig jaar kent het Nazomerfesti
val een Popaanzee-podium, waar vooraf
gaand aan de grote concerten op het Ab
dijplein elke avond een andere beloftevol
le band de kans krijgt zich te presenteren.
Uiteraard komen de vier acts aan bod die
dit seizoen bandcoaching krijgen: Vota
Fonzie, Marsha, Audiofungus en Jay Mi
nor The Early Birds. Het zijn inmiddels
bekende namen voor het Zeeuwse pu
bliek, dankzij hun veelvuldige optredens
de afgelopen periode.
Daarnaast maken wellicht nog wat min
der vertrouwde namen hun opwachting.
Zoals iET, de Middelburgse zangeres. Zij
brengt binnenkort het album So unreal
uit, waarvan veel wordt verwacht
Niet uit Zeeland maar uit Vlaanderen
komt Het Zesde Metaal, een vijftal onder
leiding van liedjesschrijver, zanger en gita
rist Wannes Cappelle. De muziek wordt
omschreven als een mix van Sigur Rós en
Spinvis. Een andere act die nieuwsgierig
maakt, is Het Gloren, dat muzikaal experi
menteert met de Nederlandse taal.
Op de slotavond treedt op het Popaan
zee-podium People Get Ready op. Achter
die nieuwe naam gaat een oude bekende
schuil: de in Zeeland gewortelde band
This Beautiful Mess. Die besloot enkele
maanden geleden te stoppen en deelde
kort daarna mee een nieuwe band te vor
men, met een ander, wat steviger geluid.
Popaanzee, dagelijks (behalve dinsdag 31 augus
tus), Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 20.30
uur.
Vrijdag 27 augustus: iET. Zaterdag 28 augustus:
Vota Fonzie. Zondag 29 augustus: Het Zesde Me
taal. Maandag 30 augustus: Marsha. Woensdag
1 september: Audiofungus. Donderdag 2 septem
ber. Het Gloren. Vrijdag 3 september: Jay Minor
The Early Birds. Zaterdag 4 september: People
Get Ready.