Muzikale reis naar onbestemde verten Talent presenteert zich op podium Popaanzee zaterdag 21 augustus 2010 DAAU foto Tom Verbruggen/Centhology len evolueert de uitvoering immers. Het opnameproces voor The Shepherd's Dream inspireerde de groep wel tot een revisie van het repertoire. „Een aantal stukken van vorige albums zijn we gaan coveren. De speelwijze van het nieuwe album, met die minimalistische stijl en veel improvisatie, passen we daarop toe." In de huidige bezetting werkt DAAU mee aan het hommageproject The Dark Age of Love van This Immortal Coil en de film Archipels Nitrate van Claudio Pazien- za. „DAAU tekende onlangs ook voor de soundtrack-voor de eerste film van de Bel gisch-Amerikaanse regisseur John Shanks. We gaan veel toeren en nieuwe muziek schrijven. Daarnaast heeft ieder bandlid nevenprojecten en maakt mu ziek voor theater. Maar we redden het pri ma met DAAU." DAAU, dinsdag 31 augustus, Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Toegang gratis. DAAU, een eigenzinnig kwartet klassiek geschoolde muzi kanten, neemt op haar nieuwe cd The Shepherd's Dream de luisteraar mee op reis naar zijn universum. Dit album staat centraal tijdens het optreden van de groep op het Abdij plein in Middelburg. door Mischa Beckers toon. De vijf stukken op het nieuwe al bum kwamen tot stand tijdens lange im provisatiesessies. DAAU musiceerde zon der vooropgezet plan en nam alles op. Na derhand reconstrueerden de bandleden daaruit de beste stukken. „Het was vrij duidelijk waar we samen naar toe wilden", aldus Stubbe. „Wan neer we tevreden zijn met een stuk? Als iedereen het gevoel heeft dat het verhaal klopt, de juiste spanning er in zit en het af is. Het oorspronkelijke gevoel wilden we reconstrueren. Voor de twee kortere nummers"dp het album moesten we daar trouwens nog hard voor werken. Er ging heel wat puzzelwerk zitten in het vinden van de juiste structuur en spanningsop bouw." Deze werkwijze noemt Stubbe instant compositie, een term afkomstig uit de jazz. „Je speelt alleen iets als je zeker weet dat het iets toevoegt aan wat er op dat moment ontstaat. We hebben daarom erg goed naar elkaar geluisterd. Een mini malistische stijl hanteren was belangrijk." Dus gebruikte DAAU beperkte middelen om haar verhaal te vertellen. Men waakte ervoor de stukken vol te stoppen met no ten. Soms bleek het eenvoudig samenvoe gen van twee klanken of het uitvergroten van bijklanken voldoende. In Middelburg speelt de groep The Shep herd's Dream integraal en houdt zich strikt aan de composities. Toch is de uit voering elke keer anders. Door veel spe se scene als onder meer dEUS en Zita Swoon experimenteerden deze klassiek geschoolde muzikanten al met elemen ten uit klassiek, jazz, electro beat, funk, reggae en dub. Improvisatie speelt altijd een belangrijke rol. De nieuwe cd spreekt tot de verbeelding. De groep neemt de luisteraar mee op reis naar onbestemde verten en de nummers stralen een suggestieve zeggingskracht uit. „Ja, suggestief, dat is belangrijk", zegt klarinettist Han Stubbe. „Het moet niet opdringerig zijn of al te opzichtig. We wil len niet meteen alles op tafel leggen, maar de luisteraar uitnodigen om mee te komen in ons universum." De groep, die verder bestaat uit Simon Lenski (cello), Hannes d'Hoine (contra bas) en Roel van Camp (accordeon), koos nooit voor geijkte structuren. Zeker nu voert een vrijere vorm met een door gaans minimalistische aanpak de boven Op The Shepherd's Dream keert het Belgische DAAU terug naar haar akoestische wortels. DAAU, voluit Die Anarchis tische Abendunterhaltung (ontleend aan Der Steppenwolf van auteur Herman Hes- se), debuteerde in 1995 met een titelloos debuut. Ontsproten uit dezelfde Antwerp- door Rolf Bosboom Zangeres iET Dat Zeeland een vruchtbare bodem is voor muziektalent, is de afgelo pen jaren wel gebleken. Dat gaat veel verder dan Bief en Racoon. Het pro ject Popaanzee, een samenwerking tussen Poppuntzeeland en de Zeeuwse poppo dia, speelt daar sinds een aantal jaren een voorname rol in, onder meer door elk sei zoen vier bands een coachingstraject te la ten volgen en veel podiumervaring te la ten opdoen. Net als vorig jaar kent het Nazomerfesti val een Popaanzee-podium, waar vooraf gaand aan de grote concerten op het Ab dijplein elke avond een andere beloftevol le band de kans krijgt zich te presenteren. Uiteraard komen de vier acts aan bod die dit seizoen bandcoaching krijgen: Vota Fonzie, Marsha, Audiofungus en Jay Mi nor The Early Birds. Het zijn inmiddels bekende namen voor het Zeeuwse pu bliek, dankzij hun veelvuldige optredens de afgelopen periode. Daarnaast maken wellicht nog wat min der vertrouwde namen hun opwachting. Zoals iET, de Middelburgse zangeres. Zij brengt binnenkort het album So unreal uit, waarvan veel wordt verwacht Niet uit Zeeland maar uit Vlaanderen komt Het Zesde Metaal, een vijftal onder leiding van liedjesschrijver, zanger en gita rist Wannes Cappelle. De muziek wordt omschreven als een mix van Sigur Rós en Spinvis. Een andere act die nieuwsgierig maakt, is Het Gloren, dat muzikaal experi menteert met de Nederlandse taal. Op de slotavond treedt op het Popaan zee-podium People Get Ready op. Achter die nieuwe naam gaat een oude bekende schuil: de in Zeeland gewortelde band This Beautiful Mess. Die besloot enkele maanden geleden te stoppen en deelde kort daarna mee een nieuwe band te vor men, met een ander, wat steviger geluid. Popaanzee, dagelijks (behalve dinsdag 31 augus tus), Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 20.30 uur. Vrijdag 27 augustus: iET. Zaterdag 28 augustus: Vota Fonzie. Zondag 29 augustus: Het Zesde Me taal. Maandag 30 augustus: Marsha. Woensdag 1 september: Audiofungus. Donderdag 2 septem ber. Het Gloren. Vrijdag 3 september: Jay Minor The Early Birds. Zaterdag 4 september: People Get Ready.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87