Aan samenwerking geen gebrek
Meezingen met een knipoog naar de musical
M
zaterdag 21 augustus 2010
pettist vertolkte tijdens twee concerten
in Flagey te Brussel. Flagey was tot vijf
tien jaar geleden het omroepgebouw van
RTBF en VRT. Orkesten resideerden in
de oorspronkelijke studio's en namen er
op. Daarbij kon een flink aantal mensen
aanwezig zijn. Die studio's zijn nu con
certzalen. „We speelden tijdens elk con
cert elke compositie één keer. Daarna
maakten We keuzes. Het werd dus een
heuse live-cd."
BJO gaat de laatste week van oktober
naar New' York om te resideren met pia
nist Kenny Werner. „Werner werkte een
volledig nieuw repertoire uit. Dat vertol
ken we samen. Na deze concertreeks spe
len we hetzelfde programma op 6 decem
ber in het Muziekgebouw aan 't I) in Am
sterdam. Op 7 en 8 december gaan we de
studio in om dit programma te vereeuwi
gen op cd. De releasedatum is nog niet be
kend."
Aan samenwerking heeft BJO geen ge
brek. Aankomende projecten zijn Ten
Years Ago met Richard Galliano, Requiem
van Nils Lindbergh (die jazz combineer
de met Zweedse folk en Gregoriaanse har
monieën) en VS the big white screen, waar
bij het orkest stille film muzikaal onder
steunt. „In februari 2011 is ook nog de pre
mière van een nieuw programma met vo
calisten David Linx en Maria Joao, A diffe
rent Porgy, another Bess, geïnspireerd op
de Gershwin-opera Porgy and Bess. Onze
versie bestaat uit arrangementen op be
kende maar ook minder bekende melo
dieën uit de opera. We repeteren eind de
ze zomer en nemen op in september. De
ze cd komt in het voorjaar van 2011 uit."
Vanaf januari zet BJO ook de reeks voort
met 't Arsenaal: een kunstoverschrijdend
theaterproject op teksten van Michael De
Cock en composities van Vaganée. Geen
sinecure om de muzikanten van het or
kest, die veelal in diverse ensembles spe
len, te mobiliseren. „Dat valt goed mee.
Onze musici proberen zo veel als moge
lijk prioriteit te geven aan BJO. Zolang de
artistieke uitdaging gegarandeerd blijft,
varieert de orkestbezetting minimaal."
Brussels jazz Orchestra samen met Tutu
Puoane (zang) en Bert Joris (trompet),
zaterdag 28 augustus, Abdijplein, Middelburg.
Aanvang: 21.00 uur.
Prijs: €15,- (CJP/6S+ €12,50)
gementen betreft werd het laken naar
BJO toegetrokken, met de nodige soli en
tutti's en vocale features." Het resultaat:
lichtvoetige en sensuele bigband-uitvoe
ringen.
In Middelburg speelt BJO ook met trom
pettist Bert Joris, met wie het negen jaar
geleden het album The Music of Bert Joris
opnam. Onlangs kwam Signs and Signatu
res uit. „Het is een vervolg op The Music
of. Het zijn nieuwe composities of nieu
we arrangementen op stukken die Bert
reeds speelde in kleinere formaties. Je
kan zeggen dat de muziek geëvolueerd
is."
Middelburg heeft de Nederlandse premiè
re van dit nieuwe album. Joris schrijft
veel in opdracht voor BJO. „Kwaliteit is
gegarandeerd. Al zijn werk heeft het Bert
Joris-stempel en is meteen herkenbaar als
dusdanig. Het enige verschil is dat er bij
zijn eigen werk altijd plaats is voor blues,
of een bluesy noot."
Signs and Signatures bestaat uit de beste
versies die het BJO samen met de trom
Het Brussels Jazz Orchestra samen met trompettist Bert Joris.
Na 2001, 2002 én 2004 maakt het Brussels Jazz Orchestra dit
jaar opnieuw zijn opwachting op het Abdijplein in Middel
burg. Het speelt de Nederlandse première van een dubbel
programma met twee topsolisten: de Zuid-Afrikaanse zange
res Tutu Puoane en trompettist Bert Joris.
door Mischa Beckers
In 1993 hield de BRT Big Band op te
bestaan en verdween prompt de mo
gelijkheid om dit genre muziek op
hoog niveau uit te voeren. Daarom
richtten Frank Vaganée, Serge Plume en
Marc Godfroid in 1993 een nieuwe, pro
fessionele big band op: The Brussels Jazz
Orchestra (B]0). Opnames en uitvoerin
gen van dit gezelschap stonden meteen
(inter)nationaal hoog aangeschreven. Dat
blijkt wel uit de immense lijst samenwer-
kingen, waaronder die met Philip Catheri
ne, Toots Thielemans, Richard Galliano,
Maria Schneider en Lee Konitz.
Op hét Abdijplein in Middelburg brengt
het orkest samen met zangeres Tutu Puo
ane een tribute aan een van Zuid-Afrika's
grootste artiesten: zangeres Miriam Make-
ba. „We lieten twaalf van haar stukken
bewerken door musici uit het orkest of
musici die er dicht bij staan", vertelt
Frank Vaganée, artistiek leider, saxofonist
en fluitist van het jazzgezelschap „We be
hielden de melodieën, maar wat de arran-
door Ali Pankow
Maike Boerdam
foto Roy Beusker
aike Boerdam heeft direct een
vrije dag gevraagd bij Joop van
den Ende Musicalproducties
voor haar optreden in Mary Poppins, toen
ZNF-directeur Henk Schoute haar uitno
digde zondag 29 augustus het Zeeland Na
zomerzingen te komen leiden, samen met
pianist Cor Bakker en met begeleiding
van een swingende bigband.
Op die dag vertolkt een vervangster dus
de rol van Winifred Banks in Mary Pop
pins. „Ik was verbaasd die uitnodiging van
Henk te ontvangen, maar ik vond het met
een ook zó leuk. Bovendien daar zeg je na
tuurlijk geen 'nee' tegen: samen met Cor
Bakker op zo'n groot podium op dat
mooie Abdijplein voor zoveel mensen te
mogen optreden. Het lijkt me geweldig",
zegt Boerdam. Deze uit Sluis afkomstige
internationale musicalster benadrukte eer
der dit jaar in een interview in deze krant:
„Je mag nooit verloochenen waar je van
daan komt." Zij vertoeft regelmatig nog
graag in Zeeland en het Nazomerzingen
trekt haar enorm.
„Nee, ik heb nooit eerdere edities meege
maakt", moet ze erkennen, maar dat hoeft
volgens haar geen enkel probleem te zijn.
Boerdam heeft samen met Cor Bakker
een repertoire samengesteld dat het pu
bliek voor het overgrote deel spontaan
kan meezingen. „Daarnaast zitten er een
paar luisterliedjes tussen. Zoals het num
mer Grow into light, dat ik zelf heb ge
schreven. De meeste meezingnummers
hebben we zo uitgezocht dat zij een knip
oog bieden naar het musicalrepertoire",
vertelt Boerdam. Zo verheugt ze zich bij
voorbeeld zeer op een medley van Annie
M. G. Schmidt-liedjes uit de serie Ja zuster,
nee zuster. „Verder is er een Willeke Alber-
ti-medley en zingen we een nummer als
You never walk alone. De meeste mensen
kennen dat natuurlijk, maar weten niet
dat het uit een musical afkomstig is. Een
heel oude musical, dat wel. De titel daar
van is Carousel."
Van masssaal samen zingen kan, volgens
Boerdam, een geweldige bindende kracht
uitgaan. Dat herinnert zij zich nog wel
van de koren waarin zij zelf destijds heeft
gezongen.
Nazomerzingen, zondag 29 augustus, Abdijplein,
Middelburg. Aanvang: 15.00 uur. Toegang gratis