leegte van het verlaten zijn Hunger kiest voor avontuur en verrassing zaterdag 21 augustus 2010 iets van nu, van onze tijd", zegt De Donder. „Zij is voor mij een geëmanci peerde vrouw. De man in het boekje kiest voor het ge makkelijke, niet voor de confrontatie. Hij kiest voor het veilige, het vlakke. Dat herken ik wel, mensen zijn ge neigd om voor het makkelijke te kie zen. Zelf doe ik dat misschien ook, maar ik ben het me wel bewust." Het stuk is niet geschreven, het is ont staan, al improviserend. Drie actrices - naast An De Donder zijn dat Elke Dom en Ruth Becquart - brengen ie der op hun manier de zieke, verlaten vrouw tot leven in een decor met zie kenhuisbedden. „Als je kijkt", zegt An De Donder, „zie je drie verschillende mensen, die abso luut niet in één richting zijn geregis seerd. We hebben het met ons drieën laten gebeuren." Muziek is een essentieel onderdeel van het ge heel. Dominique Pauwels schreef een zou een kwelling voor me zijn, elke zin die ik u zou moeten schrijven een gevecht; ik zou enkel nog clichés uit mijn pen krij gen, en mijn liefde zou de herinnering aan het verleden niet kunnen verdragen; ik zou proberen meer over uw leven aan de weet te komen en dat zou me pijn doen; ik wil het niet. (Commentaar, 2007, pag. 63-64) den zijn allen een afsplitsing van de ik-figuur. Via de muziek doet de dood haar intrede. Een requiem staat voor woede en passie, voor uitdaging, des tructie, wraak, voor goddelijk, gebro ken, vragend." Ik schrijf u niet, want ik wil u vergeten. Elke envelop met uw handschrift erop requiem dat wordt vertolkt door acht zangeressen. Het is los van het theater stuk gecomponeerde muziek. An De Donder: „Zo heb ik het graag: een muziekstuk los van de tekst. Je moet het muzikale en het theaterstuk als twee eenheden zien. De tekst is vrij analytisch, de in het Engels gezongen muziek brengt de emotie. De koorle- door René de Dreu De Zwitserse Sophie Hunger heeft alles in huis om met haar muziek een breed publiek aan te spre ken. Niet omdat ze veilige wegen gaat. Juist niet, want haar muziek is kleurrijk en ze kiest voor het avontuur en de ver rassing, maar dan wel zo dat ze iedereen bij de les houdt Een optreden van haar is net zo goed een niet te missen kans voor liefhebbers van het Franse chanson en jazzy moods als voor de aanhangers van de alternatieve pop. Hunger is in 1983 in Zwitserland gebo ren. Dat jaartal is tevens de titel van haar jongste studio-cd. Het merendeel van de nummers is in het Engels. En wat is het Duits ineens mooi in haar WalzerJur Nie mand of het Frans in het Breleske Le Vent Nous Portera. Eigenlijk maakt het niet uit in welke taal ze zingt. Haar stem geeft elk woord een betekenis en samen met de instrumenten zorgt ze voor een betove rend landschap. Muziek met een grote in tensiteit die ze schijnbaar helemaal van uit zichzelf laag voor laag opbouwt. „Muziek maken is iets natuurlijks, het komt zoals het komt. Ik ben daarin niet gecompliceerd, het lijken een soort ge luksmomenten waarin iets ontstaat. Hoe zich dat precies afspeelt kan ik eigenlijk niet verklaren." En ook het gebruik van verschillende talen komt haar bijna van zelfsprekend voor. „Door mijn opvoe ding, afwisselend in Zwitserland, Enge land en Duitsland, spreek ik verschillen de talen en Zwitserse dialecten. Maar als kind besef je nauwelijks dat het om een taal gaat. Veel meer zijn het de klanken die je hoort en die wil je begrijpen. Met muziek kan dat ook zo werken." Sophie Hunger, maandag 30 augustus., Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 22.00 uur. Toegang gratis. Sophie Hunger

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 75