De pijn, de woede en de Tijd en herinnering komen samen in T erra Ze kreeg het boek in Parijs, voor haar 57e verjaardag. Cadeautje van een vriend. In de trein naar huis, naar Antwerpen, las ze het in één ruk uit. Tegen de tijd dat ze het perron opstapte, wist ze het zeker: hier moet ik iets mee doen. Nu, drie jaar later, heeft het muziektheaterstuk Autopsie van een gebroken hart al een succesvolle serie in Gent achter de rug. Tij dens het Zeeland Nazomerfestival 2010 staan er nieuwe voorstellingen op stapel, in de Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven. door Jan van Damme Theater in een decor met ziekenhuisbedden. BROUWERSHAVEN 'Autopsie van een gebroken hart', donderdag 26 t/m zaterdag 28 augustus en dinsdag 31 augustus t/m donderdag 2 september, Sint Nicolaaskerk, Brouwershaven, Aanvang: 20.30 uur. Prijs: €22,50 (CJP/6S+ €17,50). An De Donder is een grote mevrouw in België. Ook in Nederland maakte ze naam, ze werkte er bij elkaar vijf tien jaar bij theatergezelschappen in Den Haag en Groningen. Tot 1989. Sindsdien staat ze vooral in Antwer pen en Gent op de planken. „De laat ste twintig jaar", zegt ze, „heb ik bijna uitsluitend theater gemaakt gebaseerd op eigen ideeën, eigen concepten waar in muziek steeds een belangrijk aan deel had." Veel voor Het Paleis in Ant werpen, theater voor kinderen en jon geren. „Meestal speelde ik alleen, met muzikanten. Zo kon ik echt iets au thentieks maken, iets wat compleet van mezelf was." De laatste twee jaar oogstte ze lovende recensies voor de muziekvoorstelling Twee Oude Vrouw tjes, met Sien Eggers. Zeeland is nauwelijks Holland. Toch gaat ze voor haar gevoel tijdens het Na zomerfestival terug over de grens. We hebben het even over haar woonplaats Antwerpen, die zeer in trek is bij wel gestelde Nederlanders. Een plaag, zegt ze. Maar ze moet er wel bij lachen. Voor het Nazomerfestival komt ze met haar muziekvoorstelling Autopsie van een gebroken hart naar Zeeland. Afgelo pen winter werd het stuk zes keer op gevoerd in Gent. An De Donder: „Ik had het gevoel dat het nog niet af was, nog niet was uitgegroeid. Daarom ben ik blij dat het nu in Zeeland staat ge programmeerd. Daar kan het nog ver der groeien." Onder gewijzigde om standigheden, dat wel. In Gent werden aan het eind van de voorstelling de ra men opengezet, zodat de vrieskou naar binnen kon. „Voor Brouwershaven moeten we nog iets anders bedenken, iets fysieks voor het publiek." Autopsie van een gebroken hart is geba seerd op een bijzonder boek. De Fran- qaise Marcelle Sauvageot (1900-1934) schreef het kort voor haar dood, tij dens een verblijf in een sanatorium. Haar tekst is een reactie op een brief van haar geliefde, die haar laat weten voor een ander te kiezen. 'Onze vriend schap blijft bestaan...', laat hij weten. Het boek verscheen in 1933 onder de titel Commentaire, in een oplage van 163 exemplaren. Het bleef vrijwel onop gemerkt, tot een heruitgave in 2004 een bestseller werd. An De Donder: „Ik las het in één adem uit. Wat ik las, was echt gebeurd. En het was het eni ge wat Sauvageot gepubliceerd heeft. De manier waarop ze haar pijn, haar eenzaamheid beschrijft... Een vrouw die lijdt aan tbc, die stervende is, die afgewezen wordt, en die toch de kracht heeft een haarscherpe analyse te maken. De inhoud staat dicht bij el ke mens die de pijn, de woede en de leegte van het verlaten zijn kent." In mijn zij, op de plaats waar ik pijn heb, misschien iets lager, leek het alsof er met een vlijmscherp mes langzaam in mijn vlees werd gesneden. Alles kreeg abrupt een andere waarde. Het leek wel een stil gezette film waarvan het nog niet afge speelde deel alleen maar spoelen zonder beelden zou hebben bevat. Op de al beke ken spoelen waren de personages verstard als houten ledenpoppen: ze hadden geen betekenis meer. (Commentaar, 2007, pag. 15) „Zoals Sauvageot schrijft, is dat echt werk. „Mijn bewegingstaal kenmerkt zich door eenzelfde soort omslag. Een techniek die de danser uitdaagt om zich te aarden en gelijktijdig de lijnen en spiralen van het lichaam in de ruimte te verkennen." Tijd speelt een belangrijke rol zowel in Ter ra als in het Zeeuws Museum, de plek waar schatten uit het verleden de dialoog aangaan met het nu. De toeschouwers bij de voorstelling van het dansconcert krij gen ook de mogelijkheid de tentoonstel ling De paden op, de lanen in. Zeeuwse land schappen en stadsgezichten te bezoeken. De expositie omvat een selectie schilderijen en tekeningen van kunstenaars uit de 16e eeuw tot nu. Beeldend kunstenares Nanda Runge maakte de selectie en vult de ten toonstelling aan met eigen werk. Terra', dinsdag 31 augustus t/m vrijdag 3 september. Verzamelen: Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 16.00 en 19.00 uur. Prijs: €12,50 (inclusief toegang Zeeuws Museum). Scène uit dansconcert Terra. foto Bas Marien door Ali Pankow Dansconcert Terra biedt een duet voor lichaam en piano. Danseres en choreografe Neel Verdoorn en pianist Albert van Veenendaal voeren het op in het Zeeuws Museum. „In die omge ving komt de voorstelling goed tot haar recht. Tijd en herinnering zijn immers uit gangspunt in Terra", zegt Verdoorn. Zij was als danseres verbonden aan de gezel schappen Reflex en Djazzex. Vervolgens ontwikkelde zij zich steeds meer als cho reograaf. In Terra danst zij nu voor het eerst sinds tien jaar weer zelf. Centraal in het duet staat een geprepareer de vleugel. „Het is een solistisch, maar ook een begeleidingsinstrument. Het kan gelui den voortbrengen met een krachtige rit miek, maar ook met zachte glijdende klan ken", licht Verdoorn toe. Zij benadrukt dat de preparaties de vleugel van een harmo nisch instrument veranderen in een slag-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 74