Je probeert erbij te geraken met je Is de liefde houdgreep of warme omarming? VLISSINGEN Theaterstuk en locatie lijken in dit geval voor elkaar gemaakt. De verga ne industriële glorie van de Zware Plaatwerkerij op het voormalige Scheldeterrein in Vlissingen past uitstekend bij de kale, desolate sfeer van Eindspel (1957) van Samuel Beckett, een van de grote meesters van het absurde toneel. Onder die soms beklemmende deken schuilen ech ter genegenheid en ontroering, maar ook volop humor. door Rolf Bosboom 'Eindspel', woensdag 25 t/m zaterdag 28 augustus en dinsdag 31 augustus t/m zaterdag4 september, Zware Plaatwerkerij (vm. Scheldeterrein). Aanvang: 20.30 uur (27 en 28 aug. om 22.00 uur). Prijs: €22,50 (CJP/65+ €17,50). Over Samuel Beckett raak je nooit uitverteld, zegt ac teur Koen Van Impe. „Dat is zo ongelooflijk. Toen ik de tekst van Eindspel een paar maan den geleden las, dacht ik: die Beckett, dat is allemaal zó inwisselbaar. En daar heeft hij nog de Nobelprijs voor gekre gen ook! Maar als je het stuk gaat spe len, blijkt het allemaal zó welgekozen te zijn. Dan sta ik weer in blinde be wondering voor die man." De theaterstukken van de Ierse auteur Samuel Beckett (1906-1989) blijven voer voor discussie, omdat ze steeds weer even ongrijpbaar als indringend blijken te zijn. Eindspel schreef hij eind jaren vijftig, enkele jaren na zijn be kendste toneelwerk Wachten op Godot. Ze vertegenwoordigen bij uitstek het absurde toneel. Er gebeurt feitelijk niets. Het zijn minimalistische stukken die vooral het onlogische karakter van het bestaan lijken te benadrukken. Eindspel gaat over een nogal merkwaar dig huishouden. De meester des huizes is de blinde Hamm (Koen Van Impe), die gekluisterd is aan zijn stoel. Hij weet zich volkomen afhankelijk van Clov (Fabian Jansen), zijn bediende, die hem ook verslag dient te doen van de wereld die door de ramen aan weerszijden zichtbaar is. En dan zijn er nog de twee afvalemmers, waarin zich de beenloze ouders van Hamm - Nell (Celia van den Boogert) en Nagg (Die van Duin) - bevinden. Hamm en Clov zijn veroordeeld tot el kaar. Dat levert bij Beckett onnavolgba re dialogen op: - De natuur is ons vergeten. - Er is geen natuur meer. - Geen natuur meer. Je overdrijft. - In de omgeving. - Maar we ademen, we veranderen! We verliezen onze jaren! Onze tanden! Onze frisheid! Onze idealen! - Nou, dan is ze ons niet vergeten. - Maar je zegt dat er geen meer is. - Niemand heeft ooit zo verwrongen ge dacht als wij. - We doen wat we kunnen. - Dat zouden we maar beter niet doen. Regisseur is Albert Lubbers, die - na Eerste liefde (ook van Beckett, 2001), Philoktetes (2003) en Tasso (2005) - voor de vierde keer actiefis bij het Na zomerfestival. „Ik was heel nieuwsgie rig naar Eindspel. Dat andere stuk van Beckett dat ik heb gedaan was een soort novelle, een vrij realistisch ver haal, met een begin, een midden en een einde. Eindspel komt uit een latere periode, waarin alles veel absurder en ingewikkelder is. Ik zag niet meteen voor me hoe je dat moest doen. Dat is dus een grote uitdaging." Lubbers is van mening dat Eindspel te vaak wordt gezien als een stuk over de doelloosheid van het leven na de Twee de Wereldoorlog. „Al werkende zijn wij erop uitgekomen dat het óók een verzameling sketches is. Musicalthea ter, comedy, revue-achtige dingen - dat zit er allemaal in. Beckett verpakt dat echter in een setting die in die tijd werd geïnterpreteerd als de wereld na na Auschwitz, na de atoombom, na de zondvloed. Ham was bijvoorbeeld ook de zoon van Noach. Dat zijn pesterij tjes van Beckett om het intellectuele publiek het bos in te sturen. Naar mijn gevoel is Eindspel gewoon een theater stuk, materiaal voor acteurs, een bizar verhaal waarvan de politieke lading me niet zo interesseert." Lubbers probeert de humor in het stuk naar voren te halen. „We zoeken erg de komedie. Dat is niet eenvoudig. Als regisseur heb ik behoefte aan logica, aan opbouw. Beckett maakt dat onmo gelijk. Aan de andere kant zijn er ook momenten van zwaarte, dat het echt ergens over gaat, maar dat laat Beckett dan even later weer helemaal los. We proberen in elk geval Eindspel te ont doen van zijn filosofische pretenties, die toch erg aan dit stuk kleven. We willen het juist heel concreet maken, zodat het over figuren gaat. En het moet theatraal interessant zijn." Fabian Jansen speelt Clov. „Wat ik bij zonder aan hem vind is zijn onophou delijke loyaliteit aan Hamm. Hoewel hij door hem als een hond wordt be handeld - en soms ook weer helemaal niet - blijft hij elke keer trouw doen Anne-Beth Schuurmans in Moestuin. foto Titus Tiggeler door Rolf Bosboom Vorig jaar overtuigde Danstheater Aya het Zeeuwse publiek-met de voorstelling Ziel. Nu is de groep van artistiek leider Wies Bloemen terug met twee voorstellingen: StringsVerstren- geld en Moestuin. Aya maakt vooral dansproducties voor jeugd en jongeren. StringsVerstrengeld is een tweeluik over de relatie tussen moeder en zoon, over vasthouden en loslaten, over de verbondenheid tussen generaties. Die band wordt bezien van beide kanten. De zoon vraagt zich af of de liefde van zijn moeder een houdgreep is of een warme omarming, goed bedoeld of juist beklem mend. En wat gebeurt er als zij ooit zijn steun nodig heeft? De moeder worstelt met de vraag: wanneer laat ze haar zoon los? Wanneer is haar goed advies gezeur? Of zeurt hij juist om goed advies? StringsVerstrengeld wordt gedanst door Andrea Beugger en Dietrich Pott, met een speciale rol voor Leon Tol als zanger en performer. Beugger en Pott vertegenwoor digen verschillende dansstijlen die de strijd met elkaar aangaan. Moestuin, speciaal bestemd voor kleuters, is bedacht door Anne-Beth Schuurmans die samen met Gwen Langenberg ook de uitvoering voor haar rekening neemt Het is een zintuiglijke voorstelling die zich af speelt in tuinaarde. De een plant een zaad je, waaruit de ander groeit. Samen gaan ze op de ontdekkingsreis die leven heet. Danstheater Aya met 'StringsVerstrengeld', maandag 30 augustus (try-out) t/m woensdag 1 september, vrijdag 3 en zaterdag 4 september, Sport 2000 (woonboulevard De Mortiere), Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Prijs: €12,50 (CJP/65+ €7,50). 'Moestuin', maandag 30 en dinsdag 31 augustus, verzamelen op Abdijplein, Middelburg. Aanvang: 14.00 en 16.00 uur. Toegang gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 72