De cultuurmalaise op tv valt best mee SPOT OP SPOTJES Nog zo gezegd, geen bommetje! 35 media In de serie Spot op spotjes belichten wij negen weken lang uw meest favoriete tv-commercials aller tijden. We tellen af van 9 naar 1. Vandaag nummer 2: Melkunie. NAAM SPOTJE Bommetje van Melkunie. SLOGAN Al het goeie komt van Melkunie-koeien. WANNEER 1997- HOE GAAT DE RECLAME We zien een geaffecteerd sprekende Melkunie-directeur bij een zwembad in een tuin. Terwijl de directeur de nieuwe Boerenlandproducten aanprijst, zien en horen we zijn badgasten: een koe in het zwembad op een luchtbed en een koe die met een handdoek om de nek en op slippers langs het zwembad sjokt. Ter wijl de directeur een verbaal aanloopje neemt naar de uitsmijter van de recla me: „En zo ziet u maar weer, al het goeie komt van Melkunie-koeien", ho ren we op de achtergrond het geluid van een duikplank gevolgd door een gro te plons. Midden in een zin krijgt de di recteur een enorme plens water over zich heen. De échte uitsmijter wordt: „Nog zo gezegd, geen bommetje!" GEVOLGEN Bommetje was een instanthit. De eer ging naar reclamebureau Lowe Kuiper Schouten, dat de campagne bedacht. Het spotje won, naast enkele vakprij zen, in 1997 de publieksprijs de Gouden Loekie en was daarmee het meest suc cesvol in een reeks populaire Melkunie reclames. De nummer twee van dat jaar was het spotje waarin de Melkunie-di recteur op stap is met een koe in een zij span, ter promotie van de milkshakes van Melkunie. De jaren erna zagen we koeien, als in een Fa-reclame, op een tro pisch eiland door de branding huppelen (voor Melkunie frismelk), een bot ap porteren (voor Calcium-plusmelk) en in een schommel zitten (voor de Ju- nior-pluslijn). Voor acteur Peer Mascini betekent zijn rol als bekakte directeur de absolute doorbraak bij het grote pu- door Marcha van Schijndel bliek. In 1999 werd hij verkozen tot Re clameheid van de eeuw en wist hij ande re helden als Petje Pitamientje en de KLM-zwaan achter zich te houden. LEZERSOORDEEL Voor lezer Jan Faro is Bommetje een echte topper. Voor hem zit de humor in de tegenstelling. „Bovendien is bij deze reclame meteen duidelijk over welk pro duct het gaat en blijft het daarom ook lang hangen. Dat is bij sommige recla mes soms ver te zoeken!" OPMERKELIJK Of het een direct gevolg is van dit spot je, is niet duidelijk, maar sinds 2001 wordt er ieder jaar een 'officieel' Neder lands kampioenschap, het NK Bomme tje, georganiseerd waarbij gesprongen wordt van de 3-meterplank. De springer die de hoogste waterzuil maakt, is de winnaar. Het record staat sinds 2007 op naam van Richard de Groot met een wa terzuil van 10,30 meter hoog. I media@wegener.nl 024-3650570 Al jaren wordt geklaagd over het kunst- en cultuuraanbod bij de Publieke Omroep. Is het echt zo erg? Wat mogen we komend sei zoen bij wie verwachten? In vo gelvlucht de krenten in de pap. door Nico de Boer De omroepen die zich sinds jaar en dag graag onderscheiden met te levisieprogramma's over cultuur (inclusief kunst en drama), zijn de NPS - die vanaf 1 september samen met Te- leac en RVU verder gaat als NTR - de VPRO en de Avro. In het nieu we seizoen is dat niet anders. Uit een recent, weliswaar zelf geïni tieerd, imago-onderzoek van de Avro, blijkt dat het publiek deze omroep vooral ziet als dé brenger van kunst en cultuur op de buis. De VPRO en de NTR laten zich evenmin onbetuigd bij het zich zelf afficheren als culturele zender. Nu het publieke bestel meer dan ooit onder druk staat, proberen de omroepen hun identiteit én onmisbaarheid voor de kijker zoveel mogelijk te benadrukken. 'Kunst en cultuur verrijken im mers ons leven, ze laten ons losko men van de waan van de dag en la den ons op', luidt een ronkend persbericht van de NTR. De fïisieomroep gaat zich vooral toeleggen op informatie, educatie en cultuur. De ambities zijn groot, zegt woordvoerster Helen Albada. De NTR wil programma's maken die 'inspireren en een bijdrage leve ren aan de persoonlijke groei van mensen'. Dit gebeurt vooralsnog met veel al langer bestaande pro gramma's als Kort!, waarin jong filmtalent een kans krijgt, en de dramareeks One night stand. In het wel nieuwe Prijs Klassiek besteedt de NTR aandacht aan de Neder landse klassieke-muziekcultuur, waarbij uiteenlopende namen en stromingen aan bod komen. Van Bernard Haitink tot Peter Schat en van orgel- tot blaasmuziek. Dieu- wertje Blok presenteert het pro gramma vanaf 5 september elke zondagmiddag in NTR Podium. Komen de kunsten met een grote K vooral bij NTR, Avro en VPRO in beeld, de Vara wordt graag ge zien als hoeder van de kleinkunst. Ondanks het geklaag is het cultuuraanbod op de Nederlandse televisie heel behoorlijk en veelzijdig bovendien: van Bernard Haitink tot Freddy Mercury en Erik van Muiswinkel, tal van smaken komen aan bod. foto's CPD/ANP Cabaret neemt als vanouds een grote plaats in het nieuwe schema in: komend seizoen zijn er registra ties van het cabaretprogramma van Van Muiswinkel Van Vleu ten en van de solo's van Jochem Myjer, Dolf Jansen, Ronald Goede- mondt, Wim Helsen, Alex Klaasen en Micha Wertheim. De gezamenlijke documentaireru briek Het uur van de uiolfvan NPS (NTR) en VPRO wordt geroemd om de kwaliteit van de documen taires en de verscheidenheid van culturele onderwerpen: een moei lijk toegankelijke documentaire over architect Alexander Calder, af gewisseld met een laagdrempelig, intrigerend filmportret van Queen- zanger Freddie Mercury. Dat kan ook worden gezegd over Close Up van de Avro. Op dinsdag 7 septem ber start de nieuwe reeks met een dubbele uitzending over Jean Tin- guely en Niki de St. Phalle, twee grootheden uit de moderne kunst. Veder is te verwachten: ]anine, een filmportret over violiste Janine Jan sen. Ook Holland Doe (NTR, Ikon, Human en VPRO) gaat door met ambitie: spraakmakende documen taires, diepgravende onderzoeks journalistiek, kritische reportages. Ondanks veel zwartkijkerij gaat het met het Nederlandse tv-drama niet zo slecht. Vorig seizoen was er lof voor Annie M.G. (NPS/Vara) en Bernard, schavuit van Oranje (VPRO) en deze zomer voor In the- 7 aterda? 71 augustus 2010 Reageren? media@wegener.nl rapie (NCRV). Ook de klacht dat in deze tv-zomer van herhalingen vooral kunst en cultuur er bekaaid vanaf kwamen, verdient correctie. Tegenover veel (geklets over) voet bal en herhalingen van detectives stond een redelijk cultuuraanbod van Edisons Klassiek, Festival Classi- que, Holland Festival en Oerol. Ook/ de nabije toekomst ziet er niet zo somber uit. De Vara komt met Ger Beukenkamps veelbelovende dra ma De 7 dagen van Den Uyl, over Joop den Uyl en de affaire-Lock heed. Volgend jaar volgt Over spel, van de makers van Deadli ne. Vara, VPRO en NTR ver wachten dit najaar ook veel van de dramaserie A'dam - J E.V.A (Amsterdam En Vele i Anderen) van regisseur Norbert ten Hall. Deze achtdelige mozaïekvertel ling gaat over de belevenis sen van de in Amsterdam geboren en getogen Eva van Amstel en haar nieuwe buurman, de jonge Zeeuwse ge meenteambtenaar Adam de Heer. De KRO, die zich in zijn program mering tegenwoordig vooral richt op spiritualiteit, heeft op drainage-,, bied binnenkort ook nog leuke ver rassingen in petto. Op 12 septem ber, in het nieuwe dramatijdslot van Nederland 3 (zondag, 20.25 uur) start Penoza over Carmen (Monic Hendrickx), die het tegen wil en dank schopt tot de top van de Nederlandse onderwereld. Be gin december volgt het Spaanse Schaep, de lang verwachte opvol ger van het sprankelende 't Vrije Schaep, de muzikale comedy met glansrollen van Pierre Bokma, Loes Luca, Georgina Verbaan en Marc-Marie Huijbrechts. En samen met de NCRV presenteert de om roep de opvolger van Keyzer en de Boer advocaten: Lijn 32 gaat over een terreuraanslag in een bus, waarbij de levens van tien passa giers ingrijpend veranderen. Wal- demar Torenstra, Peter Blok, Elsie de Brauw, Annemarie Prins en Eric van der Donk vertolken rol len in het door Marnie Blok, Ka ren van Holst Pellekaan en Maar ten Lebens geschreven verhaal, dat zes weken uit het leven van de ver-' schillende personages weergeeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 55