De cultuurmalaise
op tv valt best mee
SPOT
OP
SPOTJES
Nog zo gezegd, geen bommetje!
35 media
In de serie Spot op spotjes belichten wij negen
weken lang uw meest favoriete tv-commercials
aller tijden. We tellen af van 9 naar 1.
Vandaag nummer 2: Melkunie.
NAAM SPOTJE
Bommetje van Melkunie.
SLOGAN
Al het goeie komt van Melkunie-koeien.
WANNEER
1997-
HOE GAAT DE RECLAME
We zien een geaffecteerd sprekende
Melkunie-directeur bij een zwembad in
een tuin. Terwijl de directeur de nieuwe
Boerenlandproducten aanprijst, zien en
horen we zijn badgasten: een koe in het
zwembad op een luchtbed en een koe
die met een handdoek om de nek en op
slippers langs het zwembad sjokt. Ter
wijl de directeur een verbaal aanloopje
neemt naar de uitsmijter van de recla
me: „En zo ziet u maar weer, al het
goeie komt van Melkunie-koeien", ho
ren we op de achtergrond het geluid
van een duikplank gevolgd door een gro
te plons. Midden in een zin krijgt de di
recteur een enorme plens water over
zich heen. De échte uitsmijter wordt:
„Nog zo gezegd, geen bommetje!"
GEVOLGEN
Bommetje was een instanthit. De eer
ging naar reclamebureau Lowe Kuiper
Schouten, dat de campagne bedacht.
Het spotje won, naast enkele vakprij
zen, in 1997 de publieksprijs de Gouden
Loekie en was daarmee het meest suc
cesvol in een reeks populaire Melkunie
reclames. De nummer twee van dat jaar
was het spotje waarin de Melkunie-di
recteur op stap is met een koe in een zij
span, ter promotie van de milkshakes
van Melkunie. De jaren erna zagen we
koeien, als in een Fa-reclame, op een tro
pisch eiland door de branding huppelen
(voor Melkunie frismelk), een bot ap
porteren (voor Calcium-plusmelk) en
in een schommel zitten (voor de Ju-
nior-pluslijn). Voor acteur Peer Mascini
betekent zijn rol als bekakte directeur
de absolute doorbraak bij het grote pu-
door Marcha van Schijndel
bliek. In 1999 werd hij verkozen tot Re
clameheid van de eeuw en wist hij ande
re helden als Petje Pitamientje en de
KLM-zwaan achter zich te houden.
LEZERSOORDEEL
Voor lezer Jan Faro is Bommetje een
echte topper. Voor hem zit de humor in
de tegenstelling. „Bovendien is bij deze
reclame meteen duidelijk over welk pro
duct het gaat en blijft het daarom ook
lang hangen. Dat is bij sommige recla
mes soms ver te zoeken!"
OPMERKELIJK
Of het een direct gevolg is van dit spot
je, is niet duidelijk, maar sinds 2001
wordt er ieder jaar een 'officieel' Neder
lands kampioenschap, het NK Bomme
tje, georganiseerd waarbij gesprongen
wordt van de 3-meterplank. De springer
die de hoogste waterzuil maakt, is de
winnaar. Het record staat sinds 2007 op
naam van Richard de Groot met een wa
terzuil van 10,30 meter hoog.
I media@wegener.nl
024-3650570
Al jaren wordt geklaagd over het
kunst- en cultuuraanbod bij de
Publieke Omroep. Is het echt zo
erg? Wat mogen we komend sei
zoen bij wie verwachten? In vo
gelvlucht de krenten in de pap.
door Nico de Boer
De omroepen die zich
sinds jaar en dag graag
onderscheiden met te
levisieprogramma's
over cultuur (inclusief
kunst en drama), zijn de NPS - die
vanaf 1 september samen met Te-
leac en RVU verder gaat als NTR -
de VPRO en de Avro. In het nieu
we seizoen is dat niet anders. Uit
een recent, weliswaar zelf geïni
tieerd, imago-onderzoek van de
Avro, blijkt dat het publiek deze
omroep vooral ziet als dé brenger
van kunst en cultuur op de buis.
De VPRO en de NTR laten zich
evenmin onbetuigd bij het zich
zelf afficheren als culturele zender.
Nu het publieke bestel meer dan
ooit onder druk staat, proberen
de omroepen hun identiteit én
onmisbaarheid voor de kijker
zoveel mogelijk te benadrukken.
'Kunst en cultuur verrijken im
mers ons leven, ze laten ons losko
men van de waan van de dag en la
den ons op', luidt een ronkend
persbericht van de NTR.
De fïisieomroep gaat zich vooral
toeleggen op informatie, educatie
en cultuur. De ambities zijn groot,
zegt woordvoerster Helen Albada.
De NTR wil programma's maken
die 'inspireren en een bijdrage leve
ren aan de persoonlijke groei van
mensen'. Dit gebeurt vooralsnog
met veel al langer bestaande pro
gramma's als Kort!, waarin jong
filmtalent een kans krijgt, en de
dramareeks One night stand. In het
wel nieuwe Prijs Klassiek besteedt
de NTR aandacht aan de Neder
landse klassieke-muziekcultuur,
waarbij uiteenlopende namen en
stromingen aan bod komen. Van
Bernard Haitink tot Peter Schat en
van orgel- tot blaasmuziek. Dieu-
wertje Blok presenteert het pro
gramma vanaf 5 september elke
zondagmiddag in NTR Podium.
Komen de kunsten met een grote
K vooral bij NTR, Avro en VPRO
in beeld, de Vara wordt graag ge
zien als hoeder van de kleinkunst.
Ondanks het geklaag is het cultuuraanbod op de Nederlandse televisie heel behoorlijk en veelzijdig bovendien: van
Bernard Haitink tot Freddy Mercury en Erik van Muiswinkel, tal van smaken komen aan bod. foto's CPD/ANP
Cabaret neemt als vanouds een
grote plaats in het nieuwe schema
in: komend seizoen zijn er registra
ties van het cabaretprogramma
van Van Muiswinkel Van Vleu
ten en van de solo's van Jochem
Myjer, Dolf Jansen, Ronald Goede-
mondt, Wim Helsen, Alex Klaasen
en Micha Wertheim.
De gezamenlijke documentaireru
briek Het uur van de uiolfvan NPS
(NTR) en VPRO wordt geroemd
om de kwaliteit van de documen
taires en de verscheidenheid van
culturele onderwerpen: een moei
lijk toegankelijke documentaire
over architect Alexander Calder, af
gewisseld met een laagdrempelig,
intrigerend filmportret van Queen-
zanger Freddie Mercury. Dat kan
ook worden gezegd over Close Up
van de Avro. Op dinsdag 7 septem
ber start de nieuwe reeks met een
dubbele uitzending over Jean Tin-
guely en Niki de St. Phalle, twee
grootheden uit de moderne kunst.
Veder is te verwachten: ]anine, een
filmportret over violiste Janine Jan
sen. Ook Holland Doe (NTR, Ikon,
Human en VPRO) gaat door met
ambitie: spraakmakende documen
taires, diepgravende onderzoeks
journalistiek, kritische reportages.
Ondanks veel zwartkijkerij gaat
het met het Nederlandse tv-drama
niet zo slecht. Vorig seizoen was
er lof voor Annie M.G. (NPS/Vara)
en Bernard, schavuit van Oranje
(VPRO) en deze zomer voor In the-
7 aterda? 71 augustus 2010
Reageren?
media@wegener.nl
rapie (NCRV). Ook de klacht dat
in deze tv-zomer van herhalingen
vooral kunst en cultuur er bekaaid
vanaf kwamen, verdient correctie.
Tegenover veel (geklets over) voet
bal en herhalingen van detectives
stond een redelijk cultuuraanbod
van Edisons Klassiek, Festival Classi-
que, Holland Festival en Oerol. Ook/
de nabije toekomst ziet er niet zo
somber uit. De Vara komt met Ger
Beukenkamps veelbelovende dra
ma De 7 dagen van Den Uyl, over
Joop den Uyl en de affaire-Lock
heed. Volgend jaar volgt Over
spel, van de makers van Deadli
ne. Vara, VPRO en NTR ver
wachten dit najaar ook veel
van de dramaserie A'dam -
J E.V.A (Amsterdam En Vele
i Anderen) van regisseur
Norbert ten Hall. Deze
achtdelige mozaïekvertel
ling gaat over de belevenis
sen van de in Amsterdam
geboren en getogen Eva
van Amstel en haar nieuwe
buurman, de jonge Zeeuwse ge
meenteambtenaar Adam de Heer.
De KRO, die zich in zijn program
mering tegenwoordig vooral richt
op spiritualiteit, heeft op drainage-,,
bied binnenkort ook nog leuke ver
rassingen in petto. Op 12 septem
ber, in het nieuwe dramatijdslot
van Nederland 3 (zondag, 20.25
uur) start Penoza over Carmen
(Monic Hendrickx), die het tegen
wil en dank schopt tot de top van
de Nederlandse onderwereld. Be
gin december volgt het Spaanse
Schaep, de lang verwachte opvol
ger van het sprankelende 't Vrije
Schaep, de muzikale comedy met
glansrollen van Pierre Bokma,
Loes Luca, Georgina Verbaan en
Marc-Marie Huijbrechts. En samen
met de NCRV presenteert de om
roep de opvolger van Keyzer en de
Boer advocaten: Lijn 32 gaat over
een terreuraanslag in een bus,
waarbij de levens van tien passa
giers ingrijpend veranderen. Wal-
demar Torenstra, Peter Blok, Elsie
de Brauw, Annemarie Prins en
Eric van der Donk vertolken rol
len in het door Marnie Blok, Ka
ren van Holst Pellekaan en Maar
ten Lebens geschreven verhaal, dat
zes weken uit het leven van de ver-'
schillende personages weergeeft.