snelheid en souplesse vandaag de zee zien vrijdag 20 augustus 2010 prachtige antieke wagen uit 1900, die we gebruiken voor de prijsuitreikingen." De wagen heeft vier wielen en wordt voortgetrokken door twee trekpaarden. Menner Niels zit voorop. Achterop staan twee zogenaamde grooms, zij hangen in de bochten mee om te voorkomen dat de wagen kantelt. „Iedere ruiter heeft dat wel eens een keer meegemaakt", beaamt groom Bart de Visser. De pijnlijke blikken spreken boekdelen. De Powerhorsecompetitie bestaat uit meer dere onderdelen, vertelt Niels. „Op de eer ste dag heb je dressuur- en afstandsritten en hindernissen. Op de tweede dag zijn er trekpaardproeven, die vergen vaardighe den met kegels en dergelijke." De meeste onderdelen komen erop neer dat binnen een bepaalde tijd het parcours wordt afgelegd met zo min mogelijk fou ten. De laatste elementen van de competi tie bestaan uit een spiegelparcours en een puntenparcours. Een spiegelparcours bete kent twee parcoursen in spiegelbeeld waar bij twee teams tegen elkaar strijden. Het puntenparcours draait erom wie de mees te punten binnen drie minuten behaalt. Al die wedstrijden in slechts twee dagen, dat getuigt van een enorme conditie van de paarden. Volgens Niels Janse worden de paarden drie tot vier jaar opgeleid, voor dat ze kunnen meedoen. Piet Meliefste zet ondertussen enkele pylo nen neer. Als vervangende groom voor Ri co Wisse - die vandaag niet aanwezig is - verleent Piet de nodige 'hang- en spandien sten'. Tijd voor een ronde Powerhorse. De herkomst van de term paardenkrach ten wordt gelijk duidelijk zodra de trek paarden aanzetten. Terwijl groom Bart Vis ser met handgebaren iets over souplesse en subtiliteit vertelt, probeer ik me zo goed mogelijk vast te houden om in balans te blijven. „Vroeger deden we het vooral voor de kracht en de snelheid. Controle is echter het belangrijkste. Met een constant tempo ben je net zo snel als wanneer je steeds galoppeert en dan weer hard moet remmen." Tevreden over de combinatie van snelheid en controle rijden we richting de water bak. Dat is een soort grote vijver met be tonnen obstakels waar omheen gereden wordt. Door het weer was ik deze week al vaker nat geworden, nu zoeken we het wa ter juist bewust op. Met flink geweld den deren we de waterbak in. Opspattend wa ter, galopperende trekpaarden en het aan moedigende geschreeuw van menner Niels Janse begeleiden de rit. Wat een spektakel! „Als we het volgende week ook zo goed doen, worden we zeker kampioen", concludeert de triomfantelijke menner. ff Middle of nowhere Zeeland/Belgie? Twitter is ook een handig hulpmiddel om informatie te krijgen die je zoekt over Zee land. En actueel, want de antwoorden ko men snel. ffEet smakelijk! Waait het in zeeland? Een Zeeuwse Twitteraar verwondert zich intussen over al die tienduizenden men sen die helemaal naar Amsterdam gaan om als haringen in een tonnetje naar sche pen te kijken. Mooi hoor, maar: ffWaarom zoveel mensen naar Amsterdam? In Zeeland zie je dat iedere dag ff sail fffail. De combinatie van galopperende trekpaarden en opspattend water: spektakel verzekerd! Voor sommigen zit de vakantie er helaas alweer op: ffGoedemorgen! Laatste dagje in Zeeland... Ontbijt was weer erg lekker! Nu alle laatste dingen doen en dan in de auto... Vanavond weer thuis. Als enige Twitteraars op de Zomerredactie sturen we hier een Tweet, gewoon in de krant (en uiteraard ook op Twitter): In 140 tekens wensen wij iedereen nog een fij ne zomer (vakantie) toe in Zeeland, waar wij iedere dag met plezier voor schrijven ffZomerkrant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 75