snelheid en souplesse
vandaag de
zee zien
vrijdag 20 augustus 2010
prachtige antieke wagen uit 1900, die we
gebruiken voor de prijsuitreikingen."
De wagen heeft vier wielen en wordt
voortgetrokken door twee trekpaarden.
Menner Niels zit voorop. Achterop staan
twee zogenaamde grooms, zij hangen in
de bochten mee om te voorkomen dat de
wagen kantelt. „Iedere ruiter heeft dat wel
eens een keer meegemaakt", beaamt
groom Bart de Visser. De pijnlijke blikken
spreken boekdelen.
De Powerhorsecompetitie bestaat uit meer
dere onderdelen, vertelt Niels. „Op de eer
ste dag heb je dressuur- en afstandsritten
en hindernissen. Op de tweede dag zijn er
trekpaardproeven, die vergen vaardighe
den met kegels en dergelijke."
De meeste onderdelen komen erop neer
dat binnen een bepaalde tijd het parcours
wordt afgelegd met zo min mogelijk fou
ten. De laatste elementen van de competi
tie bestaan uit een spiegelparcours en een
puntenparcours. Een spiegelparcours bete
kent twee parcoursen in spiegelbeeld waar
bij twee teams tegen elkaar strijden. Het
puntenparcours draait erom wie de mees
te punten binnen drie minuten behaalt.
Al die wedstrijden in slechts twee dagen,
dat getuigt van een enorme conditie van
de paarden. Volgens Niels Janse worden
de paarden drie tot vier jaar opgeleid, voor
dat ze kunnen meedoen.
Piet Meliefste zet ondertussen enkele pylo
nen neer. Als vervangende groom voor Ri
co Wisse - die vandaag niet aanwezig is -
verleent Piet de nodige 'hang- en spandien
sten'. Tijd voor een ronde Powerhorse.
De herkomst van de term paardenkrach
ten wordt gelijk duidelijk zodra de trek
paarden aanzetten. Terwijl groom Bart Vis
ser met handgebaren iets over souplesse
en subtiliteit vertelt, probeer ik me zo
goed mogelijk vast te houden om in balans
te blijven. „Vroeger deden we het vooral
voor de kracht en de snelheid. Controle is
echter het belangrijkste. Met een constant
tempo ben je net zo snel als wanneer je
steeds galoppeert en dan weer hard moet
remmen."
Tevreden over de combinatie van snelheid
en controle rijden we richting de water
bak. Dat is een soort grote vijver met be
tonnen obstakels waar omheen gereden
wordt. Door het weer was ik deze week al
vaker nat geworden, nu zoeken we het wa
ter juist bewust op. Met flink geweld den
deren we de waterbak in. Opspattend wa
ter, galopperende trekpaarden en het aan
moedigende geschreeuw van menner
Niels Janse begeleiden de rit.
Wat een spektakel! „Als we het volgende
week ook zo goed doen, worden we zeker
kampioen", concludeert de triomfantelijke
menner.
ff Middle of nowhere Zeeland/Belgie?
Twitter is ook een handig hulpmiddel om
informatie te krijgen die je zoekt over Zee
land. En actueel, want de antwoorden ko
men snel.
ffEet smakelijk! Waait het in zeeland?
Een Zeeuwse Twitteraar verwondert zich
intussen over al die tienduizenden men
sen die helemaal naar Amsterdam gaan
om als haringen in een tonnetje naar sche
pen te kijken. Mooi hoor, maar:
ffWaarom zoveel mensen naar Amsterdam?
In Zeeland zie je dat iedere dag ff sail fffail.
De combinatie van galopperende trekpaarden en opspattend water: spektakel verzekerd!
Voor sommigen zit de vakantie er helaas
alweer op:
ffGoedemorgen! Laatste dagje in Zeeland...
Ontbijt was weer erg lekker! Nu alle laatste
dingen doen en dan in de auto... Vanavond
weer thuis.
Als enige Twitteraars op de Zomerredactie
sturen we hier een Tweet, gewoon in de
krant (en uiteraard ook op Twitter):
In 140 tekens wensen wij iedereen nog een fij
ne zomer (vakantie) toe in Zeeland, waar wij
iedere dag met plezier voor schrijven
ffZomerkrant.