auto 113
De Opel Meriva is lekker tegendraads
Facelift markeert
nieuwe diesel Mini
Turbo's blazen Volvo
richting de toekomst
Morgan EvaGT is een
vedergewicht voor vier
Pathfinder grootste
terreinganger Nissan
De Ferrari 599 GTO
is lichter én duurder
vrijdag 20 augustus 2010
Bij Opel schuiven de ruimtelijke
modellen bij elke nieuwe generatie
een stuk naar boven op. De tweede
verschijningsvorm van de Meriva
maakt daarop geen uitzondering.
door Tony Vos
De nieuwe Meriva is ten opzichte
van zijn voorganger ruim 23 cm
langer en zo'n 12 cm breder. Toch
is dat wat vreemd. De consument
wil compact en zuinig, maar Opel houdt
vast aan de al decennia geldende ongeschre
ven regel dat een nieuw model altijd groter
is dan zijn voorganger. Toch kan de nieuwe
Meriva al meteen succes worden voorspeld,
omdat Opel de prijzen op een zeer concurre
rend niveau vaststelt. De met een too pk
sterke 1.4 liter uitgeruste instapper begint
b'j 17-995 euro, voor de 120 pk turbomotor
geldt een meerprijs van slechts 1.000 euro.
Kopers van een ruimtewagen zijn door
gaans behoudend, daarom neemt Opel met
de Meriva een risico. De zijkant vertoont
niet alleen een bijzondere knik in de ruit-
lijn, maar de achterportieren openen tegen
de rijrichting in. Natuurlijk heeft de marke
tingafdeling naderhand bedacht waarom dit
nuttig zou zijn. Voor het in een kinderzitje
plaatsen van het kroost onder krappe par-
keeromstandigheden is het geweldig, verder
is het vooral een gadget. Het is wel plezierig
dat, als de omgeving het toestaat, de deuren
bijna haaks kunnen worden geopend en dat
de hendel om 'm dicht te trekken, dusdanig
is geplaatst, dat men niet ver hoeft te reiken.
De achterbank kent drie delen, waarbij het
middelste beslist te krap is voor een volwas
sen persoon. De buitenste zitplaatsen kun
nen in lengte worden verschoven. Vreemd
genoeg kan het middendeel alleen worden
plat geklapt en het wordt niet benut als
comfortverhogende middenarmleuning.
Ruimte biedt de Meriva achterin volop.
Voorin is het al niet anders gesteld. Tegen
meerprijs kan worden gekozen voor zoge
naamde ergonomische comfortstoelen. De
ze kennen veel meer verstelmogelijkheden,
waaronder de lengte van de zitting, die kan
worden gewijzigd. We zijn ervan overtuigd
dat de gemiddelde Meriva de dealer verlaat
met een smaak- en kraakloos zwart/grijs in
De Opel Meriva is aanzienlijk groter dan de
eerste generatie. De achterportieren openen
tegen de rijrichting in. foto Opel
terieur, maar wie dat wenst, kan de auto
meer kleur geven. De vraag is alleen of de
combinatie van donkerbruin met baby-
blauw en oranje stiksels wel zo goed is geko
zen. Gelukkig zijn er nog andere combina
ties die meer verantwoord overkomen.
Met vormgeving en speelsheid van het inte
rieur is weinig mis. Alleen is de afstand van
het stuurwiel tot de klokken onafhankelijk
van de diepteafstelling te klein, zodat altijd
een deel van de gegevens buiten het zicht
ligt. Er is goed nagedacht over de opbergvak-
ken in de portieren, de op een rail verschuif
bare middenarmsteun voor en de beschei
den aluminium accenten. Maar er zijn ook
minpunten aan de afwerking. Zo zitten er
grote gaten in de vloerbedekking bij de pas
sagiersstoel en loopt daar ook zichtbaar be
drading. Ook de kunststoffen zien er niet
overal even hoogwaardig uit en de bruine
kleur benadrukt dat. De flexibiliteit is top,
met verstelbare laadvloer en een volume
van 397 tot 1496 liter. De 120 pk turbomotor
maakt zijn debuut in dit model. Hij maakt
een top van 188 km/u en een sprint naar
100 in 11,5 seconden mogelijk. Nooit eerder
overtuigde een downsize motor zo met zijn
gemiddelde praktijkverbruik: zonder pro
bleem haalt de Meriva 1 op 15!
CONCURRENT «Kia Venga
Eigenlijk meer een concur
rent van de vorige Meriva,
compacter en daardoor be
taalbaar. Bagage 440 liter. Ce-
wicht 1153 kg. Benzine 1.4
tot 1.6 I, 90-126 pk, diesel
1.4 tot 1.6 I, 90-128 pk.
Vanaf 16.195 euro, diesel 18.695 euro.
Plus: prijsstelling, keuzemogelijkheid, rijgedrag.
Min: formaat, flexibiliteit.
door Tony Vos
Toen Mini een paar jaar gele
den haar tweede generatie
hatchback lanceerde, werd er
alles aan gedaan de verschillen
met het eerste model zo klein mo
gelijk te maken. Nu een facelift
zich aandient, lijkt het tegengestel
de te worden nagestreefd.
Dat de Mini hatchback, cabriolet
en Clubman juist nu een facelift
krijgen, mag niet los worden ge
zien van het verschijnen van een
nieuwe concurrent, de Audi Ai.
De veranderingen zijn stuk voor
stuk bij het front en de. achterkant.
Nieuwe bumpers, grille, achterlich
ten en koplampen geven een an
der beeld. Toch bepaalt de uitvoe
ring (One, Cooper of Cooper S)
welke van de veranderingen wor
den doorgevoerd. Eigenlijk is het
vooral de Cooper S die duidelijk af
wijkt met kenmerkende blokken
in de luchtinlaat van de voorbum
per, koplampen die optioneel mee
draaien en licht aangepaste grille.
De interieurwijzigingen zijn het
noemen niet waard, maar Mini
haakt wel in op de nieuwste trend
met een eigen app voor de iPhone.
Het belangrijkste nieuws zit onder
de motorkap. Tot nu toe werd de
t,6 liter diesel gekocht bij Peugeot,
maar die maakt plaats voor een ei
gen motor. De krachtbron is direct
afgeleid van de BMW viercilinder
diesel. In de Mini One levert deze
90 pk, in de Cooper D 112 pk. Bij
de laatste is het koppel met 30 Nm
toegenomen tot 270 Nm.
De diesel is net als het BMW-voor-
beeld een uitermate fijne en soe
pel rijdende machine, die zelfs in
de Mini Cooper D cabrio fluister-
stil zijn werk doet. Nu had de Mi
ni-rijder met de Peugeot diesel al
niet te klagen, de nieuwe motor is
nog net wat verfijnder. Een
C02-uitstoot van 99 g/km zorgt
mede voor een lagere instapprijs
voor de diesel van 21.855 euro.
door Roel van Cils
Volvo introduceert twee nieu
we motoren in de S60, V70,
S80 en XC60. Het gaat om
een 2,0 liter turbobenzine en een
vijfcilinder diesel. Volvo had tot
nu toe geen antwoord op de 2,0 li
ter turbomotoren van de vooral
Duitse tegenstrevers. De 2.0T is
een Ford Ecoboost motor, levert
203 pk en genereert 300 Nm aan
koppel. In de S80 wordt deze gele
verd met de Powershift, een auto
maat met dubbele koppeling. De
bak schakelt zijdezacht, brengt de
limousine in 8,5 seconden naar de
too en uiteindelijk naar een top
van 230 km/u. Op cruisesnelheid
is de motor opvallend stil, alleen
bij voluit accelereren verheft de
Mini: nieuwe diesel, foto Automedia Volvo turbo's: fluisterstil. foto Volvo
vierpitter zijn stem en missen we
de kenmerkende vijfcilinderroffel.
De 2.0T springt relatief gunstig
met de brandstof om. Het opgege
ven verbruik is 8,3 l/ioo km. Aan
CO2 blaast-ie 193 g/km de lucht in,
beloond met een groen C-label.
De nieuwe vijfcilinder D3-diesel-
motor is in tegenstelling tot de
2.0T een eigen ontwikkeling. De
krachtbron is afgeleid van de D5,
schopt het tot 163 pk en 400 Nm.
De motor is opvallend vroeg bij de
les en heerlijk stil. De traditionele
Geartronic-automaat heeft vooral
bij wegrijden en tussenacceleraties
even de tijd nodig om tot actie
over te gaan. Het verbruik van de
D3 met handbak is identiek aan de
D5: 5.5 l/ioo km. Met de Geartro
nic-automaat consumeert de V70
D3 6,1 l/ioo km.
De grote limousine (S80) met 2.0T
kost 40.995 euro en met de D3-die-
sel vraagt de dealer 41.495 euro.
De V70 is in beide gevallen exact
1000 euro duurder.
Tegen het eind van het jaar ver
schijnt er nóg een nieuwe Eco
boost benzinemotor met een in
houd van 1,6 liter, als T3 goed voor
150 pk en als T4180 pk.
Morgan produceert het bekendste
model al sinds de jaren dertig en
komt nu met een volledig nieuw
model. De EvaGT is een vierzits
coupé met BMW techniek, die op
dezelfde basis staat als de Aero Su-
perSports. De volledig aluminium
auto weegt niet meer dan 1250 ki
lo. De productie start in 2012.
Met het verdwijnen van de Patrol
is de Pathfinder Nissan's grootste
terreinganger in Europa. Daarbij
hoort de nieuwe 3 liter V6 diesel
met 231 pk en 550 Nm koppel
(0-100 in 8,9 sec, top 200 km/u).
Gekoppeld aan een zeventraps au
tomaat staat deze nieuwe versie
vanaf 82.890 euro in de prijslijst
Elke Ferrari is exclusief, maar van
de 599 GTO bouwt het merk exact
599 stuks. De auto is ruim 100 kg
lichter dan de 'normale' 599 en
kost bijna een ton meer: 441.500
euro. Er zit meer aluminium in de
carrosserie en er wordt gewicht
bespaard bij glas en techniek.
Vanaf 21.725 euro.
CONCURRENT #Citroën Xsara Picasso
Plus: comfort, licht interieur, ruimte.
Min: slechts één versie, prijs.
Een vertegenwoordiger
van de vorige generatie
midi-MPV's, met een bijna
ouderwets comfort.
Bagage 550-2128 liter.
Gewicht 1234 kg. Benzine
1.6 1,110 pk.
Seat Alten
Een al wat ouder concept,
maar vooral zeer degelijk af
gewerkte auto met goed on
derstel. Bagage 409 liter. Ge
wicht 1255 kg. Benzine 1.2
tot 1.4 1,105-125 pk, diesel
1.6 1,105 pk.
Plus: moderne motoren, afwerking, rijgedrag.
Min: model ietwat gedateerd.