auto 113 De Opel Meriva is lekker tegendraads Facelift markeert nieuwe diesel Mini Turbo's blazen Volvo richting de toekomst Morgan EvaGT is een vedergewicht voor vier Pathfinder grootste terreinganger Nissan De Ferrari 599 GTO is lichter én duurder vrijdag 20 augustus 2010 Bij Opel schuiven de ruimtelijke modellen bij elke nieuwe generatie een stuk naar boven op. De tweede verschijningsvorm van de Meriva maakt daarop geen uitzondering. door Tony Vos De nieuwe Meriva is ten opzichte van zijn voorganger ruim 23 cm langer en zo'n 12 cm breder. Toch is dat wat vreemd. De consument wil compact en zuinig, maar Opel houdt vast aan de al decennia geldende ongeschre ven regel dat een nieuw model altijd groter is dan zijn voorganger. Toch kan de nieuwe Meriva al meteen succes worden voorspeld, omdat Opel de prijzen op een zeer concurre rend niveau vaststelt. De met een too pk sterke 1.4 liter uitgeruste instapper begint b'j 17-995 euro, voor de 120 pk turbomotor geldt een meerprijs van slechts 1.000 euro. Kopers van een ruimtewagen zijn door gaans behoudend, daarom neemt Opel met de Meriva een risico. De zijkant vertoont niet alleen een bijzondere knik in de ruit- lijn, maar de achterportieren openen tegen de rijrichting in. Natuurlijk heeft de marke tingafdeling naderhand bedacht waarom dit nuttig zou zijn. Voor het in een kinderzitje plaatsen van het kroost onder krappe par- keeromstandigheden is het geweldig, verder is het vooral een gadget. Het is wel plezierig dat, als de omgeving het toestaat, de deuren bijna haaks kunnen worden geopend en dat de hendel om 'm dicht te trekken, dusdanig is geplaatst, dat men niet ver hoeft te reiken. De achterbank kent drie delen, waarbij het middelste beslist te krap is voor een volwas sen persoon. De buitenste zitplaatsen kun nen in lengte worden verschoven. Vreemd genoeg kan het middendeel alleen worden plat geklapt en het wordt niet benut als comfortverhogende middenarmleuning. Ruimte biedt de Meriva achterin volop. Voorin is het al niet anders gesteld. Tegen meerprijs kan worden gekozen voor zoge naamde ergonomische comfortstoelen. De ze kennen veel meer verstelmogelijkheden, waaronder de lengte van de zitting, die kan worden gewijzigd. We zijn ervan overtuigd dat de gemiddelde Meriva de dealer verlaat met een smaak- en kraakloos zwart/grijs in De Opel Meriva is aanzienlijk groter dan de eerste generatie. De achterportieren openen tegen de rijrichting in. foto Opel terieur, maar wie dat wenst, kan de auto meer kleur geven. De vraag is alleen of de combinatie van donkerbruin met baby- blauw en oranje stiksels wel zo goed is geko zen. Gelukkig zijn er nog andere combina ties die meer verantwoord overkomen. Met vormgeving en speelsheid van het inte rieur is weinig mis. Alleen is de afstand van het stuurwiel tot de klokken onafhankelijk van de diepteafstelling te klein, zodat altijd een deel van de gegevens buiten het zicht ligt. Er is goed nagedacht over de opbergvak- ken in de portieren, de op een rail verschuif bare middenarmsteun voor en de beschei den aluminium accenten. Maar er zijn ook minpunten aan de afwerking. Zo zitten er grote gaten in de vloerbedekking bij de pas sagiersstoel en loopt daar ook zichtbaar be drading. Ook de kunststoffen zien er niet overal even hoogwaardig uit en de bruine kleur benadrukt dat. De flexibiliteit is top, met verstelbare laadvloer en een volume van 397 tot 1496 liter. De 120 pk turbomotor maakt zijn debuut in dit model. Hij maakt een top van 188 km/u en een sprint naar 100 in 11,5 seconden mogelijk. Nooit eerder overtuigde een downsize motor zo met zijn gemiddelde praktijkverbruik: zonder pro bleem haalt de Meriva 1 op 15! CONCURRENT «Kia Venga Eigenlijk meer een concur rent van de vorige Meriva, compacter en daardoor be taalbaar. Bagage 440 liter. Ce- wicht 1153 kg. Benzine 1.4 tot 1.6 I, 90-126 pk, diesel 1.4 tot 1.6 I, 90-128 pk. Vanaf 16.195 euro, diesel 18.695 euro. Plus: prijsstelling, keuzemogelijkheid, rijgedrag. Min: formaat, flexibiliteit. door Tony Vos Toen Mini een paar jaar gele den haar tweede generatie hatchback lanceerde, werd er alles aan gedaan de verschillen met het eerste model zo klein mo gelijk te maken. Nu een facelift zich aandient, lijkt het tegengestel de te worden nagestreefd. Dat de Mini hatchback, cabriolet en Clubman juist nu een facelift krijgen, mag niet los worden ge zien van het verschijnen van een nieuwe concurrent, de Audi Ai. De veranderingen zijn stuk voor stuk bij het front en de. achterkant. Nieuwe bumpers, grille, achterlich ten en koplampen geven een an der beeld. Toch bepaalt de uitvoe ring (One, Cooper of Cooper S) welke van de veranderingen wor den doorgevoerd. Eigenlijk is het vooral de Cooper S die duidelijk af wijkt met kenmerkende blokken in de luchtinlaat van de voorbum per, koplampen die optioneel mee draaien en licht aangepaste grille. De interieurwijzigingen zijn het noemen niet waard, maar Mini haakt wel in op de nieuwste trend met een eigen app voor de iPhone. Het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap. Tot nu toe werd de t,6 liter diesel gekocht bij Peugeot, maar die maakt plaats voor een ei gen motor. De krachtbron is direct afgeleid van de BMW viercilinder diesel. In de Mini One levert deze 90 pk, in de Cooper D 112 pk. Bij de laatste is het koppel met 30 Nm toegenomen tot 270 Nm. De diesel is net als het BMW-voor- beeld een uitermate fijne en soe pel rijdende machine, die zelfs in de Mini Cooper D cabrio fluister- stil zijn werk doet. Nu had de Mi ni-rijder met de Peugeot diesel al niet te klagen, de nieuwe motor is nog net wat verfijnder. Een C02-uitstoot van 99 g/km zorgt mede voor een lagere instapprijs voor de diesel van 21.855 euro. door Roel van Cils Volvo introduceert twee nieu we motoren in de S60, V70, S80 en XC60. Het gaat om een 2,0 liter turbobenzine en een vijfcilinder diesel. Volvo had tot nu toe geen antwoord op de 2,0 li ter turbomotoren van de vooral Duitse tegenstrevers. De 2.0T is een Ford Ecoboost motor, levert 203 pk en genereert 300 Nm aan koppel. In de S80 wordt deze gele verd met de Powershift, een auto maat met dubbele koppeling. De bak schakelt zijdezacht, brengt de limousine in 8,5 seconden naar de too en uiteindelijk naar een top van 230 km/u. Op cruisesnelheid is de motor opvallend stil, alleen bij voluit accelereren verheft de Mini: nieuwe diesel, foto Automedia Volvo turbo's: fluisterstil. foto Volvo vierpitter zijn stem en missen we de kenmerkende vijfcilinderroffel. De 2.0T springt relatief gunstig met de brandstof om. Het opgege ven verbruik is 8,3 l/ioo km. Aan CO2 blaast-ie 193 g/km de lucht in, beloond met een groen C-label. De nieuwe vijfcilinder D3-diesel- motor is in tegenstelling tot de 2.0T een eigen ontwikkeling. De krachtbron is afgeleid van de D5, schopt het tot 163 pk en 400 Nm. De motor is opvallend vroeg bij de les en heerlijk stil. De traditionele Geartronic-automaat heeft vooral bij wegrijden en tussenacceleraties even de tijd nodig om tot actie over te gaan. Het verbruik van de D3 met handbak is identiek aan de D5: 5.5 l/ioo km. Met de Geartro nic-automaat consumeert de V70 D3 6,1 l/ioo km. De grote limousine (S80) met 2.0T kost 40.995 euro en met de D3-die- sel vraagt de dealer 41.495 euro. De V70 is in beide gevallen exact 1000 euro duurder. Tegen het eind van het jaar ver schijnt er nóg een nieuwe Eco boost benzinemotor met een in houd van 1,6 liter, als T3 goed voor 150 pk en als T4180 pk. Morgan produceert het bekendste model al sinds de jaren dertig en komt nu met een volledig nieuw model. De EvaGT is een vierzits coupé met BMW techniek, die op dezelfde basis staat als de Aero Su- perSports. De volledig aluminium auto weegt niet meer dan 1250 ki lo. De productie start in 2012. Met het verdwijnen van de Patrol is de Pathfinder Nissan's grootste terreinganger in Europa. Daarbij hoort de nieuwe 3 liter V6 diesel met 231 pk en 550 Nm koppel (0-100 in 8,9 sec, top 200 km/u). Gekoppeld aan een zeventraps au tomaat staat deze nieuwe versie vanaf 82.890 euro in de prijslijst Elke Ferrari is exclusief, maar van de 599 GTO bouwt het merk exact 599 stuks. De auto is ruim 100 kg lichter dan de 'normale' 599 en kost bijna een ton meer: 441.500 euro. Er zit meer aluminium in de carrosserie en er wordt gewicht bespaard bij glas en techniek. Vanaf 21.725 euro. CONCURRENT #Citroën Xsara Picasso Plus: comfort, licht interieur, ruimte. Min: slechts één versie, prijs. Een vertegenwoordiger van de vorige generatie midi-MPV's, met een bijna ouderwets comfort. Bagage 550-2128 liter. Gewicht 1234 kg. Benzine 1.6 1,110 pk. Seat Alten Een al wat ouder concept, maar vooral zeer degelijk af gewerkte auto met goed on derstel. Bagage 409 liter. Ge wicht 1255 kg. Benzine 1.2 tot 1.4 1,105-125 pk, diesel 1.6 1,105 pk. Plus: moderne motoren, afwerking, rijgedrag. Min: model ietwat gedateerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13