81
Galeries zijn belangrijk
Selectie
Diana van Hal
Yvette Lardinois
Odo Rumpf
donderdag
19 augustus 2010
-door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunst
gebied te bieden heeft bezocht ik Dick de
Bruijn Contemporary Art in Middelburg en
galerie Het Moment in Zierikzee.
Het kost me weinig moeite in
Zeeland tentoonstellingen te
vinden met werk dat de moei
te van het belichten waard is.
Zeker in deze vakantieperiode met tal
van buiten- en zomermanifestaties. In
het Zeeuwse aanbod nemen galeries
een beperkt deel voor hun rekening.
Hoewel de naam vaker wordt gebruikt is
een galerie een locatie die het hele jaar
door in een afwisseling van solo- en groep
stentoonstellingen werk van een vast aan
tal kunstenaars toont en van hen altijd iets
op voorraad heeft. Daarnaast zal een gale
rie ook los van de tentoonstellingen het
werk van 'zijn' kunstenaars promoten, bij
voorbeeld op beurzen en informeert een
galerie zijn publiek adequaat. Als we dat
criterium op het Zeeuwse los laten is het
aantal galeries op de vingers van één, maxi
maal twee handen te tellen. Galeries zijn
belangrijk voor de kunst omdat ze zich in
spannen om kunst te verkopen en zo kun
stenaars een inkomen bezorgen. En dat
voor eigen risico en rekening. Ik heb daar
respect voor en breng deze week twee gale
rieën onder uw aandacht. Ze staan aan
twee kanten van het spectrum dat kunst
bestrijkt.
Dick de Bruijn Contemporary Art is met
Van den Berge de enige galerie in Zeeland
die zich richt op eigentijdse kunst met mu
seale pretenties. Andere plekken, Galerie
T, De Noorenburgh, Bellas Artes en Het
Moment tonen ook kunst die 'vandaag' ge
maakt is, maar dichter bij de door de mo
dernen gebaande wegen blijft. Anders ge
zegd: confrontatie naast herkenning. Op
het eerste moet je flink kauwen, het twee
de glijdt gemakkelijker naar binnen.
Ik kies uit de sterke zomeropstelling bij
Dick de Bruijn twee kunstenaars die ik
nog niet eerder tegenkwam en die beiden
ook weer uitersten vertegenwoordigen. Jo-
han van Oord (1950) en Chris Brans
(1985). De kleine schilderijen en tekenin
gen van Van Oord zijn composities zonder
sporen van emotie. Het opvallendst is een
klein vierkant doekje met zwarte lijnen en
cirkels waarvan er twee zijn te herkennen
als uitroepteken. Alle vormen zijn aan
twee kanten afgerond en horizontaal of
verticaal geplaatst ten opzichte van de ran
den. Sommige zijn breder of langer dan an
dere. Hun minimale afstand lijkt steeds ge
lijk te zijn. Ondanks de êenvoud is de com
positie niet zo maar te overzien. En het
beeld wringt, heeft iets ongemakkelijks, ik
denk door de spanning tussen de uitroepte
kens en de rest van de onderdelen. Letter
lijk, maar ook op het vlak van betekenis.
Een uitroepteken is een onderdeel van de
geschreven taal dat het belang van de
woorden die eraan voorafgaan benadrukt.
Een uitroepteken heeft zelf geen klank
maar geeft de klanken die eraan vooraf
gaan extra gewicht.
Van Oord brengt naar betekenis verwijzen
de tekens van taal samen als puur visuele
elementen. Betekenisloosheid staat dus
naast betekenis dragend, dat echter bestaat
uit het accentueren van betekenissen die
er niet zijn. Wat wil Van Oord daarmee
zeggen? Dat de betekenis van een schilde
rij voor hem ligt in het schilderij en niet in
een verwijzing naar de wereld erbuiten.
Zijn standpunt heeft voor mij geen algeme
ne geldigheid, maar Van .Oord maakt het
in zijn eigen kunst wel waar. Want er is
puur visueel van alles te beleven. Zoals de
spanning tussen het tweedimensionale
vlak en de vormen die je zowel plat als
ruimtelijk zou kunnen opvatten. En het ef
fect van het nabeeld dat de helderheid van
de zwart-witcompositie aantast.
Brans is van een andere generatie en min
der streng dan Van Oord. Brans ziet een
wereld die maakbaar lijkt en dat niet is,
een wereld vol pretenties en ongerijmdhe
den. Die prikt hij door als een kind dat vra
gen stelt die een volwassene niet kan be
antwoorden. In 'Symphony' projecteert
hij in vier uitgeknipte en zwart geschilder
de ovalen stukjes papier razendsnel wisse
lende cijfers. Daaronder hangen kastjes
met op elk een projectie van een hand die
met een penseel een streepje zet. Na ver-
Werk van Johan van Oord
loop van tijd staan er dan 'beneden' streep
jes en stopt boven het wisselen van de cij
fers. Brans suggereert een verband, maar
ontkracht dat ook enigszins door de be
wust knullige onafgewerkte vorm van ova
len en kastjes. Is er nu wel of niet een oor
zaak? Wat stuurt ons en de natuur? Hoe
werkt het universum? Dat zijn de grote
vragen die Brans stelt, ook in zijn filmpjes
op youtube. En met simpele antwoorden
lijkt hij geen genoegen te nemen. Maar
hoe het wel zit weet hij ook niet. Dus blijft
hij achter met de verwondering die hij
deelt met zijn publiek.
Galerie Het Moment presenteert Baldin
(1954). geboren in Kurdistan en via Bag
dad en na 20 jaar Italië sinds 1990 in
Utrecht wonend. Voor hem is schilder
kunst de manier om zelf een wereld te
scheppen waarin hij zich thuis voelt. Hij
Chris Brans: Syrr
schildert imaginaire plekken die het mid
den houden tussen landschappen, stadsge
zichten en abstracte composities. Beheer
sing en toeval vinden elkaar in rijke schake
ringen van kleur en textuur waarmee Bal
din de toeschouwer meeneemt naar de
plek die onder zijn handen is ontstaan. De
schilderijen zijn heerlijk om te zien. Ze ge
ven tevens uitdrukking aan het verlangen
die schoonheid ook in de echte wereld te
ervaren. Dat blijft meestal een utopie en
daarom zal er altijd behoefte zijn aan
kunst zoals Baldin die maakt. Naast de uit-
gepuurdheid van Van Oord en de verwon
derende relativering van Brans.
Zomeropstelling: Dick de Bruijn Contemporary
Art, Singelstraat 13, Middelburg. T/m 28/8. Do.
t/m za. 13.00 - 17.00 uur.
Baldin: Galerie Het Moment, Poststraat 28, Zie
rikzee. T/m 29/8. Di. t/m zo. 11-17 uur.
Louis Heyman
graficus en tek
van de Scheldi
geboeid door
rug in fraaie Z>
stadsgezichten
grafiek en abst
T/m 19/9: Muse
25/27, Veere. D
Yvette Lardinois laat zich inspireren door
ervaringen uit het dagelijks leven. Haar
fraai gedecoreerde schalen en (wand)objec-
ten venellen verhalen. De serie 'Vogel
vlucht' is ontstaan na een reis met een heli
kopter. Hoogte en diepte verdwijnen en er
ontstaat een nieuwe werkelijkheid.
T/m 7/9: Gemeentehuis Domburg, Traverse 1,
Domburg. Ma. - vr. 9-16 uur, do. tot 19 uur.
Odo Rumpf maakte van betonijzer en
oude verkeersborden zijn 'Bloem van de
Vriendschap'. Onder bloembladen draaien
door zonnecellen aangedreven motortjes
foto's rond die scholieren elkaar stuurden.
Onderdeel van Dynamic Art Delta.
T/m 5/9: Dynamic Art Delta, Havenweg 7, Kam
perland, dagelijks van zonsop- tot zonsonder
gang. Meer info: www.dynamic-art.nl
Diana van Hal brengt in haar schilderijen
en linosneden door warme, stralende kleu
ren, ritmische patronen en alledaagse on
derwerpen de tropische wereld van
West-Afrika en de Caraïben naar Vrou
wenpolder. Daar kan Zeeland wel wat van
gebruiken.
T/m 4/9: Kunst Vorm, Fort den Haakweg 16,
Vrouwenpolder. Wo. t/m za. 12-17 uur.