81 Galeries zijn belangrijk Selectie Diana van Hal Yvette Lardinois Odo Rumpf donderdag 19 augustus 2010 -door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunst gebied te bieden heeft bezocht ik Dick de Bruijn Contemporary Art in Middelburg en galerie Het Moment in Zierikzee. Het kost me weinig moeite in Zeeland tentoonstellingen te vinden met werk dat de moei te van het belichten waard is. Zeker in deze vakantieperiode met tal van buiten- en zomermanifestaties. In het Zeeuwse aanbod nemen galeries een beperkt deel voor hun rekening. Hoewel de naam vaker wordt gebruikt is een galerie een locatie die het hele jaar door in een afwisseling van solo- en groep stentoonstellingen werk van een vast aan tal kunstenaars toont en van hen altijd iets op voorraad heeft. Daarnaast zal een gale rie ook los van de tentoonstellingen het werk van 'zijn' kunstenaars promoten, bij voorbeeld op beurzen en informeert een galerie zijn publiek adequaat. Als we dat criterium op het Zeeuwse los laten is het aantal galeries op de vingers van één, maxi maal twee handen te tellen. Galeries zijn belangrijk voor de kunst omdat ze zich in spannen om kunst te verkopen en zo kun stenaars een inkomen bezorgen. En dat voor eigen risico en rekening. Ik heb daar respect voor en breng deze week twee gale rieën onder uw aandacht. Ze staan aan twee kanten van het spectrum dat kunst bestrijkt. Dick de Bruijn Contemporary Art is met Van den Berge de enige galerie in Zeeland die zich richt op eigentijdse kunst met mu seale pretenties. Andere plekken, Galerie T, De Noorenburgh, Bellas Artes en Het Moment tonen ook kunst die 'vandaag' ge maakt is, maar dichter bij de door de mo dernen gebaande wegen blijft. Anders ge zegd: confrontatie naast herkenning. Op het eerste moet je flink kauwen, het twee de glijdt gemakkelijker naar binnen. Ik kies uit de sterke zomeropstelling bij Dick de Bruijn twee kunstenaars die ik nog niet eerder tegenkwam en die beiden ook weer uitersten vertegenwoordigen. Jo- han van Oord (1950) en Chris Brans (1985). De kleine schilderijen en tekenin gen van Van Oord zijn composities zonder sporen van emotie. Het opvallendst is een klein vierkant doekje met zwarte lijnen en cirkels waarvan er twee zijn te herkennen als uitroepteken. Alle vormen zijn aan twee kanten afgerond en horizontaal of verticaal geplaatst ten opzichte van de ran den. Sommige zijn breder of langer dan an dere. Hun minimale afstand lijkt steeds ge lijk te zijn. Ondanks de êenvoud is de com positie niet zo maar te overzien. En het beeld wringt, heeft iets ongemakkelijks, ik denk door de spanning tussen de uitroepte kens en de rest van de onderdelen. Letter lijk, maar ook op het vlak van betekenis. Een uitroepteken is een onderdeel van de geschreven taal dat het belang van de woorden die eraan voorafgaan benadrukt. Een uitroepteken heeft zelf geen klank maar geeft de klanken die eraan vooraf gaan extra gewicht. Van Oord brengt naar betekenis verwijzen de tekens van taal samen als puur visuele elementen. Betekenisloosheid staat dus naast betekenis dragend, dat echter bestaat uit het accentueren van betekenissen die er niet zijn. Wat wil Van Oord daarmee zeggen? Dat de betekenis van een schilde rij voor hem ligt in het schilderij en niet in een verwijzing naar de wereld erbuiten. Zijn standpunt heeft voor mij geen algeme ne geldigheid, maar Van .Oord maakt het in zijn eigen kunst wel waar. Want er is puur visueel van alles te beleven. Zoals de spanning tussen het tweedimensionale vlak en de vormen die je zowel plat als ruimtelijk zou kunnen opvatten. En het ef fect van het nabeeld dat de helderheid van de zwart-witcompositie aantast. Brans is van een andere generatie en min der streng dan Van Oord. Brans ziet een wereld die maakbaar lijkt en dat niet is, een wereld vol pretenties en ongerijmdhe den. Die prikt hij door als een kind dat vra gen stelt die een volwassene niet kan be antwoorden. In 'Symphony' projecteert hij in vier uitgeknipte en zwart geschilder de ovalen stukjes papier razendsnel wisse lende cijfers. Daaronder hangen kastjes met op elk een projectie van een hand die met een penseel een streepje zet. Na ver- Werk van Johan van Oord loop van tijd staan er dan 'beneden' streep jes en stopt boven het wisselen van de cij fers. Brans suggereert een verband, maar ontkracht dat ook enigszins door de be wust knullige onafgewerkte vorm van ova len en kastjes. Is er nu wel of niet een oor zaak? Wat stuurt ons en de natuur? Hoe werkt het universum? Dat zijn de grote vragen die Brans stelt, ook in zijn filmpjes op youtube. En met simpele antwoorden lijkt hij geen genoegen te nemen. Maar hoe het wel zit weet hij ook niet. Dus blijft hij achter met de verwondering die hij deelt met zijn publiek. Galerie Het Moment presenteert Baldin (1954). geboren in Kurdistan en via Bag dad en na 20 jaar Italië sinds 1990 in Utrecht wonend. Voor hem is schilder kunst de manier om zelf een wereld te scheppen waarin hij zich thuis voelt. Hij Chris Brans: Syrr schildert imaginaire plekken die het mid den houden tussen landschappen, stadsge zichten en abstracte composities. Beheer sing en toeval vinden elkaar in rijke schake ringen van kleur en textuur waarmee Bal din de toeschouwer meeneemt naar de plek die onder zijn handen is ontstaan. De schilderijen zijn heerlijk om te zien. Ze ge ven tevens uitdrukking aan het verlangen die schoonheid ook in de echte wereld te ervaren. Dat blijft meestal een utopie en daarom zal er altijd behoefte zijn aan kunst zoals Baldin die maakt. Naast de uit- gepuurdheid van Van Oord en de verwon derende relativering van Brans. Zomeropstelling: Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 13, Middelburg. T/m 28/8. Do. t/m za. 13.00 - 17.00 uur. Baldin: Galerie Het Moment, Poststraat 28, Zie rikzee. T/m 29/8. Di. t/m zo. 11-17 uur. Louis Heyman graficus en tek van de Scheldi geboeid door rug in fraaie Z> stadsgezichten grafiek en abst T/m 19/9: Muse 25/27, Veere. D Yvette Lardinois laat zich inspireren door ervaringen uit het dagelijks leven. Haar fraai gedecoreerde schalen en (wand)objec- ten venellen verhalen. De serie 'Vogel vlucht' is ontstaan na een reis met een heli kopter. Hoogte en diepte verdwijnen en er ontstaat een nieuwe werkelijkheid. T/m 7/9: Gemeentehuis Domburg, Traverse 1, Domburg. Ma. - vr. 9-16 uur, do. tot 19 uur. Odo Rumpf maakte van betonijzer en oude verkeersborden zijn 'Bloem van de Vriendschap'. Onder bloembladen draaien door zonnecellen aangedreven motortjes foto's rond die scholieren elkaar stuurden. Onderdeel van Dynamic Art Delta. T/m 5/9: Dynamic Art Delta, Havenweg 7, Kam perland, dagelijks van zonsop- tot zonsonder gang. Meer info: www.dynamic-art.nl Diana van Hal brengt in haar schilderijen en linosneden door warme, stralende kleu ren, ritmische patronen en alledaagse on derwerpen de tropische wereld van West-Afrika en de Caraïben naar Vrou wenpolder. Daar kan Zeeland wel wat van gebruiken. T/m 4/9: Kunst Vorm, Fort den Haakweg 16, Vrouwenpolder. Wo. t/m za. 12-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 44