En weg is
de lading
aluminium
MRF zet
21 zeeland
Tweede huis helpt niet tegen krimp
Easy Rider (2)
FLL,
donderdag
De krant 5 weken voor 15 euro!
HfM
DIEFSTAL
Met enige regelmaat verdwijnt er iets van
bedrijventerreinen: groot materieel, flinke
hoeveelheden bouwmaterialen.
v*
donderdag 19 augustus 2010
door Willem van Dam
Hemeltje! Zouden we op
onze ouwe dag dan
toch nog beroemd wor
den? Zuslief uit Haar
lem heeft de pers aldaar het ko
lommetje toegestuurd, waarin ik
over onze voorgenomen reis per
bromscooter naar Texel verhaal
de. „Misschien leuk voor een stuk
je en een fotootje", tipte ze de re
dactie van het Haarlems Dagblad.
Staan vriend S. te K. en ik straks
poserend met onze scooters op de
fraaie Haarlemse Grote Markt op
de voorpagina van de oudste
krant van Nederland! We lopen
nu al bijkans naast onze schoenen
van verwaandheid. Zelfs Cineac
Oud-Sabbinge (het kleinste tv-sta-
tion ter wereld!) heeft belangstel
ling getoond. Met een beetje maz
zel halen we ook nog de kolom
men van periodieken die je vrij
wel uitsluitend in de wachtkamer
van tand- en huisarts achteloos
doorbladert - Scootervreugd, of Mijn
Brommer en ik.
De voorbereidingen voor onze
Batse reize zijn in volle gang. Mijn
scooter is inmiddels voorzien van
een paar verse bandjes, de bougie
is vernieuwd, de olie op peil ge
bracht, hier en daar zijn wat
schroeven aangedraaid. Prettige
vakantie, zwaaide de scooterher
steller mij na.
Ia, ja, dat moet ik nog zien. Ik
vrees ernstig voor de houdbaar
heid van het scootertje dat vriend
S. te K. heeft aangeschaft. Hij is er
zelf erg groos mee, maar het ding
heeft veel weg van die scooters
die meubelgiganten soms cadeau
doen bij aanschaf van een bank
stel. Het tweedehandsje dat hij vo
rige week ergens rond Rotterdam
op de kop tikte, blijkt van dubieu
ze Chinese makelij. Merk: Ling-
ben. Een beetje wankel apparaat,
dat nu al startproblemen ver
toont. „Een LingbenV', keek een
scootermonteur verbaasd toen
hem werd gevraagd het bromscoo-
tertje van vriend S. te K. aan een
vluchtige inspectie te onderwer
pen. „Een Lingben, nóóit van ge
hoord. Ben benieuwd of je er de
Zeelandbrug mee haalt."
Tandenborstel, onderbroeken en
helm liggen klaar. Zondag vertrek
ken we. Als die kneus van vriend
S. te K. tenminste wil starten.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115-64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118-43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95)
Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
- - 7
Ja. ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
D een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam>
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15.-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(tk heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PS>
Stuur de bon naar: PZC. Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050.5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft 1
1 nadere informatie aan.
door Ondine van der Vleuten
Hoe steel je ongemerkt
61.335 kilo aluminium?
Met enige regelmaat be
richten de kranten over
diefstallen van bedrijventerreinen.
Zwaar bewaakte bedrijventerrei
nen, vaak. En iedere keer weer
roept het de vraag op: hoe kan
dat?
Bij Mourik (infrastructurele wer
ken) aan de Luxemburgweg in
Vlissingen-Oost, kijken ze er niet
van op. De diefstal van vierdui
zend liter diesel ligt nog vers in
het geheugen. De dieven hadden
een slang over het hek gegooid en
aan de tank gekoppeld. Zoiets kan
in vijf minuutjes gepiept zijn, met
de juiste apparatuur. Na de aangif
te was het 'bedankt voor de kof
fie', daarna hebben ze niets meer
vernomen van de politie. Vlakbij
ligt een opleidingscentrum van de'
politie, maar daardoor laten de die
ven - Oost-Europese bendes, ver
moeden de mannen bij Mourik -
zich niet afschrikken. Hoe brutaler
ze het aanpakken, hoe minder
kans dat er vragen gesteld worden.
Wie aankomt met professionele
apparatuur - een vrachtwagen met
een kraan erop of een heftruck -
zal wel echt iets op een bedrijven
terrein te zoeken hebben, is de re
denering.
Om 61.355 kilo aluminium te ste
len, is een kruiwagentje in elk ge
val niet genoeg. De dieven die in
de nacht van zondag op maandag
van het Verbrugge-terrein aan de
Luxemburgweg 72 blokken van
zo'n 720 kilo en negen bundels
van 1055 kilo wegnamen, moeten
geweten hebben wat ze deden.
Het terrein is afgesloten met een
slagboom. Beveiligingscamera's leg
gen alle bewegingen op het terrein
vast. Rondom het terrein staat een
hek. Onder werknemers gaat het
verhaal dat de dieven vrachtwa
gens geparkeerd hadden aan een
parallelweg, waar truckers wel va
ker hun wagen neerzetten voor
een tukje. Ze vielen daarom de pa
trouillerende beveiligers niet op.
Onder dekking van het nachtelijk
duister zouden de mannen het
hek hebben opengeknipt en zo,
door het gat, over het zand het ter
rein op zijn gereden. En daarna,
met de buit, dezelfde weg terug
hebben afgelegd.
Aan de toog van het truckerscafé
tegenover het hoofdkantoor van
Verbrugge, aan de Engelandweg,
geeft Lou Schipper te kennen dat
hij weinig geloof hecht aan die ver
sie. Ten eerste: het duurt üren om
zo'n hoeveelheid te laden. Ten
tweede: voor zo'n hoeveelheid
moeten er drie vrachtwagens no
dig zijn geweest. Ten derde: om zo
veel te laden en lossen, heb je
naast vrachtwagens óók een hef
truck nodig. Of een vrachtwagen
met een kraan erop. Ten vierde: er
draaiden toch bewakingscamera's?
„Is daar dan niets op te zien ge
weest?"
Klopt, bevestigt een medewerker
van Elie Beveiliging in Goes, dat
voor Verbrugge werkt. Vierentwin
tig uur per dag draaien er came
ra's. „Wij zien hier op de Engeland
weg alles, ook wat op het andere
terrein gebeurt."
Schipper heeft een eigen theorie
over de aluminiumdiefstal: het alu
minium is wel binnengereden en
afgetekend, maar niet gelost. De
vrachtwagens met aluminium zijn
gewoon weer weggereden. „Dat
kan, want daar is geen weegbrug.
En dan wordt later ontdekt dat het
aluminium weg is."
Zou dat kunnen? Bij het hoofdkan
toor van Verbrugge Terminals.,
aan de overkant van koffiehuis
Sloehaven, willen ze er niets over
zeggen. „Geen commentaar."
- 4:-—.-
Al jaren staan de kranten
vol met gestolen partijen
metaal. Is het geen koper
van treinleidingen, dan zijn het
wel bronzen kunstwerken. Vooral
medio 2008 was het flink raak.
Ook dit weekeinde was het in het
Sloegebied weer zo ver. Uit de in
ternetsite van de Metaal Recycling
Federatie (MRF) blijkt dat er nog
steeds erg Veel metaal in Neder
land gestolen wordt. De meest re
cente melding is van 12 augustus
en gaat over de diefstal van een
partij roestvrijstalen onderdelen.
mmKMMmmmmmmmmmmMmmÊÊammMmmmmmmmijm
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Krimpregio's als
Zeeuws-Vlaanderen hebben geen
profijt van tweede woningen. Uit
onderzoek van het Kenniscentrum
Recreatie blijkt dat de leefbaarheid
er onder de huidige omstandighe
den weinig mee opschiet wanneer
gemeenten vaker toestaan dat regu
liere huizen door recreanten wor
den gebruikt.
Het woningaanbod in krimpre
gio's komt onvoldoende tegemoet
aan de vraag van tweede woning
zoekers, aldus Suzanne van de
Laar van het kenniscentrum. Een
rijtjeswoning in een straat voldoet
niet. Recreanten zijn meestal op
zoek naar een huis in een landelij
ke omgeving. Indien beleidsma
kers van gemeenten en provincies
daar rekening mee gaan houden,
denkt Van de Laar, kan in de toe
komst wellicht wel meer worden
geprofiteerd van tweede woningbe-
zit. De onderzoeker heeft vooral
grotere verwachtingen van 'deel
tijdwonen', mensen die een deel
van de week in het ene en de ove
rige dagen in hun andere huis ver
blijven. In nieuwe appartementen
complexen in Breskens, Cadzand
en Perkpolder komt ruimte voor
die groeiende doelgroep.
Zeeuws-Vlaanderen zou zich wat
dat aangaat nadrukkelijk moeten
richten op het economisch poten
tieel uit het Vlaamse achterland.
Deeltijdbewoners nemen, meer
dan recreanten, deel aan het socia
le leven in de woonkern.