io Iflevo festival Duizenden jongeren begeven zich vandaag naar het Xnoizz Flevo Festi val. Christelijke jongeren zijn actief, maar eerder op festivals, dan in de kerk. Wat is het geheim van dit soort festivals? 'Zo'n festival, met je vrienden, is onverwacht heftig' donderdag 19 augustus 2010 Jezus is door Joost Bosman en Koen Verhelst beeld Ronald Visser foto HH Het ziet er met het jaar indrukwek kender uit: deze editie van het Fle vo Festival (allang niet meer in de Flevopolder maar in het Gelderse Bussloo bij Apeldoorn) kent een li- ne-up van maar liefst tachtig bands uit binnen- en buitenland, een keur aan workshops en een lezing van niemand minder dan Minister van Staat Ruud Lubbers. 'Flevo' toont dat niet alleen Pink pop en Lowlands (dat ook dit weekeinde plaatsvindt) kunnen re kenen op een grote schare liefheb bers (jaarlijks zo'n 100.000). Vol gens projectleider Marten IJmker zit het succes van het al ruim der tig jaar bestaande Flevo Festival hem in de juiste mix. „Het is een evenement waar je met je vrien den heel veel lol kunt hebben, waar goede bands staan, maar waar tegelijk inhoudelijke vragen worden aangesneden. Op een ma nier die jongeren aan het denken zet, maar die niet een mening op dringt." Hijme Stoffels, godsdienstsocio loog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, ziet logica in het suc ces: „Ouders proberen hun kinde ren nog wel te betrekken bij de tra ditionele kerk, maar jongeren kun nen daar niet uit hun dak gaan. Zo'n festival, met je vrienden, is dan onverwacht heftig." Stoffels wil daarmee niet zeggen dat het alleen maar loltrappen is. „Goede muziek doet natuurlijk veel, maar het geloof is wel de overheersende reden om zo'n festi val te bezoeken. Jongeren zijn in hun eigen straat als christen vaak een minderheid, maar op 'Flevo' ineens een meerderheid. En is het hip om christen te zijn." Christelijke jongeren komen niet alleen af op een in hoofdzaak mu ziekfestival als Flevo. Ook de Pink sterconferentie van Stichting Op wekking, in de volksmond 'Op wekking' genoemd, stijgt in popu lariteit. Opwekking is in vergelij king met Flevo meer een conferen tie, met lezingen, samenzang en workshops. Iets minder dan de helft van de bezoekers komt uit de evangelische hoek en de rest is - evenals de Flevo-bezoekers - breed verdeeld over het christelijk land schap. Hoewel Opwekking minder een festival is, ziet directeur Joop Gankema van Stichting Opwek king de bezoekersaantallen jaar lijks stijgen. „Dit jaar hadden we 60.000 bezoekers, 5000 meer dan vorig jaar." Bijna eenvijfde van de bezoekers is jonger dan 25 jaar. „We zien alleen maar groei, zeker wat betreft de jeugd", zegt Ganke ma. Toch is hij bezorgd: „De be hoefte van jongeren om kerkelijk ergens thuis te horen, wordt vol gens mij onderschat. De kerken la ten te wensen over. De afgelopen jaren zijn veel jongeren uitgezon den om vrijwilligerswerk te doen in ontwikkelingslanden. Die zijn nauwelijks opgevangen in hun kerk. Zo raak je een hele generatie kwijt. Jongeren vragen eerder om echtheid dan theologische over- peinzingen. Die zoektocht wordt in de kerken niet herkend, maar wel bij ons en op Flevo." Een vergelijkbare aantrekkings kracht heeft een klooster als Taizé, in Frankrijk. Elk jaar komen daar duizenden jongeren vanuit heel Europa en nog meer verschillende kerken om met elkaar over het christelijk geloof na te denken. Je zelf een week afsluiten van de we reld en alleen maar bezig zijn met God, is tieners en twintigers niet meer vreemd. Op Flevo zal ook een Nederlandse broeder uit het klooster een lezing geven. Het valt godsdienstsocioloog Stof fels op dat de maatschappelijk en ethisch gevoelige thematiek inmid dels niet meer wordt geschuwd op christelijke jeugdfestivals. „Er is meer ruimte voor vragen. Voor- en tegenstanders worden uitgeno digd en in hun onderlinge debat komen alle argumenten op tafel. Christelijke, evangelische jongere- norganistaties hebben hun hou ding veranderd van verdediging naar ontdekking", zegt Stoffels. Hij prijst de openheid. Die heeft volgens de godsdienstsocioloog ook geleid tot een verschuiving in opvattingen over ethiek en levens stijl. „Vroegere taboes worden nu niet alleen getolereerd, maar zelfs geaccepteerd", stelt Stoffels. De vraag waarom de Nederlandse jeugd zo open staat voor christelij ke evenementen, is volgens hem niet eenvoudig te beantwoorden. „Het buitenland kijkt wel eens ja loers naar ons. Wellicht heeft het met ons unieke omroepbestel te maken, waarin een club als de EO groot kon worden." Bovendien was Nederland na de Tweede We reldoorlog heel ontvankelijk voor alles wat uit de VS kwam over waaien, stelt de godsdienstsocio loog. De evangelische beweging, onder leiding van de beroemde prediker Billy Graham, was zo'n Amerikaans fenomeen. Als derde reden zop de verzuiling een rol kunnen hebben gespeeld, denkt Stoffels. „De band met de kerk werd minder en de evangelische beweging zou een aantrekkelijk al ternatief zijn voor jongeren. Losser en vrijer." Vormen de christelijke en evangeli sche jeugdorganisaties tezamen de kerk van de toekomst? Projectlei der Marten IJmker van Xnoizz Fle vo heeft zijn twijfels: „Veel evange lische groeperingen uit de jaren '70 zijn nu alweer veel conservatie ver dan veel traditionele gemeen ten." Stoffels ziet het zonniger: „Van de EO werd in het begin vaak gezegd dat ze het niet zou ha len, nu is het een van de grootste omroepen. En hoe een organisatie als Youth for Christ zich op eigen kracht, door een uitgekiend con cept heeft gehandhaafd, vind ik erg knap. Het is veelzeggend."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10