io Iflevo festival
Duizenden jongeren begeven zich
vandaag naar het Xnoizz Flevo Festi
val. Christelijke jongeren zijn actief,
maar eerder op festivals, dan in de
kerk. Wat is het geheim van dit soort
festivals?
'Zo'n festival, met
je vrienden, is
onverwacht heftig'
donderdag 19 augustus 2010
Jezus is
door Joost Bosman en Koen Verhelst
beeld Ronald Visser foto HH
Het ziet er met het
jaar indrukwek
kender uit: deze
editie van het Fle
vo Festival (allang
niet meer in de
Flevopolder maar in het Gelderse
Bussloo bij Apeldoorn) kent een li-
ne-up van maar liefst tachtig bands
uit binnen- en buitenland, een
keur aan workshops en een lezing
van niemand minder dan Minister
van Staat Ruud Lubbers.
'Flevo' toont dat niet alleen Pink
pop en Lowlands (dat ook dit
weekeinde plaatsvindt) kunnen re
kenen op een grote schare liefheb
bers (jaarlijks zo'n 100.000). Vol
gens projectleider Marten IJmker
zit het succes van het al ruim der
tig jaar bestaande Flevo Festival
hem in de juiste mix. „Het is een
evenement waar je met je vrien
den heel veel lol kunt hebben,
waar goede bands staan, maar
waar tegelijk inhoudelijke vragen
worden aangesneden. Op een ma
nier die jongeren aan het denken
zet, maar die niet een mening op
dringt."
Hijme Stoffels, godsdienstsocio
loog aan de Vrije Universiteit in
Amsterdam, ziet logica in het suc
ces: „Ouders proberen hun kinde
ren nog wel te betrekken bij de tra
ditionele kerk, maar jongeren kun
nen daar niet uit hun dak gaan.
Zo'n festival, met je vrienden, is
dan onverwacht heftig."
Stoffels wil daarmee niet zeggen
dat het alleen maar loltrappen is.
„Goede muziek doet natuurlijk
veel, maar het geloof is wel de
overheersende reden om zo'n festi
val te bezoeken. Jongeren zijn in
hun eigen straat als christen vaak
een minderheid, maar op 'Flevo'
ineens een meerderheid. En is het
hip om christen te zijn."
Christelijke jongeren komen niet
alleen af op een in hoofdzaak mu
ziekfestival als Flevo. Ook de Pink
sterconferentie van Stichting Op
wekking, in de volksmond 'Op
wekking' genoemd, stijgt in popu
lariteit. Opwekking is in vergelij
king met Flevo meer een conferen
tie, met lezingen, samenzang en
workshops. Iets minder dan de
helft van de bezoekers komt uit de
evangelische hoek en de rest is -
evenals de Flevo-bezoekers - breed
verdeeld over het christelijk land
schap. Hoewel Opwekking minder
een festival is, ziet directeur Joop
Gankema van Stichting Opwek
king de bezoekersaantallen jaar
lijks stijgen. „Dit jaar hadden we
60.000 bezoekers, 5000 meer dan
vorig jaar." Bijna eenvijfde van de
bezoekers is jonger dan 25 jaar.
„We zien alleen maar groei, zeker
wat betreft de jeugd", zegt Ganke
ma. Toch is hij bezorgd: „De be
hoefte van jongeren om kerkelijk
ergens thuis te horen, wordt vol
gens mij onderschat. De kerken la
ten te wensen over. De afgelopen
jaren zijn veel jongeren uitgezon
den om vrijwilligerswerk te doen
in ontwikkelingslanden. Die zijn
nauwelijks opgevangen in hun
kerk. Zo raak je een hele generatie
kwijt. Jongeren vragen eerder om
echtheid dan theologische over-
peinzingen. Die zoektocht wordt
in de kerken niet herkend, maar
wel bij ons en op Flevo."
Een vergelijkbare aantrekkings
kracht heeft een klooster als Taizé,
in Frankrijk. Elk jaar komen daar
duizenden jongeren vanuit heel
Europa en nog meer verschillende
kerken om met elkaar over het
christelijk geloof na te denken. Je
zelf een week afsluiten van de we
reld en alleen maar bezig zijn met
God, is tieners en twintigers niet
meer vreemd. Op Flevo zal ook
een Nederlandse broeder uit het
klooster een lezing geven.
Het valt godsdienstsocioloog Stof
fels op dat de maatschappelijk en
ethisch gevoelige thematiek inmid
dels niet meer wordt geschuwd op
christelijke jeugdfestivals. „Er is
meer ruimte voor vragen. Voor-
en tegenstanders worden uitgeno
digd en in hun onderlinge debat
komen alle argumenten op tafel.
Christelijke, evangelische jongere-
norganistaties hebben hun hou
ding veranderd van verdediging
naar ontdekking", zegt Stoffels.
Hij prijst de openheid. Die heeft
volgens de godsdienstsocioloog
ook geleid tot een verschuiving in
opvattingen over ethiek en levens
stijl. „Vroegere taboes worden nu
niet alleen getolereerd, maar zelfs
geaccepteerd", stelt Stoffels.
De vraag waarom de Nederlandse
jeugd zo open staat voor christelij
ke evenementen, is volgens hem
niet eenvoudig te beantwoorden.
„Het buitenland kijkt wel eens ja
loers naar ons. Wellicht heeft het
met ons unieke omroepbestel te
maken, waarin een club als de EO
groot kon worden." Bovendien
was Nederland na de Tweede We
reldoorlog heel ontvankelijk voor
alles wat uit de VS kwam over
waaien, stelt de godsdienstsocio
loog. De evangelische beweging,
onder leiding van de beroemde
prediker Billy Graham, was zo'n
Amerikaans fenomeen. Als derde
reden zop de verzuiling een rol
kunnen hebben gespeeld, denkt
Stoffels. „De band met de kerk
werd minder en de evangelische
beweging zou een aantrekkelijk al
ternatief zijn voor jongeren. Losser
en vrijer."
Vormen de christelijke en evangeli
sche jeugdorganisaties tezamen de
kerk van de toekomst? Projectlei
der Marten IJmker van Xnoizz Fle
vo heeft zijn twijfels: „Veel evange
lische groeperingen uit de jaren
'70 zijn nu alweer veel conservatie
ver dan veel traditionele gemeen
ten." Stoffels ziet het zonniger:
„Van de EO werd in het begin
vaak gezegd dat ze het niet zou ha
len, nu is het een van de grootste
omroepen. En hoe een organisatie
als Youth for Christ zich op eigen
kracht, door een uitgekiend con
cept heeft gehandhaafd, vind ik
erg knap. Het is veelzeggend."