Zonnepanelen doen het
8l
Duurzaamheid op het water
Uitvinding
Zeiljachten of motorboten met zonnepanelen zijn
tijdens de zomer maar sporadisch te vinden in de
Zeeuwse havens. Veel schepen die voorzien zijn van
panelen zijn uitgevaren, het is immers vakantie. Daar
komt bij dat zonne-energie nog steeds niet ruim
omarmd wordt door plezierschippers. Het is even
zoeken, maar in de jachthaven van Breskens zijn er
uiteindelijk toch schippers te vinden, die op
bescheiden schaal een beroep doen op de zon.
dinsdag 17 augustus 2010
door Wilma Valk
Met hulp van jachthavenmeester
André Schoenmaker is in Bres
kens een aantal boten met zon
nepanelen te traceren. Op de
boten Assepoes en Kicki liggen zogenaam
de 'matjes', zonnepanelen van een halve
vierkante meter. Maar wat vooral opvalt
zijn paddenstoelachtige kleine verhogin
gen met een soort minizonnepaneel: „Ze
zijn ideaal", weet eigenaar Philippe de
Smet van de Sea Bee. „De meeste schepen
liggen hier het hele jaar door, ook in de
koude wintermaanden. Onder deze kleine
zonnepanelen is een ventilator aange
bracht. Die zorgt ervoor dat de lucht in de
cabine voldoende ververst wordt en we
ook in de winter geen last hebben van con
dens."
Ferdinand Dees heeft op zijn zeiljacht 'De
Muts' al vele jaren zonnepanelen: „Het is
een soort toevoeging om de elektriciteit op
peil te houden. Die hebben we nodig voor
veel voorzieningen zoals de radio, de GSP,
radar en ook voor de koelkast. Zodra we
hier in de jachthaven liggen kunnen we ge
bruik maken van walstroom. Even de stek
ker in het stopcontact en de andere dag is
alles weer opgeladen. Dat kan niet overal
en dan hebben we veel profijt van zonne
panelen. Ze zijn makkelijk, nemen niet ve
le ruimte in beslag en een toerzeiler net als
ik maakt zich niet druk over het gewicht.
Wedstrijdzeilers zoals Piet Vroon (Toner-
re) of Frans Maas (Capella) willen liefst
een zo licht mogelijke boot, die halen ze
ker geen extra gewicht aan boord. Voor
wedstrijden rond Engeland of in Neder
land is het ook geen toevoeging. Trans-At
lantische zeilers maken er soms wel ge
bruik van."
Gewicht is belangrijk in de zeilsport. Grote
re schepen, die de Atlantische Oceaan over
steken, maken meer gebruik van windmo
lens en propellers achter op hun boot. Al
les wat energie oplevert is welkom. Vooral
windenergie. Zonnepanelen zijn nog niet
echt in trek.
Jammer, vooral voor het bedrijf T. E. N. So
lutions, dat maar al te graag meer van deze
panelen in de jachthaven wil zien. Alleen,
de prijs voor deze hulpmiddelen ligt nog
vrij hoog. Goedkope modellen, die heel ge
voelig en moeilijk te reinigen zijn, kosten
nu nog vijfhonderd euro per vierkante me
ter. Duurdere, die eenvoudig op het dek
zijn aan te brengen, flexibel zijn en waar
over gelopen kan worden, kosten inclusief
de installatie en de benodigde omvormer
toch al snel ruim duizend euro per vierkan
te meter. Deze panelen wegen circa 2 kilo
per stuk.
De grotere modellen, die vaak te zien zijn
op staanders achterop grote boten of cata
marans, wegen exclusief de nodige beugels
al snel twintig kilo per stuk en vallen weer
in een heel andere prijsklasse.
Axel Verhulst uit Gent is de trotse eigenaar
van catamaran 'Vlotter" van 37 voet en
heeft een vaste plaats in de jachthaven van
Breskens. „Wij hebben voor dit type boot
Door de Tweede Wereldoorlog zijn er heel wat uitvindingen
gedaan die de ontwikkeling van de ruimtevaart ten goede
kwamen. De reizen in de ruimte hebben er weer toe geleid
dat het opwekken van elektriciteit via zonlicht werd ontdekt. Be
dekt met een anti-reflectielaag kan een zonnepaneel zonlicht goed
opnemen. Een tweede laag van (meestal) silicium, absorbeért de
zonnestralen. Elektronen in de kern van het silicium gaan hier
door vrij bewegen en creëren een potentiaal verschil dat wordt op
gevangen als elektriciteit.
Axel Verhulst uit Gent heeft een paneel achterop zijn catamaran Vlotter.
Een zonnepaneel met daaronder een ventilator.