Zonnepanelen doen het 8l Duurzaamheid op het water Uitvinding Zeiljachten of motorboten met zonnepanelen zijn tijdens de zomer maar sporadisch te vinden in de Zeeuwse havens. Veel schepen die voorzien zijn van panelen zijn uitgevaren, het is immers vakantie. Daar komt bij dat zonne-energie nog steeds niet ruim omarmd wordt door plezierschippers. Het is even zoeken, maar in de jachthaven van Breskens zijn er uiteindelijk toch schippers te vinden, die op bescheiden schaal een beroep doen op de zon. dinsdag 17 augustus 2010 door Wilma Valk Met hulp van jachthavenmeester André Schoenmaker is in Bres kens een aantal boten met zon nepanelen te traceren. Op de boten Assepoes en Kicki liggen zogenaam de 'matjes', zonnepanelen van een halve vierkante meter. Maar wat vooral opvalt zijn paddenstoelachtige kleine verhogin gen met een soort minizonnepaneel: „Ze zijn ideaal", weet eigenaar Philippe de Smet van de Sea Bee. „De meeste schepen liggen hier het hele jaar door, ook in de koude wintermaanden. Onder deze kleine zonnepanelen is een ventilator aange bracht. Die zorgt ervoor dat de lucht in de cabine voldoende ververst wordt en we ook in de winter geen last hebben van con dens." Ferdinand Dees heeft op zijn zeiljacht 'De Muts' al vele jaren zonnepanelen: „Het is een soort toevoeging om de elektriciteit op peil te houden. Die hebben we nodig voor veel voorzieningen zoals de radio, de GSP, radar en ook voor de koelkast. Zodra we hier in de jachthaven liggen kunnen we ge bruik maken van walstroom. Even de stek ker in het stopcontact en de andere dag is alles weer opgeladen. Dat kan niet overal en dan hebben we veel profijt van zonne panelen. Ze zijn makkelijk, nemen niet ve le ruimte in beslag en een toerzeiler net als ik maakt zich niet druk over het gewicht. Wedstrijdzeilers zoals Piet Vroon (Toner- re) of Frans Maas (Capella) willen liefst een zo licht mogelijke boot, die halen ze ker geen extra gewicht aan boord. Voor wedstrijden rond Engeland of in Neder land is het ook geen toevoeging. Trans-At lantische zeilers maken er soms wel ge bruik van." Gewicht is belangrijk in de zeilsport. Grote re schepen, die de Atlantische Oceaan over steken, maken meer gebruik van windmo lens en propellers achter op hun boot. Al les wat energie oplevert is welkom. Vooral windenergie. Zonnepanelen zijn nog niet echt in trek. Jammer, vooral voor het bedrijf T. E. N. So lutions, dat maar al te graag meer van deze panelen in de jachthaven wil zien. Alleen, de prijs voor deze hulpmiddelen ligt nog vrij hoog. Goedkope modellen, die heel ge voelig en moeilijk te reinigen zijn, kosten nu nog vijfhonderd euro per vierkante me ter. Duurdere, die eenvoudig op het dek zijn aan te brengen, flexibel zijn en waar over gelopen kan worden, kosten inclusief de installatie en de benodigde omvormer toch al snel ruim duizend euro per vierkan te meter. Deze panelen wegen circa 2 kilo per stuk. De grotere modellen, die vaak te zien zijn op staanders achterop grote boten of cata marans, wegen exclusief de nodige beugels al snel twintig kilo per stuk en vallen weer in een heel andere prijsklasse. Axel Verhulst uit Gent is de trotse eigenaar van catamaran 'Vlotter" van 37 voet en heeft een vaste plaats in de jachthaven van Breskens. „Wij hebben voor dit type boot Door de Tweede Wereldoorlog zijn er heel wat uitvindingen gedaan die de ontwikkeling van de ruimtevaart ten goede kwamen. De reizen in de ruimte hebben er weer toe geleid dat het opwekken van elektriciteit via zonlicht werd ontdekt. Be dekt met een anti-reflectielaag kan een zonnepaneel zonlicht goed opnemen. Een tweede laag van (meestal) silicium, absorbeért de zonnestralen. Elektronen in de kern van het silicium gaan hier door vrij bewegen en creëren een potentiaal verschil dat wordt op gevangen als elektriciteit. Axel Verhulst uit Gent heeft een paneel achterop zijn catamaran Vlotter. Een zonnepaneel met daaronder een ventilator.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 76