261 Goedkoper bellen in de vakantie Zitten we bij de goede sector? Europese Hof van Justitie wuift alle bezwaren van telecomaanbieders weg aow zvw dinsdag 17 augustus 2010 ie kostte een reiziger soms ruim 12 euro. Tot vorig jaar konden vakan tiegangers na een buitenlandse reis geconfronteerd worden met te lefoonrekeningen die ongemerkt waren opgelopen tot honderden en soms zelfs duizenden euro's. Vier Britse telecombedrijven had den namens de branche een rechtszaak aangespannen tegen de prijsmaatregel. Zij beschuldigden de Commissie van machtsmis bruik. Van dit verwijt liet de rech ter geen spaan heel: „Dit hoge ni veau van de consumentenprijzen wordt door consumentenbonden en toezichthouders beschouwd als een hardnekkig probleem," ver klaarde het Hof in het vonnis. Daarin staat verder dat de Europe se Commissie de economische ge volgen ervan voor de telecombe drijven 'zorgvuldig heeft onder zocht'. De Europese Commissie greep ook in bij de hoge prijzen die de te lecombedrijven rekenen voor het versturen van sms'jes en het bekij ken van websites op de laptop. Ver der heeft de Commissie de tele foonbedrijven verplicht reizigers een waarschuwing te sturen, zodra hun kosten voor mobiel internet de 50 euro overschrijden. De Consumentenbond is 'tevre den' dat de hoogste rechter de prijsmaatregel heeft bekrachtigd. Hoewel de huidige beltarieven vol gens haar 'nog aanzienlijk lager' kunnen, heeft de bond onvoldoen de capaciteit daar nu actie voor te voeren. De bond geeft voorrang aan haar huidige actie rondom pri- vacyschendingen. Wel wil de Con sumentenbond laten onderzoeken of de belprijzen bij een geheel on gereguleerde markt, dus zonder prijsmaatregel, verder zullen da len, zoals Eurocommissaris Neelie Kroes al heeft bepleit. reageren? geld@wegener.nl Thuiskomen van een heerlijke vakantie, maar dan worden geconfronteerd met een enorm hoge telefoonrekening voor mobiel bellen. Als het goed is, overkomt dat u dit jaar niet meer. Dankzij een uitspraak van het Europese Hof door Mare Laan illustratie Job van Celder Vakantiegangers kunnen sinds vorige maand defini tief goedkoper bellen en internetten tijdens hun buitenlandse reis. Dit heeft de hoogste rechter in de Europese Unie bepaald. Het Europese Hof van Justitie in Luxemburg veegde alle bezwaren van tafel die tele comaanbieders hadden aange voerd tegen de maximumtarieven voor mobiel bellen, die de Europe se Commissie hen heeft opgelegd. De Commissie bepaalde in 2009 dat mobiele gesprekken tussen Eu ropese landen niet duurder mogen zijn dan 39 cent per minuut, exclu sief btw. Het ontvangen van een gesprek mag maximaal 15 cent kos ten. De telecombedrijven rekenen tot dusverre gemiddeld 1,15 euro per minuut voor internationale ge sprekken, constateerde het Hof Dat is vijf keer zoveel als de kosten die de aanbieders hebben aan dit soort gesprekken. Het doorverbin den van buitenlandse gesprekken naar elkaar kost in de praktijk min der dan een kwartje. De prijsmaat regel van de Commissie laat dus nog veel winstmarge zitten bij de telecombedrijven. De kosten voor roaming, zoals bel len tijdens een buitenlandse vakan tie, zijn al jaren een bron van erger nis bij consumenten. Een kort bel letje van 4 minuten vanuit Zuid-Europa naar het thuisfront door Ingrid Merks In Nederland worden werkgevers en bedrijven ingedeeld in verschillende sectoren. Zo kennen we bijvoorbeeld de sector Bouw, de sector Horeca en de sector Detailhandel. Dat zijn heel beken de beroepsgroepen, waar ook een cao (col lectieve arbeidsovereenkomst) bij hoort. Voor alle medewerkers werkzaam in die branche (sector) gelden dezelfde regels. Denk daarbij aan verlofVvakantiedagen, ploegentoeslag, overwerk, salarisschalen en nog veel meer onderwerpen. Er zijn meer dan zestig verschillende secto ren waarin bedrijven worden ingedeeld. Die indeling gebeurt in principe door de werkgever zelf. Op het moment dat een be drijf met werknemers gaat werken voor wie premies werknemersverzekeringen moeten worden afgedragen, moet de werk gever melding doen naar de Belasting dienst, om aan te geven dat er personeel in dienst komt. De nieuwe werkgever geeft dan aan wat voor werkzaamheden zijn be drijf gaat verrichten en de Belastingdienst geeft dan de betreffende sector aan. Zo ook bij Het Wandje, een bedrijf gespe cialiseerd in het plaatsen van systeemwan den. Het bedrijf is aangesloten bij de sector Bouw en ook bij de cao die daarbij hoort. Het Wandje is in 2000 opgericht en hield zich tot voor kort bezig met het plaatsen van die systeemwanden. Een kleine twee jaar geleden ging het niet goed. Door de cri sis namen de opdrachten af en moest men gaan denken aan gedwongen ontslagen. Er werken ongeveer twintig personeelsleden bij Het Wandje. De eigenaar besloot het roer om te gooien en ging in de eigen werk plaats echte houten deuren fabriceren. De ze deuren worden geheel gemaakt op het bedrijf. Het plaatsen van deze deuren op de bouwplaatsen gebeurt door een ander be drijf. Het vervoer van deze deuren naar de bouwplaats wordt ook niet door Het Wand je gedaan. Het bedrijf veranderde ook van naam en heet nu Het Deurtje. Volgens de sectorindeling moet dit bedrijf nu onder de Timmerindustrie gaan vallen. Daar is ook een andere cao van toepassing. Het is zaak dat een bedrijf juist ingedeeld is, omdat bij iedere sector andere premies gelden. De Bouw is één van de duurste sectoren en dat is ook niet zo vreemd als je bekijkt wat voor risico er gelopen wordt. Mensen in de Bouw werken in weer en wind en doen zwaar lichamelijk werk, ten opzichte van iemand die de hele dag op kantoor zit. Het Deurtje werd er bij controle door de Belastingdienst op gewezen dat de indeling bij de sector Bouw niet meer juist was en dat men vanaf 1 juli 2010 bij de sector Tim merindustrie zou komen. Dat betekent voor iedere werknemer een hele verandering. Er moeten nieuwe ar beidsovereenkomsten worden opgesteld, het pensioenfonds en eventueel andere fondsen moeten worden geïnformeerd en de werknemers krijgen nieuwe regels van uit een nieuwe cao die men moet gaan na leven. Dit alles is uiteraard ook voor deze mensen als een voordeel te zien. Ingedeeld zijn bij de juiste sector levert voor de werkgever een goede concurrentiepositie op, zodat werkgelegenheid gewaarborgd kan blijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 46