'Deze vaartocht is voor ons echt een i8l zeeland Stichting behoud Hoogaars in Arnemuiden bestaat twintig jaar Bouw windturbines bij Ovet roept geen onoverkomelijke bezwaren op Iguana vangt meegereisde schorpioen op SAIL AMSTERDAM Twee monumenten van de Stichting Behoud Hoogaars varen naar Noord-Holland IN ZEELAND dinsdag 17 augustus 2010 w Zet uw foto in het album www.pzc.nl/walcheren door Annemarie Zevenbergen Iedere ochtend gaan er eieren in de bakpan, met spek na tuurlijk. Want 'we moeten een goeie laag voor de dag leg gen'. De bemanning van de histori sche mosselhoogaars Yerseke 36 zien de driedaagse tocht naar IJ- muiden, en dan door naar Sail Am sterdam, helemaal zitten. Gisterochtend vroeg vertrokken de in 1900 gebouwde Yerseke 36 en de Alcyon II - een jachthoog- aars uit 1928 - vanuit Veere rich ting Rotterdam. Aan het begin van de avond arriveerden de schepen in de Brienenoordsluis bij Rotter dam. De tocht verliep 'fantastisch' zoals bootsmaat Gaston Timmer man enthousiast vertelde. De be manning had regen en wind ver wacht. Niet dat ze daar wakker van zouden liggen, vertelt Gaston. „Van regen wordt je nat en dat hoort gewoon bij zeilen. Je droogt vanzelf wel weer op." Gaston is te vens bestuurslid van de Stichting Behoud Hoogaars. Maar het weer werkte mee. Het knapte zelfs snel op. Gaston: „Toen we uit Veere vertrokken, was het droog. Er stond een fantas tische wind, zo'n kracht zes a ze ven. We hebben de hele Ooster- schelde op vol zeil gedaan. Gewel dig. We kwamen daar ook De Mar kiezin van Veere zeilend tegen. Met de Zeeuwse vlag in top, ook op weg naar Sail. We hebben zelf een zonnetje gehad toen we in de Krammersluizen lagen." Grinni kend: „(aloersmakend hè, toen ik naar huis belde vertelde ze me dat het rotweer was in Vlissingen. Hebben wij dus mazzel." De sfeer aan boord is prima. De wat luxere Alcyon, in feite de jacht- uitvoering van de Yerseke, biedt wat meer comfort. Een klein kom buishoekje en stahoogte in de ka juit. De Yerseke 36 is wat dat be treft een stuk primitiever. Het schip werd op de werf van Dick van Duyvendijk in Tholen ge bouwd en de eerste eigenaar was de Veerse garnalenvisser Jan Bliek. De kajuit van de Yerseke is alleen gebukt te bereiken. Zitten kan je er prima, staan eigenlijk niet. Het sfeertje binnen is au thentiek. Niet in het minst door de aanwezig heid van de Vuurduvel, een kachel tje dat bekend staat onder de naam Avapeur. Volgens Gaston 'brandt het ding als een tierelier'. Medebootsmaat )an Kees Janssen zorgt voor het eten. „Ik zal het wel goed doen, ik kook thuis ook en m'n vrouw leeft nog steeds", zegt hij nuchter als gevraagd wordt naar zijn kokskwaliteiten. Van avond staat Chili con came op het menu. In Rotterdam was het nasi met saté. Gaston grijnzend: „En veel bier. Als we varen drinken we niet, maar aan wal lusten we wel een slokje." Vijf bemanningsleden aan boord van de Yerseke slapen buiten, in het ruim. Op de plek waar vroeger de mosselen lagen. Er wordt wel zeil boven gespannen. Timmer mans: „We liggen gewoon op de vloer, niet op de houten banken aan de zijkant. Ik ben bang dat ik daar vanaf donder. En da's een he le klap." De andere twee liggen de kajuit. Er is een wc'tje aan boord, maar 's nachts piesen de heren ge woon in de puts. „Anders moet je over iedereen heen klimmen. Dat is geen doen. We spoelen die puts 's ochtends gewoon goed om," al dus Gaston. „Deze vaartocht is voor ons eigenlijk een groot avon tuur voor oude jongens. Want dat zijn we hier aan boord. Geen oude mannen, maar oude jongens." De voedselvoorraad die zondag aan boord is gebracht, is toerei kend tot morgenavond. De sche pen liggen dan in Haarlem en daar wordt opnieuw ingeslagen. Dan zijn er onder meer vier bruine bro den, drie potten bruine bonen, vruchtensappen, flesjes water, een paar kratten bier, natuurlijk Schip- persbitter, sinaasappelsap, toma ten, macaroni, rijst, kroepoek en nootjes doorheen gegaan. door Annemarie Zevenbergen De Stichting Behoud Hoog aars in Arnemuiden be staat dit jaar twintig jaar. In 1990 besloot een aantal particu lieren de Stichting in het leven te roepen om het varend erfgoed van de Zeeuwse visserij te bewaren en, indien nodig, weef tot leven te wekken. Wat begon als particulier initiatief is nu uitgegroeid tot een stichting met 140 medewerkers, zo'n dui zend donateurs en een ploeg van 30 schippers en 40 bootsmaten. Be houd Hoogaars heeft inmiddels zes schepen in bezit. Drie varende: de mosselhoogaars Yerseke 36, met de naam Andries Jacob; de jacht- hoogaars Alcyon, de hengst Tho len 49 met de naam Drie Gebroe ders. Op de kant liggen de hoog aars Triton, een steekhengst en 't Botje, een zogenaamde Hollandse Boot. Dit is een bijboot die vaak bij baggervaartuigen te vinden was. De Stichting heeft een samenwer kingsverband met de historische werf Meerman in Arnemuiden. Daar worden de schepen gerestau reerd. Nadat de werf eigendom werd van de gemeente Middel burg, begon in 2006 een ingrijpen de restauratie. De scheeps- en zaag- loods, de wagenhelling en het zo genaamde brandkot grondig geres taureerd. Ook de inrichting van de werf is zo veel mogelijk in originele staat teruggebracht. De werf beschikt nog over alle oude gereedschap pen en werktuigen. Vandaar dat de stichting daar een vaste plek heeft gevonden. Behoud Hoogaars heeft nog voldoende wensen op haar verlanglijstje staan. Zo staat er in Capelle op Schouwen-Duive- land nog de steekhengst Pegasus, die dringend aan restauratie toe is. iwiwhh ijHuiiBiwi 11 w 1 door Raymond de Frel BORSSELE - Kerncentrale-exploi tant EPZ en Delta mogen op het terrein van op- en overslagbedrijf Ovet aan de Monacoweg in het Sloegebied twee windmolens bou wen. De gemeente Borsele gaat ak koord met de komst van twee 175 meter hoge turbines. Tot 22 september kan nog beroep tegen de bouw worden ingediend, maar onderzoek leert dat er geen grote nadelige gevolgen voor de omgeving worden verwacht. EPZ en Delta dubden tot vorige maand of zij twee turbines met elk een vermogen van zes megawatt of drie met elk een vermogen van drie megawatt zouden bouwen. Het 29 hectare grote terrein wordt grotendeels gebruikt voor de op slag van steenkool. Uit onderzoek naar de veiligheid rond de molens blijkt dat er geen scenario's denk baar zijn dat bij een ongeval met een turbine tegelijkertijd tien of meer slachtoffers vallen. Schaduw en geluidhinder is ook niet te ver wachten. De plaatsing van de molens is ge toetst aan de Natuurbeschermings wet, omdat de Westerschelde (een Natura 2000-gebied) in de buurt is. Voor vogels worden niet of nau welijks effecten verwacht, maar voor vissen en zeezoogdieren kan de bouw van de molens wel geluid hinder opleveren. Zo moet bij het werk rekening worden gehouden met schrikreacties. Dat kan door de heiwerkzaamheden telkens op een laag niveau te starten en pas na een kwartier op volle sterkte uit te voeren. Gevoelige dieren krij gen zo de kans uit te wijken. Er bestaat een kleine kans dat zo gende zeehonden en en foerage- rende dieren op zandplaat Hoge Springer (ongeveer zes kilometer van het Ovet-terrein) hinder on dervinden. Dit risico is helemaal uit te sluiten door niet te heien in mei en juni. Bootsmaten Gaston Timmers en Jan Kees Janssen op 'jongens-avontuur'. De jachthoogaars Alcyon II uit 1928 is wat luxer dan de Yerseke 36. Yerseke 36 is een van drie varende schepen van de stichting. vlissingen - Artis heeft een op- vangadres gevonden voor een schorpioen. Het beestje vertrekt naar reptielenzoo Iguana in Vlis singen, meldde een woordvoerster van de Amsterdamse dierentuin gisteren. Enige tijd geleden nam een echt paar uit Soest de schorpioen per ongeluk mee van een verre vakan tie. Zij brachten het dier naar de vogelopvang in hun woonplaats en vervolgens naar Artis. De spinachtige zat achter de scher men bij Artis, maar kon daar niet blijven. Het dier paste niet in het collectieplan van de dierentuin en zou mogelijk door andere dieren worden opgegeten. Eerste dag van vaartocht van de twee hoogaarzen van Stichting Behoud Hoogaars verliep goed. www.pzc.nl/walcheren STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 20