'Deze vaartocht is voor ons echt een
i8l zeeland
Stichting behoud Hoogaars in
Arnemuiden bestaat twintig jaar
Bouw windturbines bij Ovet roept
geen onoverkomelijke bezwaren op
Iguana vangt
meegereisde
schorpioen op
SAIL AMSTERDAM Twee monumenten van de Stichting Behoud Hoogaars varen naar Noord-Holland
IN ZEELAND
dinsdag 17 augustus 2010
w
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/walcheren
door Annemarie Zevenbergen
Iedere ochtend gaan er eieren
in de bakpan, met spek na
tuurlijk. Want 'we moeten
een goeie laag voor de dag leg
gen'. De bemanning van de histori
sche mosselhoogaars Yerseke 36
zien de driedaagse tocht naar IJ-
muiden, en dan door naar Sail Am
sterdam, helemaal zitten.
Gisterochtend vroeg vertrokken
de in 1900 gebouwde Yerseke 36
en de Alcyon II - een jachthoog-
aars uit 1928 - vanuit Veere rich
ting Rotterdam. Aan het begin van
de avond arriveerden de schepen
in de Brienenoordsluis bij Rotter
dam. De tocht verliep 'fantastisch'
zoals bootsmaat Gaston Timmer
man enthousiast vertelde. De be
manning had regen en wind ver
wacht. Niet dat ze daar wakker
van zouden liggen, vertelt Gaston.
„Van regen wordt je nat en dat
hoort gewoon bij zeilen. Je droogt
vanzelf wel weer op." Gaston is te
vens bestuurslid van de Stichting
Behoud Hoogaars.
Maar het weer werkte mee. Het
knapte zelfs snel op. Gaston:
„Toen we uit Veere vertrokken,
was het droog. Er stond een fantas
tische wind, zo'n kracht zes a ze
ven. We hebben de hele Ooster-
schelde op vol zeil gedaan. Gewel
dig. We kwamen daar ook De Mar
kiezin van Veere zeilend tegen.
Met de Zeeuwse vlag in top, ook
op weg naar Sail. We hebben zelf
een zonnetje gehad toen we in de
Krammersluizen lagen." Grinni
kend: „(aloersmakend hè, toen ik
naar huis belde vertelde ze me dat
het rotweer was in Vlissingen.
Hebben wij dus mazzel."
De sfeer aan boord is prima. De
wat luxere Alcyon, in feite de jacht-
uitvoering van de Yerseke, biedt
wat meer comfort. Een klein kom
buishoekje en stahoogte in de ka
juit. De Yerseke 36 is wat dat be
treft een stuk primitiever. Het
schip werd op de werf van Dick
van Duyvendijk in Tholen ge
bouwd en de eerste eigenaar was
de Veerse garnalenvisser Jan Bliek.
De kajuit van de Yerseke is alleen
gebukt te bereiken. Zitten kan je
er prima, staan eigenlijk niet.
Het sfeertje binnen is au
thentiek. Niet in het
minst door de aanwezig
heid van de Vuurduvel, een kachel
tje dat bekend staat onder de
naam Avapeur. Volgens Gaston
'brandt het ding als een tierelier'.
Medebootsmaat )an Kees Janssen
zorgt voor het eten. „Ik zal het wel
goed doen, ik kook thuis ook en
m'n vrouw leeft nog steeds", zegt
hij nuchter als gevraagd wordt
naar zijn kokskwaliteiten. Van
avond staat Chili con came op het
menu. In Rotterdam was het nasi
met saté. Gaston grijnzend: „En
veel bier. Als we varen drinken we
niet, maar aan wal lusten we wel
een slokje."
Vijf bemanningsleden aan boord
van de Yerseke slapen buiten, in
het ruim. Op de plek waar vroeger
de mosselen lagen. Er wordt wel
zeil boven gespannen. Timmer
mans: „We liggen gewoon op de
vloer, niet op de houten banken
aan de zijkant. Ik ben bang dat ik
daar vanaf donder. En da's een he
le klap." De andere twee liggen de
kajuit. Er is een wc'tje aan boord,
maar 's nachts piesen de heren ge
woon in de puts. „Anders moet je
over iedereen heen klimmen. Dat
is geen doen. We spoelen die puts
's ochtends gewoon goed om," al
dus Gaston. „Deze vaartocht is
voor ons eigenlijk een groot avon
tuur voor oude jongens. Want dat
zijn we hier aan boord. Geen oude
mannen, maar oude jongens."
De voedselvoorraad die zondag
aan boord is gebracht, is toerei
kend tot morgenavond. De sche
pen liggen dan in Haarlem en daar
wordt opnieuw ingeslagen. Dan
zijn er onder meer vier bruine bro
den, drie potten bruine bonen,
vruchtensappen, flesjes water, een
paar kratten bier, natuurlijk Schip-
persbitter, sinaasappelsap, toma
ten, macaroni, rijst, kroepoek en
nootjes doorheen gegaan.
door Annemarie Zevenbergen
De Stichting Behoud Hoog
aars in Arnemuiden be
staat dit jaar twintig jaar.
In 1990 besloot een aantal particu
lieren de Stichting in het leven te
roepen om het varend erfgoed van
de Zeeuwse visserij te bewaren en,
indien nodig, weef tot leven te
wekken.
Wat begon als particulier initiatief
is nu uitgegroeid tot een stichting
met 140 medewerkers, zo'n dui
zend donateurs en een ploeg van
30 schippers en 40 bootsmaten. Be
houd Hoogaars heeft inmiddels
zes schepen in bezit. Drie varende:
de mosselhoogaars Yerseke 36, met
de naam Andries Jacob; de jacht-
hoogaars Alcyon, de hengst Tho
len 49 met de naam Drie Gebroe
ders. Op de kant liggen de hoog
aars Triton, een steekhengst en 't
Botje, een zogenaamde Hollandse
Boot. Dit is een bijboot die vaak
bij baggervaartuigen te vinden
was.
De Stichting heeft een samenwer
kingsverband met de historische
werf Meerman in Arnemuiden.
Daar worden de schepen gerestau
reerd. Nadat de werf eigendom
werd van de gemeente Middel
burg, begon in 2006 een ingrijpen
de restauratie. De scheeps- en zaag-
loods, de wagenhelling en het zo
genaamde brandkot grondig geres
taureerd.
Ook de inrichting van de werf is
zo veel mogelijk in originele staat
teruggebracht. De werf beschikt
nog over alle oude gereedschap
pen en werktuigen. Vandaar dat
de stichting daar een vaste plek
heeft gevonden. Behoud Hoogaars
heeft nog voldoende wensen op
haar verlanglijstje staan. Zo staat
er in Capelle op Schouwen-Duive-
land nog de steekhengst Pegasus,
die dringend aan restauratie toe is.
iwiwhh ijHuiiBiwi 11 w 1
door Raymond de Frel
BORSSELE - Kerncentrale-exploi
tant EPZ en Delta mogen op het
terrein van op- en overslagbedrijf
Ovet aan de Monacoweg in het
Sloegebied twee windmolens bou
wen. De gemeente Borsele gaat ak
koord met de komst van twee 175
meter hoge turbines.
Tot 22 september kan nog beroep
tegen de bouw worden ingediend,
maar onderzoek leert dat er geen
grote nadelige gevolgen voor de
omgeving worden verwacht. EPZ
en Delta dubden tot vorige maand
of zij twee turbines met elk een
vermogen van zes megawatt of
drie met elk een vermogen van
drie megawatt zouden bouwen.
Het 29 hectare grote terrein wordt
grotendeels gebruikt voor de op
slag van steenkool. Uit onderzoek
naar de veiligheid rond de molens
blijkt dat er geen scenario's denk
baar zijn dat bij een ongeval met
een turbine tegelijkertijd tien of
meer slachtoffers vallen. Schaduw
en geluidhinder is ook niet te ver
wachten.
De plaatsing van de molens is ge
toetst aan de Natuurbeschermings
wet, omdat de Westerschelde (een
Natura 2000-gebied) in de buurt
is. Voor vogels worden niet of nau
welijks effecten verwacht, maar
voor vissen en zeezoogdieren kan
de bouw van de molens wel geluid
hinder opleveren. Zo moet bij het
werk rekening worden gehouden
met schrikreacties. Dat kan door
de heiwerkzaamheden telkens op
een laag niveau te starten en pas
na een kwartier op volle sterkte
uit te voeren. Gevoelige dieren krij
gen zo de kans uit te wijken.
Er bestaat een kleine kans dat zo
gende zeehonden en en foerage-
rende dieren op zandplaat Hoge
Springer (ongeveer zes kilometer
van het Ovet-terrein) hinder on
dervinden. Dit risico is helemaal
uit te sluiten door niet te heien in
mei en juni.
Bootsmaten Gaston Timmers en Jan Kees Janssen op 'jongens-avontuur'.
De jachthoogaars Alcyon II uit 1928 is wat luxer dan de Yerseke 36.
Yerseke 36 is een van drie varende schepen van de stichting.
vlissingen - Artis heeft een op-
vangadres gevonden voor een
schorpioen. Het beestje vertrekt
naar reptielenzoo Iguana in Vlis
singen, meldde een woordvoerster
van de Amsterdamse dierentuin
gisteren.
Enige tijd geleden nam een echt
paar uit Soest de schorpioen per
ongeluk mee van een verre vakan
tie. Zij brachten het dier naar de
vogelopvang in hun woonplaats
en vervolgens naar Artis.
De spinachtige zat achter de scher
men bij Artis, maar kon daar niet
blijven. Het dier paste niet in het
collectieplan van de dierentuin en
zou mogelijk door andere dieren
worden opgegeten.
Eerste dag van vaartocht van de twee
hoogaarzen van Stichting Behoud
Hoogaars verliep goed.
www.pzc.nl/walcheren
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl