41 binnenland
'Blussen met
Allerlaagste prijsgarantie
ProRail wil zelfdoding
op spoor tegengaan
TO^S
Zonpaneel
gevaarlijk
voor
brandweer
Chauffeur
voorgeleid
in Frankrijk
ELEKTROCUTIE
Brandweerlieden kunnen gevaar lopen als ze een brand
blussen bij zonnepanelen. De kans bestaat dat zij door de
combinatie van water en elektriciteit geëlektrocuteerd worden.
boek online of bel
020 - 66 22 222
maandag 16 augustus 2010
UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail
wil het aantal zelfdodingen op het
spoor de komende vier jaar terug
brengen met 5 procent. Een woord
voerder heeft een bericht daarover
in het vakblad Psy gisteren beves
tigd.
Het aantal zelfdodingen in Neder
land is volgens recente cijfers van
het CBS vorig jaar gestegen. In
2008 maakten 1435 mensen een
eind aan hun leven. Vorig jaar
steeg dat aantal met negentig geval
len tot 1525. Volgens ProRail leert
de ervaring dat ongeveer de helft
van het aantal zelfmoorden wordt
gepleegd door mensen die in be
handeling zijn bij instellingen
voor geestelijke gezondheidszorg,
of daar in behandeling zijn ge
weest.
De spoorbeheerder wil samen met
de psychiatrische inrichtingen
maatregelen nemen om het aantal
zelfdodingen naar beneden te
brengen. Dat kan bijvoorbeeld
door in de buurt van psychiatri
sche inrichtingen hekken te plaat
sen rond het spoor.
Het idee bestaat ook om treinma
chinisten in contact te brengen
met psychiatrisch patiënten die
suïcidaal zijn. De machinisten zou
den dan kunnen vertellen over de
trauma's die ze oplopen als ze
meemaken dat mensen zich voor
hun trein werpen. Deskundigen
hopen dat deze gesprekken men
sen met zelfmoordplannen wak
ker schudden.
Uit de cijfers blijkt dat vooral jon
gens tot negentien jaar en man
nen tussen de veertig en zestig
jaar een eind aan hun leven ma
ken.
In vergelijking met andere Europe
se landen komt zelfmoord door
voor een trein te springen in Ne
derland relatief vaak voor. 12 pro
cent van het aantal zelfdodingen
vindt plaats op het spoor. In Duits
land en Zweden ligt dat percenta
ge bijvoorbeeld ongeveer de helft
lager.
PAUL KUSTERS
OEN HAAG - Zonnepanelen leveren
bij brand gevaar op voor brand
weerlieden. Dit staat in een memo
van het Nederlands Instituut Fysie
ke Veiligheid (Nifv), dat onder
meer richtlijnen opstelt voor de
brandweer.
Volgens het Nifv blijven zonnepa
nelen opladen en onder spanning
staan, ook als het elektrisch circuit
is uitgeschakeld. „Als zo'n zonne
paneel wordt beschadigd bij brand
en met water wordt geblust, kan
het brandweerpersoneel geëlektro
cuteerd worden", aldus het Nifv.
Zonnepanelen leveren ieder afzon
derlijk 12 of 24 volt gelijkstroom.
Dat is op zich niet gevaarlijk. Maar
voor een beetje opbrengst moeten
meerdere panelen worden gekop
peld. In die gevallen wordt al snel
de 120 volt gelijkstroom overschre
den, die volgens het Nifv gelijk
staat aan levensgevaar.
De Nifv heeft inmiddels een aan
beveling laten uitgaan om bij
brand met zonnepanelen de ka
bels aan de panelen door te knip
pen met geïsoleerd gereedschap.
Dat is de enige mogelijkheid om
veilig te werken, meent het insti
tuut.
Volgens Holland Solar, de
brancheorganisatie, zou de brand
weer in alle gevallen moeten blus
sen met schuim in plaats van wa
ter.
De brandweer bekijkt wat
de beste blusmethode is als
er brand uitbreekt in een
woning met zonnepanelen.
Het doorknippen van de be
drading van de panelen is
een van de mogelijkheden.
door Koos van Wees
Het is een hardnekkig ge
rucht dat de ronde doet
onder Nederlandse
brandblussers: in Bel
gië zou een brandweerman zijn
geëlektrocuteerd toen hij een
brand bluste op een dak met zon
necollectoren.
„Vorig jaar, als ik me niet vergis",
weet een veiligheidsexpert van de
Nederlandse brandweer.
Zo het al gebeurd mocht zijn, dan
hebben de Belgische autoriteiten
dat knap verborgen weten te hou
den. Wel is er het bericht van de
vrijwillige brandweerman uit Bel
gië die als installateur van zonne
panelen door het dak stortte en
overleed aan zijn verwondingen.
Tragisch, maar toch anders.
Het is een fraai voorbeeld van de
onrust en verwarring die er is over
het gevaar van zonnepanelen bij
het blussen van branden. In België
werkt het ministerie van Binnen
landse Zaken aan een handboek
voor alle brandweerkorpsen over
hoe te handelen in die gevallen.
smmmmmsm
stipreizen.nl
"voorwaarden allerlaagste prijsgarantie zie www.stipreizen.nl. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteitenfonds/re:
•voorwaarden allerlaagste prijsgarantie zie www.stipreizen.nl. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteitenfonds/reserveringskosten. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden
SGR
De voorzitter van de Brandweer
vereniging Vlaanderen klaagde
over de slechte bereikbaarheid van
branden door in de weg zittende
zonnepanelen, die zelfs zouden
kunnen ontploffen.
HAARLEM - De Nederlandse chauf
feur van 'de vrijdagavond in
noord-Frankrijk verongelukte bus
wordt waarschijnlijk vandaag voor
geleid aan de rechter-commissaris
in Lille. Dat zei advocaat Han Val-
lenduuk. Door het busongeluk
kwam een 20-jarige Fransman om
het leven. Volgens Vallenduuk is
uit gegevens van de boordcompu
ter gebleken dat de chauffeur niet
te hard heeft gereden.
De bus, die van Amsterdam naar
eindbestemming Parijs onderweg
was, raakte vrijdagavond door on
bekende oorzaak van de weg bij
Crespin. Meer dan twintig men
sen raakten gewond, onder wie
acht Nederlanders.
Vier Nederlanders waren dusdanig
gewond dat zij in ziekenhuizen in
de omgeving moesten worden op
genomen. Twee raakten er zwaar
gewond. Inmiddels is een van de
gewonden uit het ziekenhuis ont
slagen en terug naar Nederland ge
reisd, meldde alarmcentrale Euro
cross.
jT^OSEMHEN<ZtJNlOPVAi<ANnnE
:iJ JE OVEP 10 MIMUTEM M06
t>AKI WAS HET 6EWOONI
STEEK VAM EEM KWAL.
TOOS EM HENK ML