41 binnenland 'Blussen met Allerlaagste prijsgarantie ProRail wil zelfdoding op spoor tegengaan TO^S Zonpaneel gevaarlijk voor brandweer Chauffeur voorgeleid in Frankrijk ELEKTROCUTIE Brandweerlieden kunnen gevaar lopen als ze een brand blussen bij zonnepanelen. De kans bestaat dat zij door de combinatie van water en elektriciteit geëlektrocuteerd worden. boek online of bel 020 - 66 22 222 maandag 16 augustus 2010 UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail wil het aantal zelfdodingen op het spoor de komende vier jaar terug brengen met 5 procent. Een woord voerder heeft een bericht daarover in het vakblad Psy gisteren beves tigd. Het aantal zelfdodingen in Neder land is volgens recente cijfers van het CBS vorig jaar gestegen. In 2008 maakten 1435 mensen een eind aan hun leven. Vorig jaar steeg dat aantal met negentig geval len tot 1525. Volgens ProRail leert de ervaring dat ongeveer de helft van het aantal zelfmoorden wordt gepleegd door mensen die in be handeling zijn bij instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, of daar in behandeling zijn ge weest. De spoorbeheerder wil samen met de psychiatrische inrichtingen maatregelen nemen om het aantal zelfdodingen naar beneden te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door in de buurt van psychiatri sche inrichtingen hekken te plaat sen rond het spoor. Het idee bestaat ook om treinma chinisten in contact te brengen met psychiatrisch patiënten die suïcidaal zijn. De machinisten zou den dan kunnen vertellen over de trauma's die ze oplopen als ze meemaken dat mensen zich voor hun trein werpen. Deskundigen hopen dat deze gesprekken men sen met zelfmoordplannen wak ker schudden. Uit de cijfers blijkt dat vooral jon gens tot negentien jaar en man nen tussen de veertig en zestig jaar een eind aan hun leven ma ken. In vergelijking met andere Europe se landen komt zelfmoord door voor een trein te springen in Ne derland relatief vaak voor. 12 pro cent van het aantal zelfdodingen vindt plaats op het spoor. In Duits land en Zweden ligt dat percenta ge bijvoorbeeld ongeveer de helft lager. PAUL KUSTERS OEN HAAG - Zonnepanelen leveren bij brand gevaar op voor brand weerlieden. Dit staat in een memo van het Nederlands Instituut Fysie ke Veiligheid (Nifv), dat onder meer richtlijnen opstelt voor de brandweer. Volgens het Nifv blijven zonnepa nelen opladen en onder spanning staan, ook als het elektrisch circuit is uitgeschakeld. „Als zo'n zonne paneel wordt beschadigd bij brand en met water wordt geblust, kan het brandweerpersoneel geëlektro cuteerd worden", aldus het Nifv. Zonnepanelen leveren ieder afzon derlijk 12 of 24 volt gelijkstroom. Dat is op zich niet gevaarlijk. Maar voor een beetje opbrengst moeten meerdere panelen worden gekop peld. In die gevallen wordt al snel de 120 volt gelijkstroom overschre den, die volgens het Nifv gelijk staat aan levensgevaar. De Nifv heeft inmiddels een aan beveling laten uitgaan om bij brand met zonnepanelen de ka bels aan de panelen door te knip pen met geïsoleerd gereedschap. Dat is de enige mogelijkheid om veilig te werken, meent het insti tuut. Volgens Holland Solar, de brancheorganisatie, zou de brand weer in alle gevallen moeten blus sen met schuim in plaats van wa ter. De brandweer bekijkt wat de beste blusmethode is als er brand uitbreekt in een woning met zonnepanelen. Het doorknippen van de be drading van de panelen is een van de mogelijkheden. door Koos van Wees Het is een hardnekkig ge rucht dat de ronde doet onder Nederlandse brandblussers: in Bel gië zou een brandweerman zijn geëlektrocuteerd toen hij een brand bluste op een dak met zon necollectoren. „Vorig jaar, als ik me niet vergis", weet een veiligheidsexpert van de Nederlandse brandweer. Zo het al gebeurd mocht zijn, dan hebben de Belgische autoriteiten dat knap verborgen weten te hou den. Wel is er het bericht van de vrijwillige brandweerman uit Bel gië die als installateur van zonne panelen door het dak stortte en overleed aan zijn verwondingen. Tragisch, maar toch anders. Het is een fraai voorbeeld van de onrust en verwarring die er is over het gevaar van zonnepanelen bij het blussen van branden. In België werkt het ministerie van Binnen landse Zaken aan een handboek voor alle brandweerkorpsen over hoe te handelen in die gevallen. smmmmmsm stipreizen.nl "voorwaarden allerlaagste prijsgarantie zie www.stipreizen.nl. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteitenfonds/re: •voorwaarden allerlaagste prijsgarantie zie www.stipreizen.nl. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteitenfonds/reserveringskosten. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden SGR De voorzitter van de Brandweer vereniging Vlaanderen klaagde over de slechte bereikbaarheid van branden door in de weg zittende zonnepanelen, die zelfs zouden kunnen ontploffen. HAARLEM - De Nederlandse chauf feur van 'de vrijdagavond in noord-Frankrijk verongelukte bus wordt waarschijnlijk vandaag voor geleid aan de rechter-commissaris in Lille. Dat zei advocaat Han Val- lenduuk. Door het busongeluk kwam een 20-jarige Fransman om het leven. Volgens Vallenduuk is uit gegevens van de boordcompu ter gebleken dat de chauffeur niet te hard heeft gereden. De bus, die van Amsterdam naar eindbestemming Parijs onderweg was, raakte vrijdagavond door on bekende oorzaak van de weg bij Crespin. Meer dan twintig men sen raakten gewond, onder wie acht Nederlanders. Vier Nederlanders waren dusdanig gewond dat zij in ziekenhuizen in de omgeving moesten worden op genomen. Twee raakten er zwaar gewond. Inmiddels is een van de gewonden uit het ziekenhuis ont slagen en terug naar Nederland ge reisd, meldde alarmcentrale Euro cross. jT^OSEMHEN<ZtJNlOPVAi<ANnnE :iJ JE OVEP 10 MIMUTEM M06 t>AKI WAS HET 6EWOONI STEEK VAM EEM KWAL. TOOS EM HENK ML

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 4