Snelheidsremmende paaltjes 121 zeeland MobbelSieniboDDeisi Serooskerke wil het liefst bloembakken op straat T Angst voor onweer als excuus voor te hard varen op het Veerse Meer Wateroverlast ENGLISH 4 YOU PZC-verslaggevers Piet Kleemans en Esme Soesman duiken in de wonderbaarlijke wereld van de hobbels en bobbels en gaan op zoek naar de zin en onzin van snelheidsremmers. Deze week: de paaltjes. Wat is de CROW? _S maandag 16 augustus 2010 #SBP De CROW is het nationale kennis platform voor infrastructuur, ver keer, vervoer en openbare ruimte. Met mensen uit de praktijk (weg- beheerders, onderzoekbureaus enz) wordt binnen het platform nagedacht over oplossingen voor onder meer de inrichting van we gen. Bijvoorbeeld over drempels. In een 30 kilometerzone moet je ook met die snelheid een drempel kun nen nemen, stelt de organisatie. Dat scheelt irritatie en is ook nog eens goed voor het milieu. Doordat er breed wordt nage dacht, is er sprake van een breed draagvlak - licht persvoorlichter Caroline Berg de werkwijze toe. Wegbeheerders kunnen de op de ze wijze verzamelde kennis naar ei gen wens gebruiken. „Maar dat is geen wet." Levensgevaarlijk en zwaar irritant. Maar ook...heel hard nodig. Over ver keersremmers raken mensen niet snel uitge praat. „De Stolpweg in Nieuwer- kerk is levensgevaarlijk", meldt Lia Janson bijvoorbeeld. Zij gaat als fietser tegenwoordig over het fiets pad, na een keer een duw van een auto met caravan ('met van die grote uitstekende spiegels') te heb ben gehad. De Stolpweg is niet het enige door weggebruikers - dankzij verkeers remmers - verwenste punt in het Schouwen-Duivelandse wegennet. De Haringvlietstraat in Zierikzee („Een pokkeding", reageert Sylvia Legemaate), de Bogerdweg in Dreischor, de Hogeweg in Burgh-Haamstede: ze kunnen alle maal op kritiek rekenen. Het lijkt er vooralsnog op dat het niet zozeer draait om de plek waar verkeersremmers staan maar meer om het soort maatregel dat is geno men. Asverspringers of langsgelei- ders blijken weinig populair. „Je kijkt naar links, je kijkt naar rechts en voor je het weet knal je erop", benoemt Jan Midavaine (ROVZ en Fietsersbond) een minpunt vanuit fietserperspectief Bovendien is het overzicht vaak ver te zoeken, stelt hij. Staan automobilisten keu rig op de Hogeweg te wachten op hun beurt dan blokkeren ze de ro de fietsstrook waardoor ook fiet sers gedwongen zijn te stoppen. De Laone in Renesse. Fietsers en voetgangers kunnen langs deze weg van de dorpskern naar het strand een heel eind komen via een riant vrijliggend fiets- en wandelpad, parallel aan de Laone. Op een gegeven moment echter stopt dat pad en zijn voetgangers en fietsers gedwongen gebruik te maken van de rijweg. Daar is het met name in de zomermaanden ook bijzonder druk met het autoverkeer. Dat levert vaak irritaties en gevaarlijke situaties op. Snelheidsremmers ontbreken op dit deel van de Laone. foto Izaak Verkeste „Daar is daarnaast op sommige plekken het asfalt tussen het zwar te en rode asfalt gedeeltelijk uitge sleten, waardoor er een groef ont staat. Je moet uitkijken dat je daar niet met je fietswiel in komt." Maar laat er geen misverstand over bestaan. Zouden er geen verkeers- remmende maatregelen worden genomen, dan zou er op diezelfde weg 8o of 90 worden gereden. „Dat zul je moeten afremmen naar 30. En zoiets moet je afdwin gen. Fysiek." Dat verkeersremmen- de maatregelen nooit collectief om armd zullen worden, lijkt Midavai ne logisch. „Gezeur blijf je hou den, maar maatregelen zijn nodig. Gemeenten moeten gewoon de richtlijnen van het Crow aanhou den en vervolgens handhaven. Dan creëer je veiligheid en geen schijnveiligheid", aldus Midavaine. Verkeersambtenaar Peter de Win ter van de gemeente Schou- wen-Duiveland begrijpt de irrita tie bij weggebruikers. Maar, zegt hij, remmers zijn vaak wel effec tief „Neem die paaltjes bij de Pon tes waar iedereen over klaagt. Ze zijn irritant, maar ze werken wel." Naast drempels en versmallingen is het volgens De Winter belang rijk om weggebruikers direct aan te spreke.n op hun gedrag. „Bij de Theo Thijssenschool hebben ze een actie gehad waarbij de kinde ren automobilisten wezen op de 30 kilometerlimiet bij de school. Dat werkt echt wel." egenover de weerzin staat de wens. De dorpsraad van Serooskerke zou graag ver keersremmers op het dorp heb ben. Het tussen de Delingsdijk en de Stoofweg ingeklemde dorp heeft last van sluipverkeer. Een paar bloembakken op straat, haalt de snelheid eruit - denkt Jan- ny Bom. Dat zal mensen die snel ler door het dorp racen dan dat ze omrijden (via twee verkeerslichtin stallaties) wellicht ontmoedigen sluip door-kruip door te gaan. Onvoorstelbaar is het wel dat men sen 'de moeite nemen' het dorp in te rijden. „Er zijn zelfs mensen die vanuit de richting Zierikzee ko men die dat doen. Het is een soort gemakzucht. Ze zijn een bepaalde route gewend", vermoedt Bom. Wat haar betreft mag daar wat aan worden gedaan. Desnoods een for se drempel ter hoogte van het sportveld buiten de bebouwde kern. „Daar heb je op het dorp zelf dan geen last van." Hoewel drem pels en andere remmers veel irrita ties oproepen bij weggebruikers dienen ze wel degelijk een goed doel, aldus Caroline Berg van ver- keersplatform CROW. „Uit cijfers van de SWOV, het instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, blijkt dat de verkeersveiligheid in Nederland nog steeds verbetert. Ten opzichte van andere Europese landen lopen we voorop." Ook die boodschap is trouwens terug te vinden in de reacties. „Het is het rijgedrag van mensen zelf dat in grijpen nodig maakt." VLISSINGEN - Forse regenbuien ver oorzaakten zaterdag wateroverlast in de Sint Jacobspassage in Vlissin- gen. De brandweer schakelde de gemeente in omdat zij constateer de dat de afvoer van het regenwa ter niet goed functioneerde. Een aantal dakgoten bleek verstopt. Engels spreken en verstaan. In september starten nieuwe cursussen. Alle niveaus. Informatieavond 8 september. Info www.english4you.nl of 0113-251621 1. Drukte op de Burghse Dag 2. Bona Fide mag niet verzuren 3. Gemeente koopt boek Ramp niet HOÏ De Hogeweg heeft een breed scala aan verkeersremmers. Kijk op: www.pzc.nl/verkeersremmers STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album *- www.pzc.nl/schouwen-duiveland.nl door Lilian Dominicus VEERE - Zaterdagmiddag, 15.00 uur. Twee politiemannen en twee me dewerkers van Rijkswaterstraat drinken in de zon een bakje koffie bij het gebouw van de KNRM aan de jachthaven Oostwatering bij Veere. Ze maken zich op voor hun gezamenlijke patrouille op het Veerse Meer. Met twee speedbo ten gaan ze het water op. Politieman Rien van 't Hoog en Ron Peters van RWS in de achter ste boot, in de voorste boot agent Tim Geuze en RWS-er Ewald van der Mijl. Geuze spot een jonge man met een klein motorbootje, zonder registratienummer. Een poederblusser is aan boord, maar een vaarbewijs of identiteitsbewijs heeft de jongeman hij niet op zak. Hetgeen hem op een boete komt te staan. De rest van de middag verloopt zonder noemenswaardige inciden ten. Tot aan het eind van de mid dag, als de donkere wolken zich sa menpakken boven het Veerse Meer. Rien en Ron roepen om assisten tie over de walkie talkie. Ze zitten achter een vaartuig aan dat zo hard gaat, dat ze hem met de RWS-boot niet bij kunnen hou den. Of Tim en Ewald met de iets krachtigere politieboot kunnen as sisteren? Tim zit aan de andere kant van het meer, maar geeft des ondanks een flinke dot gas. Het blauwe licht gaat aan, als waarschu wing voor de recreanten, maar de snelheidsduivel krijgt hij niet te pakken. Rien en Ron wel, zo blijkt later. al. „We zagen dat -ie jachtha ven Oranjeplaat invoer, daar heb ben we ze alsnog kunnen aanhou den. We hebben over de 50 kilo meter per uur gemeten en ze be keurd voor 15 a 25 kilometer te hard. Mevrouw was bang voor het onweer, was het excuus. Het zou niet meer gebeuren, hebben ze be loofd", zegt Rien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 24