Snelheidsremmende paaltjes
121 zeeland
MobbelSieniboDDeisi
Serooskerke wil het liefst
bloembakken op straat
T
Angst voor onweer als excuus voor
te hard varen op het Veerse Meer
Wateroverlast
ENGLISH 4 YOU
PZC-verslaggevers Piet Kleemans en Esme Soesman
duiken in de wonderbaarlijke wereld van de hobbels en
bobbels en gaan op zoek naar de zin en onzin van
snelheidsremmers. Deze week: de paaltjes.
Wat is de CROW?
_S
maandag 16 augustus 2010
#SBP
De CROW is het nationale kennis
platform voor infrastructuur, ver
keer, vervoer en openbare ruimte.
Met mensen uit de praktijk (weg-
beheerders, onderzoekbureaus
enz) wordt binnen het platform
nagedacht over oplossingen voor
onder meer de inrichting van we
gen.
Bijvoorbeeld over drempels. In
een 30 kilometerzone moet je ook
met die snelheid een drempel kun
nen nemen, stelt de organisatie.
Dat scheelt irritatie en is ook nog
eens goed voor het milieu.
Doordat er breed wordt nage
dacht, is er sprake van een breed
draagvlak - licht persvoorlichter
Caroline Berg de werkwijze toe.
Wegbeheerders kunnen de op de
ze wijze verzamelde kennis naar ei
gen wens gebruiken. „Maar dat is
geen wet."
Levensgevaarlijk en zwaar
irritant. Maar ook...heel
hard nodig. Over ver
keersremmers raken
mensen niet snel uitge
praat. „De Stolpweg in Nieuwer-
kerk is levensgevaarlijk", meldt Lia
Janson bijvoorbeeld. Zij gaat als
fietser tegenwoordig over het fiets
pad, na een keer een duw van een
auto met caravan ('met van die
grote uitstekende spiegels') te heb
ben gehad.
De Stolpweg is niet het enige door
weggebruikers - dankzij verkeers
remmers - verwenste punt in het
Schouwen-Duivelandse wegennet.
De Haringvlietstraat in Zierikzee
(„Een pokkeding", reageert Sylvia
Legemaate), de Bogerdweg in
Dreischor, de Hogeweg in
Burgh-Haamstede: ze kunnen alle
maal op kritiek rekenen.
Het lijkt er vooralsnog op dat het
niet zozeer draait om de plek waar
verkeersremmers staan maar meer
om het soort maatregel dat is geno
men. Asverspringers of langsgelei-
ders blijken weinig populair. „Je
kijkt naar links, je kijkt naar rechts
en voor je het weet knal je erop",
benoemt Jan Midavaine (ROVZ en
Fietsersbond) een minpunt vanuit
fietserperspectief Bovendien is
het overzicht vaak ver te zoeken,
stelt hij. Staan automobilisten keu
rig op de Hogeweg te wachten op
hun beurt dan blokkeren ze de ro
de fietsstrook waardoor ook fiet
sers gedwongen zijn te stoppen.
De Laone in Renesse. Fietsers en voetgangers kunnen langs deze weg van de dorpskern naar het strand een heel
eind komen via een riant vrijliggend fiets- en wandelpad, parallel aan de Laone. Op een gegeven moment echter
stopt dat pad en zijn voetgangers en fietsers gedwongen gebruik te maken van de rijweg. Daar is het met name in
de zomermaanden ook bijzonder druk met het autoverkeer. Dat levert vaak irritaties en gevaarlijke situaties op.
Snelheidsremmers ontbreken op dit deel van de Laone. foto Izaak Verkeste
„Daar is daarnaast op sommige
plekken het asfalt tussen het zwar
te en rode asfalt gedeeltelijk uitge
sleten, waardoor er een groef ont
staat. Je moet uitkijken dat je daar
niet met je fietswiel in komt."
Maar laat er geen misverstand over
bestaan. Zouden er geen verkeers-
remmende maatregelen worden
genomen, dan zou er op diezelfde
weg 8o of 90 worden gereden.
„Dat zul je moeten afremmen
naar 30. En zoiets moet je afdwin
gen. Fysiek." Dat verkeersremmen-
de maatregelen nooit collectief om
armd zullen worden, lijkt Midavai
ne logisch. „Gezeur blijf je hou
den, maar maatregelen zijn nodig.
Gemeenten moeten gewoon de
richtlijnen van het Crow aanhou
den en vervolgens handhaven.
Dan creëer je veiligheid en geen
schijnveiligheid", aldus Midavaine.
Verkeersambtenaar Peter de Win
ter van de gemeente Schou-
wen-Duiveland begrijpt de irrita
tie bij weggebruikers. Maar, zegt
hij, remmers zijn vaak wel effec
tief „Neem die paaltjes bij de Pon
tes waar iedereen over klaagt. Ze
zijn irritant, maar ze werken wel."
Naast drempels en versmallingen
is het volgens De Winter belang
rijk om weggebruikers direct aan
te spreke.n op hun gedrag. „Bij de
Theo Thijssenschool hebben ze
een actie gehad waarbij de kinde
ren automobilisten wezen op de
30 kilometerlimiet bij de school.
Dat werkt echt wel."
egenover de weerzin staat
de wens. De dorpsraad van
Serooskerke zou graag ver
keersremmers op het dorp heb
ben. Het tussen de Delingsdijk en
de Stoofweg ingeklemde dorp
heeft last van sluipverkeer.
Een paar bloembakken op straat,
haalt de snelheid eruit - denkt Jan-
ny Bom. Dat zal mensen die snel
ler door het dorp racen dan dat ze
omrijden (via twee verkeerslichtin
stallaties) wellicht ontmoedigen
sluip door-kruip door te gaan.
Onvoorstelbaar is het wel dat men
sen 'de moeite nemen' het dorp in
te rijden. „Er zijn zelfs mensen die
vanuit de richting Zierikzee ko
men die dat doen. Het is een soort
gemakzucht. Ze zijn een bepaalde
route gewend", vermoedt Bom.
Wat haar betreft mag daar wat aan
worden gedaan. Desnoods een for
se drempel ter hoogte van het
sportveld buiten de bebouwde
kern. „Daar heb je op het dorp zelf
dan geen last van." Hoewel drem
pels en andere remmers veel irrita
ties oproepen bij weggebruikers
dienen ze wel degelijk een goed
doel, aldus Caroline Berg van ver-
keersplatform CROW. „Uit cijfers
van de SWOV, het instituut voor
verkeersveiligheidsonderzoek,
blijkt dat de verkeersveiligheid in
Nederland nog steeds verbetert.
Ten opzichte van andere Europese
landen lopen we voorop." Ook die
boodschap is trouwens terug te
vinden in de reacties. „Het is het
rijgedrag van mensen zelf dat in
grijpen nodig maakt."
VLISSINGEN - Forse regenbuien ver
oorzaakten zaterdag wateroverlast
in de Sint Jacobspassage in Vlissin-
gen. De brandweer schakelde de
gemeente in omdat zij constateer
de dat de afvoer van het regenwa
ter niet goed functioneerde. Een
aantal dakgoten bleek verstopt.
Engels spreken en verstaan.
In september starten
nieuwe cursussen.
Alle niveaus. Informatieavond
8 september.
Info www.english4you.nl
of 0113-251621
1. Drukte op de Burghse Dag
2. Bona Fide mag niet verzuren
3. Gemeente koopt boek Ramp niet
HOÏ
De Hogeweg heeft een breed scala
aan verkeersremmers. Kijk op:
www.pzc.nl/verkeersremmers
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album *-
www.pzc.nl/schouwen-duiveland.nl
door Lilian Dominicus
VEERE - Zaterdagmiddag, 15.00 uur.
Twee politiemannen en twee me
dewerkers van Rijkswaterstraat
drinken in de zon een bakje koffie
bij het gebouw van de KNRM aan
de jachthaven Oostwatering bij
Veere. Ze maken zich op voor hun
gezamenlijke patrouille op het
Veerse Meer. Met twee speedbo
ten gaan ze het water op.
Politieman Rien van 't Hoog en
Ron Peters van RWS in de achter
ste boot, in de voorste boot agent
Tim Geuze en RWS-er Ewald van
der Mijl. Geuze spot een jonge
man met een klein motorbootje,
zonder registratienummer. Een
poederblusser is aan boord, maar
een vaarbewijs of identiteitsbewijs
heeft de jongeman hij niet op zak.
Hetgeen hem op een boete komt
te staan.
De rest van de middag verloopt
zonder noemenswaardige inciden
ten. Tot aan het eind van de mid
dag, als de donkere wolken zich sa
menpakken boven het Veerse
Meer.
Rien en Ron roepen om assisten
tie over de walkie talkie. Ze zitten
achter een vaartuig aan dat zo
hard gaat, dat ze hem met de
RWS-boot niet bij kunnen hou
den. Of Tim en Ewald met de iets
krachtigere politieboot kunnen as
sisteren? Tim zit aan de andere
kant van het meer, maar geeft des
ondanks een flinke dot gas. Het
blauwe licht gaat aan, als waarschu
wing voor de recreanten, maar de
snelheidsduivel krijgt hij niet te
pakken. Rien en Ron wel, zo blijkt
later. al. „We zagen dat -ie jachtha
ven Oranjeplaat invoer, daar heb
ben we ze alsnog kunnen aanhou
den. We hebben over de 50 kilo
meter per uur gemeten en ze be
keurd voor 15 a 25 kilometer te
hard. Mevrouw was bang voor het
onweer, was het excuus. Het zou
niet meer gebeuren, hebben ze be
loofd", zegt Rien.