i7 spectrum 'WIJ KOESTEREN OUDERE WERKNEMER' Zaterdag 14 augustus 2010 De Hema verwerpt het beeld dat FNV-bestuurder Gea Lotterman en de vier medewerksters schetsen van de werkdruk bij de warenhuisketen. Woordvoerster Inge van Baarsen stelt dat het bedrijf een optimale be drijfsvoering nastreeft, maar daarbij wel degelijk rekening houdt met 'de persoonlijke wensen en voorkeuren van de medewerkers'. Zij bevestigt dat de werknemers de laatste jaren flexibeler worden ingezet, maar dat daar overleg met het personeel aan vooraf is gegaan. „Deze gesprekken en de gevraagde inzet zijn geheel conform de afspra ken die zijn vastgelegd binnen de hui dige cao en het arbeidscontracten stelsel van 1997. De Hema is van me ning dat de vraagstelling meer flexi bel te zijn, redelijk is. Dit gebeurt al tijd in goed overleg, waarbij zo veel als mogelijk rekening wordt gehou den met de zorgtaken en persoonlij ke wensen en voorkeuren van mede werkers", aldus Van Baarsen. De gedachte dat oudere medewer kers niet meer gewenst zijn, is on juist, zegt zij. „Wij koesteren onze oudere werknemers. Zij zijn met hun Hema-kennis en ervaring van grote waarde voor onze organisatie. Afhan kelijk van de aard van de werkzaam heden ('lichtere' werkzaamheden als het aanvullen van de winkel) worden jongere werknemers ingezet. Zodoen de kunnen ervaren medewerkers be ter ingezet worden op activiteiten die meer ervaring en kennis vragen. Dit is overigens heel gebruikelijk in de retailbranche en is sinds jaar en dag het geval." Van Baarsen wijst erop dat de gemid delde leeftijd van de Hema-medewer- kers 43 jaar is en het gemiddelde dienstverband 17 jaar bedraagt. „Dit illustreert, denk ik, heel goed hoe on ze medewerkers het werken bij He ma ervaren. Ik denk dat er weinig be drijven zijn waar medewerkers met zo veel trots, betrokkenheid en loyali teit werken", aldus de woordvoer ster. de Hema ren ze meteen een vrije dag. Terwijl ze niet eens zeker weten of ze je nodig heb ben." De verlangde flexibiliteit die de oudere werkneemsters treft, plaagt ook de partti me werkende moeders. Zij moeten zo veel beschikbaar zijn, dat ze niet of nauwelijks meer afspraken kunnen maken voor de op vang en zorg voor hun kinderen. Lotter man: „Je praat dan over mensen die van hun inkomen afhankelijk zijn voor het be talen van de huur of de hypotheek. Die ko men in grote problemen als ze hun werk niet meer volhouden. Het draait allemaal om geld." Geke beaamt het aarzelend. „Het is niet al leen dat het jezelf raakt, maar ook het be drijf waar je altijd trots op bent geweest. Zo wordt er om zeven uur 's ochtends veel personeel ingezet om te zorgen dat de win kel er bij de opening netjes uitziet. Maar aan het einde van de dag zijn er veel te weinig mensen. Dan is het in de winkel echt een zootje. En dan de klanten die door de werkdruk niet goed worden gehol pen of lang moeten wachten. Ik moet er soms bijna van huilen." „Arbeidsethos, dat speelt natuurlijk ook bij deze dames", zegt Lotterman. „Ze willen hun werk gewoon goed doen. Dat kan in de huidige werksituatie niet. Het is de te loorgang van de Hema. En laten we eerlijk zijn: de arbeidsmarkt zit niet op ze te wach ten. Op hun leeftijd komen ze via een uit zendbureau misschien nog eens tijdelijk •aan de slag. Maar een arbeidscontract voor onbepaalde tijd, zoals ze nu hebben, zit er nooit meer in." j reageren? spectrum@wegener.nl Lotterman denkt dat loon kosten per vierkan te meter zijn gelimi teerd. Dat betekent dat er op een afdeling niet te veel oudere werknemers tegelijkertijd kunnen worden ingeroosterd. Boven dien worden stagiairs of jonge, onervaren krachten als regulier personeel ingeroos terd. Zijn die nog geen 16, dan mogen ze sommige taken niet vervullen. De kassa be dienen bijvoorbeeld. Dat betekent extra druk voor de meer seniore krachten. Een ander element uit de oude contracten dat de werkgever hindert: de afspraak dat werknemers alleen naar een ander filiaal overgeplaatst kunnen worden als ze daar zelf mee instemmen. Dat verhindert He ma de 'dure' krachten te spreiden over de verschillende vestigingen. En de waren huisketen kent nogal wat oudgedienden. Giny: „Bij het filiaal waar ik werk, zijn er misschien twee mensen met een vast con tract van na 1997." De oudere werknemers ervaren dan ook aan de stijgende werk druk, hoezeer zij beslag leggen op de ken nelijk gelimiteerde loonkosten. Nieuwe col lega's die ervaring op kunnen doen, ko men er nauwelijks bij, zeggen de vier He- ma-vrouwen. Na drie - in het kader van de crisiswet nu vier - zogeheten flexcontrac- ten moet een personeelslid een vast con tract krijgen. Maar als dat moment is aange broken, worden ze bedankt voor bewezen diensten. Een vast contract wordt te duur. Een ander trefwoord in de klachtenstroom is flexibiliteit. Hema-werknemers zijn ge wend aan een onregelmatige inzet. Van" oudsher tekenen ze voor een x-aantal ar beidsuren per jaar, zonder van tevoren te weten hoe die exact worden verdeeld. Geke: „Je bent er aan gewend dat je de ene week bijvoorbeeld 25, en de andere week 32 uur werkt. Het roosteren gebeurde al tijd in goed overleg. Had je een dag een an dere verplichting, dan werd daar rekening mee gehouden. Nu moet je altijd maar be schikbaar zijn, ook als parttimer. Als je zegt: op die dag kan ik niet werken, note-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 95