spectrum 16 EEN WINKEL VOOR DE GEWONE MAN Zaterdag 14 augustus 2010 Huilen De eerste vestiging van de Hema opende op 4 november 1926 haar deuren in de Amsterdamse Kalver- straat. Een paar dagen later volgde de tweede winkel in de eveneens hoofd stedelijke Oude Hoogstraat. Oprichters Leo Meyer en Arthur Isaac, topmannen van de NV Maga zijn De Beijenkorf, mikten op de gunst van de gewone man. Daarom stuntten ze met de eenheidsprijzen 25 en 50 cent. Later verkochten ze ook producten die 10, 75 en 100 cent kostten. De naam van het be drijf staat dan ook voor Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amster dam. De onderneming groeide als kool. Al in 1927 opende de Hema zijn eerste winkel buiten Amsterdam. Een jaar later waren er tien filialen. De Hema introduceerde in 1958 het zogeheten franchisesysteem. Daarbij mogen zelfstandige ondernemers een eigen winkel met de collectie en formule van de Hema openen. Eind januari van dit jaar telde de He ma 504 winkels, waarvan 423 in Ne derland. De overige filialen waren ge vestigd in België (70), Luxemburg (3) en Duitsland (3). Van de vestigingen is 40 procent van een franchisenemer. Alleen de onge veer 9.000 werknemers, die onder het moederbedrijf vallen, werken on der de Hema-cao. Het personeel van franchisenemers valt onder de cao voor mode- en sportdetailhandel. Hema is sinds 2007 in handen van Lion Capital, eigenaar van onder meer frisdrankfabrikant Orangina en lingerieketen La Senza. De Britse in vesteringsmaatschappij nam Hema voor 1,1 miljard euro over van Maxe- da, waar V&D, Praxis en de Bijenkorf onder vallen. De grootste Hema-vestiging in Neder land is die in de Groningse Herestraat met 3.111 vierkante meter oppervlak te. De Hema was altijd een goede werkgever, maar dat is veranderd sinds een opkoopfonds het bedrijf overnam. FNV Bondgenoten opende onlangs een meldpunt voor klachten van het personeel. Enkele Hema-vrouwen doen hun beklag. „Alles draait tegenwoordig om de poen." door John Geijp beeld Mark Reijntjens Samen tekenen ze voor een dienstverband van bijna een hal- bve eeuw. De generatie van Ge- ke, en Giny - veertigplussers - vormt nog altijd de ruggengraat van warenhuisketen Hema. Geke: „Het bedrijf zegt zelf trots te zijn op personeel dat al zo lang in dienst is, mede werkers dus die wat ouder zijn." Maar op de werkvloer merken ze nog maar weinig van dat respect. Giny: „Tegen mij hebben ze het gewoon gezegd: je bent te oud en te duur." Zo direct is het haar collega's nog niet voor gehouden. Maar het optreden van de ma nagers spreekt boekdelen. Geke: „De He ma is altijd een goede werkgever geweest. Ik kan het nog niet over de lippen krijgen dat dat niet meer is. Maar wat er de laatste tijd allemaal gebeurt." Giny: „Ze hebben liever een meisje van 15 dan een van 16. Nóg goedkoper." Het is 1 september 2009. Een dertigtal me dewerkers verlaat het Hema-pand in de Groningse Herestraat. In oranje hesjes van FNV Bondgenoten protesteren ze tegen de nieuwe werkroosters. Die verlangen dat de werknemers zo veel uren en dusdanig flexi bel inzetbaar zijn, dat volgens vakbonds vrouw Gea Lotterman bijvoorbeeld moe ders hun werk niet meer kunnen combine ren met de zorg voor kinderen. De FNV- bestuurder zegt dat de Hema de oudere, dus duurdere personeelsleden, het leven zuur maakt. „Bij de Hema draait tegen woordig alles om de poen." De leverancier van de bekendste rook worst en tompouce van Nederland kende lang nauwelijks arbeidsonrust. Maar al ge ruime tijd is het gedaan met de vrede. Sinds de actie van bijna een jaar geleden zijn de klachten nog lang niet opgelost, zegt Lotterman. „De onvrede zit door het hele land." De actievoerders hebben des tijds dan ook veel respect afgedwongen bij collega's in de andere filialen, weet Lotter man. Maar het is hen ook op sancties ko men te staan. „Er zijn verlofdagen ge schrapt en sommigen zijn hard toegespro ken door leidinggevenden op het hoogste niveau." Mede daarom staan Geke en Giny niet met hun echte naam in de krant. Ook an dere gegevens, die op hun identiteit zijn terug te voeren, bijvoorbeeld het filiaal waar ze werken, blijven onvermeld. De He ma-vrouwen vrezen de toorn van de werk gever. Met schroom doen ze hun beklag. „We hebben er altijd met plezier ge werkt" Hun bereidheid te praten volgt op het laat ste incident dat tussen leiding en werk vloer in de organisatie kwam te staan. Het betreft de brief van het noordelijk manage ment dat voortaan niet de bedrijfsarts, maar de chef beoordeelt of werknemers bij een ziekmelding thuis mogen blijven. Ofschoon de hoofddirectie fluks liet weten dat dit 'loka le initiatief correctie be hoeft, is de brief een nieuwe aanslag op het werkklimaat geworden. „Wij zijn geen vrouwen die snel de barricades opgaan. Maar dit was de druppel die de emmer deed overlopen." De Hema-vrouwen en de vakbondsbe stuurder zien een kentering in 2007. Dan wisselt de Hema van eigenaar. Lion Capi tal neemt de keten over van Maxeda (on der meer Praxis, V&D en Bijenkorf). Lot terman: „Zo'n opkoopfonds koopt zo'n on derneming alleen maar om die een paar jaar later weer met grote winst te verko pen. Dat wil de loonkosten zo veel moge lijk drukken." Dat is pijnpunt één. Personeel met een lan ge staat van dienst is duur. Zeker de werk nemers die vóór 1997 lid werden van de Hema-familie. Die hebben bijvoorbeeld nog recht op een kerstgratificatie van 4 pro-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 94