241 zeeland
KI
Met Connexxion Travel naar Sail Amsterdam 2010
„Êel gaef" („Dat za noe
even afvalle...!")
r
connexxion I travel
©AVA©
AVA INBOUW CENTER hét totaaladres
UNIEK IN ZEELAND!
REBARATIEHUISHOUDELIIKEfABBARATUUR^
mmmm
Belangrijkste kenmerken van de verschillende wegtypen
De wegen in Zeeland
Dagje Sail, inclusief één uur varen over I
Special Sail
zaterdag 14 augustus 2010
SWB
...ww»#. jiJ' ilaBti-iiiwi. Hmrnmrn
ÜMMBliin
Kanaalstraat 651 Oost-Souburg
Tel. 0118 471777
www.avainbouw.nl
door Frans van der Heijde
Iedereên van ons ei wè een
lichaemsdeêl, wi ie of zie,
om 't nog mooi te zeien, nie
zó eêl hroös op is. Een
onderdeel wat ao je zou wil
le inruile vö een fraaier model. Di
bin dingen, wi je eêl je leven mee
bluuf zitte. Ao jie bie 't uutdêlen
van de oren of neuzen "êlemaele
voran" gestaen eit, moe je wè vee
kunstgrepen uut laete voere om di
vanaf te kommen, 't Is beter om
d'r mee te lere leven, 't Kom na
tuurlijk vee meer vó 't zicht dan
een ongelukkig hróte teên. Di ei
jie hoofdzakelijk zelf het 't rneêste
last van, bie andere valt 't nie op!
Di bin ook dêlen, die
haendeweg je leven vur-
men an he neme, die je
minder hraog ziet, mè
die gewoon komme
mee de jaeren. Aoles zit
t'r nog wè an, mè 't êne
deêl is verkleurd, 't ande
re wat uutgezakt of nae-
genoeg verdwene. Het
bekieken van jeugdfoto's laet op
dat gebied niks an dudelijkheid te
wensen over!
En iedereên schient de neiging
t'ebben om bie andere mensen
eest te kieken nè dat lichaemsdeêl
wi ze bie d'r eihen nie of nie zö te-
vree over bin. Ik kieke aoltied nè
iemand z'n anden. Mien anden eb
be een "onherbergzaem" vel gekre-
ge omdat de huidarst minstens
een paer keer per jaer m'n "huid-
verhoorning" mee stikstof te lief
gaet. Ik zie dan louter "gaeve an
den..."!
Andere mensen bezichtige wi an
dermans aermen, bénen of buuk
mee een lichte of zwaerdere vorm
van jaloezie.
Joenge mensen kunne d'r nog zö
heerlijk gaef uutzie. Di ei de tand
van de tied nog nie an geknaagd!
Mè ook die mensen komme an de
beurte mee "zwembandjes" of
een kael oöd! Di bin mensen die
Ai
maximumsnelheid
inhalen
fietsers:
landbouwverkeer:
kruispunten:
100km/u
nee
gescheiden
nee
ongelijkvloers
100km/u
ja
gescheiden
nee
rotonde of VRI*
80km/u
nee
gescheiden
nee
rotonde of VRI*
Belijning Zeeuwse
door René Schrier
d'r nog lang goed uutzie, mè dat ei
nöha es een keertje vee geld ge
kost..!
Eigenlijk kwam ik op die "aftae-
kel-gedachte" toen 'k bie m'n kap
ster een stuitje moest wachte op
m'n beurte.
Een joenge vrouwe zat nog op
m'n stoel en kreêg een fraai kapsel
angemete omda ze "te feêste"
moest. Mee hröte aandacht ebb'ik
erop zitte kieke. Wat ao dat meisje
een mooie, volle bos aer. Het
moest zö bewerkt ore, dat het eêl
d'n dag "in vurm" bleef. Mee lief
de vö d'r vak en mee vee geduld
wiere d'r op aolerlei plekken spél
len en schuufjes gestoke. 't Onder
ste deêl moest los bluve ange en
van voren bleef d'r aer
zö zitte, da ze dat iede
re keer "nonchalant"
achter d'r oren kon
leie. vö de kenners;
nèt as de tennisser Na-
dal dat onderd keer
doet in een wedstrijd!)
Toen 't geheêl eindeli-
enge klaer was, kon 'k
het nie naelaete toch even te
zeien: "Zeker gegarandeerd tot
windkracht zevene?"
"Mee lak tot windkracht achte!,"
was de reactie van de aerkunste-
naeres, druk bezig mee de spuit-
busse.
Tot slot kreeg ze mee een spiegel
d'r eihen "achterkant" te zien.
Êel gaef!", kloenk 't en die twi
woorden wiere uutgesproke op
een manier zöas ze dat alleên kun
ne in een durp vuuf kilometer van
Zoetelande, mee een viertoren!
Toen kwam ik in de stoel. "De
spiegel van de kapper" gaf ineêns
een toaal andere anblik. Noe moes
te mien aermzalige resten van een
aerbos biegewerkt ore.Wa'k in
d'ohen van m'n kapster las, ebb'ik
zelf mè gezeid: "Dat za noe even af
valle...!"
Mè mien kapsel ei in ieder geval
hin spèldjes en schuufjes nódig, zö
ard kan 't nie waaie!
In 2005 verschenen op ver
schillende' Zeeuwse wegen
allerlei nieuwe strepen. Dub
bele witte doorgetrokken
strepen, onderbroken witte
strepen en soms weer groene ba
nen tussen die witte strepen.
Dat was een gevolg van het eerste
Zeeuwse wegencategoriserings-
plan. Dat plan had tot doel een ver
keersveilige en eenduidig ingerich
te wegen te creëren, die bovendien
gezamenlijk een logisch netwerk
vormen. Dat alles op basis van de
principes van Duurzaam Veilig.
Dat plan is door voortschrijdend
inzicht en veranderingen van ei
gendommen inmiddels aan een
update toe. Dat betekent dat op
sommige plekken de groene verf
weer van tussen de witte strepen
wordt gewist.
Nationale stroomfunctie: de ring
van snelwegen rond Zeeland plus
de A58.
Regionale stroomfunctie: wegen
die zorgen voor aan- en afvoer van
verkeer naar de wegen met een na
tionale stroomfunctie.
Gebiedsverbindende functie: we
gen met een belangrijke verkeers
functie voor het interne Zeeuwse
verkeer tussen de verschillende ge
bieden zoals stedelijke netwerken
in Zeeland. Zij sluiten de dragende
kernen aan op het hoofdwegennet.
Gebiedsontsluitende functie: de
wegen die het verkeer verzamelen
vanuit de verblijfsgebieden en de
doorgaande plattelandswegen en
dat afvoeren naar de wegen van
een hogere orde.
Doorgaande plattelandsfunctie:
een doorgaans kernverbindende
weg, niet in beheer bij de provin
cie, waar een maximumsnelheid
van 80 kilometer per uur gewenst
is.
Eerst zijn alle Zeeuwse wegen nog
eens op een rijtje gezet en is nog
eens kritisch naar hun functie ge
keken. Een van de uitgangspunten
bij de inrichting van de wegen is
dat de weggebruiker weet wat hij
kan verwachten en welk gedrag er
van hem verwacht wordt. Zo
moet aan de vormgeving van de
weg direct te zien zijn welke maxi
mumsnelheid er geldt, of men re
kening moet houden met land
bouwverkeer en/of fietsverkeer en
of er viaducten of gelijkvloerse
kruisingen zijn.
Bij de nieuwe studie van de
Zeeuwse wegen kwam ook naar
voren dat het idee uit 2002, om al
le gebiedsontsluitende wegen te
voorzien van een parallelweg (al
dan niet gecombineerd met een
fietspad) in de praktijk niet haal
baar blijkt te zijn. Dat heeft te ma
ken met ruimtelijke of financiële
overwegingen.
De provincie heeft in Zeeland drie
verschillende categoriën voor de
wegen onderscheiden (stroomwe
gen, gebiedsontsluitingswegen en
erftoegangswegen) en die zijn
weer in totaal acht wegtypen on
derverdeeld.
Omwille van de duidelijkheid
voor de weggebruiker is gekozen
voor een koppeling tussen snel
heid en markering.
Hoewel de eerste strepen voor de
nieuwe belijning in 2005 zijn ge
zet, duurt het nog wel even eer al
le Zeeuwse wegen die daarvoor in
aanmerking komen van strepen
zijn voorzien. Vooral op water
schapswegen moet nog het een en
ander aangepast worden.
Van de kant van het waterschap
legt Linda van Dijke uit dat de be
lijning wel wordt aangepast, maar
dat zo veel mogelijk werk met
werk wordt gemaakt. Om het voor
de weggebruiker zo duidelijk mo
gelijk te maken wordt op wegen
waar geen goede lijnen staan met
bordjes gewerkt.
Paul Eversdijk van de provincie
geeft aan dat afgesproken is om te
gen 2015 alles op orde te hebben,
met de belijning van de Zeeuwse
wegen. Hij erkent dat het wense
lijk is om de belijning zo snel mo
gelijk uit te voeren, uit het oog
punt van duidelijkheid voor de
weggebruiker.
Ook op het terrein van de bekend
heid en de betekenis van de lijnen
en kleuren moet nog het een en
ander verbeteren, geeft directeur
Henk Rhebergen van het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland aan.
„Dit voorjaar is een onderzoek ge
houden met het jongerenpanel
van de provincie en daar zijn we
toch wel een beetje van geschrok-
Vertrek: 20,21 en 22 augustus 2010
Met Connexxion Travel beleeft u Sail Amsterdam op unieke wijze! U maakt
een één uur durende rondvaart over het IJ. Daarnaast geniet u van een groot
aantal activiteiten bij de schepen, kades en op het water. Ook ontvangt u een
informatieboekje en een Connexxion surprisetasje. Opstapplaatsen zijn er in heel
Nederland. U komt aan rond 11.00 uur en gaat om ongeveer 17.00 uur terug.
Als lezer profiteert u van een mooie prijs! U krijgt 5,- korting en betaalt
slechts 37,50 (exclusief 3,- per boeking).
Meld u aan voor één van deze unieke arrangementen! Ga naar onze website connexxiontravel.nl/
actie-wegener om direct te reserveren. Bel voor meer informatie 0900 4008400 (lokaal tarief).
rtrek: 20 en 22 augustus 2010
Stap tijdens Sail Amsterdam op passagiersschip Nirvana en vermaak
u een middag lang te midden van het schouwspel. De vaart is geheel
verzorgd met hapjes, drankjes en een koud en warm buffet. U reist
per luxe touringcar. Rond 12.00 uur gaat u aan boord en om 17.00
uur staat de bus klaar om u terug te brengen naar uw opstapplaats.
Als lezer profiteert u van een mooie prijs! U krijgt maar liefst 20,-
korting en betaalt slechts 195,00 (exclusief 3,-per boeking).