33 media
SPOT
OP
SPOTJES
Paniek om een barst
'Klassiek
is geen suf
wereldje
iS*4l media@wegener.nl
|j j| 024-3650570
Zaterdag 14 augustus 2010
De groots opgezette wedstrijd
Prijs Klassiek is bedoeld om de
Nederlandse muziekcultuur, in al
haar facetten, in het zonnetje te
zetten. De wapens in de strijd:
een flitsende site, vier succesvol
le jonge musici en, zo hopen de
bedenkers, creatieve kijkers.
door Rivka Croenier
Prijs Klassiek laat zich nog
het best omschrijven als
een soort Idols voor lief
hebbers van klassieke mu
ziek. Alleen gaat het hier
niet om de beste stem, maar om
wie het vurigste pleidooi houdt
voor een van de vijftig onderwer
pen uit vijfhonderd jaar Neder
landse klassieke muziek. Deze ca
non is samengesteld door de NPS,
die vanaf september met Teleac
en RVU samengaat in de nieuwe
omroep NTR.
Zie het breed: van componist
Alphons Diepenbrock tot Peter
Schat en van het Concertgebouw
tot de blaascultuur. Dat is natuur
lijk appels met peren vergelijken,
erkent Dieuwertje Blok, die Prijs
Klassiek in haar zondagmiddagpro
gramma NTR Podium onder haar
hoede neemt. „Je kunt niet zeg
gen: blaasmuziek is beter dan het
Concertgebouw. Dat zijn onverge
lijkbare grootheden. Maar daar
gaat het ook niet om. Passie, dat is
wat wij belonen. Liefde voor mu
ziek. Degene die zijn liefde het bes
te weet over te brengen, die wint."
De Nederlandse muziekcultuur is
volgens eindredacteur Joost van
Krieken ernstig onderbelicht. „Ie
dereen kent Bach en Mozart. Maar
als je vraagt, wat hebben wij nou
in Nederland, dan moeten de
meeste mensen toch even op hun
hoofd krabben. Het is leuk als
men daar over gaat nadenken. In
ternationaal staan wij namelijk
wel ontzettend hoog aangeschre
ven. We hebben met het Concert
gebouworkest het beste orkest ter
wereld in huis."
Dat rond sommige van die
oer-Hollandse muziektradities een
spruitjeslucht hangt, is volgens de
twee helemaal niet erg. Prijs Klas
siek moet vooral niet te elitair wor
den. Van Krieken: „Ik neem mijn
ouders graag als voorbeeld. Koorfa-
Pleiten voor klassiek
naten die zich niet beroepshalve
bezighouden met muziek, maar ge
nieten van ééns per week zingen.
Dat soort mensen willen we naar
ons toe lokken."
Een mooi streven, maar of dat lukt
is natuurlijk afwachten. De web
site van Prijs Klassiek is al in de
lucht en de eerste pleidooien drup
pelen binnen. Nogal stijve praatjes
van NPS-directeur Joop Daal-
meijer die zijn liefde voor 'het
Naardengevoel' betuigt, en van
componist Michel van der Aa, die
datzelfde doet voor het Holland
Festival. De dames van Wishful
Singing, pleitbezorgers van de en
semblecultuur, hebben het dan
iets beter begrepen. Denk jong,
decolleté en meerstemmig.
„Ja, die kant moet het wel een
beetje op", zegt Blok. „Het moet
gewoon ook lekkere televisie en ra
dio worden. Als je in de klassieke
muziek zit, betekent het niet auto
matisch dat je een nerd bent of
een grijs, kleurloos type in een stu
deerkamer. Ontzettend veel klas
sieke musici hebben overlap met
andere stromingen als popmuziek
en jazz. Kijk naar violiste Janine
Jansen die samenwerkte met
Sting. Het is geen suf wereldje."
Blokfluitist Erik Bosgraaf is een
van de vier, door de omroep aange
stelde, ambassadeurs van Prijs Klas
siek. Hij neemt het straks in de fi
nale op tegen drie collega's en de
publiekswinnaar. De fluitist die in
De wereld draait door al liet zien
dat je uit een 'suffe blokfluit' het
geluid van een elektrische gitaar
kunt persen, maakt zich sterk voor
de harmonie, fanfare en brass. Bos
graaf: „Dat genre wordt heel erg
onderbelicht omdat het zich voorr
namelijk in de provincie afspeelt.
Daar wordt op heel hoog niveau
gemusiceerd. Ontzettend veel men
sen zijn er met hart en ziel mee be
zig. Het woord amateur komt van
liefhebben. Je houdt van wat je
doet. Daar herken ik me in. Ik ben
zelf een professional met de moti
vatie van een amateur." De wed
strijd vindt hij een leuk idee. „Lek
ker laagdrempelig, het wordt op
deze manier in ieder geval niet
snel belerend."
Dat Prijs Klassiek op een breder
publiek mikt, vindt Bosgraaf een
lovenswaardig streven, waar hij
graag een steentje aan bijdraagt.
„Over Mozart gaat het wel.
Maar bijna nooit over al die men
sen die met hart en ziel in die
blaasorkesten spelen. Terwijl dat
een voorbeeld is van een springle
vende muziekcultuur."
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
Het crossmediale Prijs Klassiek
speelt zich voor een groot deel
op de site prijsklassiek.ntr.nl af.
Hier kan iedereen nu al een plei
dooi voor een onderwerp uit de
Nederlandse muziekgeschiede
nis achterlaten. Degene met het
vurigste betoog en de meeste
stemmen, strijdt in de finale op
televisie tegen vier musici: blok
fluitist Erik Bosgraaf, harpiste La
vinia Meijer, dirigent Otto Tausk
en pianist Ralph van Raat. Ook
zij kozen ieder een onderwerp
uit de canon van de Nederland
se muziekcultuur.
Dieuwertje Blok besteedt vanaf
5 september elke zondagmid
dag aandacht aan Prijs Klassiek
in het tv-programma NTR Po
dium. Verder staat de wedstrijd
drie keer per week centraal in
Viertakt op Radio 4. In de met
livemuziek volgepakte finale, op
7 november op Nederland 2,
kiest een vakjury, bestaande uit
sopraan Miranda van Kralingen,
zanger/presentator Edwin Rut
ten en musicoloog Emile Wenne-
kes, het beste pleidooi. De
hoofdprijs: een televisiedocu
mentaire over het winnende on
derwerp. De NTR zal die uitzen
ding verzorgen.
Dieuwertje Blok temidden van de Prijs Klassiek-ambassadeurs: (van links naar rechts): dirigent Otto Tausk, blokflui
tist Erik Bosgraaf, Dieuwertje Blok, pianist Ralph van Raat en harpiste Lavinia Meijer. foto Leendert Jansen
In de serie Spot op spotj'es belichten wij negen
weken lang uw meest favoriete tv-commercials
aller tijden. We tellen af van 9 naar 1.
Vandaag nummer 3: Gouden Gids.
NAAM SPOTJE
Kort maar krachtig: 'Haai'.
SLOGAN
'Gouden Gids. Dan weet je wat er te
koop is.'
WANNEER
Het spotje met de schoonmakers, de be
zemsteel en de haai verscheen in 1999.
HOE GAAT DE RECLAME
Twee schoonmakers zijn lekker bezig in
een groot aquarium. De een draait re
laxed rondjes op een poetsmachine.
Zijn collega zwiert als een gek met een
bezem in de hand, terwijl hij meebrult
met de muziek uit zijn koptelefoon.
Pats! Hij stoot met zijn bezem tegen de
ruit van het aquarium. Er ontstaat een
barst die razendsnel groter wordt. In pa
niek wendt de schoonmaker zich tot
zijn collega, die onverstoorbaar rondjes
op de poetsmachine draait en ondertus
sen de Gouden Gids erbij haalt. Hij belt
de ene na de andere glasleverancier,
met als hilarisch hoogtepunt: „Maar dat
is matglas. Dat zien ze meteen." Het
spotje eindigt met het beeld van de wan
hopige sclroonmaker, achter wiens
hoofd zich de muil van een haai van
Jawsformaat dreigend opent.
GEVOLGEN
Van Walbeek Etcetera won er in 1999
de Gouden Loeki mee, de publieksprijs
voor de beste tv-reclame. Regisseur Mat-
thijs van Heijningen jr. maakte wel
meer opmerkelijke spotjes. Zo was hij
ook verantwoordelijk voor de kunst
schaatser die het opneemt tegen een ijs-
hockteyteam (Delta Lloyd) en de archeo
logen die schedels opgraven met een
halfrond gat in het gebit (Dommelsch).
HERINNERING
Het is een wijdverbreid misverstand dat
het haaienspotje in Burger's Zoo in Arn
hem is opgenomen. „Het is gefilmd in
een aquarium in Genua", vertelt Max
door Lindy Jense
Janse, hoofd van Burger's Ocean. „Het
reclamebureau wilde het filmpje graag
bij ons opnemen, maar dat kon niet.
Ons haaienaquarium was destijds name
lijk nog in aanbouw." Toen de Ocean in
2000 feestelijk werd geopend, was bij
wijze van grap een reusachtige barst op
het glas van de haaienbak geplakt. De ac
teurs van het spotje draafden in schoon
makerstenue op. Ook stond nog jaren
een bordje 'gesponsord door de Gouden
Gids' bij het haaienaquarium. Desge
vraagd is Janse trouwens heel stellig
over de kans dat de aquariumwand
barst door een klap. „Dat kan niet. Het
is een plaat acryl van 35 centimeter dik.
Dan heb je wel een heel stevige bezem
nodig."
OPMERKELIJK
De commercial was een technisch hoog
standje. Om de beelden van de haai, het
glas, de barst en de acteurs samen te
voegen, moesten acht beeldlagen over el
kaar heen worden gemonteerd.