33 media SPOT OP SPOTJES Paniek om een barst 'Klassiek is geen suf wereldje iS*4l media@wegener.nl |j j| 024-3650570 Zaterdag 14 augustus 2010 De groots opgezette wedstrijd Prijs Klassiek is bedoeld om de Nederlandse muziekcultuur, in al haar facetten, in het zonnetje te zetten. De wapens in de strijd: een flitsende site, vier succesvol le jonge musici en, zo hopen de bedenkers, creatieve kijkers. door Rivka Croenier Prijs Klassiek laat zich nog het best omschrijven als een soort Idols voor lief hebbers van klassieke mu ziek. Alleen gaat het hier niet om de beste stem, maar om wie het vurigste pleidooi houdt voor een van de vijftig onderwer pen uit vijfhonderd jaar Neder landse klassieke muziek. Deze ca non is samengesteld door de NPS, die vanaf september met Teleac en RVU samengaat in de nieuwe omroep NTR. Zie het breed: van componist Alphons Diepenbrock tot Peter Schat en van het Concertgebouw tot de blaascultuur. Dat is natuur lijk appels met peren vergelijken, erkent Dieuwertje Blok, die Prijs Klassiek in haar zondagmiddagpro gramma NTR Podium onder haar hoede neemt. „Je kunt niet zeg gen: blaasmuziek is beter dan het Concertgebouw. Dat zijn onverge lijkbare grootheden. Maar daar gaat het ook niet om. Passie, dat is wat wij belonen. Liefde voor mu ziek. Degene die zijn liefde het bes te weet over te brengen, die wint." De Nederlandse muziekcultuur is volgens eindredacteur Joost van Krieken ernstig onderbelicht. „Ie dereen kent Bach en Mozart. Maar als je vraagt, wat hebben wij nou in Nederland, dan moeten de meeste mensen toch even op hun hoofd krabben. Het is leuk als men daar over gaat nadenken. In ternationaal staan wij namelijk wel ontzettend hoog aangeschre ven. We hebben met het Concert gebouworkest het beste orkest ter wereld in huis." Dat rond sommige van die oer-Hollandse muziektradities een spruitjeslucht hangt, is volgens de twee helemaal niet erg. Prijs Klas siek moet vooral niet te elitair wor den. Van Krieken: „Ik neem mijn ouders graag als voorbeeld. Koorfa- Pleiten voor klassiek naten die zich niet beroepshalve bezighouden met muziek, maar ge nieten van ééns per week zingen. Dat soort mensen willen we naar ons toe lokken." Een mooi streven, maar of dat lukt is natuurlijk afwachten. De web site van Prijs Klassiek is al in de lucht en de eerste pleidooien drup pelen binnen. Nogal stijve praatjes van NPS-directeur Joop Daal- meijer die zijn liefde voor 'het Naardengevoel' betuigt, en van componist Michel van der Aa, die datzelfde doet voor het Holland Festival. De dames van Wishful Singing, pleitbezorgers van de en semblecultuur, hebben het dan iets beter begrepen. Denk jong, decolleté en meerstemmig. „Ja, die kant moet het wel een beetje op", zegt Blok. „Het moet gewoon ook lekkere televisie en ra dio worden. Als je in de klassieke muziek zit, betekent het niet auto matisch dat je een nerd bent of een grijs, kleurloos type in een stu deerkamer. Ontzettend veel klas sieke musici hebben overlap met andere stromingen als popmuziek en jazz. Kijk naar violiste Janine Jansen die samenwerkte met Sting. Het is geen suf wereldje." Blokfluitist Erik Bosgraaf is een van de vier, door de omroep aange stelde, ambassadeurs van Prijs Klas siek. Hij neemt het straks in de fi nale op tegen drie collega's en de publiekswinnaar. De fluitist die in De wereld draait door al liet zien dat je uit een 'suffe blokfluit' het geluid van een elektrische gitaar kunt persen, maakt zich sterk voor de harmonie, fanfare en brass. Bos graaf: „Dat genre wordt heel erg onderbelicht omdat het zich voorr namelijk in de provincie afspeelt. Daar wordt op heel hoog niveau gemusiceerd. Ontzettend veel men sen zijn er met hart en ziel mee be zig. Het woord amateur komt van liefhebben. Je houdt van wat je doet. Daar herken ik me in. Ik ben zelf een professional met de moti vatie van een amateur." De wed strijd vindt hij een leuk idee. „Lek ker laagdrempelig, het wordt op deze manier in ieder geval niet snel belerend." Dat Prijs Klassiek op een breder publiek mikt, vindt Bosgraaf een lovenswaardig streven, waar hij graag een steentje aan bijdraagt. „Over Mozart gaat het wel. Maar bijna nooit over al die men sen die met hart en ziel in die blaasorkesten spelen. Terwijl dat een voorbeeld is van een springle vende muziekcultuur." Reageren? redactie.media@wegener.nl Het crossmediale Prijs Klassiek speelt zich voor een groot deel op de site prijsklassiek.ntr.nl af. Hier kan iedereen nu al een plei dooi voor een onderwerp uit de Nederlandse muziekgeschiede nis achterlaten. Degene met het vurigste betoog en de meeste stemmen, strijdt in de finale op televisie tegen vier musici: blok fluitist Erik Bosgraaf, harpiste La vinia Meijer, dirigent Otto Tausk en pianist Ralph van Raat. Ook zij kozen ieder een onderwerp uit de canon van de Nederland se muziekcultuur. Dieuwertje Blok besteedt vanaf 5 september elke zondagmid dag aandacht aan Prijs Klassiek in het tv-programma NTR Po dium. Verder staat de wedstrijd drie keer per week centraal in Viertakt op Radio 4. In de met livemuziek volgepakte finale, op 7 november op Nederland 2, kiest een vakjury, bestaande uit sopraan Miranda van Kralingen, zanger/presentator Edwin Rut ten en musicoloog Emile Wenne- kes, het beste pleidooi. De hoofdprijs: een televisiedocu mentaire over het winnende on derwerp. De NTR zal die uitzen ding verzorgen. Dieuwertje Blok temidden van de Prijs Klassiek-ambassadeurs: (van links naar rechts): dirigent Otto Tausk, blokflui tist Erik Bosgraaf, Dieuwertje Blok, pianist Ralph van Raat en harpiste Lavinia Meijer. foto Leendert Jansen In de serie Spot op spotj'es belichten wij negen weken lang uw meest favoriete tv-commercials aller tijden. We tellen af van 9 naar 1. Vandaag nummer 3: Gouden Gids. NAAM SPOTJE Kort maar krachtig: 'Haai'. SLOGAN 'Gouden Gids. Dan weet je wat er te koop is.' WANNEER Het spotje met de schoonmakers, de be zemsteel en de haai verscheen in 1999. HOE GAAT DE RECLAME Twee schoonmakers zijn lekker bezig in een groot aquarium. De een draait re laxed rondjes op een poetsmachine. Zijn collega zwiert als een gek met een bezem in de hand, terwijl hij meebrult met de muziek uit zijn koptelefoon. Pats! Hij stoot met zijn bezem tegen de ruit van het aquarium. Er ontstaat een barst die razendsnel groter wordt. In pa niek wendt de schoonmaker zich tot zijn collega, die onverstoorbaar rondjes op de poetsmachine draait en ondertus sen de Gouden Gids erbij haalt. Hij belt de ene na de andere glasleverancier, met als hilarisch hoogtepunt: „Maar dat is matglas. Dat zien ze meteen." Het spotje eindigt met het beeld van de wan hopige sclroonmaker, achter wiens hoofd zich de muil van een haai van Jawsformaat dreigend opent. GEVOLGEN Van Walbeek Etcetera won er in 1999 de Gouden Loeki mee, de publieksprijs voor de beste tv-reclame. Regisseur Mat- thijs van Heijningen jr. maakte wel meer opmerkelijke spotjes. Zo was hij ook verantwoordelijk voor de kunst schaatser die het opneemt tegen een ijs- hockteyteam (Delta Lloyd) en de archeo logen die schedels opgraven met een halfrond gat in het gebit (Dommelsch). HERINNERING Het is een wijdverbreid misverstand dat het haaienspotje in Burger's Zoo in Arn hem is opgenomen. „Het is gefilmd in een aquarium in Genua", vertelt Max door Lindy Jense Janse, hoofd van Burger's Ocean. „Het reclamebureau wilde het filmpje graag bij ons opnemen, maar dat kon niet. Ons haaienaquarium was destijds name lijk nog in aanbouw." Toen de Ocean in 2000 feestelijk werd geopend, was bij wijze van grap een reusachtige barst op het glas van de haaienbak geplakt. De ac teurs van het spotje draafden in schoon makerstenue op. Ook stond nog jaren een bordje 'gesponsord door de Gouden Gids' bij het haaienaquarium. Desge vraagd is Janse trouwens heel stellig over de kans dat de aquariumwand barst door een klap. „Dat kan niet. Het is een plaat acryl van 35 centimeter dik. Dan heb je wel een heel stevige bezem nodig." OPMERKELIJK De commercial was een technisch hoog standje. Om de beelden van de haai, het glas, de barst en de acteurs samen te voegen, moesten acht beeldlagen over el kaar heen worden gemonteerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 113