to! sail 2010 Op en rond het IJ in Amster dam wordt van donderdag 19 tot en met maandag 23 augustus Sail 2010 gehou den. Het nautische evene ment werd in 1975 voor het eerst gehouden ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Sindsdien wordt er elke vijfjaar een Sail georganiseerd. In 2005 kwa men 1,8 miljoen bezoekers af op de vloot van tall ships, marineschepen, replica's, mo derne schepen en het varend erfgoed. Sail-directeur Daan Meijer: „Ik ben heel blij dat we de Vespucci hebben, omdat die tot de verbeelding spreekt. Die hoort bij Sail Amsterdam, mensen vragen echt naar dat schip. Met de Götheborg ben ik blij omdat die nog nooit in Nederland is geweest. En reuzeblij ben ik met de Shabab Oman, een marineschip. Alle keren dat ik dat schip heb meegemaakt, zit daar een uitbundige be manning op die vaak de vriendschapsprijs krijgt. De Dhow Theyab is een heel aparte. Privéjacht van de kroonprins uit de Verenig de Arabische Emiraten. Een open boot van 36 meter. En dan natuurlijk de Kruzenstern, de Sedov en de Mir. Dat zijn de jongens waar je het voor doet." Sail begint 19 augustus met de Sail-In Para de, de tocht van de ongeveer zeshonderd deelnemers en ontelbare plezierjachten die dan van IJmuiden naar Amsterdam varen. Deze tocht duürt ongeveer negen uur. Die zelfde ochtend moeten eerst nog vijftig tra ditionele zeilschepen (tall ships) in twee groepen door de zeesluizen bij IJmuiden. De eerste gaan om negen uur de sluizen in, waarna de tocht naar Amsterdam begint. De eerste schepen arriveren om twee uur 's middags in de hoofdstad. In totaal doen zes tig tall ships mee, die samen anderhalve ki lometer kaderuimte in beslag nemen. Voor dat ze afmeren, moeten ze draaien, zodat ze op 23 augustus tijdens de Sail-Out weer snel het ruime sop kunnen kiezen. Praten op niveau over de damloper zaterdag 14 augustus 2010 UP -r De clipper Stad Amsterdam, uit 2000, is een van de jongere deelnemers. foto Sail Training International Van klein tot groot doet mee aan Sail. foto Sail Training International Het is druk op het IJ tijdens de vijf jaar geleden gehouden Sail Amsterdam. Ook dit jaar worden er weer vele honderd duizenden bezoekers verwacht, foto Stichting Sail Amsterdam door Hans Hoekstra Om tijdens Sail 2010 op niveau te praten met de deskundige collega-toeschou wers staan hieronder enkele scheepster men en -feitjes die handig zijn om te we ten: ACHTERLIJK Wellicht een verwarren de zeilterm: bedoeld wordt de achter zijde van een zeil. Er is sprake van een achterlijk, een voorlijk, een bovenlijk en een onderlijk. WIND Ook rond wind zijn veel uitdruk kingen ontstaan: goede raad in de wind slaan, iemand de wind uit de zei len nemen, de wind eronder hebben. KNOPEN De Beaufortschaal uit 1808, van de Engelse marineman Sir Francis Beaufort, geeft dertien windsterkten aan, van windstil (0) tot orkaan (12). De windsnelheid wordt gemeten in knopen: windstil (minder dan 1 knoop), orkaan (meer dan 63 knopen). QUO VADIS Latijn, letterlijk: waar gaat u heen. In de tijd dat we dit nog plech tig vertaalden met 'waarheen gaat gij' was dit een nogal veel voorkomende naam voor vrachtschepen, met name binnenschepen. Je komt die nog steeds tegen. RONDE OM TEXEL De Ronde om Texel, een jaarlijkse zeilwedstrijd voor catamarans rond het eiland Texel, wefd dit jaar afgelast wegens te hoge gol- JOON Felgekleurde stok met seinvlag O (het manoverboordsein, gele en ro de driehoek). MAST Mastvoet (onderste deel van de mast) en mastworp, een knoop die wordt gebruikt om voor korte tijd af te meren of om stootkussens aan de re ling te knopen. PAPYRUS De Egyptenaren schreven op papier gemaakt van de papyrus- plant, maar er werden ook boten van gemaakt. In de oudheid zeilden al pa- pyrusboten over de Nijl, toen de be langrijkste verkeersweg door Egypte. OPEN ZEILBOOT Een open zeilboot heeft geen hut of kajuit. Een bekende, bij verhuurders zeer populaire, is de polyvalk, de in polyester gebouwde ver sie van de valk. IJSZEILEN Volgens DN IJszeilvereni- ging Nederland is het ijszeilen als me thode van transport van mensen en goederen rond 1600 ontstaan in Ne derland. Als sport wordt ijszeilen sinds ongeveer 1840 beoefend. Er kan een snelheid van ruim honderd kilometer per uur worden gehaald. TUICACE Het geheel van zeilen en bij behorende lijnen. HELMSTOK Een rondhout dat men in de hand houdt om het roerblad te be sturen. DEINZEN Staat voor de achterwaartse beweging van het schip en verlijeren staat voor het zijwaarts afdrijven door de wind. SPOORWEGEN Het eerste Nederland se plan voor spooraanleg stuitte in 1831 op verzet van de zeil- en de stoomvaart. De Rijnschippers zagen de trein als concurrentie. VOC Er zijn 350 perkamenten zeekaar ten van de VOC, gebruikskaarten van Indiëvaarders, bewaard gebleven, com pleet met passergaatjes en uitgestippel de koersen. Op internet toont de beeldbank van het Nationaal Archief vijftien van deze zeekaarten uit de ze ventiende en de achttiende eeuw. DAMLOPER Behalve de damloper, een historisch scheepstype, zijn er meer na men van scheepstypes die niet direct aan een boot doen denken: fluit, hage- naar, kraak, kwak, optimist, otter, pink, regenboog, smak en snik. Een damlo per is een boot die met een overtoom over een dam kan worden getrokken. BONTEKOE De scheepsjongens van Bontekoe is een jongensboek, maar schipper Bontekoe heeft werkelijk be staan. In 1619 - tijdens de eerste reis naar Indië, met een lading buskruit - ontplofte zijn schip, de Nieuw Hoorn. Bontekoe en 55 andere overlevenden werden gered door een ander VOC-schip en bereikten Batavia. CLIPPER Clipper Stad Amsterdam, tien jaar geleden gepresenteerd tijdens Sail Amsterdam. De organisatie gebruikt het woord clip per in plaats van het Nederlandse klip per om het verschil aan te duiden met zeilende binnenvaartschepen van die naam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10