binnenland 17 Eindeloos sushi eten nu betaalbaar Allerlaagste prijsgarantie Ik** stipreizen.nl Onderzoek naar onbehoorlijk bestuur Villa Happ HORECA Vooral jongeren houden niet van zwaar tafelen 'Japanner' is eigenlijk een Chinees boek online of bel 020 - 66 22 222 dinsdag 10 augustus 2010 HELVOIRT - De kinderkledingketen Villa Happ is op 5 juli failliet ge gaan met een schuld van 11 mil joen euro aan ABN Amro. De cura toren houden zich in het vervolg onderzoek naar het faillissement bezig met de vraag of sprake is ge weest van ongeoorloofde transac ties, dan wel onbehoorlijk bestuur. Tegelijkertijd is begonnen met de ontmanteling van de winkels en elf van de twaalf bv's die het con cern telt. Een doorstart is niet mogelijk om dat alle geïnteresseerden aangaven niet in zee te willen met eigenaar Toine Happen, die nog altijd het merkrecht op Villa Happ bezit. Uit het verslag van de curatoren blijkt tevens dat alleen de verkoop zijde van het bedrijf failliet is. De merkrechten (het intellectuele ei gendom), de naam, de productie en de inkoopkant zijn onderge bracht bij Villa Happ Internatio nal, de in Dubai gevestigde ven nootschap die wordt gecontro leerd door Toine Happen. Vanuit deze bv werd het ontwerpen van de kleding aangestuurd, evenals de productie in China. r■iTmrmrwwTnTiTrmwiiffimBT;&^e*saaat,3^ag8y*38!*M^^ y mem mm m m s DEN HAAG - Vijftig 'Japanners' zijn de afgelopen drie jaar gestart door Chinezen, zegt sectormanager Li Ping Lin van Koninklijke Horeca Nederland. Negen op de tien 'Japan ners' is eigenlijk een Chinees. Alle nieuwe Japanse zaken worden opgezet als all-you-can-eat restau rant. Voor een vast bedrag mag de klant twee of drie uur onbeperkt sushi en andere gerechten eten. Niet van een buffet, want er is ge woon bediening. De klant kruist op een formulier aan wat hij wil hebben, foto's verduidelijken de kaart. Nederlanders lijken uitgeke ken op 'de chinees', het bezoek aan de Chineze restaurants loopt sterk terug de laatste jaren. Om het tij te keren stapten Chine se ondernemers sinds de eeuwwis seling over op het wokrestaurant, maar ook daar is het nieuwe van af. Bovendien is die markt verza digd met tussen de 200 tot 250 za ken, aldus sectormanager Ling. Horeca Nederland schat het aantal traditionele Chinees-Indische res taurants op tweeduizend. niet meer met hun ouders naar de chinees. Dat hebben ze van jongs af aan gedaan, ze willen wat an ders." Volgens Chang zijn de Chi nezen niet met hun tijd mee ge gaan, veel koks zijn op leeftijd en blijven doen wat ze al jaren doen. Toch zal de traditionele chinees nooit echt verdwijnen, stelt sector manager Li Ping Lin van Koninklij ke Horeca Nederland. „Kwaliteit is de sleutel. Een traditionele zaak, waar alles klopt, redt het zeker." WÊmmmKmimmmmÊBÊmÊHmiÊitmmmmmmÊmmimmmmÊÊmÊaiaimmamammmmmÊmammmammmammtmmmiaimtÊmmÊmmmmmmÊÊmimmmtmÊmmmmimmBimmmmÊÊmemmmm Veel en vet is niet meer van deze tijd. Dus storten Chine se ondernemers zich na het wokrestaurant nu op sushi. „Negen op de tien Japanse restaurants is Chinees." door Jan Trommelen Even een rookpauze tijdens het eten. Voor de ingang van restaurant Shabu Sha- bu trekt Hellen de Rooij aan een sigaretje. „Ik hou van de Ja panse manier van bereiden. Wei nig vet, supervers en natuurlijk. De Japanners gebruiken geen geur- en smaakstoffen", zegt de Haagse, die met haar broer uit eten is. Dineren bij de Japanner is voor mensen die niet van zwaar tafelen houden. „Ik ben op dieet om straks in mijn trouwjurk te passen. Dus als we ergens gaan eten, denk ik meteen: Japans",, vertelt Angeli ca van Lith. Vriendin Marieke van Veis: „Het eten is lekker licht, als ik hier wegga voel ik me gezond. En je hoeft hier niet uren aan tafel te zitten. Het is snel." De twee denken nog wel eens te rug aan de tijd dat er alleen chique Japanse zaken waren. „Sushi was luxe, nu is het heel betaalbaar ge worden. Misschien dat we daarom wel zo vaak gaan." Dat hoort Theo Chang graag. Hij is net gestart met Shizo, in het cen trum van Den Haag, de officiële opening is nog niet eens geweest. „Ik kon mijn restaurant in Scheve- ningen goed verkopen aan een pro jectontwikkelaar. Nu ben ik op nieuw begonnen, maar niet meer met een Chinees-Indische zaak. De toekomst zit in de Japanse keu ken, die past bij het veranderende eetpatroon. Jongere generaties wil len gezonde en gevarieerde por ties. De klant kan hier veel ver schillende dingen proeven." Chang mikt op een publiek tot een jaar of 35. „Dat zijn de mensen die geld uitgeven." Achter de toonbank is sushi-kok Wai Kit-Tam (34) 's middags druk met de voorbereidingen. „De klan ten komen vaak in groepjes, of ze spreken hier af. Eerst doen ze een rondje koude hapjes, dan iets warms als een lamskoteletje, dan weer een rondje sushi of soep." De Chinese Nederlander heeft het Ja panse koken geleerd bij zijn oom, die een sushi-bar had in zijn Chi nese restaurant. „Het maken van sushi is niet moeilijk, maar het ver eist wel precisie. Dit kun je niet haastig doen." Na dertig jaar in de horeca - zijn ouders en grootou ders hadden ook een restaurant, zijn broer nog steeds - voorspelt ondernemer Chang dat veel van de 2000 traditionele Chinees-Indi sche zaken de komende jaren hun deuren sluiten. „Jongeren gaan Japanse gerechten klaargemaakt door een Chinese kok worden opgehaald door de bediening in restaurant Shizo in Den Haag. foto Phil Nijhuis/GPD *'eT gratis erPlaats; Zie stipreizen.nl/frpsd ''""derden, Prijs verlaa vVjtL/^ est» \\\>x sttv \vW 4I.1.V. Zie stipreizen.nl/thath 'voorwaarden allerlaagste prijsgarantie zie www.stipreizen.nl. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer exd. Calamiteitenfonds/rese 'voorwaarden allerlaagste prijsgarantie zie www.stipreizen.nl. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer excl. Calamiteitenfonds/reserveringskosten. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 7