Wind en golven geven
Rennen naar de trein en stoom afblazen in de
2
Kinderpret
Meezeilen
dinsdag 10 augustus 2010
de Oosterschelde op zijn duimpje. „Met
een beetje geluk zien we vandaag een paar
bruinvissen en zeehonden." Hij vertelt dat
door de verbeterende kwaliteit van het wa
ter weer bruinvissen in de Oosterschelde
voorkomen.
Als alle gasten aan boord zijn, varen we de
haven uit, de Oosterschelde op. Wind
kracht vier en bewolkt, niet het meest favo
riete weer van de meeste zeilers, maar per
fect voor een grote zeilboot als de Morgen
ster. Het eerste deel wordt op de motor ge
varen. „Het is niet te doen om tegen de
wind in te zeilen met zoveel mensen aan
boord", legt Mare uit. „Nu blijft tenminste
iedereen droog", grapt hij.
Ter hoogte van restaurant De Heerenkeet
- aan de Schouwse zuidkust, halverwege
Zierikzee en de stormvloedkering -
draaien we en worden de zeilen gehesen.
Het wegvallen van het geluid van de mo
tor laat een diepe stilte achter. Uitsluitend
het geluid van de golven en de ruisende
wind geeft een enorm gevoel van rust en
vrijheid. Voor mij de kans om in gesprek
te gaan met het gemêleerde publiek aan
boord. Dagjesmensen, vakantiegasten, ge
zinnen, studenten: allemaal genieten ze
van de vrijheid van het zeilen. Slechts een
enkeling werkt zich ook in het zweet en
sjort aan touwen.
Wat Mare al had voorspeld: zeilend gaan
we sneller dan op de motor. Zierikzee is zo
bereikt. Trouwens, met die zeemansbenen
blijkt het wel goed te zitten.
De Morgenster maakt deel uit van Zeilvloot
De Zeeuwse Stromen.
Drie uurtjes meezeilen kan nog de hele
maand augustus. De kosten bedragen 15,-
euro per persoon. Kinderen t/m 4 jaar mo
gen gratis mee varen.
De schepen van de zeilvloot vertrekken van
uit de haven van Zierikzee om 13.30 en ke
ren er om 16.30 uur terug. De vaartocht
gaat door als er minimaal twintig personen
meegaan. Reserveren is noodzakelijk. Dat
kan via telefoon 0111-415830 of mobiel
06-15211291.
Meer informatie is te verkrijgen via
info@zeilvlootdzs.nl en op de website
www.zeilvlootdzs.nl.
Vanuit Zierikzee kun je met prachtige, oude zeilschepen
meevaren over de Oosterschelde. Zeilen hijsen of aan
het roer staan, maar alleen lekker luieren en uitwaaien
mag ook. Landrot en Zomerverslaggever Tim Hamelink
test zijn zeemansbenen.
door Tim Hamelink
foto's Ronald Den Dekker
'Scheepsmaat' Joris in actie
Het is een perfecte dag om te
zeilen over de Oosterschelde.
Vanaf de Zeelandbrug bekijk
ik het water als een pseu-
do-kenner: het schuim drijft
er mooi bij. (Niet alleen had ik nog nooit
gezeild, ik wist er ook nog eens helemaal
niets van af!)
De haven in Zierikzee ligt vol met boten
van allerlei maten. Van gigantische jachten
tot kleine zeilbootjes en alles daar tussen
in. John van Dalsen prepareert zijn schip
De Bracksand, een bijzonder fraaie twee
mast klipper uit 1899. Met hem had ik van
daag afgesproken. Hij laat me de haven en
de andere schepen zien en stelt me dan
voor aan schipper Mare Westerburger,
met wie ik vandaag meezeil.
Zijn schip is de Morgenster, een prachtige
Belgische klipper die is gebouwd in 1901 in
het Belgische Temse. Het is eigendom van
een Belgische bierbrouwer en werd vroe
ger gebruikt om graan en gerst aan te voe
ren. De Morgenster is 25 meter lang, 5 me
ter breed en heeft een diepgang van 1,20
meter. Het zeiloppervlak bedraagt 255 vier
kante meter.
Terwijl de eerste gasten aan boord komen
praat ik met schipper Mare Westerburger.
Hij is al 16 jaar schipper en vaart 14 jaar op
de Morgenster. „Door de platte bodem is
dit schip zeer flexibel", vertelt Mare. Hij
krikt mijn beperkte kennis over het zeilen
binnen de kortste keren op. Enthousiast
legt hij uit hoe het schip werkt. En hij kent
Met gehesen zeilen terug naar Zierikzee
door Rianne Kleinveld
Negen van de tien keer dat ik met
de trein ga, kom ik haastig het sta
tion binnenrennen. Zo ook van
daag. Bij het instappen van de stoomtrein
klinkt het fluitsignaal. De rit gaat van Goes
naar Hoedekenskerke en terug.
In de trein zitten veel kinderen, onder wie
de achtjarige Justin den Engelsman uit Et-
ten-Leur. „Hij vond het helemaal gewel
dig", vertelt zijn oma over de rit van vorig
jaar. De rit is dit jaar nog leuker door de
vernieuwde spoortocht. In een klein boek
je staan allerlei vragen en opdrachten. Zo
vervelen kinderen zich niet tijdens de veer
tig minuten durende rit.
Alle conducteurs, netjes gekleed in uni
form, krijgen veel vragen van de kinderen.
„Heeft de trein een lekke band?" Hoofd
conducteur Edwin Sulsters vindt het leuk.
„Er is meer interactie met de kinderen."
Met een snelheid van 30 kilometer per uur
is het Zeeuwse landschap goed te bekij
ken. Als ik mijn hoofd stiekem uit het
raam steek bij een korte stop, zie ik dat de
spoorwegovergang met de hand wordt
opengezet. In Kwadendamme stapt een
aantal mensen uit voor de Vlindertuin. Bij
de spoorwegovergang trekt de stoomtrein
veel bekijks van de wachtende mensen.
Vrolijk zwaaien ze naar de kinderen in de
trein. Een jong stel verderop in de trein is
speciaal vanuit Leiden hierheen gekomen.
De vrouw maakte deze rit voor de eerste
keer als klein meisje.
Bij aankomst op het station in Hoedekens
kerke is het een klus om vanaf de hoge
trein op het perron te stappen. De dijk is