Wind en golven geven Rennen naar de trein en stoom afblazen in de 2 Kinderpret Meezeilen dinsdag 10 augustus 2010 de Oosterschelde op zijn duimpje. „Met een beetje geluk zien we vandaag een paar bruinvissen en zeehonden." Hij vertelt dat door de verbeterende kwaliteit van het wa ter weer bruinvissen in de Oosterschelde voorkomen. Als alle gasten aan boord zijn, varen we de haven uit, de Oosterschelde op. Wind kracht vier en bewolkt, niet het meest favo riete weer van de meeste zeilers, maar per fect voor een grote zeilboot als de Morgen ster. Het eerste deel wordt op de motor ge varen. „Het is niet te doen om tegen de wind in te zeilen met zoveel mensen aan boord", legt Mare uit. „Nu blijft tenminste iedereen droog", grapt hij. Ter hoogte van restaurant De Heerenkeet - aan de Schouwse zuidkust, halverwege Zierikzee en de stormvloedkering - draaien we en worden de zeilen gehesen. Het wegvallen van het geluid van de mo tor laat een diepe stilte achter. Uitsluitend het geluid van de golven en de ruisende wind geeft een enorm gevoel van rust en vrijheid. Voor mij de kans om in gesprek te gaan met het gemêleerde publiek aan boord. Dagjesmensen, vakantiegasten, ge zinnen, studenten: allemaal genieten ze van de vrijheid van het zeilen. Slechts een enkeling werkt zich ook in het zweet en sjort aan touwen. Wat Mare al had voorspeld: zeilend gaan we sneller dan op de motor. Zierikzee is zo bereikt. Trouwens, met die zeemansbenen blijkt het wel goed te zitten. De Morgenster maakt deel uit van Zeilvloot De Zeeuwse Stromen. Drie uurtjes meezeilen kan nog de hele maand augustus. De kosten bedragen 15,- euro per persoon. Kinderen t/m 4 jaar mo gen gratis mee varen. De schepen van de zeilvloot vertrekken van uit de haven van Zierikzee om 13.30 en ke ren er om 16.30 uur terug. De vaartocht gaat door als er minimaal twintig personen meegaan. Reserveren is noodzakelijk. Dat kan via telefoon 0111-415830 of mobiel 06-15211291. Meer informatie is te verkrijgen via info@zeilvlootdzs.nl en op de website www.zeilvlootdzs.nl. Vanuit Zierikzee kun je met prachtige, oude zeilschepen meevaren over de Oosterschelde. Zeilen hijsen of aan het roer staan, maar alleen lekker luieren en uitwaaien mag ook. Landrot en Zomerverslaggever Tim Hamelink test zijn zeemansbenen. door Tim Hamelink foto's Ronald Den Dekker 'Scheepsmaat' Joris in actie Het is een perfecte dag om te zeilen over de Oosterschelde. Vanaf de Zeelandbrug bekijk ik het water als een pseu- do-kenner: het schuim drijft er mooi bij. (Niet alleen had ik nog nooit gezeild, ik wist er ook nog eens helemaal niets van af!) De haven in Zierikzee ligt vol met boten van allerlei maten. Van gigantische jachten tot kleine zeilbootjes en alles daar tussen in. John van Dalsen prepareert zijn schip De Bracksand, een bijzonder fraaie twee mast klipper uit 1899. Met hem had ik van daag afgesproken. Hij laat me de haven en de andere schepen zien en stelt me dan voor aan schipper Mare Westerburger, met wie ik vandaag meezeil. Zijn schip is de Morgenster, een prachtige Belgische klipper die is gebouwd in 1901 in het Belgische Temse. Het is eigendom van een Belgische bierbrouwer en werd vroe ger gebruikt om graan en gerst aan te voe ren. De Morgenster is 25 meter lang, 5 me ter breed en heeft een diepgang van 1,20 meter. Het zeiloppervlak bedraagt 255 vier kante meter. Terwijl de eerste gasten aan boord komen praat ik met schipper Mare Westerburger. Hij is al 16 jaar schipper en vaart 14 jaar op de Morgenster. „Door de platte bodem is dit schip zeer flexibel", vertelt Mare. Hij krikt mijn beperkte kennis over het zeilen binnen de kortste keren op. Enthousiast legt hij uit hoe het schip werkt. En hij kent Met gehesen zeilen terug naar Zierikzee door Rianne Kleinveld Negen van de tien keer dat ik met de trein ga, kom ik haastig het sta tion binnenrennen. Zo ook van daag. Bij het instappen van de stoomtrein klinkt het fluitsignaal. De rit gaat van Goes naar Hoedekenskerke en terug. In de trein zitten veel kinderen, onder wie de achtjarige Justin den Engelsman uit Et- ten-Leur. „Hij vond het helemaal gewel dig", vertelt zijn oma over de rit van vorig jaar. De rit is dit jaar nog leuker door de vernieuwde spoortocht. In een klein boek je staan allerlei vragen en opdrachten. Zo vervelen kinderen zich niet tijdens de veer tig minuten durende rit. Alle conducteurs, netjes gekleed in uni form, krijgen veel vragen van de kinderen. „Heeft de trein een lekke band?" Hoofd conducteur Edwin Sulsters vindt het leuk. „Er is meer interactie met de kinderen." Met een snelheid van 30 kilometer per uur is het Zeeuwse landschap goed te bekij ken. Als ik mijn hoofd stiekem uit het raam steek bij een korte stop, zie ik dat de spoorwegovergang met de hand wordt opengezet. In Kwadendamme stapt een aantal mensen uit voor de Vlindertuin. Bij de spoorwegovergang trekt de stoomtrein veel bekijks van de wachtende mensen. Vrolijk zwaaien ze naar de kinderen in de trein. Een jong stel verderop in de trein is speciaal vanuit Leiden hierheen gekomen. De vrouw maakte deze rit voor de eerste keer als klein meisje. Bij aankomst op het station in Hoedekens kerke is het een klus om vanaf de hoge trein op het perron te stappen. De dijk is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 62