consument! 25 maakt site socialer dinsdag 10 augustus 2010 Nu.nl door Laurens Lammers Laurens Verhagen rept in zijn blog op Nu.nl dagelijks over torenhoge cijfers van de meest bekeken video's en foto's en de best gelezen berich ten. De hoofdredacteur van de grootste nieuwssite van Nederland doet dat echter niet om andere nieuwssites de ogen uit te steken. „Ik kan elke maand trompetteren hoe goed we zijn. Dat is leuk, maar niet het doel. De media heb ben behoefte aan dit soort cijfers. Verder heeft: het ook te maken met ons streven naar openheid en het contact met de lezer. Je krijgt weer feedback van de lezer en dat is erg belangrijk voor ons", stelt Verhagen. De laatste jaren was de nieuwssite vooral druk bezig met het verbre den van het nieuwsaanbod. In to taal werden er liefst twaalf nieuwe secties gelanceerd, waaronder Nu- Zakelijk, NuSport, Nujij en NuFo- to. Vooral met de laatste twee be trekt Nu.nl de bezoeker veel meer bij de site dan vroeger. Verhagen: „Het sociale aspect van nieuws wordt steeds belangrijker. Vroeger konden mensen een reactie sturen op een bericht, maar die kwam dan in onze mailbox terecht en daar deden we niets mee. Tegen woordig komen alle reacties op Nujij te staan, waar ook alle discus sies plaatsvinden." Het gevolg van al die discussies was volgens Verhagen wel dat er nu veel uren zitten in het modere ren van reacties. Op de site werd gigantisch veel onzin weggehaald. Honderden mensen ontvingen daarbij een ban en kregen geen toegang meer tot de site. De bekendste nieuwssite van Ne derland wordt gemaakt door een vrij kleine redactie. De vaste redac tie bestaat uit slechts zes man, aan gevuld met ongeveer twintig me dewerkers. Opvallend op de nieuwssite is de overdaad aan ANP-berichten, de reden dat Nu.nl ook wel eens een 'minder waardige' nieuwssite wordt ge noemd. Nu.nl werkt intussen hard aan de integratie van alle belangrijke socia le netwerken. Berichten doorplaat sen op deze netwerken is nu al mo gelijk via de speciale knoppen die de site hiervoor biedt. „Wat we nu willen, is dat mensen ook op hun Facebookpagina kunnen zien wel ke vrienden een bepaald bericht op Nu.nl hebben gelezen en wie daarop gereageerd heeft op Nujij. „Eigenlijk zijn we zo constant be zig de nieuwsbehoefte van onze le zers te bevredigen. In een site als NuLive geloof ik ook heilig. De be zoekersaantallen per dag wisselen nu nog sterk en de integratie met de nieuwssite kan nog altijd beter. Onderwerpen die op Twitter al populair zijn, maar nog niet op Nu.nl staan, zullen we echter ook zichtbaar op de hoofdsite gaan zet ten, waarbij we doorlinken naar NuLive", zegt Verhagen. Deze zomer mocht Nu.nl een nieuw record bijschrijven. Het oude record van 20,2 miljoen page views op 25 februari 2009, de dag dat de Turkish Airlinesvlucht TKi95t neerstortte bij Schiphol, werd op 10 juni 2010 verbroken. Op de dag na de verkiezingen no teerde Nu.nl 21 miljoen pageviews. Verder groeide de sectie NuSport met 1,7 miljoen unieke bezoekers in mei uit tot de grootste sportsite van Nederland. Ook mobiel timmert Nu.nl stevig aan de weg. Het laatste nieuwtje is een applicatie voor de iPad. Ook zonder de applicatie bleek Nu.nl echter al een succes op de nieuwe tablet-pc van Apple. Verhagen: „Voordat de iPad officieel gelan ceerd was in Nederland, zagen we dat het apparaat ons in mei in to taal 659.000 pageviews extra ople verde. Dat is ongelooflijk veel. Op een iPad heb je ook veel meer beeld dan op de mobiele telefoon en je surft veel sneller over de site. Het is bovendien heel anders dan 'gewoon' de website bezoeken." www.nu.nl reageren? consument@wegener.nl Deze zomer brak de site Nu.nl records qua bezoekersaantallen. 'Kleurloos' nieuws blijft in trek bij het grote publiek. De site is inmiddels volop bezig sociale netwerken te integreren. Laurens Verhagen: „Eigenlijk zijn we constant bezig de nieuwsbehoefte van onze lezers te bevredigen." foto Laurens Lammers „Het publiek hoor ik dat nooit zeg gen", zegt Verhagen. „Al klopt het wel: 60 procent van het nieuws op Nu.nl is afkomstig van het ANP. Zelf vind ik dat niet erg. De lezer wil gewoon het laatste nieuws heb ben. Lezers zien de site als een tele tekst met plaatjes. Er zit ook geen politieke kleur aan ons nieuws. We zijn kleurloos in de goede zin van het woord." Het sociale aspect aan het nieuws vindt de hoofdredacteur ook vele malen interessanter dan de kritiek op zijn site. „Dankzij Twitter hoef je nauwelijks meer de straat op voor het nieuws. TVvitter is de straat en per definitie een stuk sneller dan een nieuwssite. Al is TWitter geen concurrent van Nu.nl. Mensen gebruiken de twee sites vaak nog naast elkaar." Verhagen is echter realistisch. De gemiddelde Nederlander weet nog steeds niet hoe Twitter werkt en wie hij er op zou moeten volgen. Daarom begon Nu.n! dit jaar met NuLive, een site die als een soort filter moet fungeren voor TWitter- berichten. NuLive moet de lezer la ten zien welke tweets (Twitterbe- richten) belangrijk zijn en afkom stig zijn uit een betrouwbare bron. Verbeter de buurt, begin bij jezelf Putten in de weg, gevaarlijke ver keerssituaties, slecht verlichte fietspaden. Alle misstanden in je buurt kun je aangeven op de site Verbeterdebuurt.nl. Je kunt er ook nieuwe ideeën aandragen waar een gemeente haar voordeel mee kan doen. Initiatiefnemer Creative Crowds geeft de ideeëen en problemen vervolgens door aan de gemeente. www.verbeterdebuurt.nl Een foto van alle hoofdsteden van de wereld Voor de eerste keer in de geschie denis is het mogelijk alle landen in de wereld gratis en snel te be zoeken. In dit fotoproject laat foto journalist Jeroen Swolfs straten uit de hele wereld zien. In vijfjaar tijd wil hij alle hoofdsteden ter wereld bezocht hebben. Op deze site kun je zien waar hij al ge weest is. In 2014 wil Swolfs zijn laatste foto in Amsterdam maken. www.streetsoftheworld.nl Download je eigen, persoonlijke stadsgids Zit er nog een leuk stedentripje in het verschiet? Download dan op Youropi.com een persoonlijke stadsgids. Van tientallen steden in Nederland en ver daarbuiten is een gids beschikbaar. Je kunt zelf aangeven wat je in de gids wilt hebben: restaurants, winkels, ho tels, activiteiten en evenementen. De gids is gratis. Alleen even regis treren. www.youropi.com De Bijbelverhalen in Legoblokjes Lego is niet alleen om mee te spe len. Je kunt veel meer mee. Dat be wijst de Amerikaan Brendan Po well Smith die met de veelkleuri ge blokjes verhalen uit de Bijbel letterlijk in beeld brengt. Aardig om te zien, al zijn sommige plaat jes behoorlijk expliciet. Daarom hanteert Powell Smith een soort kijkwijzer, die waarschuwt voor naakt, geweld, vloeken en seks. www.thebricktestament.com Een race tegen de klok met Google Chrome fastball Hoe snel kun jij een antwoord vinden met Google? Dat kun je testen met dit bijzonder leuke Youtube-filmpje. Terwijl je kijkt naar een filmpje waarin een balle tje een ingenieus parcours aflegt, moet je enkele vragen met Google beantwoorden. Bij een goed ant woord rolt de bal weer verder. Verslavend leuk. Dus begin er niet aan onder werktijd. www.youtube.com/chromefastball

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 27