io parkeerplaatsen Het begon met bermtoerisme In heel Europa is een schreeuwend tekort aan goede pleisterplaatsen voor truckers én andere automobilisten, stelt de ANWB. Vroeger parkeerde je je auto gewoon in de berm langs de snelweg. Maar het bermtoerisme noop te de overheid tot ingrijpen. 'We exporteerden onze autocultuur maar dat viel niet in goede aarde' dinsdag 10 augustus 2010 Vakantieganger s door Joep Trommelen beeld Anke Arts inds de enorme groei van het Europese vrachtwagenverkeer is er een tekort aan pleis terplaatsen voor trucks ontstaan. Volgens de ANWB kan het zo niet langer, te meer daar het vrachtverkeer over de weg tot 2020 nog eens zal ver dubbelen ten opzichte van nu. „Met name in het vakantieseizoen ontstaan grote problemen", stelt Ferry Smith van de ANWB. „Va kantieverkeer komt soms nauwe lijks aan de bak bij het sanitair." Er zijn bovendien veel Oost-Euro- pese chauffeurs gekomen met lage lonen. Die houden hun geld liever op zak en mijden daarom soms de toiletten. „Sommigen doen hun behoefte in de berm. Dat leidt tot onaanvaardbare toestanden." Volgens een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Water staat wordt het vermeende gebrek aan capaciteit 'zeker meegenomen' in het nieuwe beleid dat momen teel in de maak is. „We kijken waar behoefte aan is. Vooral aan de grens spelen er problemen met capaciteit en veiligheid. Wij willen dat vrachtwagenchauffeurs ook daar met een gerust hart kunnen verblijven en gaan slapen." Grote problemen doen zich vol gens de ANWB voor op parkeer plaatsen in de oostelijke grens streek, omdat vrachtwagens in de weekenden Duitsland niet in mo gen. „Daar moet echt wat aan ge daan worden", zegt Smith. Rijkswaterstaat zit niet stil. Op Het is aan het berm toerisme uit de ja ren zestig van de vorige eeuw te danken dat Neder land een uitge breid netwerk van parkeerplaatsen langs de snelwegen kreeg, stelt mo biliteitshistoricus Vincent van der Vinne, schrijver van het boek De autoproblematiek in Nederland. Toen ]an en Mien Modaal hun Daf jes en Opeltjes langs de snelweg parkeerden en vanuit de berm met een thermoskan koffie 'autoo tje gingen kijken', besefte de over heid dat het zo niet langer kon. Tot dan mochten automobilisten gewoon langs de snelweg parke ren. Dat was geen probleem in een tijd waarin vooral handelsreizigers en ander zakelijk verkeer op de nog rustige, fileloze snelwegen re den. Van der Vinne: „Die mensen maakten als ze moesten tanken, eten, drinken of naar het toilet moesten, gebruik van de restau rants en cafés op de meestal vlak langs de snelweg gelegen oude ver bindingswegen, die dateerden uit de tijd van de postkoets. Zij had den geld daarvoor. Toen de lagere sociale klassen aan het autoverkeer gingen deelnemen, veranderde dat. Die namen zelf hun boterham men mee en gingen gewoon langs de weg zitten. En dat was natuur lijk gevaarlijk." „Nederlanders die naar Frankrijk gingen, deden dat daar tot verbijs tering van de Fransen ook", weet Van der Vinne. „We exporteerden onze autocultuur maar dat viel niet in goede aarde." In 1966 is besloten dat de parkeer- stroken langs de snelweg alleen nog maar als vluchtstrook in nood gevallen mochten dienen. Einde bermtoerisme. Er moesten honderd parkeerplaat sen komen langs snelwegen. De eerste twee kwamen langs de A12, tussen Driebergen en Veenendaal, met zitbanken en vuilnisbakken. Ze waren van het achterland afge sloten om sluipverkeer te voorko men. En, de les van het bermtoe risme, dagrecreatie was er verbo den. Zelfs ijs- en haringkarren mochten er niet komen. Dat is tot op de dag van vandaag zo. De rijkstekenaars hadden bedacht dat er om de 10 kilometer een par keerplaats nodig was. Een nieuw probleem diende zich echter aan. Italië en Duitsland kenden al veel langer snelwegen met parkeerplaat sen. De sanitaire voorzieningen daar waren meestal erg smerig. Dus kreeg Nederland een uniek systeem: er kwamen alleen par keerplaatsen met toiletten bij ben zinepompen. Die moesten de toi letten bovendien gratis aanbieden. Nederland liep aanvankelijk achter in de aanleg van een rijkswegen net, maar juist daardoor kon het volgens Van der Vinne later fou ten voorkomen. De eerste snelweg was die tussen Den Haag en Utrecht en die was pas in 1939 klaar. Inclusief de parkeerstroken van 2,5 meter. Daar liep Nederland bijvoorbeeld weer mee voorop ten opzichte van bijvoorbeeld Duits land, waar slechts een armzalig half metertje naast de rijbaan be schikbaar was. Opmerkelijk genoeg draait het Ne derland van nu de klok in de strijd tegen het fileleed soms weer terug. Dan veranderen vluchtstroken in de spits weer in 'gewone' rijbanen annex filestroken. En 'onveilige' parkeerplaatsen wor den soms opgeheven. Het zijn vol gens Van der Vinne vooral de 'los se' parkeerplaatsen zonder benzi nepomp waar sociale controle ont breekt. Zij veranderen soms in ho mo-ontmoetingsplaatsen, plaatsen waar prostitutie plaatsvindt of an dere ongewenste activiteiten. Dagrecreatie is nog steeds verbo den. „De faciliteiten op parkeer plaatsen nemen nog steeds toe", zegt Van der Vinne. „Vooral bij AC-restaurants en de McDonald's. Maar ook de recreatie is in Neder land nog steeds gericht op kort ver blijf Daarom ligt er ook geen en kel Van der Valk hotel direct aan de snelweg, maar er altijd een stuk je vanaf Dat heeft ook te maken met het ontbreken van een verbin ding met het achterland op de par keerplaatsen. Zo'n hotel zou dan wel heel erg geïsoleerd komen te liggen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10