Vliegen aan de sleeplift
Meer dan zwevende hoofden op
2
Museumschatten
maandag 9 augustus 2010
Stel: je hebt nog nooit op waterski's gestaan, laat staan op een
wakeboard. Maar je wilt wel graag eens op twee latten of een plank
over het Veerse Meer suizen. Wie kun je dan beter om tips vragen
dan de wereld- kampioen wakeboarden. Rens Cosijn uit Oost-
Souburg maakt tijd vrij voor een privéles aan Zomer-verslaggeefster
Marloes Vrolijk.
door Marloes Vrolijk
Tijdens de wintersport is het ver
boden: spelen in de skilift. Op
het Veerse Meer is het juist een
must. Alleen de succesvolle be
ginners blijven keurig in één lijn
staan.
Salto, Backflip, Frontroll en Toeside-ralley;
tricks waar de professionals zoals Rens Co
sijn zich mee bezighouden. „Je kunt het
kabelwakeboarden met turnen vergelij
ken; je laat alle varianten van de tricks
zien", zegt Rens, die dit jaar wereldkam
pioen kabelwakeboarden is geworden.
Voor beginnelingen zoals ik is het belang-
Rens vliegt met het grootste gemak op zijn wakeboard over het Veerse Meer.
door Tim Hamelink
Weinig mensen weten dat de
schutterij van Goes, die in de
16e eeuw is opgericht, nog
steeds bestaat. Weliswaar hoeven de schut
ters de stad niet meer te verdedigen, ze
houden nog wel schietwedstrijden.
De geschiedenis van de Goese schutterij is
te zien in de 'Met Man Macht Zaal' van
Historisch Museum De Bevelanden in
Goes. De schuttersgilden waren de oude
stadswachters die de verdediging van de
stad op zich namen. De schuttersgilden wa
ren nauw betrokken bij het gemeentebe
stuur. )e kon niet in de gemeenteraad ko
men als je geen lid was van een schutterij.
De 'Met Man en Macht Zaal' is gevuld met
attributen zoals geweren en harnassen.
Het meest opvallend zijn de vier grote
schutterijstukken: portretten van norse
hoofden met sjieke kledij en grote wapens.
Indrukwekkend is de manier waarop de
details zijn geschilderd.
De vier schilderijen - drie van Cornelis
Willemszoon Eversdijck en één van zijn
zoon Willem Corneliszoon Eversdijck -
zijn de enige schutterijstukken in Zeeland.
Bijzonder is dat de schilderijen niet tegen
de wand geplaatst zijn, zodat de achter
kant zichtbaar is. Zo wordt de leeftijd van
deze prachtige stukken goed zichtbaar.
Door restauraties en ouderdom komen de
onderliggende verflagen boven die verras
sende details tonen.
Zeer bijzonder is de grote collectie gildezil-
ver die het museum in bruikleen heeft. De
zelfde voorwerpen die op de schilderijen
te zien zijn, staan ook in de vitrines. De ge-