RHH0IHHR0 Krab vangen is lastig Studie naar nog meer 141 zeeland •jfWtW Opknapbeurt voor Zierikzeese Noord- en Zuidhavenpoort zeeland in de vorige eeuw -- ENERGIE Delta onderzoekt mogelijkheid meer elektriciteit op te wekken splaat maandag 9 augustus 2010 Zeeland en toerisme gaan hand in hand, al decennialang. In deze serie raadkaarten van Hans Lindenbergh brengen we recreatieoorden in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verhalen over de vakan- tieplek. Stuur uw oplossingen naar: redacde@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede ant woorden krijgen een waardebon. III■llll——I I HU (TïT i bi ff" Deze rubriek wordt ook gevolgd door toeristen die Zee land aandoen. Dat blijkt uit de reactie van Marjan en Jan Oggel uit Deventer, die evenals de meeste andere inzenders wisten dat het vorige week ging om Colijnsplaat. De Oggels, wier achternaam Zeeuwse wortels doen vermoe den, ontpoppen zich als ambassa deurs voor het dorp en geven on gevraagd advies: „Wij brengen hier onze vakantie door en kun nen er niet genoeg van krijgen: een authentiek Zeeuws dorpje met volop bedrijvigheid (o.a. de vismijn), schitterend gelegen aan de Oosterschelde. Vooral de Voorstraat is een juweeltje: onbe grijpelijk dat er in deze straat diver se huizen - veelal sfeervolle rijks monumentjes - blijkbaar al jaren lang leeg en te koop staan. Verpau pering dreigt! In Deventer is een stichting opgericht die de monu menten opkoopt, ze opknapt en vervolgens verhuurt. Dit alles met groot succes een ideetje voor Zee land?" Wim de Wilde uit 's Gravenpol der meldt: „Vorig jaar besloten on ze kleinkinderen tijdens de Co- li jnsplaatse Dagen mee te doen aan het Open Kampioenschap Krabbenvissen. De kinderen, die in onze tuinvijver salamanders, kikkers en bootsmannetjes van gen, dachten dit ook te kunnen. Maar dat liep anders. Snel werd ze duidelijk dat de plaatselijke jeugd niet voor niets met half vergane visresten de krabben naar hun net jes lokten. De teleurstelling was groot, maar het was hun heilig voornemen om komende vrijdag beter beslagen ten ijs te komen." J.J. Gelijnse uit Zierikzee schrijft: „De haven is aangelegd als com pensatie van de haven van Veere voor de vissers van Arnemuiden en Veere. Deze konden die haven niet meer bereiken vanwege de aanleg van de Veerse Dam." Waardebonnen gaan naar: N. Heijstek, Co lijnsplaat; Niels van de Linde, Oud-Vosse- meer en Wim de Wilde, 's-Cravenpolder. Apparaten in zo'n 650 huishou dens werken op stroom opge wekt uit oude poepluiers en etensresten. Delta Milieu onder zoekt of er meer elektriciteit kan worden opgewekt uit de stortplaats in Vlissingen-Oost. De verwachting is dat het kan. door Jeffrey Kutterink Het storten van afval doen afvalverwerkers zoals Delta Milieu al leen nog als het echt niet anders kan. De inhoud van vuilniszakken gaat tegenwoordig in vlammen op. „Maar van de his torie kan energie worden ge maakt." In de jaren tachtig en negentig was het heel gewoon om huishou delijk en organisch afval te storten op de afvalberg in Vlissingen- Oost. „We zijn als ouderwetse stortplaats begonnen", legt be drijfsleider Kees Oranje van de af- valberging Noord- en Midden Zee land uit. „Hoewel regelgeving voorschreef dat afval moest worden verbrand, is nog lang met ontheffing gestort omdat er een tekort was aan ver brandingscapaciteit. Sinds vorig jaar storten we geen gram brand baar afval meer." Door afbraak van organisch afval ontstaat stortgas. Elke afvalberging is verplicht dat af te vangen. „Zou je niets doen, dan ontsnapt het gas uiteindelijk uit de afvalberg en ver oorzaakt stank. Bovendien is het broeikaseffect van methaan twin tig keer groter dan van CO2. Overi gens is het een utopie dat je alle methaan afvangt. De kunst is om de hoeveelheid zo laag mogelijk te houden." Het gas kan via een fakkel worden verbrand of worden gebruikt om stroom op te wekken. Dat laatste doen Delta Milieu en Delta Ener gy al jaren op de afvalberging in Vlissingen-Oost. „We vangen stortgas af met be hulp van zogenoemde gasbron nen. Dat zijn 51 kunststof buizen die dwars door de stortplaats zijn geplaatst. We zetten daar onder druk op en zuigen dus als het wa re de methaangas uit de afvalber ging. De bronnen zijn aan de bo venkant afgesloten met een meta len kap waarop leidingen zijn aan gesloten. Daarmee wordt het gas afgevoerd richting een motor om elektriciteit op te wekken." Er staan twee motoren, waarvan er in principe één wordt gebruikt. De back-up staat grotendeels stil. Omdat de hoeveelheid te storten afval steeds ver der afneemt, zoekt Delta naar mogelijkheden om meer geld aan de afvalberging te verdienen. Daarom bestuderen Delta Milieu en Delta Energy of het mogelijk is om meer stortgas te winnen en daarmee meer elektriciteit op te wekken. De grote vraag is hoeveel stortgas er nog in de afvalberging zit. Want uit het materiaal dat nu wordt ge stort ontstaat geen gas. „Uit het huidige afvalaanbod - dak- afval, verduurzaamd hout, asbest, slib en grond - ontstaat geen met haan. We winnen gas uit in het verleden gestort afval." Maar het gas dat daaruit ontstaat wordt steeds minder. Nu wordt onderzocht hoeveel en hoe lang er nog gas uit de afvalber ging kan worden gewonnen. Dat kan worden bepaald doordat zeer nauwkeurig is gedocumenteerd waar ooit welk soort afval is ge stort. Wie met die gegevens in de hand zou gaan graven kan elke stort te rugvinden. De eerste resultaten van het onderzoek geven aan dat er nog wel degelijk meer gas te winnen valt. „Hoeveel meer we er uit kunnen halen wordt nu onder zocht", zegt Oranje. Computermodellen geven daarin inzicht. „Maar de na tuur laat zich niet sturen. De bacteriën in de afvalberg produ ceren methaan als afval. Als het methaan niet optimaal uit de afval- Bedrijfsleider Kees Oranje bij een berg wordt gezogen, kan het zijn dat bacteriën sterven in hun eigen afval. Dan temper je dus eigenlijk de biologie. De ervaring is dat als je de afvalstoffen wegneemt, en de leefomgeving voor bacteriën ge zonder maakt, ze ook meer gas produceren. Dan haal je uit hetzelf de stukje stortplaats meer stort gas." Hoe optimaal de afzuiging werkt, ■iwiiM'ï'iWiiBmiiBmMriwwaniiii11iimiwiii—iniiiiininii mi iiihiiiiib'iihiiiiii mm i>uiiiimihii("iiiiiifiiiiiiMiiiiiiMMiiiiMiiiiiiwiiiiiiwiiiwiiiiiiiiwihii—iwi i iwmiiiiyr door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De Noord- en Zuidha venpoort van Zierikzee gaan on der het mes. Het metsel- en voeg werk van de monumentale verde digingswerken is hard aan een op knapbeurt toe. Hetzelfde geldt voor een aantal kozijnen en delen van de leien daken en glas-in-lood- rarnen. De kosten zijn geraamd op een kleine drie ton. Het is, weet Piet de Kroo van de gemeente Schouwen-Duiveland, zo'n tien a vijftien jaar geleden dat voor het laatst groot onderhoud werd uitgevoerd aan de uit de vee- tiende eeuw daterende stadsfortifi- caties. De beide poorten zijn ooit ge bouwd om de welvarende handels stad Zierikzee tegen kwaadwillen den te beschermen en nu één van de trekpleisters van de Schouwen- Duivelandse monumentenstad. Beide poorten zijn opgetrokken uit Gobertange en Ledesteen en die natuursteen heeft de tand des tijds goed doorstaan. Dat laatste kan volgens De Kroo niet gezegd worden van het voegwerk. Het zil te kustklimaat heeft wat dat be treft zijn tol geëist. Op sommige plekken is schade ontstaan door zaailingen van bomen en tegen de muur gegroeide klimop. Het nalopen en herstellen van het voegwerk is één van de belangrijk ste onderdelen van de opknap beurt. Het is de bedoeling dat slecht en gescheurd metselwerk steensdiep wordt uitgehakt en ingeboet. Bij beide poorten vraagt ook het hout werk de nodige aandacht. Uit in spectie is gebleken dat meerdere kozijnen of delen ervan weggerot zijn en moeten worden vervan gen. Het glas in lood in de kruisven- sters van de Noordhavenpoort vergt aandacht evenals het buiten schilderwerk. Vermoedelijk is bij eerder schilderwerk verzuimd om de ondergrond goed te behande len. Op sommige plaatsen is van ij zerwerk - bijvoorbeeld muuran kers - alleen de zichtzijde geschil derd. De Kroo verwacht dat het groot onderhoud aan de stadspoor ten bij elkaar enkele maanden in beslag neemt. Hij hoopt dat zo snel mogelijk na de bouwvakva kantie met het werk begonnen kan worden. Enige overlast voor het verkeer - dat nu nog ongehin derd van beide poorten gebruik maakt - is volgens De Kroo onver mijdelijk. „Maar er wordt gepro beerd om dat tot het minimum te beperken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 68