vandaac Ultf jelicht II tBSr i - - - r ,.,A Duikboot of onderzeeër? Alen De bemanning Het verschil tussen een duikboot en een onderzeeër? En wolven die onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan jagen op hun prooi? Lees erover op zie: Uitgelicht op onze website zaterdag 7 augustus 2010 Piraterij bij Somalië IPuntland Thuishaven van Somalische piraten (JPiratenbasis Gezamenlijke Task Force 151 Oorlogsschepen van 14 landen patrouilleren in de Golf van Aden. Jaarlijks varen ca. 24.000 schepen door dit gebied. ERITREA- SOEDAN JEMEN Operatie Atalanta Eerste marineopera tie van de EU. Deelnemende landen zijn België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Nederland, Spanje, Zweden, Italië, Noor wegen en Bulgarije. De operatie bestrijkt een gebied tot 930 km uit de kust. DJIBOUTI - ETHIOPIE ÏZ CC u_ Bargaal ©Garacad Hobyo Harardhere Mogadishu TANZANIA Kismaayo Mombasa Dar-es- Salaam Somolibekken SEYCHELLEN I t Indische Oceaan 2010: Overvallen tot op 1.800 km van Mogadishu tot bij Madagascar Straat Aanvallen piraten Mozambique 2008 111 2009 217 1 750 km 1 51 (t/m tweede kwartaal) infographic CN bronnen: International Maritime Bureau, Ecoterra Intl, Somali Marine Coastal Monitor hun sonarcontacten kunnen iden tificeren. In de Golf van Aden va ren op dit moment marinesche pen rond van diverse landen die vinden dat ze een economisch be lang hebben bij bescherming van hun handelsvloot. Naast de EU en de NAVO hebben onder meer India, Rusland, Iran, China en Ja pan oorlogsbodems gestuurd. „Het maken van akoestische vin gerafdrukken van schepen van po tentieel vijandige maar ook van be vriende landen behoort tot de standaardtaken van een onderzee boot", zegt Platje. Hij twijfelt echter aan de effectivi- teit van deze vorm van marine-in zet. „Als ik kijk naar de gebrekkige internationale samenwerking en de gebleken juridische onmogelijk heden om piraten aan te pakken, dan lijkt het me meer een vorm van verkapte ontwikkelingssamen werking. Vanuit een puur militair oogpunt gezien is de piraterij na tuurlijk het effectiefst te bestrijden met robuuste operaties tegen de bases van waaruit de piraten opere ren. Maar dan komen er ongetwij feld argumenten als: die mensen zijn zo arm, ze moeten toch ook in hun levensonderhoud voor- Aan boord bevinden zich 55 be manningsleden di.e tot de elite van de marine gerekend worden. Ze hebben een aantal zware tests moeten ondergaan, want het leven aan boord van een onderzeeboot is fysiek en psychisch geen pretje. Er is veel minder ruimte dan op een oppervlakteschip, dus moet je er bijvoorbeeld tegen kunnen dat je steeds fysiek contact hebt met je medeopvarenden. Daarnaast kun je gemakkelijk gedesoriënteerd ra ken door het dagenlange verblijf onder water en het kunstlicht. De bemanning heeft geen idee of het dag of nacht is of welke kant ze op vaart. Ook de opleiding is zwaar: ieder een moet de boot op zijn duimpje kennen en overal kunnen insprin gen in geval van nood. Wie de opleiding volbrengt, krijgt de felbegeerde 'flipper': de twee dolfijntjes die het symbool van de onderzeebootdienst vormen. De bemanning bestaat uit veelal jonge mannen, de gemiddelde leeftijd ligt rond de 25. Ook de kapitein is jong, zo'n 35. „Hij is Schipper naast God", zegt oud-inlichtingenofficier Wies Platje. „Hij voert helemaal al- leen het bevel. Bij een gevecht is hij het, en hij alleen, die bepaalt wat er gebeurt, veel nadrukkelijker dan op een oppervlakteschip. Wie c zich bewezen heeft als onderzee bootkapitein behoort tot de bete re commandanten. Bij de vlagoffi cieren, de admiraals en de schou ten-bij-nacht, zie je vaak dolfijntjes op de jas."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11