vandaac
Ultf
jelicht
II
tBSr i - - -
r
,.,A
Duikboot of onderzeeër?
Alen
De bemanning
Het verschil tussen een duikboot en een onderzeeër? En wolven die onder de
zeespiegel van de Atlantische Oceaan jagen op hun prooi? Lees erover op zie:
Uitgelicht op onze website
zaterdag 7 augustus 2010
Piraterij bij Somalië
IPuntland
Thuishaven van
Somalische piraten
(JPiratenbasis
Gezamenlijke Task
Force 151
Oorlogsschepen van
14 landen patrouilleren
in de Golf van Aden.
Jaarlijks varen ca.
24.000 schepen door
dit gebied.
ERITREA-
SOEDAN
JEMEN
Operatie Atalanta
Eerste marineopera
tie van de EU.
Deelnemende landen
zijn België, Duitsland,
Frankrijk, Griekenland,
Groot-Brittannië,
Nederland, Spanje,
Zweden, Italië, Noor
wegen en Bulgarije.
De operatie bestrijkt
een gebied tot 930 km
uit de kust.
DJIBOUTI -
ETHIOPIE
ÏZ
CC
u_
Bargaal
©Garacad
Hobyo
Harardhere
Mogadishu
TANZANIA
Kismaayo
Mombasa
Dar-es-
Salaam
Somolibekken
SEYCHELLEN I
t
Indische
Oceaan
2010: Overvallen tot op 1.800 km
van Mogadishu tot bij Madagascar
Straat
Aanvallen piraten
Mozambique
2008 111
2009 217 1
750 km
1 51 (t/m tweede kwartaal)
infographic CN bronnen: International Maritime Bureau, Ecoterra Intl, Somali Marine Coastal Monitor
hun sonarcontacten kunnen iden
tificeren. In de Golf van Aden va
ren op dit moment marinesche
pen rond van diverse landen die
vinden dat ze een economisch be
lang hebben bij bescherming van
hun handelsvloot. Naast de EU en
de NAVO hebben onder meer
India, Rusland, Iran, China en Ja
pan oorlogsbodems gestuurd.
„Het maken van akoestische vin
gerafdrukken van schepen van po
tentieel vijandige maar ook van be
vriende landen behoort tot de
standaardtaken van een onderzee
boot", zegt Platje.
Hij twijfelt echter aan de effectivi-
teit van deze vorm van marine-in
zet. „Als ik kijk naar de gebrekkige
internationale samenwerking en
de gebleken juridische onmogelijk
heden om piraten aan te pakken,
dan lijkt het me meer een vorm
van verkapte ontwikkelingssamen
werking. Vanuit een puur militair
oogpunt gezien is de piraterij na
tuurlijk het effectiefst te bestrijden
met robuuste operaties tegen de
bases van waaruit de piraten opere
ren. Maar dan komen er ongetwij
feld argumenten als: die mensen
zijn zo arm, ze moeten toch ook
in hun levensonderhoud voor-
Aan boord bevinden zich 55 be
manningsleden di.e tot de elite
van de marine gerekend worden.
Ze hebben een aantal zware tests
moeten ondergaan, want het leven
aan boord van een onderzeeboot
is fysiek en psychisch geen pretje.
Er is veel minder ruimte dan op
een oppervlakteschip, dus moet je
er bijvoorbeeld tegen kunnen dat
je steeds fysiek contact hebt met
je medeopvarenden. Daarnaast kun
je gemakkelijk gedesoriënteerd ra
ken door het dagenlange verblijf
onder water en het kunstlicht. De
bemanning heeft geen idee of het
dag of nacht is of welke kant ze op
vaart.
Ook de opleiding is zwaar: ieder
een moet de boot op zijn duimpje
kennen en overal kunnen insprin
gen in geval van nood.
Wie de opleiding volbrengt, krijgt
de felbegeerde 'flipper': de twee
dolfijntjes die het symbool van de
onderzeebootdienst vormen. De
bemanning bestaat uit veelal jonge
mannen, de gemiddelde leeftijd
ligt rond de 25. Ook de kapitein is
jong, zo'n 35. „Hij is Schipper naast
God", zegt oud-inlichtingenofficier
Wies Platje. „Hij voert helemaal al-
leen het bevel. Bij een gevecht is
hij het, en hij alleen, die bepaalt
wat er gebeurt, veel nadrukkelijker
dan op een oppervlakteschip. Wie c
zich bewezen heeft als onderzee
bootkapitein behoort tot de bete
re commandanten. Bij de vlagoffi
cieren, de admiraals en de schou
ten-bij-nacht, zie je vaak dolfijntjes
op de jas."