u media ■f Nieuw nieuws en spektakel 33 SPOT OP SPOTJES Kracht en schoonheid 024-3650570 Zaterdag 7 augustus 2010 Paul de Leeuw zegt de zaterdagavond vaarwel, maar pikt vanaf 30 augustus wel bijna alle ande re dagen van de week in voor zijn \AaDiW0D0- VrijaagShow, een latenightprogramma op Ne derland 3 van BNN en de Vara. Samen met zijn 'schaduwspitsen' Filemon Wesselink en oud-schaatser Erben Wennemars belooft hij het lekkerste, meest gênante, grappigste en be langrijkste nieuws te behandelen. Hans van der Togt krijgt een roddelquiz in het programma. RTL komt in het najaar op vrijdagavond met de nieuwe talentenjacht The voice of Holland. De show wordt door de zender ronkend omschreven als 'De ultieme zoektocht van vier Nederlandse topartiesten (Nick Simon, leroen van der Boom, VanVelzen en Angela Groothuizen, red.) naar de nieuwe genera tie supertalenten'. Aspirant-kandidaten kunnen online auditie doen. Niet voor een gemene jury van vlees en bloed maar via de webcam, waarbij de com puter een instant rapportcijfer uitdeelt. Lager dan een zeven? Exit! De geest van Paul de Leeuw waart ook rond bij SBS 6. Daar presente ren Gerard loling en Beau van Er ven Dorens vanaf 21 augustus hun i Zaterdagavondshow met Geer Beau. Net als Paul de Leeuw in Mooi! Weer De Leeuw vervullen ze grote en kleine wensen van kijkers. Het programma wordt gemaakt door de productiemaatschappij van Paul de Leeuw. Van Johnny de Mol wordt een proactieve houding verwacht bij zijn nieuwe, doldwaze spelshow Beat De Mol bij Veronica. In deze 'zoektocht naar verbor gen talent', zijn eerste grote studioprogramma, zoeken hij en collega BN'ers in Nederlandse dorpen naar mensen die iets raars heel goed kunnen. De kandidaten worden naar de studio gesleurd voor een wedstrijdje. Denk aan mannen in vrouwenkle ren die heel hard moeten rennen op stilettohakken. Heel erg Veronica dus. i. I In de categorie lachen, gieren, brullen komt RTL in het najaar met een Nederlandse versie van 1 de Vlaamse tv-hit Benidorm bas- tards. Hierin nemen zeven bejaar den zoete wraak op de jeugd door op straat toneelstukjes op te voe ren, waarbij de camera natuurlijk inzoomt op de verbijstering van het jeugdige publiek. Het nieuwe televisieseizoen staat voor de deur. Groots vermaak en verborgen came ra's bij de commerciële omroepen en een overweldigende hoeveelheid actualiteitenru brieken bij de Publieke Omroep. Een aantal nieuwkomers uitgelicht. door Rivka Croenier Ghislaine Plag stuurt met het vrijdagse NCRV-programma Altijd wat bewust weg van de waan van de dag. Dit nieuwe opinieprogramma belooft achtergrondreportages over 'the ma's die leven in de maatschappij'. Kijkers hebben een flin ke vinger in de pap, meldt de omroep. Via de website kun nen ze zelf onderzoeken initiëren. Goedemorgen Nederland verdwijnt, de Ochtendspits ver schijnt. Dit nieuwe ontbijtprogramma op Nederland 1 wordt gemaakt door WNL. De omroep lanceert hiervoor twee nieuwe gezichten zonder enige televisie-ervaring: Petra Grijzen (32) en Alex de Vries (45). Zij komt van BNR Nieuwsradio, hij van De Telegraaf. Beau van Erven Dorens krijgt het druk dit sei zoen, want hij mag bij SBS ook eindelijk het pro gramma maken waar hij al jaren van droomt. In het reportageprogramma De wereld van Beau, duikt hij in 'onbekende werelden'. Hij gaat daarbij tot het naadje, belooft de presentator die zijn avonturen deels zelf filmt. Van zijn vrouw mocht hij overigens niet alles. Over zijn plan om de Mount Everest te beklimmen of zich te bekwa men in de extreme sport base jumping sprak zij haar veto uit. Ook SBS 6 zet de verborgen camera in. De door Nance gepresenteerde familieshow De leukste verborgen cameragrap van Nederland is Bana- nasplit, maar dan zonder bekende Nederlan ders. Kijkers krijgen de kans om mensen uit hun directe omgeving in de maling te "nemen met een zelfbedachte grap. Helemaal BN'er-vrij is de show overigens niet. Voor sommige 'can- dids' worden ze ingeschakeld ter verhoging van de feestvreugde. Bij de Publieke Omroep vliegen de nieuwe actualiteiten programma's kijkers vanaf 6 september om de oren. De opvolger van Nova heet Nieuwsuur, een samenwerkings verband van de NPS en NOS. Zeven dagen per week, ge presenteerd door Mariëlle Tweebeeke en Twan Huys. De Vara, die niet mee mag doen met dit clubje, sluit zich aan bij Uitgesproken (de opvolger van Netwerk). Die rubriek wordt op maandag en vrijdag door de Vara gemaakt, op dinsdag en donderdag door de EO en op woensdag door nieuwkomer WNL. De Vara strikte ove rigens Volkskrant-journalist )an Tromp voor de presen tatie. Fons de Poel, Aart Zeeman, Wouter Kur- pershoek en Sven Kockelmann zijn de ge zichten van Brandpunt op zondagavond. Legendarische naam in een nieuw jasje. De KRO zet stevig in. Er is ruimte voor dure buitenlandreportages en tijdrovende onderzoeksjournalistiek. De presentato ren beloven prikkelend de diepte in te gaan. In de serie Spot op spotjes belichten wij negen weken lang uw meest favoriete tv-commercials aller tijden. We tellen af van 9 naar 1. Vandaag nummer 4: KLM. NAAM SPOTJE KLM had spotjes met diverse titels. WANNEER Van 1992 tot 2002 was de zwaan het boegbeeld van de KLM. Er bestaan twin tig verschillende zwanenspotjes, met ti tels als 'Van vertrek tot aankomst' en 'Van boeken tot thuiskomen'. Na markt onderzoek besloot de KLM te stoppen met de zwanen. Daar bleek namelijk uit dat klanten allerlei individuele behoef ten hebben en daarop wilde de KLM in spelen met de nieuwe campagne 'Een reis vol inspiratie'. HOE GAAN DE RECLAMES Eén of meerdere zwanen vliegen tegen een achtergrond van een strakblauwe lucht. Hun sierlijke en elegante bewegin gen staan centraal. Je ziet ze langzaam over het water naar beneden scheren of opstijgen. Op de achtergrond hoor je, naast het sfeervolle One day I'll fly away van Randy Crawford, vliegtuiggeluiden. De vergelijking met een vliegtuig is dan snel gemaakt. De bedenkers, Marcel Groen en Eddie Greenwood van recla mebureau PMSvW/Y&R (nu: Y&R Not just film), hadden eigenlijk een ander filmpje als hun nummer één gepresen teerd aan opdrachtgever KLM. Hierover was de directie weinig enthousiast. Het spotje met de zwanen viel meteen in de smaak. Voor het eerste filmpje werd ge bruikgemaakt van beelden uit een BBC- documentaire. Voor de daaropvolgende fimpjes schoten de reclamemakers sa men met de BBC beelden op zwanen- broedplaats Abbotsbury in Engeland. GEVOLGEN Het marktaandeel van KLM steeg met 4 procent. PMSvW/Y&R sleepte er de nodige prijzen mee in de wacht, waar onder de Telegraaf Lezersprijs in 1994 en de Gouden Loeki in 1995. LEZERSOORDEEL „Wij vinden dit spotje zo leuk omdat door Moniek Hüsken het kracht en schoonheid uitstraalt", la ten Wim en Henny Pierik weten. „Wat mij raakt, is het gebruik van de kleur blauw", stelt Theo Wijands, „de zwa nen die sierlijk vliegen en bewegen (zwanen zijn op zich al sierlijke dieren) en gebruik van de kleur wit als symbool van onschuld en ongereptheid. Pas dit toe op de KLM en het suggereert dat al les net zo sierlijk gaat als in dit filmpje. Het is een verademing om te zien en te horen na alle schreeuwerige reclame van de laatste tijd met hard geluid, veel afwisselende beelden en boodschappen die snel worden uitgesproken. Dit spot je gebruikt andere, tegengestelde midde len en daarom slaat het bij mij aan." OPMERKELIJK Het is niet uitgesloten dat de spotjes met zwanen ooit terugkeren. „Ze zitten zó in ons systeem, dat ze altijd weer te rug kunnen komen", zegt een woord voerster van KLM. Om eraan toe te voe gen: „Maar de kans daarop is wel klein".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 119