m 25 reizen De Bernina Spoorlijn trekt toeristen uit de hele wereld reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 7 augustus 2010 s-v: foto Peter Donatsch Op informatieborden staat van al les over de aanleg van het traject. Het makkelijkst is de afdaling van Predan naar Bergün. Voel tijdens de wandeling eens aan zo'n pilaar en realiseer je met hoeveel inventi viteit het bouwwerk tot stand kwam. Sta stil bij de zestien arbei ders die alleen al omkwamen bij de bouw van de Albulatunnel. Want ook daaraan herinnert dit pad. Geniet van de elegantie waar mee de ingenieurs honderd jaar ge leden de spoorlijn in de bergwand contrueerden, waardoor ze er nu eigenlijk een deel van is geworden. Waar anders op de wereld werd ongerepte natuur en technisch ver nuft zo wonderschoon vervloch ten? Als er één bouwwerk terecht op de Werelderfgoedlijst staat, is het wel de Bernina Spoorlijn. Tf Reageren? redactie.reizen@wegener.nl De Bernina Spoorlijn ligt in het kanton Graubünden in het oos ten van Zwitserland. Met de City- nightline is het elf uur van Am sterdam naar Zurich, daarna nog anderhalf uur naar Chur. Een en kele reis van Chur naar Tirano, tweede klasse, kost 57 Zwitserse Frank (41,50 euro). Graubünden heeft veel overnach tingsmogelijkheden. Bijzonder zijn het Jugendstil Hotel Kurhaus in Bergün (zie drie kleine foto's links) en het romantische, maar eenvoudige Hotel Albrici in Po- schiavo. De winkelstad Chur heeft een oud centrum met res taurants, cafés, bars en disco's. Deze reis werd mogelijk ge maakt door Graubünden Toeris me en de Deutsche Bahn. www.mybemina.ch www.berguen-filisur.ch www.kurhausberguen.ch www.churtourismus.ch www.citynightline.nl www.graubuenden.ch www.berninaexpress.ch De Bernina Express tuft over het wereldberoemde cirkelviaduct bij Brusio. om Davos aan te sluiten op het in ternationale spoorwegnet. Zo leg de hij het fundament voor de hui dige Rhatische Bahn. Zonder hem geen Bernina Express. De Bernina Spoorlijn trekt toeris ten uit de hele wereld. Met de hui dige technieken zou het aanleggen van een spoorlijn over de Alpen een meesterwerk zijn. Het werk dat de ingenieurs aan het begin van de vorige eeuw leverden, mag dus gerust een wonder heten. „Het waren ook nog eens jonge mensen. Misschien dat ze daarom dat avontuur aandurfden", vertelt machinist Samuel Keller, terwijl hij het beroemde Landwasservia- duct bij Filisur oprijdt. Beneden gaapt een immense diepte en voor ons het donkere gat van de 216 me ter lange Landwassertunnel. Na tuurlijk is Landwasser spectacu lair, zegt Keiler, maar eigenlijk zijn alle viaducten, tunnels en lawine galerijen bouwtechnische hoog standjes. De werknemers van de Rhatische Bahn zijn trots op hun spoorwegmaatschappij en het net werk van slechts 400 kilometer. In de volgeboekte panoramawa gons vergapen de passagiers zich intussen aan het spectaculaire landschap. Wild stromende bergri vieren en woeste bossen, afgewis seld met bekoorlijke alpenweides en vriendelijke stadjes. Hier zit je met je neus bovenop de natuur. De trein staat stil bij een waterval die zich langs een wand omlaag stort. De natuur laat overal zijn spierbal len zien. Ondanks alle kunstwer ken en veiligheidsmaatregelen la ten bergen zich niet temmen. „De berg beweegt altijd. Daar moet je rekening mee houden, anders ge beuren er ongelukken", legt Bahn- meister Bernard Bösch uit. Hij en zijn collega's zijn verantwoordelijk voor de technische staat van de spoorlijn. Dat is zeker in de winter geen eenvoudige opgave. Bovenop de Berninapas bij het op 2.253 me ter hoog gelegen station Ospizio Bernina wordt het sneeuwdek in meters geteld. Daar moet soms meerdere keren per dag een sneeuwploeg de rails vrijmaken. Er zijn altijd risico's van aardver schuivingen en lawines of stukken rots die naar beneden komen. „Kijk daar", wijst machinist Josep- pe Beti, „daar is een paar jaar gele den een stuk berg naar beneden gekomen. Bovenop een trein." Een monument herinnert aan de slachtoffers. Het spoor is daarna verlegd. Een nieuwe steenlawine kan geen schade meer aanrichten. „Eigenlijk zijn de veiligheidsmaat regelen de grootste bedreiging voor de Bernina Express", meent Bösch. „De neiging bestaat overal nieuwe tunnels te graven of lawi negalerijen aan te leggen. Het ge volg is dat de passagiers minder van het landschap kunnen genie ten. En dat is toch een van de rede nen waarom mensen graag met de ze trein reizen." De Bernina Spoorlijn is een traject van uitersten. Vanuit het vriende lijke Chur ben je binnen een paar uur in de barre natuur van de Ber ninapas. Je passeert lieflijke weides en dreigende gletsjers. Van de Zwitserse degelijkheid in de Rijn vallei rijd je naar het Italiaanse dol- ce vita van Poschiavo. In minder dan een uur daal je van het hoog ste punt op 2.253 meter naar de grensplaats Tirano op 429 meter. Bovenop de pas is het 's zomers vaak niet meer dan 6 graden, ter wijl in het dal de thermometer makkelijk de 32 graden haalt. „Het zijn die grote verschillen die het vak van machinist op deze lijn zwaar maken", bromt Beti, die al 40 jaar bij de Rhathische Bahn werkt. Vanwege de temperatuur verschillen hebben de moderne treinen airco. Toch heeft de machi nist liever de oude loc. „Die laat je bovenop de pas nooit in de steek. Het nieuwe materieel moet zich nog bewijzen." Om de Bernina Spoorlijn beter te leren kennen, moet je ook uitstap pen. Dan zie je pas goed hoe ma jestueus de pilaren van de viaduc ten omhoog rijzen, hoe imposant de galerijen zijn en met welk ver nuft en doorzettingsvermogen de tunnels zijn gebouwd. Tussen Bergün en Predan is een leerwandelpad door het Albuladal. De Bernina Express rijdt door een magnifiek landschap. Op de achtergrond is een deel van het Berninamassief te zien, met als hoogste top de Piz Bernina (4.049 meter). foto Arno Balzarini/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 111