io piraterij De Nederlandse marine stuurt een onderzeeboot naar de Golf van Aden in de strijd tegen de Somalische piraten. Eind september duikt-ie op in de Arabische wateren. De Walrusklasse Elk schip maakt door zijn vorm, machines en schroeven een uniek geluid zaterdag 7 augustus 2010 Ogen en oren onder water De Koninklijke Marine heeft vier onderzeeboten van de Walrusklas se. Ze zijn 68 meter lang, 8,5 me ter breed en hebben een diepgang van 7,5 meter. Onder water worden ze aangedre- ven door elektromotoren. De energie komt van een enorme bat terij die om de zoveel tijd opgela den moet worden. Daarvoor komt het schip aan de oppervlakte en vaart het op dieselmotoren. Onder water varend kan met een snorkel verse lucht worden aange zogen en uitlaatgassen afgevoerd. Een diesel-elektrische boot heeft twee voordelen boven zijn grote broer, de nucleaire onderzeeër. Hij is veel stiller: een elektromotor is nagenoeg geruisloos terwijl een kerninstallatie continu gekoeld moet worden, wat geluid veroor zaakt van pompen en koelwater. Daarnaast is hij kleiner en kan in ondiepere zeeën en dichter onder de kust opereren. door Harry Havekes Het zou een amusant ge zicht zijn: een moeder schip van Somalische piraten krijgt een al- leenvarende olietanker in het vi zier. Een vette buit, goed voor mil joenen aan losgeld. In de verre om trek geen marinevaartuig te beken nen. Het moederschip lanceert een skiff, een snelle boot met een groepje tot de tanden bewapende piraten. Voorin de boot bereidt de man die als eerste aan boord gaat zich voor. Hij ziet dat de tanker diep in het water ligt. Die zit dus vol olie en is voor de reder heel veel waard. Door de diepe ligging is de reling binnen bereik van de meegenomen ladder. Maar plotse ling begint de zee tussen de skiff en de tanker te kolken en een paar seconden later verschijnt de toren van een onderzeeboot boven wa ter. De skiff kan nog net een aanva ring voorkomen en kiest het ha zenpad. Helaas, zo spectaculair zal het er niet aan toegaan. En de onder zeeër zal ook geen torpedo's op de piraten afvuren. Maar wat gaat de boot daar dan wel doen? Het gaat om een geheime missie en daar over doet Defensie geen medede lingen. „Hij is daar om inlichtingen te ver zamelen", weet Wies Platje even wel. Hij is gepensioneerd officier van de voormalige Marine Inlich tingen Dienst en schrijver van het zojuist verschenen boek Een zee van geheimen, over spionage door de marine tijdens de Koude Oor log. Een van de specifieke kwalitei ten van een onderzeeboot is dat-ie in staat is ongezien waar te ne men. Hij kan in een piratenhaven op drie tot vier kilometer afstand met zijn periscoop de boel in de gaten houden. De onderzeeër is ongeëvenaard in het verzamelen van wat in de inlichtingenwereld 'sigint' heet: signals intelligence. Met haar interceptieantenne plukt het schip het radio- en telefoonver keer uit de lucht, vertelt Platje. Zo lag er ten tijde van de oorlog in het voormalige Joegoslavië een duikboot in de Adriatische zee. En kort voor de inval in Irak gaf oud-staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie op het dek van Harer Majesteits Walrus tekst en uitleg over de aanwezigheid van dit schip in de regio en over de gasten aan boord: vier Ameri kaanse tolken die zich verstaan baar konden maken in zowat elk Arabisch dialect. Somalische tolken zullen er niet aan boord zijn. „Maar dat is specu latie, ik heb geen enkele actuele operationele informatie", zegt Plat je. „Maar het afluisteren van ge sprekken tussen de piraten en de opdrachtgevers in de haven is waarschijnlijk geen enkel pro bleem. Die jongens hebben geen geavanceerde communicatieappa ratuur met cryptografie of scram ble. Die gebruiken gewone mobiel tjes." Hun onderlinge gesprekken wor den doorgestuurd naar andere ma rineschepen die mogelijk wel tol ken aan boord hebben, vertelt Plat je. Analisten gaan vervolgens patro nen zoeken in de contacten. Sa men met de Amerikanen, die met hun satellieten alle telefoonge sprekken ter wereld kunnen vol gen, ontstaat er een goed beeld van wie met wie praat in de regio en welke acties er volgen na die ge sprekken. Volgens de gepensioneerd officier vormen onderzeeërs een machtig wapen, maar zijn ze heel duur in aanschaf en in onderhoud: 2,3 mil joen euro voor twee maanden in zet in de Golf van Aden. Sinds het wegvallen van de sovjetvloot als dreiging, waartegen de boten be doeld waren, dienen er zich nu meer exotische opdrachten aan. Zo verscheen er in 2002 ineens een Nederlandse onderzeeër in Willemstad op Curasao. Platje: „Bleek dat-ie actief was in de strijd tegen de drugssmokkel in de regio. Leuk voor de marine. Die zoeken opdrachten en er is al zoveel weg- bezuinigd." Daarmee heeft de krijgsmacht zich een beetje in de vingers gesne den, blijkt nu. Zo verkocht de ma rineluchtvaartdienst de Orion-pa- trouillevliegtuigen. Die kunnen acht uur lang de lucht ingestuurd worden om ze een gigantisch stuk oceaan af te laten speuren. „Geen kano blijft onopgemerkt. Ze zijn ideaal voor de job in de Golf van Aden. Maar we hebben ze ver kocht aan Duitsland. De Duitse marine laat ze daar nu opereren. En wij moeten vervolgens die in formatie van de Duitsers kopen. Vorig jaar kostte dat volgens een blad voor defensiepersoneel meer dan het onderhouden van de hele Orionvloot in 2004." De missie biedt ook een uitgele zen kans voor het verzamelen van akoestische informatie over passe rende schepen. Elk schip maakt door zijn vorm, machines en schroeven een uniek geluid. Onder zeeërs hebben een database met deze unieke gegevens, zodat ze

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10