Citroën C6: voor een selecte groep lo 13 Volkswagen Amarok: nog geen grijs kenteken ©aLIFE Countryman is groot en toch typisch Mini ïSlIfë" vrijdag 30 juli 2010 Het is niet direct een auto die bij de gemiddelde koper van een dure zakenauto op de eerste plek staat. Dat is ook niet onlo gisch, vanwege het bijzonde re karakter van de Citroën C6. door Tony Vos Het is moeilijk succesvol te zijn met grote Franse au to's, maar het zijn wel modellen die bij een spe cifieke doelgroep tot de verbeel ding spreken. Met het uit produc tie nemen van de Renault Vel Sa tis en binnenkort het schrappen van de Peugeot 607, draagt alleen de 4,91 meter lange Citroën C6 het Franse vaandel. Het feit dat grote Franse auto's vooral in Frankrijk zelf aftrek vinden, is direct terug te vinden in het motorenprogramma van de C6, dat alleen nog uit twee diesels bestaat. De 2,2 liter viercilin- der is leuk, de echte liefhebber gaat voor de V6, die recent groeide van 2,7 naar 3,0 liter. Met deze ver andering voldoet de krachtbron aan de nieuwste emissienormen en is tegelijk zuiniger. Het vermo gen van 241 pk en het koppel van BMW 5-serie Zeer plezierig rijdend en op merkelijk zuinige nieuwe ge neratie, met elegante uitstra ling. Bagage 520 liter. Ge wicht 1.700 kg. Benzine 3.0 tot 4.4 I, 204-408 pk, diesel 2.0 tot 3.0 I, 1840-245 pk. Vanaf 51.490 euro, diesel 50.650 euro. Plus: uitstraling, afwerking, comfort, verbruik. Min: relatief traditioneel. door Roel van Gils Met de Amarok biedt VW een weerwoord aan het Japanse overwicht in pick-upland. De double cab komt echter niet in aanmerking voor een grijs kenteken in ons land. En laat juist die uitvoering eind okto ber bij de dealer staan. VW gaat met de Amarok vooral op de be- drijfswagenmarkt opereren. Een gebrek aan een BPM-vrije versie is dan niet handig. Daarom wordt ge keken naar het verlengen van de laadbak. Begin volgend jaar komt de auto ook als single cab en die kan wel zonder problemen op een grijs kenteken worden gezet. De pick-up bezit genoeg capacitei ten om de Japanse concurrentie te Mercedes E-klasse VW Amarok. foto Ron van der Slik overklassen. Het uiterlijk maakt in druk, zeker bij de Highline-uitvoe- ring. Wel zonde om de grote licht metalen wielen en in carrosserie- kleur meegespoten bumpers te be krassen in het terrein. Toch voelt de pick-up zich daar erg thuis. Hij loodst inzittende én lading (maxi maal 1.137 kilo) moeiteloos over hellingen tot 45 graden en door waterplassen tot 50 centimeter diep. Elektronica neemt bijna al het werk over van de bestuurder. Het offroad-ABS-systeem laat de wielen op onverharde ondergrond gecontroleerd blokkeren. Bij een snelheid van zo'n 50 km/u staat de Amarok enkele wagenlengtes eerder stil. Voor de aandrijving neemt VW een dubbel geblazen 2.0 BiTDI uit de schappen, in de pick-up goed voor 163 pk en 400 Nm koppel. De motor is krachtig genoeg om de bijna 2.000 kilo in 11 tellen naar de 100 te brengen (top 181 km/u). Een 122 pk 2.0 TDI komt volgend jaar. Ondanks een ladderchassis en bladveren achter gedraagt de auto zich behoorlijk op asfalt. De besturing is nogal in direct en te nadrukkelijk bekrach tigd. Prijzen nog niet bekend. iSlfas; a;: De zaaY- voojl autoUefVieiotoe^-s! MEE HJHU iwr^i SENZINE OF DIESEL V.A £399,- BEL ONS VOOR MEER INFORMATIE Industrieweg 13 - 4382 NA Vlissingen 01:18 - 417 585 - www.coriife-autoshop.nl Hoogtechnologische, nieuwe E-klasse met hoogstaand comfort vanwege uitstekend onderstel. Bagage 540 liter. Gewicht 1.615 kg. Benzine 1.8 tot 6.2 1,184-525 pk, die sel 2.1 tot 3.0 1,136-231 pk. Vanaf 45.900 euro, diesel 46.899. Plus: comfort, merkwaarde, motoren. Min: uitstraling,vooral achterzijde. door Roel van Gils Renault haalt naam Gordini weer van stal De naam Gordini is terug bij Renault. De Twingo RS Gordini (18.490 euro) en Clio RS Gordini (27.990) onderscheiden zich door hun uitrustingsniveau. Naast blauw als lakkleur kan het twee tal ook in zwart en de Clio boven dien in wit worden gekozen. oe laaY- voop- awtoUeAietotoep-s! ■OOP VAKANTIE?^ Al VANAF €399,- BEL ONS VOOR MEER INFORMATIE Industrieweg 13 - 4382 NA Vlissingeji 0118-417 585 - www.corliferautoshop.nl Het design van de Country man is typisch Mini. Ster ker, van een afstand lijkt het een opgepompte hatchback. De Mini-SUV bezit onderscheiden de eigenschappen zoals twee extra portieren, anders gestileerde licht- units en in de topuitvoering vier- wielaandrijving. De grote Mini is interessant voor de zakelijke rijder, onder meer omdat er vier 20-pro- centbijtellingversies zijn. Of je daar blij van wordt? Qua pres taties zijn vooral de One-uitvoerin- gen eigenlijk niet Mini-waardig. Deze versies schitterden door af wezigheid tijdens een eerste ken nismaking. Louter de Cooper S stond tot de beschikking, voorzien van een 1.6 turbomotor met 184 pk. Een heerlijk soepele motor, die de Countryman in sneltreinvaart naar illegale snelheid brengt. Van 0 tot 100 kan in 7,6 tellen en de SUV tipt liefst aan 215 km/u. Mid dels een druk op de sportknop op de middenconsole wordt de set-up beduidend sportiever en horen we voortdurend gepruttel in de uitlaat bij het liften van het gaspedaal. Toch is het gooi- en smijtkarakter van de bestaande Mini in de Coun tryman ver te zoeken. De bestu ring is direct en communicatief, daar ligt het niet aan. Maar je bent gewoon met een zwaardere en ho gere koets op pad en dat weet ook Mini niet te verdoezelen. Desondanks rijdt de grootste Mini aller tijden niet verkeerd. Het com fort is dik in orde, al is de Cooper S op korte oneffenheden wat on rustig. Het interieur is royaal en ook achterin meer dan voldoende ruim. Verder is het dashboard gro tendeels identiek aan de huidige Mini, hier en daar gemoderniseerd en (optioneel) te voorzien van hip pe accessoires, zoals webradio via de iPhone. De Countryman is er vanaf 24.460 euro. Countryman: gewichtig. foto Mini Citroën C6: sierlijke, langgerekte lijn en een interieur dat 'genieten' uitstraalt. foto Automedia 450 Nm doen al vanaf 1.600 tr/min van zich spreken. Op gepas te afstand klinkt het krachtige ge luid. Citroën levert zijn topper lou ter met een zestraps automaat. De algehele souplesse van de mo tor wordt vertaald in een vlotte ac celeratie naar 100 km/u in 8,5 se conden en een top van 235 km/u, maar daarvoor zal niemand speci fiek de grootste Citroën kopen. Verrassend is wel het brandstofver bruik in de dagelijkse praktijk. Een gemiddelde van 1 op 13 is beslist verrassend voor zo'n limousine. Een van de redenen dat de C6 niet op iedere straathoek te vinden is en de meeste kopers tot de 'veilige' Duitse keuze overgaan, is dat Citroën haar vroegere opvatting over rijcomfort volledig op deze C6 projecteert. Pas een volledig in gereden exemplaar bereikt het maximale comfortniveau en dat is wennen. Voor- en achterwielop hanging communiceren zowel hy draulisch als elektronisch met el kaar. In snelle bochten blijft de koets prachtig vlak boven het weg dek, maar na het passeren van een drempel deint de auto beslist even na en dat kan lang niet iedereen bekoren. Het uiterlijk van de C6 is bijzon der door zijn strakke lijnen, kleine koplampen, boven op de spatbor den geplaatste achterlichten en de portieren zonder raamstijlen. Di verse designdetails stammen uit Citroëns rijke verleden en treffen dan ook direct het hart van de ken ner. Het interieur is zeker zo apart. Het instrumentarium is tot een mi nimum gereduceerd. Dan nog zal de berijder er amper van op kij ken, omdat via de head up display snelheid en navigatieaanwijzingen op de voorruit worden geprojec teerd. De rest van het dashboard is strak, terwijl op de portier panelen juist de ron de vormen van de op- bergvakken domine ren. Ruimte biedt de C6 in overvloed, ook voor de achterpassa giers en 473 liter baga ge. In tegenstelling tot wat het mo del doet vermoeden, is er een nor maal kofferdeksel. Waren we eerder zeer te spreken over de stoelen in de C5, die hoog zijn doorgetrokken en de schou ders perfect ondersteunen, die vlie ger gaat niet op voor zijn grotere broer. De rugleuning is merkbaar smaller en loopt aan de bovenkant naar achter weg. De elektrische ver stelling verandert daar weinig aan. Dat alles maakt de C6 geen alle mansvriend, maar juist een bijzon der model voor een kleine groep liefhebbers. Het is te hopen dat Citroën ook in de toekomst model len voor deze lieden kan blijven maken. Hoewel de C6 begint bij 60.790 eu ro als viercilinder, is de 3.0 HDiF V6 24V natuurlijk pas het serieuze werk: voor 67.090 euro als Ligne Business en 74.870 euro als Exclusi ve, waar nog maar weinig op te wensen valt. Plus: uitstraling, binnenruimte, rijcomfort, prijs. Min: iets te uitgesproken, afwerking. Eigenzinnige Amerikaanse li mousine op vertrouwde Mer- cedes-basis met dito diesel, ook als enorme Tourer. Baga ge 442 liter. Gewicht 1.810 kg. Benzine 2.7-6.1 1,177- 432 pk, diesel 3.0 1,218 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13