Citroën C6: voor een selecte groep
lo 13
Volkswagen Amarok:
nog geen grijs kenteken
©aLIFE
Countryman is groot
en toch typisch Mini
ïSlIfë"
vrijdag 30 juli 2010
Het is niet direct een auto
die bij de gemiddelde koper
van een dure
zakenauto op de eerste plek
staat. Dat is ook niet onlo
gisch, vanwege het bijzonde
re karakter van de Citroën
C6.
door Tony Vos
Het is moeilijk succesvol te
zijn met grote Franse au
to's, maar het zijn wel
modellen die bij een spe
cifieke doelgroep tot de verbeel
ding spreken. Met het uit produc
tie nemen van de Renault Vel Sa
tis en binnenkort het schrappen
van de Peugeot 607, draagt alleen
de 4,91 meter lange Citroën C6 het
Franse vaandel. Het feit dat grote
Franse auto's vooral in Frankrijk
zelf aftrek vinden, is direct terug te
vinden in het motorenprogramma
van de C6, dat alleen nog uit twee
diesels bestaat. De 2,2 liter viercilin-
der is leuk, de echte liefhebber
gaat voor de V6, die recent groeide
van 2,7 naar 3,0 liter. Met deze ver
andering voldoet de krachtbron
aan de nieuwste emissienormen
en is tegelijk zuiniger. Het vermo
gen van 241 pk en het koppel van
BMW 5-serie
Zeer plezierig rijdend en op
merkelijk zuinige nieuwe ge
neratie, met elegante uitstra
ling. Bagage 520 liter. Ge
wicht 1.700 kg. Benzine 3.0
tot 4.4 I, 204-408 pk, diesel
2.0 tot 3.0 I, 1840-245 pk.
Vanaf 51.490 euro, diesel 50.650 euro.
Plus: uitstraling, afwerking, comfort, verbruik.
Min: relatief traditioneel.
door Roel van Gils
Met de Amarok biedt VW
een weerwoord aan het
Japanse overwicht in
pick-upland. De double cab komt
echter niet in aanmerking voor
een grijs kenteken in ons land. En
laat juist die uitvoering eind okto
ber bij de dealer staan. VW gaat
met de Amarok vooral op de be-
drijfswagenmarkt opereren. Een
gebrek aan een BPM-vrije versie is
dan niet handig. Daarom wordt ge
keken naar het verlengen van de
laadbak. Begin volgend jaar komt
de auto ook als single cab en die
kan wel zonder problemen op een
grijs kenteken worden gezet.
De pick-up bezit genoeg capacitei
ten om de Japanse concurrentie te
Mercedes E-klasse
VW Amarok. foto Ron van der Slik
overklassen. Het uiterlijk maakt in
druk, zeker bij de Highline-uitvoe-
ring. Wel zonde om de grote licht
metalen wielen en in carrosserie-
kleur meegespoten bumpers te be
krassen in het terrein. Toch voelt
de pick-up zich daar erg thuis. Hij
loodst inzittende én lading (maxi
maal 1.137 kilo) moeiteloos over
hellingen tot 45 graden en door
waterplassen tot 50 centimeter
diep. Elektronica neemt bijna al
het werk over van de bestuurder.
Het offroad-ABS-systeem laat de
wielen op onverharde ondergrond
gecontroleerd blokkeren. Bij een
snelheid van zo'n 50 km/u staat
de Amarok enkele wagenlengtes
eerder stil. Voor de aandrijving
neemt VW een dubbel geblazen
2.0 BiTDI uit de schappen, in de
pick-up goed voor 163 pk en 400
Nm koppel. De motor is krachtig
genoeg om de bijna 2.000 kilo in
11 tellen naar de 100 te brengen
(top 181 km/u). Een 122 pk 2.0 TDI
komt volgend jaar. Ondanks een
ladderchassis en bladveren achter
gedraagt de auto zich behoorlijk
op asfalt. De besturing is nogal in
direct en te nadrukkelijk bekrach
tigd. Prijzen nog niet bekend.
iSlfas; a;:
De zaaY- voojl autoUefVieiotoe^-s!
MEE
HJHU
iwr^i
SENZINE OF DIESEL V.A £399,-
BEL ONS VOOR MEER INFORMATIE
Industrieweg 13 - 4382 NA Vlissingen
01:18 - 417 585 - www.coriife-autoshop.nl
Hoogtechnologische, nieuwe
E-klasse met hoogstaand
comfort vanwege uitstekend
onderstel. Bagage 540 liter.
Gewicht 1.615 kg. Benzine
1.8 tot 6.2 1,184-525 pk, die
sel 2.1 tot 3.0 1,136-231 pk.
Vanaf 45.900 euro, diesel 46.899.
Plus: comfort, merkwaarde, motoren.
Min: uitstraling,vooral achterzijde.
door Roel van Gils
Renault haalt naam
Gordini weer van stal
De naam Gordini is terug bij
Renault. De Twingo RS Gordini
(18.490 euro) en Clio RS Gordini
(27.990) onderscheiden zich door
hun uitrustingsniveau. Naast
blauw als lakkleur kan het twee
tal ook in zwart en de Clio boven
dien in wit worden gekozen.
oe laaY- voop- awtoUeAietotoep-s!
■OOP VAKANTIE?^
Al VANAF €399,-
BEL ONS VOOR MEER INFORMATIE
Industrieweg 13 - 4382 NA Vlissingeji
0118-417 585 - www.corliferautoshop.nl
Het design van de Country
man is typisch Mini. Ster
ker, van een afstand lijkt
het een opgepompte hatchback.
De Mini-SUV bezit onderscheiden
de eigenschappen zoals twee extra
portieren, anders gestileerde licht-
units en in de topuitvoering vier-
wielaandrijving. De grote Mini is
interessant voor de zakelijke rijder,
onder meer omdat er vier 20-pro-
centbijtellingversies zijn.
Of je daar blij van wordt? Qua pres
taties zijn vooral de One-uitvoerin-
gen eigenlijk niet Mini-waardig.
Deze versies schitterden door af
wezigheid tijdens een eerste ken
nismaking. Louter de Cooper S
stond tot de beschikking, voorzien
van een 1.6 turbomotor met 184
pk. Een heerlijk soepele motor, die
de Countryman in sneltreinvaart
naar illegale snelheid brengt. Van
0 tot 100 kan in 7,6 tellen en de
SUV tipt liefst aan 215 km/u. Mid
dels een druk op de sportknop op
de middenconsole wordt de set-up
beduidend sportiever en horen we
voortdurend gepruttel in de uitlaat
bij het liften van het gaspedaal.
Toch is het gooi- en smijtkarakter
van de bestaande Mini in de Coun
tryman ver te zoeken. De bestu
ring is direct en communicatief,
daar ligt het niet aan. Maar je bent
gewoon met een zwaardere en ho
gere koets op pad en dat weet ook
Mini niet te verdoezelen.
Desondanks rijdt de grootste Mini
aller tijden niet verkeerd. Het com
fort is dik in orde, al is de Cooper
S op korte oneffenheden wat on
rustig. Het interieur is royaal en
ook achterin meer dan voldoende
ruim. Verder is het dashboard gro
tendeels identiek aan de huidige
Mini, hier en daar gemoderniseerd
en (optioneel) te voorzien van hip
pe accessoires, zoals webradio via
de iPhone. De Countryman is er
vanaf 24.460 euro.
Countryman: gewichtig. foto Mini
Citroën C6: sierlijke, langgerekte lijn en een interieur dat 'genieten' uitstraalt. foto Automedia
450 Nm doen al vanaf 1.600
tr/min van zich spreken. Op gepas
te afstand klinkt het krachtige ge
luid. Citroën levert zijn topper lou
ter met een zestraps automaat.
De algehele souplesse van de mo
tor wordt vertaald in een vlotte ac
celeratie naar 100 km/u in 8,5 se
conden en een top van 235 km/u,
maar daarvoor zal niemand speci
fiek de grootste Citroën kopen.
Verrassend is wel het brandstofver
bruik in de dagelijkse praktijk. Een
gemiddelde van 1 op 13 is beslist
verrassend voor zo'n limousine.
Een van de redenen dat de C6 niet
op iedere straathoek te vinden is
en de meeste kopers tot de 'veilige'
Duitse keuze overgaan, is dat
Citroën haar vroegere opvatting
over rijcomfort volledig op deze
C6 projecteert. Pas een volledig in
gereden exemplaar bereikt het
maximale comfortniveau en dat is
wennen. Voor- en achterwielop
hanging communiceren zowel hy
draulisch als elektronisch met el
kaar. In snelle bochten blijft de
koets prachtig vlak boven het weg
dek, maar na het passeren van een
drempel deint de auto beslist even
na en dat kan lang niet iedereen
bekoren.
Het uiterlijk van de C6 is bijzon
der door zijn strakke lijnen, kleine
koplampen, boven op de spatbor
den geplaatste achterlichten en de
portieren zonder raamstijlen. Di
verse designdetails stammen uit
Citroëns rijke verleden en treffen
dan ook direct het hart van de ken
ner. Het interieur is zeker zo apart.
Het instrumentarium is tot een mi
nimum gereduceerd. Dan nog zal
de berijder er amper van op kij
ken, omdat via de head up display
snelheid en navigatieaanwijzingen
op de voorruit worden geprojec
teerd. De rest van het
dashboard is strak,
terwijl op de portier
panelen juist de ron
de vormen van de op-
bergvakken domine
ren. Ruimte biedt de
C6 in overvloed, ook
voor de achterpassa
giers en 473 liter baga
ge. In tegenstelling tot wat het mo
del doet vermoeden, is er een nor
maal kofferdeksel.
Waren we eerder zeer te spreken
over de stoelen in de C5, die hoog
zijn doorgetrokken en de schou
ders perfect ondersteunen, die vlie
ger gaat niet op voor zijn grotere
broer. De rugleuning is merkbaar
smaller en loopt aan de bovenkant
naar achter weg. De elektrische ver
stelling verandert daar weinig aan.
Dat alles maakt de C6 geen alle
mansvriend, maar juist een bijzon
der model voor een kleine groep
liefhebbers. Het is te hopen dat
Citroën ook in de toekomst model
len voor deze lieden kan blijven
maken.
Hoewel de C6 begint bij 60.790 eu
ro als viercilinder, is de 3.0 HDiF
V6 24V natuurlijk pas het serieuze
werk: voor 67.090 euro als Ligne
Business en 74.870 euro als Exclusi
ve, waar nog maar weinig op te
wensen valt.
Plus: uitstraling, binnenruimte, rijcomfort, prijs.
Min: iets te uitgesproken, afwerking.
Eigenzinnige Amerikaanse li
mousine op vertrouwde Mer-
cedes-basis met dito diesel,
ook als enorme Tourer. Baga
ge 442 liter. Gewicht 1.810
kg. Benzine 2.7-6.1 1,177-
432 pk, diesel 3.0 1,218 pk.